2014.12.12.
A román Nemzeti Liberális Párt a jobbközép
gyűjtőpártja lehet
A magyar szavazóbázis is átalakult: egyre távolságtartóbb az
RMDSZ-szel szemben
A kolozsvári Bakk
Miklós politológus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem tanára
szerint a Johannisra leadott voksok protest –szavazatok voltak.
Ezzel utasították el a választók mindazt, ami a román politikát
az elmúlt évtizedekben jellemezte.
Milyen jogosítványai vannak Románia államfőjének?
– Romániában jó egy évtizede vita tárgyát képezi, főleg
amikor az alkotmánymódosítás napirendre kerül a közéletben
és a parlamentben – és ez többször is megtörtént, de csak
egyetlenegyszer, 2003-ban sikerült az alkotmányt módosítani
–, hogy milyen kormányforma lenne az ország számára a
legmegfelelőbb. A létező alkotmány alapján két változatról
beszélnek. Az egyik szerint alapvetően parlamentáris köztársaságban
vagyunk, amelyben parlament által ellenőrzött kormány van, de
amelynek az államfőjét közvetlenül választják meg; a másik
szerint valójában francia típusú félprezidenciális
rendszerre emlékeztető kormányzás alakult ki Romániában. Az
alkotmányt vizsgálva parlamentnek felelős kormányról beszélhetünk,
mind a kormányalakítás, mind a kormány bizalmatlansági indítvánnyal
történő leváltása tekintetében. Ennek ellenére – és ez történelmileg
alakult így – a román államfőnek jelentős beleszólása van
a kormányalakításba és a kormányzás folyamatába. Ennek okai
inkább a politikai kultúrához, a politikai mentalitáshoz, és
a pártok természetéhez kötődnek, bár van néhány alkotmányos
szabály is, amely efelé mutat – ezek azonban kevésbé lényegesek.
A pártok esetében a pártkoalíciók alkalmi jellegéről, a köztük
levő csekély és elmosódott ideológiai távolságról, illetve
különbségről van szó, amely minden együttműködést a
pillanatnyi érdekszövetségek, a patronázs-alapú osztozkodás
felé terel. Ezért a pártkoalíciók létrejöttében Iliescu államfősége
óta az erős elnökök jelentős mértékben beleszólhattak. Tehát
informálisan koalícióalakító és -bontó hatalmuk is volt az
államfőknek az eddig kialakult politikai rezsimben. Úgy tűnik,
most mindez megváltozhat Klaus Johannis elnöksége alatt, aminek
habituális és kontextuális okai egyaránt vannak. Egyrészt látható,
hogy Johannis személyisége visszafogottabb és precízebb
politikai stílust hoz, amely önmagában is szakítást ígér az
államfői beavatkozás hagyományával. Másrészt Johannis
politikai háttere sem olyan, hogy arra alapozva olyan mértékű
informális beavatkozási hatalomra tehessen szert, mint
amilyennel a korábbi államfők közül Iliescu vagy Basescu
rendelkezett.
Johannis nemrég kijelentette: „a kormányt
bizalmatlansági indítvány beterjesztésével lehet megbuktatni
a parlamentben”. Van erre valóságos esély?
– Johannis valóban tett ilyen kijelentést, de azt is
hozzátette, hogy ő mint a Nemzeti Liberális Párt elnöke nem
érdekelt a gyors kormányváltásban, inkább pártja megerősítését
szeretné elérni, illetve bízik abban, hogy a következő országgyűlési
választásokon az általa vezetett pártra szavaznak majd a legtöbben.
Továbbá, a bizalmatlansági indítványra való utalás is
tulajdonképpen a parlamentáris kontrollra való utalás, és nem
az elnökire. Azt is láthatjuk, hogy különböző spekulatív
politikai folyamatok indultak el; úgy tűnik, hogy a kisebb pártok
szeretnének az ellenzéki Nemzeti Liberális Párthoz
csatlakozni, és megpróbálnak kilépni a jelenlegi kormánykoalícióból.
Ez a folyamat a következő 2-3 hónapig biztosan eltart, tehát
jelenleg ez a kérdés teljesen nyitott, ami leszűrhető abból
is, hogy az RMDSZ-en belül is vitatkoznak a magyar politikusok a
koalícióban való bennmaradásról. A székelyföldi RMDSZ-es
politikusok a koalícióból való kilépés mellett szólaltak föl,
míg Markó Béla a maradást szorgalmazza. A Ponta-vezette szociáldemokrata
párt jövője is kérdéses. Valószínűleg a szociáldemokratáknál
is átrendeződésre számíthatunk, mert a párt számos
prominens alakja büntetőjogi eljárás alatt áll, emellett meg
kell vizsgálniuk azt, hogy miért veszítették el az államfőválasztást.
Johannist jobboldali jelöltnek titulálták. Magyarországon
viszont ma a liberális pártokat nem nevezhetjük
jobboldalinak… Mást jelent Romániában liberálisnak lenni,
mint Magyarországon?
– A Nemzeti Liberális Párt történelmileg a gyenge román
polgárság, az ókirályságbeli burzsoázia pártja volt, tehát
a jobboldalhoz lehet sorolni. A román liberalizmus korunkban nem
tett „posztmodern” politikai gesztusokat, nem szubkulturálisan
tagolt társadalomban gondolkodik, mint az amerikai demokraták,
vagy néhány nyugat-európai balliberális párt, ahol tehát az
a stratégia, hogy minél több marginális csoportot – egészen
különbözőeket – egyetlen fősodorba egyesítsenek. Tehát
ebben az értelemben semmiképp sem baloldaliak. A szociáldemokrata
párttal kialakított koalíciójuk sem ideológiai, hanem érdekalapú
volt. Másrészt a Nemzeti Liberális Párt fuzionált a Demokrata
Liberális Párttal, amely egyértelműbben jobboldali. Úgy tűnik,
hogy a Nemzeti Liberális Párt olyan útra lépett, amelyen a
jobbközép gyűjtőpártja lehet – a következő 2-3 évben választ
kapunk arra a kérdésre, hogy a Johannis vezette alakulat be
tudja-e tölteni ezt a szerepet. Ha igen, akkor a liberális címke
nem lesz más, mint egy történelmi örökség továbbvitele.
Persze, kérdés, hogy ebben milyen szerepe lesz Johannisnak,
hiszen államelnökként ki kell lépnie a pártból.
A választási kampányban Johannis kisebbségi vonatkozásban
nem tett semmilyen ígéretet. Mit gondol, akkor mégis miért
szavaztak rá döntő többségben az erdélyi magyarok?
– Klaus Johannisnak már az első fordulóban elért eredménye
is világossá tette azt, hogy nem csupán a jobb- és a baloldal
áll szemben egymással, hanem Erdély és a Regát is, ami főleg
a politikai kultúra tekintetében jelentős. Johannis egyfajta
politikai személyiségi archetípusként az erdélyi, közép-európai
attitűdöt jeleníti meg, amely eltér attól a bukaresti, balkáni
politizálási stílustól, ahol a szavak súlya és a hitele jóval
kevesebb. Ezt ösztönösen megérezték a választók, s az első
forduló be is bizonyította e szembenállás mentális valóságát
anélkül, hogy bármi is utalt volna erre Johannis kampányban
tett kijelentései közül. Johannis programja, amelyben Erdély
és a kisebbségek helyzete valóban nem jelenik meg, e mentális
valósággal szemben már egyáltalán nem számított. Azt is látjuk,
hogy a rendszerváltást követő politikai rendszerek mintha
„kifulladtak” volna Európa keleti részén, ezért valami újat
igényel a társadalom. Így a Johannisra leadott voksok protest
szavazatok is voltak. Ezzel utasították el a választók
mindazt, ami a román politikát az elmúlt évtizedekben
jellemezte. Az erdélyiek azt várják, hogy Johannis valamilyen
„európai” típusú gondolkodást testesítsen meg a korábbi
politika felszínes, locsogó nyugatiasságával szemben. Azt
viszont nem tudjuk, hogy Klaus Johannis mennyire akar megfelelni
ezeknek a várakozásoknak. A magyar szavazóbázis is átalakult:
egyre távolságtartóbb az RMDSZ-szel szemben. Igaz, a magyar
szavazók ragaszkodnak ahhoz, hogy legyen képviseletük a
bukaresti parlamentben, ezért az országgyűlési választásokon
erre a pártra voksolnak, viszont semmilyen más szavazás esetében
nem működik az a kvázi automatizmus, hogy az RMDSZ-t támogatják.
A magyar szavazók opciója minden más szavazás esetén külön
mérlegelés tárgya.
Mennyire nyilvánvaló, hogy különösen szoros lesz a
román–német viszony, s a megválasztott szász államfőnek
alighanem külpolitikai iránytűt jelent majd a berlini diplomácia?
– Kétségtelen, hogy Johannis jó kapcsolatot ápol a németországi
jobboldali körökkel, jó barátja az egyetlen szász származású
bundestagi képviselő, Bernd Fabritius is. Emellett számtalan híradás
utal arra, hogy a megválasztott államfő német gazdasági körökkel
is tartja a kapcsolatot, ami a nagyszebeni polgármesterségéhez
fűződik. Ezért arra következtethetünk, hogy Johannis majd
megpróbálja elmozdítani Románia külpolitikáját az erőteljes
amerikai és atlanti irányultságtól egy Németország által irányított
EU-s politika felé.
Medveczky Attila
|