vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.29. 

A tagállamok kötelezettséget vállaltak védelmi kiadásaik növelésére

Siklósi Péter, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkára: a NATO erős szövetsége Észak-Amerikának és Európának, és ez nem változik. Ami változik, az a NATO-t körülvevő világ, a kihívások, amelyekkel szembe kell nézni.

 Dankó István, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára részt vett a NATO walesi csúcstalálkozóján. Meghatározott ütemterv szerint rendezik meg a „NATO-csúcsokat”?

 – Míg az Európai Unióban rendszeresen tartanak csúcstalálkozókat, addig a NATO-ban átlagban másfél évente szerveznek ilyen nagyszabású rendezvényt, de nem egy előzetes ütemterv szerint. A következő NATO-csúcstalálkozóról annyit tudunk, hogy a helyszíne Varsó, és 2016-ban, valószínűleg tavasszal kerül megrendezésre.

 A walesi csúcstalálkozó összehívásának volt valami különleges oka? Gondolok az orosz–ukrán konfliktusra, vagy az Iszlám Állammal kapcsolatos problematikára.

 – Az előzetes téma az afganisztáni művelet lezárása volt, illetve az is, hogy egy új korszak kezdődik el Afganisztánban – a harci műveletet felváltja a kiképzési művelet. Természetesen a partnerségi kapcsolatok megerősítése és a védelmi kiadások növelése is a napirenden szerepelt. A csúcstalálkozó aktualitását az is szolgálta, hogy a NATO főtitkárának lejár a mandátuma. Amikor tavaly elkezdték szervezni a walesi csúcsot, akkor még sem az orosz–ukrán konfliktus, sem az Iszlám Állam előretörése nem volt napirenden. A történelem „közbeszólt”: az agresszív orosz fellépés nyomán az ukrajnai konfliktus nyilvánvalóan központi helyet foglalt el a csúcstalálkozón, ahogyan az Iszlám Állam problematikája is.

 Említette a védelmi kiadásokat. Évtizedekkel ezelőtt miért csökkentették az EU-ban a védelmi kiadásokra fordított összeget?

 – A hidegháború végéig – 1989–1990-ig – a NATO-ban a védelemre fordított kiadások nagyjából felét az Egyesült Államok biztosította, míg a másik felét a többi NATO-tagállam. A koszovói beavatkozás idején már a kiadások 2/3-a az USA-tól származott, és 1/3-a a többi tagállamból. Ma pedig közel állunk a háromnegyed-egynegyed arányhoz. Igaz, egyes időszakokban az Egyesült Államok is csökkentette kiadásait, de messze nem olyan mértékben, mint Európa. 2001-ben, a szeptember 11-ei támadás után kifejezetten megnövelte védelmi kiadásait. Európa ezt az összeget folyamatosan csökkentette. A hidegháború után volt egy nagy csökkentés a kontinensen, amit „békeosztaléknak” neveztek. Ezt az összeget Európa felélte, majd a 2008 végén kezdődő pénzügyi válság további komoly csökkentési hullámot idézett elő kontinensünkön. Ez azért vet fel nagy problémát, mert az USA-ban egyre többen felteszik a kérdést: miért fordítson az Egyesült Államok Európa védelmére olyan sok pénzt, ha az európaiak nem hajlandók a saját védelmükre költeni.

 Walesben megfogalmazták azt, hogy többet kéne Európában a védelmi kiadásokra költeni?

 – Igen, történt ilyen megfogalmazás. Ez egyöntetű elkötelezettséget jelent, ami azonban egy törvénynél gyengébb erővel bír. A legfontosabb, hogy egy közös vállalást fogalmaztunk meg arra nézve, hogy a következő 10 év alatt minden tagállam mindent megtesz annak érdekében, hogy elérje a GDP 2%-át, és ezen belül 20%-ot határoztunk meg modern eszközök beszerzésére.

 Miként gondolkodtak arról a csúcstalálkozó részvevői, illetve hogyan látja a magyar Honvédelmi Minisztérium azt, hogy az orosz–ukrán konfliktus újabb hidegháborús állapothoz vezethet?

 – A csúcstalálkozón részvevők arról nem folytattak vitát, hogy ezt a konfliktust új hidegháborúnak lehet-e nevezni. Természetesen kutatói és biztonságpolitikával foglalkozó elemzői körökben nagyon divatos téma lett az, hogy beszélhetünk-e új hidegháborúról. A dolog lényege szempontjából az elnevezés mindegy; nekünk arra a kérdésre kell választ adni, hogy mit tudunk tenni ebben a kialakult helyzetben. Walesben ez irányban határozott döntések születtek. A döntések egyik része azonnali megerősítő és megnyugtató intézkedéseket tartalmaz. Ezek között szerepel például az, hogy intenzív hadi gyakorlatozás vette kezdetét a magukat leginkább veszélyben érző balti államokban és Lengyelország területén. Magyarország már küldött is egy lövészszázadot Litvániába. Az Egyesült Államok után mi voltunk az első olyan ország, aki a Baltikumba úgy küldött egy katonai egységet, hogy az nemcsak az egy hetes gyakorlaton vett részt, hanem két hónapon keresztül együttes kiképzést folytatott a helyi erőkkel. Egyéb megerősítő intézkedések is történtek, például egyes államok a balti légtér biztosítására további vadászgépeket küldtek, és intenzívebb lett a hírszerzői, felderítési együttműködés is. A csúcs másik döntése hosszabb távra szól, ez pedig a NATO adaptációja, ami azt jelenti, hogy a megváltozott helyzethez miként alakítsuk a NATO képességeit, struktúráit, reagálási módját. Ebbe a „halmazba” tartozik a védelmi költségvetések emelése is. A másik fontos elem a nagyon magas készenlétű összhaderőnemi erő, amit VJTF-nek rövidítünk, ami egy képpel élve a dárda hegye. Ennek lényege, hogy egy gyorsreagálású kontingenst hozzunk létre, amely bármelyik veszélyeztetett tagállamban gyorsan bevethető a megerősítő erők megérkeztéig. Ennek az erőnek a tervezése még folyamatban van, így konkrétumokról nem tudok beszámolni. Annyi biztos, hogy ebben a harci egységben Magyarország méretének és a tőle elvárható mértéknek megfelelően szerepet vállal a jövőben.

 Magyarország miként képes segíteni az ukrán konfliktus során megsérült katonák kezelését és rehabilitációját?

 – A Honvéd Kórházban történik az ukrán sebesült katonák gyógykezelése, rehabilitációja. Az első fölajánlásunk tíz sérült katona befogadásáról szólt. A kormány döntése alapján ezt a 10 fős létszámot a napokban megdupláztuk.

 

Medveczky Attila