2014.12.12.
A külső gazdasági környezet alakulása
egyre kedvezőtlenebb
Megszületett a
2015. évi állami büdzsé. Az Eurostat néhány hónapja módosította
az államadósság mértékét meghatározó módszertanát. A változás
Szlovákia számára kedvező, emiatt a jövő évi államháztartási
hiány a kormány által októberben elfogadott 1,98 százalék
helyett a parlament által frissen elfogadott jövő évi állami
költségvetésben immár 2,29 százalék lesz.
Ezzel Szlovákia teljesíti Brüsszel elvárását (a hiány
legyen 2,5 százalék alatti), és az államadósságnak tartósan
a nemzeti össztermék 55 százaléka alatt kellene maradnia.
Ennek következtében nincs szükség vészforgatókönyvre, nem lépnek
hatályba az adósságstopról szóló sarkalatos törvény
szankciói. Egyébként az idei kiadásokhoz képest a törvényhozás
jövőre 756 millióval csökkentette az állami kiadások összegét,
16,6 milliárdos állami kiadással számol. A bevételek teljes
össze a költségvetés alapján 14,2 milliárd euró lesz. A
mindenkori költségvetés egyik legfontosabb kiindulási pontja a
gazdasági növekedés mértéke. A parlament az idei 2,4 százalékos
gazdasági növekedés után jövőre 2,6 százalékos növekedéssel
számol.
Éppen itt a bökkenő.
Hiszen Szlovákia legfontosabb külgazdasági partnerei fékeznek,
a felvevőpiacok beszűkülnek. Legmarkánsabban talán a
legfontosabb felvevő piac: Németország. A külső gazdasági környezet
alakulása egyre kedvezőtlenebb. Nem beszélve a többirányú
gazdasági szankciók, megszorító intézkedések kedvezőtlen
hatásairól. Emiatt a költségvetés egyik legfontosabb sarokszámának
tartott gazdasági növekedést tekintjük a frissen elfogadott állami
költségvetés legkomolyabb bizonytalansági tényezőjének.
A pénzügyminiszter
kijelentette: „Kiállok amellett, hogy a jövő évi terv megerősíti
az irányt egy kiegyensúlyozott költségvetéshez és teljesítése
reális". Vitába szállnék kijelentésével, hiszen a fenti
kockázatok ellenére 2016-ra az államháztartási hiányt 1,43
százalékra kívánja csökkenteni, ami szinte teljesíthetetlen
feladatot jelent, különösen, ha figyelembe vesszük a hiány
alakulásának dinamikáját az elmúlt 2-3 évben. Ehhez jövőre
jóval 2 százalék alatti hiánnyal kellene számolnia. Mi több,
az euró zóna konvergencia programja alapján 2017 után az övezet
minden államában el kell érni a hiány nélküli, azaz kiegyenlített
államháztartást.
A körülményekre
való tekintettel ambiciózus, szinte teljesíthetetlen célkitűzés
a foglalkoztatás növelése 0,4 százalékkal. Különösen, ha
figyelembe vesszük, hogy a törvényhozás csupán 0,2 százalékos
gazdasági növekedéssel számol. Ezzel párhuzamosan a munkanélküliségi
ráta mérsékelten lecsökken 13 százalékra. Csak ne
adminisztratív eszközökkel érjék ezt el, mint az elmúlt években
tették. Bevallotta a kormány, hogy a kedvező tendenciához hozzájárul
a gazdaságilag produktív lakosság számának csökkenése is,
ami önmagában káros. Legalább őszinték. Jelentéktelen inflációval
számol jövőre a törvényhozás, hiszen a reálbérek a termelékenységi
rátával összhangban 2,1 százalékkal emelkednek majd. Roppant
kedvező hír ez a polgárok számára.
A kiadási oldalt
tekintve leszögezhető, hogy a szociális és munkaügyi tárca
gazdálkodhat a legmagasabb költségvetéssel, 2,216 milliárd
euróval. Második legmagasabb kerete a belügyminisztériumnak
van, 2,079 milliárd euró összegben, sorrendben a harmadik a közlekedési
tárca, 2,071 milliárdos kerettel. Az államadósság újszerű
kiszámításának következtében jövőre a közigazgatásban
dolgozók, ezen belül a pedagógusok bérét is növelik. A
kisebbségi kultúrák támogatási kerete változatlan marad.
Ami jól látszik,
az a kormány Robin Hood-szerű gazdaságpolitikája. Az egyik
oldalon a legalacsonyabb keresetűek egészségügyi járulékterheit
eltörli vagy csökkenti, egészen 570 eurós havi jövedelemig
mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára. A vasúti
személyszállítás ingyenes lett a fiatalok, egyetemisták és a
nyugdíjasok számára egyaránt. Ez önmagában kedvező fejlemény
lenne, ha a kormány egyre jobb gazdálkodásának eredményeképpen
nyílna minderre lehetőség. Ez sajnos nem így van, hiszen a másik
oldalon jelentősen megnövelték a kis- és középvállalkozók
szociális járulékterheit, esetenként 40 – 50 százalékkal.
A vállalkozókat nem örvendeztetik meg a leírásokat érintő
intézkedések sem, hiszen az épületek leírási időszakát
duplájára növelik. Jövő évtől az adott épületre vonatkozó
éves leírás csökken az eddigi összeg nagyjából felére,
lecsökkentve ezzel az adóalapot, ellenben megnövelve az adóterheket.
A vállalkozók adóterhei ebben a választási időszakban évről
évre érezhetően növekedtek, immár túlszárnyalták a
csehországi és a magyarországi adóterheket is. Hol van a
„tavalyi nyár", amikor az adóterhek tekintetében Szlovákia
volt a követendő példa? Ma már nem itt nyitnak fióküzemet a
környező országok vállalkozói, hanem fordítva, az itteni vállalkozók
nyitnak fióküzemet a környező országok valamelyikében. Tartósan
vagy középtávon ez komoly gondot okozhat. Intő jel kell, hogy
legyen.
Mindent
egybevetve, a pénzügyminiszter meglepődött, mennyire rövid
vitát gerjesztett a törvényhozásban az általa beterjesztett
állami költségvetési javaslat. Két nap alatt be is fejezték
és sebtében megszavazták a költségvetést. Kis túlzással:
nehogy kincstári optimizmusa is ilyen rövid ideig tartson.
Farkas Iván,
Felvidék.ma
A szerző az MKP gazdaságpolitikai alelnöke
|