2014.12.19.
A
magyar nyelvű színjátszás igazi misszió a Felvidéken
Kassa megye szinte negligál bennünket, így mínusz 70 ezer eurónyi
összeggel kezdjük a jövő évet
Egerben vendégeskedett
a kassai Thália Színház. November 10-én Márai: A kassai polgárok
című művét játszotta a társulat. Az előadást Kassán a teátrum
45. ünnepi évada alkalmából láthatta a közönség. Czajlik
József, a kassai Thália Színház igazgatója: színházunkat
Kassa megye önkormányzata dotálja, de úgy, hogy nem vagyunk költségvetési,
csak támogatott intézmény. Ez azt jelenti, hogy a megyétől
kapott pénz nem fedezi teljes költségvetésünket. Ennek ellenére
teljes társulattal működünk, összesen 50 fővel, a művészeti
részlegben pedig tizenheten dolgoznak.
Együttműködik a kassai és az egri színház –
olvashattuk a hírekben. Mit jelent ez az együttműködés?
Koprodukciót?
– Kollegiális segítségnyújtást jelent ez az együttműködés.
Színházunk be szerette volna mutatni A kassai polgárokat, de
nem volt rá megfelelő anyagi forrásunk, aminek oka a színház
alulfinanszírozása. Az előadást az a Beke Sándor rendezte,
aki a kassai színház alapító tagja, és korábban az egri teátrumot
is igazgatta. Amikor Beke Sándornak fölvetettem az anyagi problémákat,
azonnal fölajánlotta, hogy Blaskó Balázshoz, az egri Gárdonyi
Géza Színház direktorához fordul segítségért. Blaskó úr
nagyon gálánsan elfogadta a kérésünket, és fölajánlotta,
hogy az egri műhelyben saját költségükön elkészítik a díszletet,
illetve kivitelezik a jelmezeket is – nekünk csupán a
ruhaanyagot kellett megvásárolnunk. S úgy állapodtunk meg,
hogy ezért előadásunkat bemutatjuk az egri közönségnek is.
Márai emblematikus darabját láthatta az egri közönség.
Felvidéken a magyarok és a szlovákok mennyire ismerik Márai műveit,
filozófiáját?
– A felvidéki magyarság jelentős része jól ismeri Márai
alkotásait. 1990 után főleg az idősebb generáció tagjai
mertek már Márairól nyíltan beszélni. A fiatalságnak, főleg
a keleti országrészben nagyon fontos alakja az a Márai Sándor,
akinek művészete Kassához kötődik. Minden, amit a Kassai őrjáratban,
az Egy polgár vallomásaiban vagy a többi Kassáról szóló írásában
írt, számunka lényeges, és ezek az élő díszletek itt vannak
körülöttünk. A szlovákok az 1990 utáni években nem igazán
vettek tudomást Márairól; a fordulatot az hozta, amikor
2013-ban Kassa Európa Kulturális Fővárosa lett. S ekkor már a
szlovákok is elkezdték emlegetni Márai nevét, és
belegondoltak abba, hogy mit is jelentett a város számára a
magyar író, költő, újságíró életműve. S az utóbbi egy-két
évben kezdték el szlovák nyelvre átültetni Márai műveit. De
még nincsenek a köztudatban gondolatai, alapvetései. Ennek talán
egyik oka, hogy a túlzottan nemzeti szemléletű szlovákok
irredentizmussal vádolják Márait. Egyébként a kassaiak lokálpatriótábbak,
mint például a pozsonyiak, és elfogadják Márait, ezért
alapszinten büszkék rá, de úgy, hogy alig tudnak róla
valamit.
Említette, hogy 2013-ban Kassa volt Európa Kulturális
Fővárosa. Ezt miként használta ki a Thália Színház?
– Onnan indultunk ki, hogy az előző, úgynevezett határon
túli kulturális fővárosokban, például Nagyszebenben, a
magyar kultúra külön szegmense volt a rendezvénysorozatnak, s
magyar heteket is tartottak. Tudván, hogy a magyar kulturális élet
felmutatása nélkül Kassán létező társadalomról beszélni
nem lehet, abban bíztunk, hogy mindez tükröződik majd az egyéb
támogatások terén is. Sajnos nem ez történt, mert a stratégiai
programok közé egyetlen magyar vonatkozású vagy magyar
szervezet által benyújtott pályázat sem került be. Így két
lehetőség állt előttünk: vagy panaszkodunk minden fórumon,
vagy megteremtjük saját kulturális fővárosunkat. Az utóbbi
mellett döntöttünk; összefogtak a kassai magyar szervezetek,
és Czimbalmosné Molnár Éva magyar főkonzul – akit a
napokban neveztek ki pozsonyi nagykövetnek – és a Magyar Művészeti
Akadémia is mellénk állt. Így a Thália Színház a Kassa környéki
magyarság kulturális centrumává válthatott, s a 10 hónapos működést
tekintve havonta átlagosan 4,5 egyéb kulturális programot
szerveztünk teátrumunkban. Nem szeretek panaszkodni; lényeges
volt számunkra, hogy az Európa Kulturális Fővárosa program
keretén belül infrastrukturális fejlesztésekre került sor, így
több mint 500 ezer eurós befektetéssel rekonstruálták a színháznak
a nézők által látogatott tereit. Sajnos a színpadot, és a színpadtechnikát
már nem, de kaptunk új konferenciatermet, mini színházi múzeumot,
és légkondicionáló berendezést. S közben azt érzékeltük,
hogy Kassán a kultúrára újra értékként tekintenek, s nem
csak szellemi értelemben, hanem maguk a vállalkozók is kaptak
egyfajta know-how-t arra, hogy mi módon lehet számszerűsíteni
a kultúrafogyasztás által termelődött bevételeket. Ez azért
lényeges, mert még a kereskedőknek is nagyobb igénye lett a
kultúra támogatására.
Mennyire lényeges most a magyar nyelvű színjátszás
Felvidéken?
– Jelenleg nagyon nagy az igény, mind a kassai, mind a
komáromi magyar nyelvű színjátszásra. Nézőszámaink azt
mutatják, hogy nagy szeretettel fordul felénk a közönség. A
kassai társulatnak jelentős a helyi értéke, de mi elsősorban
utazó színház vagyunk, egy évadban előadásaink 60-70%-át úgynevezett
tájolás keretében játsszuk Pozsonytól Nagykaposig, Budapesten
keresztül Pécsig. Tehát nagyon sokat utazunk, és folyamatosan
igény van ránk, hiszen megveszik az előadásainkat, és vissza
is hívnak bennünket. Azt is meg kell vizsgálni, miként tudunk
művészi és szakmai szinten újra betagozódni a színházi világba.
Mert sem a magyar, sem a szlovákiai színházi szakmába nem
vagyunk igazán benne.
Tudtommal a 2014–2015-ös évadot magyar évadként
hirdették meg.
– Mindig tematizáljuk az évadokat. Idén három saját
produkciót készítünk – anyagi helyzetünk miatt –, egyet
pedig megvásárolunk. A saját produkcióink közül egyik
klasszikus, a másik kortárs színmű – mindkettő magyar. A
harmadik pedig kamaraoperett, a negyedik, amit nem mi állítunk
ki, pedig musical. Ennek oka, a nézők igényét ki kell elégítenünk.
Ez azt jelenti, hogy a kassai egy igazi népszínház?
– Így is kell definiálni a színházunkat. Kassán
annyira megfogyatkozott a magyar közösség létszáma, hogy a
legutóbbi, 2010-es népszámlás idején 7000-en vallották
magukat magyarnak. Ha ennek csak a fele igaz, akkor is csak 14
ezer magyarról beszélünk egy 250 ezer lélekszámú számú városban.
Azt is tudni kell, hogy Kassától az első magyar település 30
kilométerre fekszik. Így nekünk Kassán, magyar szigetként,
szinte szórványként, ebből a legfeljebb 10 ezer emberből kell
egyre többet megszólítanunk, ami nem egyszerű feladat. Ezért
nekünk a városban lelkes, de ugyanakkor számbelileg a legkisebb
közönségünk van. Így azt az igényesebb repertoárt, mely társadalmi
kérdésekkel vagy mélyebb emberi kapcsolatokkal foglalkozik
klasszikus vagy modern értelemben, csak néhány nagyvárosban
tudjuk igazán előadni: városunkon kívül például Pozsonyban,
Dunaszerdahelyen, Komáromban, Rimaszombatban, Léván. A kisebb
településekre már más műfajú előadást kell vinnünk. Ez azért
is jelent számunka kihívást, mert arra törekszünk, hogy
minden előadásunkat magas színvonalon adjuk elő úgy, hogy
azokra kereslet is legyen.
Ennek a népszínháznak önálló társulata van, vagy
pedig darabokra szerződtetik a művészeket?
– Színházunkat Kassa megye önkormányzata dotálja, de
úgy, hogy nem vagyunk költségvetési, hanem csak támogatott
intézmény. Ez azt jelenti, hogy a megyétől kapott pénz nem
fedezi teljes költségvetésünket. Ennek ellenére teljes társulattal
működünk, összesen 50 fővel, a művészeti részlegben pedig
tizenheten dolgoznak.
S erre a tizenhét művészre támaszkodva tervezik meg
az évadokat, vagy vendégművészeket is hívnak?
– Nagyon ritkán hívunk vendégművészeket, de nem azért,
mert nem akarunk, hanem, mert nincs meg rá az anyagi fedezetünk.
Hiszen 440 ezer euró az éves költségvetésünk, míg 470 ezer
eurót tesz ki a bérköltség, 40 ezer pedig a rezsiköltség.
Tehát mínusz 70 ezer eurónyi összeggel kezdjük az éveket…
Így nekünk minden egyes befektetést nagyon át kell gondolnunk,
és az előadásokat a legminimálisabb költségvetéssel kell létrehoznunk
úgy, hogy azok minőségiek is legyenek. Még a komáromi színházat
is jobban finanszírozzák nálunk. Nehogy félreértsenek, nem
vagyunk rájuk irigyek. A finanszírozási különbség oka: nincs
olyan egységes rendelet, amely kimondaná, miként kell dotálni
a megyei fenntartású intézményeket. Rá vagyunk tehát kényszerülve
külső források bevonására; tavaly az említett 440 ezer euróhoz
majdnem 250 ezret tudtunk szerezni. Ezek olyan célzott források,
melyekből nem lehet energiadíjakat kifizetni, fejlesztéseket végrehajtani,
hanem olyan egyéb költségeket lehet fedezni, melyek egy adott
projekthez kapcsolódnak.
Ilyen anyagi nehézségekkel küszködve nehéz színészeket
szerződtetni?
– Egyértelmű, hogy senki sem lesz milliomos abból, hogy
a kassai Thália Színház művészeként dolgozik. Művészeink
tudják, hogy mennyire egyedi, szinte kulturális bástyaként működő
intézményben dolgoznak, s ez örömmel tölti el őket, hiszen
missziós feladatot látnak el. Missziós feladatot, de úgy, hogy
közben színesítik Kassa kulturális palettáját. Szlovák ajkúak
is járnak hozzánk, hiszen előadásainkat feliratozzuk, és a
szinkrontolmácsolást is megoldottuk. Ezáltal is jobban bekerülünk
a város kulturális vérkeringésébe. Tehát sikerekről is beszélhetünk,
és azt gondolom, hogy színészeinket igazán a taps, a közönség
szeretete teszi igazán boldoggá.
Medveczky Attila
|