vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.12. 

A 18–25 évesek több mint fele inkább vállalkozó lenne, mint alkalmazott

Káros a gazdasági életre, ha bürokratikus akadályok állják útját a vállalkozások elindításának

A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcsfontosságú programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét november 17. és 21. között rendezték meg Magyarországon a Global Entrepreneurship Week világméretű összefogás keretében. Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) elnöke: a Fiatal Vállalkozók Hete megtalálta helyét a hazai fiatalok életében, és rendezvényeink hatására döntötték el egyre többen azt, hogy vállalkozók lesznek.

 Kiknek szólt a Budapesten és hét vidéki nagyvárosban megrendezett programsorozat?

 – Ez a programsorozat azoknak a fiataloknak szólt, akik vagy már vállalkozók, vagy vállalkozni szeretnének, esetleg komoly karriert szeretnének építeni, és a kezükbe venni a saját jövőjüket. Azok a tudatos fiatalok látogatják a Fiatal Vállalkozók Hetének rendezvényeit, akik érdeklődnek és proaktívak abban a tekintetben, hogy a gazdaságban valamilyen értéket hozzanak létre. Programjaink, fórumaink, melyeket az elmúlt hét évben sikerült létrehoznunk nagyon különleges hangulatúak, hiszen a legismertebb magyar vállalkozók, komoly márkák tulajdonosai, őszintén, hitelesen beszélgetnek a fiatalokkal, s olyan tippeket, praktikákat osztanak meg velük, melyek nem minden szokványos előadásban hallhatók.

 Információs fórumot tartottak, vagy oktatásra is sor került?

 – A rendezvénysorozat azért is érdekes, mert olyan unikális előadásokat hallgatnak az érdeklődők, melyek sok esetben párbeszéd formájában zajlanak a közönség és az előadó között. Olyan kerekasztal-beszélgetéseket is szervezünk, amelyekre szintén az interaktivitás jellemző. Például Budapesten, a nemzetközi napon workshopot tartottunk, illetve a fővárosi központi rendezvényekre egy mentorszobát is kialakítottunk, ahol a fiatalok kérdezhettek, és leendő mentoraikkal találkozhattak. Több százan szerettek volna maguknak mentort találni, s nekik lehetőségük volt a közvetlen formában történő beszélgetésre, ismerkedésre.

 Ha már az oktatásról beszéltünk… Vállalkozói ismereteket az ország több településén is oktatnak. Mennyire lehet megtanulni az iskolapadban a vállalkozói lét fortélyait?

 – A vállalkozás igen összetett tevékenység, melyhez nélkülözhetetlenek a konkrét ismeretek. Eddig hazánkban nagyon kevés fiatal vett részt vállalkozói oktatásban, de érdekli őket ez a téma. Egyébként világviszonylatban is a második számú akadály, amit a fiatalok megjelölnek, hogy miért nem szeretnének vállalkozók lenni, az az oktatás hiánya. A felmérések szerint a fiatalok több mint 73%-a azt mondja, hogy azért nem indulnak el vállalkozóként, mert hiányzik hozzá a megfelelő kezdőtőke, viszont 66% szeretne megfelelő oktatást, mert anélkül nem képesek átlátni a vállalkozás kérdéskörét. Nagyon lényegesek a vállalkozói készségek. Tehát vannak olyan dolgok, melyeket nem lehet tankönyvből elsajátítani, csak az „élet iskolájából”, vagy olyan rendszerek segítségével, mint amilyen a mentor program, vagy olyan közösségeken keresztül, mint amilyen például a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége is. Tehát mind a lexikális tudás, a tájékozottság, mind azok a készségek nagyon fontosak, melyeket az elmélet és a gyakorlat kombinációja alapján tudnak elsajátítani a leendő vállalkozók. Személyes példám azt mutatja, hogy az „élet iskolájában” sokkal többet lehet tanulni, sőt sokkal rövidebb idő alatt is, mint az iskolapadban ülve.

 Magyarországon a fiatal korosztályban mekkora a vállalkozói kedv? Ezt azért is kérdezem, mert tudtommal Európában szeretnének a legkevésbé vállalkozni a fiatalok.

 – Európában érdekes helyzet alakult ki, hiszen itt állna rendelkezésre a legtöbb támogatás a vállalkozók számára, míg az európai fiatalok vállalkozói kedve világviszonylatban a legalacsonyabb. Magyarországon érdekes a képlet, mert egy kissé az európai átlag fölött vagyunk. Európában a fiatalok 40%-a lenne inkább vállalkozó, míg Magyarországon országos reprezentatív kutatásából kiderül az is, hogy míg a 18–25 évesek több mint fele, a 18–40 év közöttieknek már csak 44 százaléka mondta azt, hogy inkább vállalkozó lenne, mint alkalmazott. Ennek ellenére mégis van még teendőnk, hiszen csak a magyar fiatalok 35%-a gondolja azt, hogy képes lenne vállalkozni, s ami ennél is aggasztóbb arány, hogy Magyarországon az 1 millió vállalkozással összefüggésbe hozható magánszemélynek mindössze a 26%-a 18 és 40 közötti. Ezek a számok nagyon jól rávilágítanak arra, hogy milyen kihívások ellőtt állunk a kkv-szektorban. Hiszen a magyar kkv-k több mint 1/3-a generációváltás előtt áll. Ezért is nagyon fontos, hogy a fiatalok számára olyan eszközöket, tudást adjunk, amellyel a családi cégeket képesek tovább irányítani, vagy mások vállalkozásait tudják átvenni, vagy adott esetben pótolni tudják a kkv-szektorból kieső vállalkozásokat.

 Elképzelhető, hogy a nemrég véget ért világgazdasági válság is az okozója annak, hogy ennyire kevesen szeretnének vállalkozni? Hiszen a média szinte egy évtizeden át egyre többször adott hírt a becsődölt cégekről.

 – Bizonyára a válság keltette médiahírek is hozzájárultak az előbbi adatok kialakulásához, de az is tudni kell, hogy a vállalkozások 95%-a az első öt évben különböző okok miatt befejezi tevékenységét. Európában attól tartanak, ami tény, hogy nem tolerálja a bukást a társadalom. Magyarországon a FIVOSZ készítette el az első átfogó, reprezentatív felmérést a fiatalok vállalkozó attitűdjéről, és az adatok azt mutatják, hogy az első akadály a csődtől való rettegés. A fiatalok közel 60%-a fél a csődtől, és ez az egyik legnagyobb visszafogó erő.

 Mire lenne szükség a FIVOSZ szerint a vállalkozások alapításához? Pénzügyi segítségre, vagy mondjuk jogi tanácsokra?

 – A legtöbb fiatal a kezdő tőkét hiányolja, de ugyanilyen fontos az oktatás is. Magyarországnak ebből a szempontból úttörő szerepe van az EU-ban, és globális mértékben is, hiszen elég nagyot léptünk előre az ifjúsági vállalkozás területén a Fiatalok vállalkozóvá válása programmal, amely uniós és hazai forrásokat felhasználva 3500 fiatal számára teszi lehetővé, hogy vállalkozóvá váljon 100 órás képzés keretében, s jó üzleti tervet segítenek számukra megírni, illetve elbírálni a konzorciumok, majd 1500 fiatal 3-6 millió forint vissza nem térítendő támogatást kap, plusz fél év mentorálást. Tehát a mentorálás, az oktatás, a vissza nem térítendő támogatás kombinációja teszi egyedülállóvá ezt a programot, s ezáltal Magyarországot, a fiatalok vállalkozóvá válásának elősegítésében.

 2010 óta számtalan helyen olvashatjuk, hogy a polgári kormány egyik fő célkitűzése a bürokrácia mértékének csökkentése. Mennyire lényeges a vállalkozói szektorban, hogy annak tagjait ne terheljék fölösleges papírmunkákkal?

 – A bürokrácia csökkentése nagyon fontos tényező, mert az adminisztrációs munka igen csak időigényes. Másrészt, ha bürokratikus akadályok állják útját a vállalkozásoknak, akkor kevésbé tudnak a gazdasági értékteremtésre, vagy a foglalkoztatás bővítésére koncentrálni a vállalkozók. Éppen ezért a bürokrácia mértékének csökkentésével teljes mértékben egyetértünk, de azért még ebben a tekintetben sem értük el a végső célt. Mind az EU-ban, mind Magyarországon elindultak kedvező folyamatok, melyeket folytatni kell, hogy még egyszerűbb és gyorsabb metódusok jellemezzék a vállalkozói létet.

 A kormány többi, gazdasági életre vonatkozó rendelete mennyire segíti a fiatal vállalkozókat? Segítik-e őket a Nemzetgazdasági Minisztérium, illetve a Czomba Sándor által irányított Szakképzésért és Munkaerőpiacért Felelős Államtitkárság?

 – Pozitív törekvéseket veszek észre, a kormányzati kommunikációban is egyre több szó esik a fiatalokról. Tudomásom szerint elég sok a fiatalokat segítő, és az ifjúsági munkanélküliséget felszámoló programot kezdtek kidolgozni. Czomba államtitkár úr is bejelentette, hogy a foglalkoztatási keret jelentős részét az ifjúsági munkanélküliség felszámolására igyekeznek fordítani. Ezek a törekvések azért is lényegesek, mert rólunk mint elveszett generációról beszélnek. Egy elveszett generáció viszont egyenlő az elveszett jövővel. Annak is örülök, hogy nem csak itthon, hanem Európában is komolyan veszik a kormányok a fiatalok szervezeteit, főleg az olyan szakmai szövetségeket, mint amilyen a miénk, amely releváns programokat dolgozott ki. S emellett komoly szakértői gárdával és tapasztalatokkal rendelkezik. Optimista vagyok a jövőt illetően, elég csak abba belegondolnunk, hogy a következő fejlesztési ciklusban 16% helyett 60%-ot költünk gazdaságfejlesztésre. S ebben nagyon sok olyan programot indítanak el, melyeknek célcsoportja a fiatalok.

 Milyen eredménnyel zárult az idei programsorozat Magyarországon? Növekszik-e az érdeklődés, stagnál, vagy „kifulladt”?

 – Nagyon örülök annak, hogy évről évre egyre többen érdeklődnek a programjaink iránt. Idén rekordrészvételre számítottunk, és igazunk lett. S azt is nagyon jó érzés volt látni, hogy vannak olyanok, akik már évek óta látogatják a programjainkat, és annak is örülünk, hogy a Fiatal Vállalkozók Hete megtalálta a helyét a hazai fiatalok életében, és bizony a rendezvényeink hatására döntötték el egyre többen azt, hogy vállalkozók lesznek.

 

Medveczky Attila