2014.12.12.
A
kormány célja a gazdaság fehérítése
Hazánk 2013. júniusában nemcsak hogy kikerült a 2004-es
csatlakozásunk óta folyó eljárás hatálya alól, de továbbra
is a tagállamok azon felső harmadába tartozunk, amelyek képesek
a költségvetési követelmények teljesítésére
Lassuló növekedéssel
számol a kormány a 2015. évi költségvetéshez benyújtott
2013–2018. évi gazdasági kitekintésében, az idénre várt
3,2 százalékos GDP-bővülés után a növekedés az előrejelzési
horizont végén, 2018-ban érheti el ismét a 3 százalékos
szintet. A kormány a 2015-ös költségvetési javaslattal pedig
az áfacsalások számát szeretné minimálisra csökkenteni. Banai
Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért
felelős államtitkára: az Oroszországba irányuló hazai
agrárexport egy része ugyanakkor nem közvetlenül, hanem más
országokon, illetve más csatornákon keresztül jut el az orosz
piacra.
A jövő évi költségvetési törvényjavaslatban hol
érhető tetten az a törekvés, mely a fekete-szürke gazdasági
tevékenységek kifehérítését, az áfacsalások kiszűrését
szolgálja?
– Ott, hogy biztosítjuk az állam adó- és adójellegű
bevételeiért felelős intézmény, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
(NAV) működésének a fedezetét. Emlékezzünk vissza, hogy
2011. január 1-jével vontuk egy szervezetbe az állami adóhatósági,
vámhatósági, valamint egyes bűncselekmények esetében a pénzügyi
nyomozói tevékenységet. Ezzel az integrációval egy olyan, több
mint 22 ezer fős szervezet jött létre, amely a feladatokat ma már
hatékonyabban és költségtakarékosabban képes ellátni. E
szervezet zavartalan működésének fontosságát talán a számok
szemléltetik a legjobban. A tavalyi évben ugyanis a NAV 10 733
milliárd forint adó- és adójellegű bevételt szedett be, és
ezzel az államháztartás adójellegű bevételeinek közel 94%-át
teremtette elő. Vagyis azt látjuk, hogy a NAV a jogszabályokkal
összhangban, felelősségteljesen végzi munkáját, a közkiadásokhoz
szükséges bevételeket megteremti. Ehhez a költségvetési terület
a kiadások fedezetének biztosításával, az adózási terület
pedig az adóhatóság eszköztárának bővítésével tud hozzájárulni.
2010-től a polgári kormány egyik fő célja a
gazdaság kifehérítése. Ezen a téren négy és fél év alatt
milyen eredményeket értek el?
– A rendelkezésünkre álló adatok és egy OECD tanulmány
alapján az említett integráció javította a költséghatékonyságot
az adó- és adójellegű bevételek kezelése tekintetében.
Nemzetközi becslések alapján a rejtett gazdaság aránya is csökkenő
tendenciát mutat: 2010-ben a rejtett gazdaság Magyarországon
GDP-arányosan 23,3%-ot tett ki, amely érték 2013-ban a GDP
22,1%-ára mérséklődött. Ezzel az adattal hazánk az unió középmezőnyébe
tartozik, a régiós rangsorban azonban kedvező helyet foglal el.
A fiktív külföldre szállításokból következő áfacsalások
mértékét is sikerült csökkenteni?
– A NAV az elmúlt évek során a költségvetési bevételek
növelése érdekében kevesebb, de hatékonyabb, célzott vizsgálatot
folytatott le, ezáltal növekedést ért el a megállapítással
zárult ellenőrzések arányában. Itt is kiemelnék egy-két
adatot, ugyanis 2013-ban az ellenőrzéssel érintett adózók száma
már meghaladta a 163 ezret, a megállapított adókülönbözet
pedig meghaladta az 563 milliárd forintot. Kijelenthetjük tehát,
hogy az integrációnak, az ellenőrzésre történő kiválasztás
hatékonyságának, az ellenőrzési módszertan korszerűsítésének
és a törvényi eszköztár szélesedésének köszönhetően a
NAV eredményessége javult.
Az online pénztárgépek bevezetését sikerként lehet
elkönyvelni? Hiszen a baloldali ellenzék ebben az ügyben másról
sem beszél, mint pénztárgép-mutyiról.
– A mi számaink egyértelműen az intézkedés sikerességét,
az online pénztárgépek bevezetésének pozitív hatását
igazolják. Ugyanis az elmúlt időszakban kiugró növekedést
jegyeztek fel a kiskereskedelem azon szegmenseiben, ahol az adóhatóság
évtizedes tapasztalata szerint jelentős mértékű volt a feketézés.
E területek szereplői – például az élelmiszer- és a
ruhaboltosok, vagy a használt cikkekkel kereskedők – 33 milliárddal
több áfát fizettek be az idei év első felében, mint tették
azt 2013 első felében. Ez 26 százalékos bevételnövekedést
jelent. Természetesen az áfacsalás elleni küzdelem itt nem állhat
meg. A következő időszakban is keresni fogjuk azokat a módszereket,
amelyeket felhasználhatunk a feketegazdaság elleni küzdelem során.
Az államháztartási hiány és az államadósság
tekintetében milyen sikereket ért el az ország, s mindez minek
köszönhető?
– Az Orbán-kormány 2010-ben úgy vette át a költségvetést,
hogy intézkedések nélkül 7% körül alakult volna a költségvetés
hiánya. A tűzoltó jellegű beavatkozás eredményeként 4% közelébe
csökkent a hiány. A kormány 2011-től kezdve pedig minden évben
3% alatt tartotta az érvényes elszámolási szabályoknak
megfelelő hiányt. 2012-ben az uniós módszertan szerinti
deficit 2,3% lett, ami 0,2 százalékponttal volt jobb az eredeti
előirányzatnál. 2013-ban a hiány újra jobban (pontosabban 0,3
százalékponttal alacsonyabb szinten) teljesült a tervezettnél,
2,4%-ot tett ki. Mindezt a kedvezőtlen külgazdasági körülmények
ellenére értük el a családok döntő többsége támogatásának
megtartásával. A kormány továbbra is egyik fő céljának
tekinti a hiány 3% alatt tartását és az államadósság csökkentését.
Magyarország 2014-ben is az Európai Unió Stabilitási és Növekedési
Egyezménye által meghatározott 3%-os küszöbszint alatt kívánja
tartani az államháztartás hiányát, 2015-re pedig 2,4%-os
mutatót tűztünk ki célul. Ez egyértelműen sikernek könyvelhető
el, hiszen jelenleg a tagországok közel fele ellen túlzottdeficit-eljárás
folyik a költségvetési követelmények megsértése miatt. Hazánk
viszont 2013 júniusában nemcsak hogy kikerült a 2004-es
csatlakozásunk óta folyó eljárás hatálya alól, de továbbra
is a tagállamok azon felső harmadába tartozunk, amelyek képesek
a költségvetési követelmények teljesítésére. Magyarország
teljesítménye akkor ítélhető meg még pontosabban, ha a költségvetési
egyenlegmutatót megtisztítjuk a 2006 és 2010 közt regnáló
kormányok eladósító politikája miatti magas kamatfizetések
terhétől. Az így adódó úgynevezett elsődleges egyenlegmutatót
tekintve Magyarország a legjobb négy teljesítményt felmutató
ország közé tartozik Az adósság tekintetében Magyarország,
az Unióban szinte egyedülálló módon, már három éve
folyamatosan csökkenti az adósságot, amely szintén sikerként
könyvelhető el. Az Alaptörvényben és a gazdasági stabilitásáról
szóló törvényben meghatározott adósságcsökkenés – a
jelenlegi adatok alapján – egyértelműen teljesíthető idén
is.
Államtitkár úr részt vett a Magyarország 2014. évi
központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény
módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitáján.
Miért lenne „ördögtől való dolog” – ahogy arra az
ellenzéki reagálásokból következtethetünk – a költségvetési
törvény módosítása?
– Az év előrehaladtával a kormány egyre biztosabban látja
a költségvetési tervek teljesíthetőségét, így azt is, hogy
hol van esetleg szükség módosításokra, vagy lehetőség többletek
biztosítására. A korábbi években rendszeresen kritizálták a
kormányt a költségvetés módosítása miatt. Korábban is
elmondtuk, hogy ezen módosítások többsége pusztán technikai,
jogi jellegű volt. Másrészt a gazdasági válság idején éppen
az lett volna a probléma, ha a kormány nem reagál rugalmasan a
kiszámíthatatlanul változó környezetre, a nemzetközi gazdaság
turbulenciáira. Ebben az évben viszont már azért van lehetőség
a költségvetés módosítására, mivel a gazdasági növekedés
vártnál kedvezőbb alakulása lehetőséget teremt néhány terület
többlettámogatására. Ezek a lépések nem veszélyeztetik az
uniós módszertan szerinti hiánycél tartását, és az államadósság
csökkentését.
Az október 30-án beterjesztett költségvetési törvényben
a Nemzetgazdasági Minisztérium 2015-re 2,5 százalékos, 2016-ra
2,1, 2017-re 2,8 és 2018-ra 3,0 százalékos GDP-növekedést
prognosztizál. Ezt többen enyhén optimistának nevezik. Mi erről
a véleménye?
– A kormány makrogazdasági előrejelzését a piacok, az
elemzők kedvezően fogadták, és hitelesnek ítélték meg. Az
NGM prognózisa ugyanis összhangban áll a piaci szereplők
mellett a nemzetközi intézmények előrejelzéseivel is. Az Európai
Bizottság legfrissebb prognózisa szerint például 2014 és 2016
között rendre 3,2%, 2,5%, és 2%-os növekedés várható
Magyarországon. Ez megegyezik a kormány makrogazdasági pályájával.
Ez azt is jelenti, hogy a Bizottság elismeri, hogy a kormány növekedési
előrejelzése megbízható és hiteles. De a bizottság mellett például
az IMF is felfelé módosította nemrég Magyarországra vonatkozó
GDP prognózisát. A kormány előrejelzése a beérkező tényadatokat
folyamatosan figyelembe vevő modellszámításokon alapul, ami erősíti
a hitelességet. Ha megnézzük a szakértői, piaci vagy intézményi
becsléseket, a kormány prognózisa összességében az előrejelzési
intervallum közepére esik, azaz nem tekinthető sem túl
optimistának, sem túlzottan pesszimistának.
A háztartások fogyasztása a következő négy évben mérsékelt
ütemben, de várhatóan folyamatosan növekszik majd: a 2015-re
prognosztizált 2,1 százalék után 2016-ban 2,4, 2017-ben 2,2,
2018-ban ugyancsak 2,2 százalékos növekedés várható. Ezeket
a számokat a foglalkoztatás bővülésével magyarázzák?
– A háztartások fogyasztását több tényező alakítja.
Az elmúlt években, a válság óta a háztartások fogyasztói-megtakarítói
magatartása jelentősen megváltozott a válság előttihez képest:
a fogyasztást ugyanis erőteljes mértékben uralják az óvatossági
megfontolások, ami egyúttal a megtakarítások növekedését is
eredményezte. Ez az óvatossági motívum a következő években
várakozásunk szerint fokozatosan enyhülni fog, amit részben a
kedvező munkaerő-piaci folyamatok, részben az eladósodottság
terhének csökkenése támogat. A fogyasztást továbbá számos
kormányzati intézkedés is segíti: ebben nagy szerepet játszik
a közszféra különböző területein megvalósuló illetményemelés
is, másrészt pedig az alacsony inflációs környezet. Továbbá,
a kormányzat további intézkedései (például a családi adókedvezmények
kiterjesztése a járulékokra, a rugalmas gyed bevezetése az
idei évben) szintén a reáljövedelmek bővülésének irányába
hatnak. A bérek mellett a foglalkoztatás folyamatosan növekszik,
a munkanélküliségi ráta pedig a többi EU-s ország viszonylatában
is rendkívül kedvezőnek tekinthető 8% alatti mértékével.
Hosszabb távon a lakossági fogyasztás erőteljesebb bővülése
várható, amit a tovább emelkedő reáljövedelmek, a rekordmértékű
foglalkoztatás, illetve a kormányzat további intézkedései (kétgyerekes
családi adókedvezmény megemelése, első házasok adókedvezménye)
egyaránt támogatnak. Az Országgyűlés által elfogadott, a Kúria
által meghozott lakossági hiteleket érintő jogegységi határozat
hatása 2015-től szintén segítheti a fogyasztás növekedését
a törlesztőrészletek várható csökkenése révén ugyanis növekszik
a háztartások rendelkezésre álló jövedelme.
Végezetül: hogyan látja, az orosz–ukrán-konfliktus
milyen hatással bír a magyar gazdaságra, és befolyásolhatja-e
a jövő évi költségvetési tervben leírt számokat?
– A 2015. évi költségvetés alapját képező
makrogazdasági pálya figyelembe vette és számol a 2014.
augusztus 7-én életbe lépett orosz embargó nemzetgazdasági
hatásaival. A Nemzetgazdasági Minisztérium modellszimulációja
szerint a közvetett és a közvetlen hatások következtében a
GDP volumene 2014-ben 0,13 százalékponttal, míg 2015-ben 0,24
százalékponttal lehet alacsonyabb. Ezeket a kockázatokat az NGM
az alappályájában mérlegelte és a hatásokat beépítette előrejelzésébe.
Magyarország áruexportja 2013-ban 82 milliárd euró volt,
amelynek 3%-a, áramlott Oroszországba. Ezen belül az embargóval
érintett termékek az Oroszországba irányuló hazai áruexport
körülbelül 6%-át teszik ki. Ez a volumen a teljes magyar
export csupán 0,2%-át teszi ki, következésképp az embargó közvetlen
makrogazdasági hatása nem számottevő mértékű. Ez a közvetlen
hatása. Közvetett hatása: az Oroszországba irányuló hazai
agrárexport egy része ugyanakkor nem közvetlenül, hanem más
országokon (tranzitországokon), illetve más csatornákon (pl. a
hazai agrártermékek egy harmadik országban kerül feldolgozásra)
keresztül jut el az orosz piacra. Az NGM konzervatív módon a közvetlen
hatásokon túlmenően a közvetett hatásokat is teljes mértékben
beépítette a makropályába, azaz azt feltételeztük, hogy az
érintett termékek teljes mértékben kiesnek a piacról, és nem
számoltunk egyéb, alternatív értékesítési csatornák
megjelenésével. Az NGM ezenkívül az orosz–ukrán válság
esetleges eszkalálódásának gazdasági hatásait is
folyamatosan mérlegeli több negatív szcenárió felállításával,
a hatások számszerűsítésével és modellezésével. Szükség
esetén – amennyiben az embargót kiterjesztik további termékekre,
szolgáltatásokra – figyelembe vesszük annak hatását a
magyar gazdaságra a makrogazdasági előrejelzés felülvizsgálatánál.
Medveczky Attila
|