2014.12.12.
Huszonhat
milliárd forint jut a termelők piacra jutásának segítésére
A nagy bevásárlóközpontok személytelen, rideg terei helyett
családias környezetet teremthetnek a termelői piacok a vásárláshoz,
és ezzel hozzájárulhatnak a helyi közösség fejlődéséhez.
Európában már régóta
keresik a megoldást, hogy az élelmiszerláncban keletkező
haszonból minél nagyobb arányban részesüljenek a mezőgazdasági
termelők. Dr. Mezei Dávid Csaba, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztési
stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára: a
2014–2020-as uniós vidékfejlesztési programozási időszakban
a tagállamok lehetőséget kaptak, hogy tematikus alprogramban
fejlesszék a rövid ellátási láncokat. Magyarország azon kevés
tagállam közé tartozik, amelyik élni kíván ezzel a lehetőséggel,
és igen jelentős fejlesztési forrásokat különített el erre
a célra.
A 2014–2020-as vidékfejlesztési programban a kormány
tematikus alprogramot szán a rövid ellátási láncok (REL)
fejlesztésére, körülbelül huszonhat milliárd forint értékben.
Az előző fejlesztési ciklusban erre a szegmensre szántak-e
valamilyen összeget, vagy „csak” most kerül erre sor?
– Eddig a rövid ellátási láncok fejlesztését nemzeti
forrásból támogatták, s jóval kevesebb összegből. Az ön által
említett tematikus alprogram a vidékfejlesztési program új
eleme. A rövid ellátási láncok helyett inkább a helyi termelői
piacokról beszéljünk. A rövid ellátási lánc egy uniós
szakkifejezés, és sokkal jobban érthető ez az alprogram, ha a
helyi termelői piacok fejlesztését emeljük ki. A következő
hat esztendőben 26 milliárd forint áll tehát rendelkezésre a
helyi termelői piacok fejlesztésére, támogatására. Felvetődik
a kérdés, hogy miért tartjuk ezt lényegesnek, s milyen célok
eléréséhez szeretnénk hozzájárulni. A helyi termelői
piacokon a helyi termelők által helyben megtermelt élelmiszereknek
tudunk további értékesítési lehetőséget biztosítani.
Mindezzel elsősorban a kis és közepes – főként családi –
gazdaságokat támogatjuk. A második fontos szempont: a helyi
termelői piacok nemcsak a helyi gazdaság erősítéséhez járulnak
hozzá, hanem környezetvédelmi szempontból is előnyösek,
hiszen az ott kínált élelmiszereket nem kell nagy távolságokra
szállítani. Azokat helyben megtermelik, helyben dolgozzák föl,
így szinte alig utaztatják az élelmiszereket. Ráadásul
rendszerint magasabb hozzáadott értékű, jobb minőségű és
egészségesebb termékekről beszélhetünk. A helyi termelői
piacok ezenkívül a helyi közösségi élet fontos színtereivé
válhatnak – a lakosok ott meg tudják vitatni gondjaikat. A
nagy bevásárlóközpontok személytelen, rideg terei helyett
családias, emberi léptékű környezetet teremthetnek a vásárláshoz,
és ezzel hozzájárulhatnak a helyi közösség fejlődéséhez.
Az alprogram megvalósulásának az is a
hozadéka lehet, hogy a pénz a közösségen belül, helyben
forog?
– Természetesen, hiszen a támogatás egyik a célja a
helyi családi gazdák támogatása. Alapvetően két támogatási
típusról beszélhetünk. Az egyik támogatási forma célja az
eszközbeszerzés. Ezáltal olyan eszközökhöz, infrastruktúrához
jutnak hozzá a gazdák, amelyek a piacra való kijutásukat és
az áru értékesítését segítik elő. Tehát például olyan
speciális hűtőkapacitással rendelkező autókról, szállító
járművekről beszélünk, amelyeket több nyugat-európai piacon
láthatunk. Az ilyen autókkal több piacot is végig tud látogatni
az adott gazda, vagy pedig több gazda összefog, és közösen
vesznek egy ilyen szállító járművet. Az eszközök terén pályázni
lehet akár hűtőláda, akár elektronikus mérleg beszerzésére.
A támogatás másik formája a különböző, együttműködéshez
kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás. Az együttműködés
nemcsak a gazdák összefogását jelenti, hanem olyan szereplő
bevonását is, aki segíti az értékesítési lehetőségeket.
Hiszen a gazdának nem kell feltétlenül értenie az értékesítéshez,
s nem biztos, hogy a termelés mellett jut idő az értékesítéssel
foglalkoznia is. Ezért olyan szakemberekkel tudnak együttműködni
a termelők, akik őket segítik termékeik értékesítésében.
Természetesen ennek az együttműködésnek vannak olyan kiadásai,
pl. marketing, piacszervezés, amelyek szerepelnek a támogatásban.
Így mi nemcsak az eszközbeszerzést, hanem magát a tudást, a
gazdák és a szakértők együttműködését is segíteni kívánjuk.
Tagadhatatlan, hogy a nagy áruházláncok számtalan egyéb járulékos
költséggel dolgoznak. Így pl. marketingköltséggel, s mindent
megtesznek annak érdekében, hogy becsalogassák a vásárlót.
Ezért, ha kisebb mértékben is, de a termelői piacnak is szüksége
van ilyen kiadásokra, és a hozzá fűződő szakértelemre.
A rövid ellátási láncokkal kapcsolatban, több tanulmányban
felvetik az ellátás folytonosságának kockázatosságát.
Mennyire ügyelnek a folytonosság biztosítására?
– Biztos vagyok benne, hogy a Vidékfejlesztési Program támogatásai
nagymértékben hozzá fogják segíteni a magyar gazdákat ahhoz,
hogy nyugat-Európai társaikhoz hasonlóan folyamatosan, jó minőségű
áruval legyenek képesek ellátni a termelői piacokat. A tőlünk
nyugatabbra fekvő országok termelői piacai egész évben működnek.
Hosszabb ideig éltem Belgiumban és Olaszországban, s ott a
termelői piacok nem csak időszakos jelleggel működtek, és a
gazdák nagy örömmel és készséggel, képesek voltak ellátni
a lakosságot áruval. Ezért az árualap hiányát nem látom
problémának. A gazdák képesek és tudnak is jó termékeket
termelni. Természetesen, ha több gazda fog össze, akkor nagyobb
biztonsággal tudják biztosítani a folyamatos ellátáshoz szükséges
árualapot.
Kik pályázhatnak erre a 26 milliárdos keretösszegre?
– A támogatás jogosultja az együttműködés, ami nem más,
mint a termelői piac szervezete. Természetesen ebben nagyrészt
gazdák vesznek részt. S olyan együttműködéseket kívánunk támogatni,
melyek elsősorban a gazdákat segítik. Amennyiben a gazdák úgy
gondolják, hogy összefogással, külső szereplők bevonása nélkül
is meg tudják oldani az értékesítési problémákat, akkor
természetesen pályázhatnak kizárólag ők is. A pályázat fő
feltétele, hogy a termelő és a fogyasztó között, csak egy
„láncelem” lehet. Tehát nem az a cél, hogy a rövid ellátási
láncok „láncolatát” támogassuk.
Az alprogramnak köszönhetően erősebb kapcsolatokat
lehet majd kiépíteni a helyi mezőgazdaság és a turizmus között
is?
– Feltétlenül; a nyugat-európai országokra is ez
jellemző. Ott egy adott vidék turisztikai értékének elválaszthatatlan
eleme az ún. „terroir”. Ez a helyi hagyományos termékek, ízvilág,
tradicionális konyhai fogások összessége, mely az adott vidéket
jellemzi. Amikor az EU létrehozta a közös agrárpolitikát,
akkor egyértelműen a sokféleség, a regionális különbségek
és hagyományok megőrzése mellett tett hitet. Mi, itt Európában,
olyan mezőgazdaságot szeretnénk fenntartani, ahol az egyes régiók,
vidékek képesek megtartani önazonosságukat és hagyományaikat.
Mindez önmagában is érték, és számos gazdasági előnye is
van. Európa nem egy latin-amerikai típusú vidéket akar létrehozni,
ahol az adott táj több száz kilométeren át változatlan és
nagy kiterjedésű latifundiumok uralják, hanem ahol az adott régiók
meg tudják őrizni önazonosságukat. Ez a turizmuson keresztül
egyre inkább pénzben is kifejezhető, gazdasági értéket
termelő sajátosság. Hiszen ma már a turisták a helyi látványosságok,
nevezetességek mellett meglátogatják a helyi termelői piacot,
ahol megkóstolhatják a termékeket is. Abban bízom, hogy a következő
időszakban kiadott, Magyarországról szóló külföldi és
magyar nyelvű útikönyvekben az adott vidék nevezetességei, szálláshelyei
mellett a termelői piacokat is fel fogják tüntetni. Mert van
mire büszkék legyünk!
Úgy veszem észre, hogy jóval korábban meg kellett
volna tenni Magyarországon ezeket a lépéseket, hiszen esetünkben
összekapcsolódik a vidékfejlesztés, a gazdák támogatása és
az identitás megőrzése.
– Az elmúlt négy évben a kormány elsősorban számtalan
jogszabályi könnyítés bevezetésével segítette elő a
kistermelői értékesítést és a helyi termelői piacok létrehozását.
Sok mindent megtett annak érdekében, hogy a termelő minél
kevesebb bürokratikus teher mellett értékesíthesse az áruját.
Ami viszont újdonság, hogy a 2014–2020-as uniós vidékfejlesztési
programozási időszakban a tagállamok lehetőséget kaptak, hogy
uniós forrásokat is bevonjanak a termelői piacok fejlesztésébe.
Magyarország azon kevés tagállam közé tartozik, amelyik úgy
döntött, élni kíván ezzel a lehetőséggel, és igen jelentős
fejlesztési forrásokat különített el az említett célra.
Természetesen még nagyon sok a teendő; hiszen a fogyasztói
szokások megváltoztatása nem megy máról holnapra. Nekünk
nagyon sok mindent kell pótolnunk, hiszen a kommunisták az1945
és 1990 közti időszakban mindent megtettek annak érdekében,
hogy az embereket elszakítsák gyökereiktől, felszámolják
identitásukat. Mindeközben Európa nyugati részében továbbra
is éltek a hagyományok. Nekünk fel kell támasztani a tradíciókat,
a régi fogyasztási szokásokat, a helyi és nemzeti értékek
tiszteletét. Nem könnyű ez a munka, de már láthatunk biztató
jeleket, hiszen a piacokat nem csak az idősebbek látogatják,
mint évtizedekkel ezelőtt, hanem egyre inkább a fiatalok, a
nagycsaládosok is. Egyre inkább divatos termelői piacon
beszerezni a család élelmiszerszükségletét.
Medveczky Attila
|