2014.12.12.
Folytatódnak a
közlekedésbiztonsági fejlesztések a GYSEV Zrt.-nél
Emberéletek múlhatnak azon, ha emelik a biztonsági szintet
egy-egy vasúti átjáróban
A
GYSEV Zrt. nyertes pályázatának köszönhetően több mint 2,3
milliárd forintos összegből teheti még biztonságosabbá a vasúti
közlekedést vonalhálózatán. Kövesdi Szilárd, a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti
Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság) Zrt. vezérigazgatója:
a biztosítóberendezések áramellátásának
fejlesztése jelentősen csökkenti a meghibásodás esélyét, ezáltal
a vasúti forgalom zavartatását.
Mennyire biztonságos jelenleg a GYSEV vonalhálózata?
Ezt azért is kérdezem, mert a vasúttársaság idén
augusztusban zárta le a közlekedésbiztonsági projekt első ütemét.
Konkrétan milyen
fejlesztéseket terveznek?
–Két jelentős kérdéskörre koncentráltunk. Az egyik,
a már említett vasút-közút –kereszteződések további
biztosítása, illetve a biztosítások fejlesztése. Ezért
a projekt keretében az összes hagyományos,
Fresnel lencsével működő fénysorompó optikáját LED fényforrásokra
cseréli hálózatán, 99 helyszínen a vasúttársaság, elsősorban
azokon a vonalakon, melyeket 2011-ben vettünk át a MÁV-tól.
Tehát a Mosonszolnok-Csorna-Porpác-Szombathely, illetve a
Szombathely-Zalaszentiván és Szombathely-Kőszeg vonalon hajtjuk
végre ezeket a fejlesztéseket. A balesetek vizsgálati tanulmányai
rávilágítanak arra, hogy a közúton közlekedők, főleg, ha fáradtak,
nem veszik figyelembe a fénysorompó vörös jelzését. Azt
vizsgáltuk, hogy mi lehet annak az oka, hogy a vezetők nem
figyelnek a fénysorompó jelzésére. Az egyik ok: ha a Nap túl
erősen süt az autóvezető szemébe; a másik ok pedig a már
említett fáradtság. Amennyiben megnöveljük a fényjelzés
erejét, akkor az sokat segíthet. Az általunk készített megvalósítási
tanulmány szerint, amennyiben LED-es cserére kerül sor egy átjáróban,
akkor 85%-kal csökken a vörös fényen történő átkelések száma.
A tanulmányunkban arra is rámutattak: nem mindegy, hogy csak egy
vörös fény villog, vagy pedig egy fizikai akadály, úgynevezett
csapórúd is áll az autós előtt. Ezért további 11
helyszínen a fénysorompókat a fél úttestet lezáró csapórudakkal
egészítjük ki.
Tehát sorompókat állítanak fel.
–Így van, de ne hagyományos, nagyméretű vassorompóra
gondoljunk, hanem műanyag fénysorompókra. Ezeket viszont gyengített
csavarral kell felszerelnünk, azért, ha valaki nekimenne, akkor
ne törje össze se a gépkocsiját, se a sorompót. Így a sorompó
könnyebben visszaszerelhető. Azért döntöttünk az ilyen
megoldás mellett, mert néhány esetben még a csapórúdon is áthajtanak
az autósok, és azon keresztül mennek neki a vonatnak- néha a
vonat oldalának. Ahol pedig nem volt semmilyen biztosításunk,
ami főleg a Szombathely-Kőszeg-vonalat érinti, hét helyszínen
teljes sorompó-berendezést szerelünk föl. A másik, amire
koncentráltunk, a biztosító berendezéseink áramellátó
rendszereinek fejlesztése, cseréje. Hiszen a MÁV-tól átvett
vonalakon ezek a berendezések, amik a vonatközlekedés biztonságát
szavatolják, a ’70-es, ’80-as években épültek, azóta működnek,
de nagyon sokszor meghibásodnak, s általában azok áramellátó
rendszereik mennek tönkre. Ezek, főleg a vonatok kését okozzák,
és ritkább esetben balesethez vezetnek. Arra is vannak szabályok,
ha nincsenek fényjelzések, akkor miként közlekedjenek a
vonatok. De akkor már a közlekedés biztonsága a mozdonyvezetőre,
a forgalomirányítóra van bízva, akik nem tévedhetetlenek. Ezért
a munkálatok során az elavult eszközöket 10 helyszínen újakra
cserélik a szakemberek, és 6 helyszínen a meglévő
rendszereket bővíti vasúttársaságunk. Tehát ebből a két részből
tevődik össze a közlekedésbiztonsági-fejlesztési kettes
csomagunk.
Említette az autós baleseteket. Ezért építettek már
ki három átkelőnél úgynevezett videótanú rendszert?
–A videótanú rendszernek nem az volt az elsődleges célja,
hogy a rendőrségnek bemutassuk azokat a felvételeket, ahol az
autósok a tiloson hajtanak át. A fő célunk az volt, hogy
elemezzünk bizonyos eseteket. Például: miért törik le a csapódrudat
az autósok, miért ütköznek a vonattal? Ezek a rendszerek úgy
működnek, hogy mikor vörösre kapcsol a fénysorompó, akkor a
videóberendezés két oldalról fölveszi az átjáróban történt
eseményeket. Csak azokat a felvételeket őrizzük meg, amiken a
károkozások, vagy balesetek léthatók. Például, ha letörik a
csapórudat, akkor a felvételt a személyzetünk átadja a rendőrségnek,
s ők az esetet elemezni tudják, azonosítják a rendszámot, s
akkor megtérül a kárunk. A felvételeket mi is elemeztük, és
azt is kockázati tényezőként ítéltük meg, hogy a kamionok
egymást követve mennek át folyamatosan az átjárón, és így
a csapórúd rácsukódik a jármű hátsó részére, s így az
letörik. Az ilyen esetek kiküszöbölésére is megpróbáltunk
kitalálni egy olyan módot, hogy a kamionosokat még jóval az átjáró
előtt értesítjük arról, hogy tartsák be a nagyobb követési
távolságot.
Mikor kezdődik el a 2,3 milliárdos beruházás
kivitelezési folyamata?
–Ennek a beruházásnak a szükségletességét 2012-ben
fogalmaztuk meg, rá egy évre elkészült a megvalósíthatósági
tanulmány, amit idén fogadtunk el. Majd feltételes közbeszerzést
folytattunk le, ami azt jelenti, hogy akkor még anyagi forrással
nem rendelkeztünk. Tettük ezt azért, hogy minél nagyobb eséllyel
pályázzunk. Nyert a pályázatunk, így megnyíltak a szükséges
források; november elején aláírtuk a támogatási szerződést.
Az előkészületi munkálatok már kezdetét vették, s a
kivitelezés 2015. augusztus 11-éig fejeződik be a sorompós-területeken,
s a biztosítóberendezési területeken pedig szeptember első
felében.
A munkálatok idején változik-e a GYSEV vonalhálózatán
közlekedő vonatok menetrendje, menetideje?
–A beruházások nem hatnak ki a vonatközlekedés rendjére.
Hiszen olyan munkálatokról van szó, melyeket vonatközlekedési
szünetben el tudnak végezni.
Végül egy másik téma: igaz a hír, hogy Grazig
szeretnék kiterjeszteni a GYSEV vasútvonalát?
|