2014.12.29.
A
kormány intézkedéseinek célja az örökbefogadási folyamat
ösztönzése
A pedagóguséletpálya-modell bevezetésével az
óvodapedagógusi hivatás is népszerűbbé válik
Vannak gyerekek,
akiknek nem adatott meg, hogy családba szülessenek, nekik kell
megadni az élményt, hogy családban nőhessenek fel – ez a
kormány célja. Fűrész Tünde család-
és népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár:
bevezettük az örökbefogadói gyes intézményét, amely alapján
azok, akik három éven felüli gyermeket fogadnak örökbe, fél
évig otthon maradhatnak a gyermekkel.
Évente országosan mennyi gyereket fogadnak örökbe, s
ez milyen arányban van a regisztrált örökbefogadásra várók
számával?
– Évente hozzávetőlegesen 1100 olyan párt, illetve magánszemélyt
nyilvánítanak örökbefogadásra alkalmasnak, aki valóban
szeretne gyermeket örökbe fogadni. Ehhez képest egy adott évben
körülbelül 800 esetben történik meg az örökbefogadás, ami
működhet nyílt, illetve titkos módon is. A két típust annak
alapján lehet elkülöníteni, hogy a szülő ismeri-e az örökbefogadó
szülőket, és így járult hozzá gyermeke örökbefogadásához,
vagy anélkül járul hozzá az örökbefogadásához – azaz
mond le a gyermekről –, hogy az örökbefogadó szülőket
ismerné. Az előbbi esetben nyílt, az utóbbi esetben titkos örökbefogadásról
beszélünk. Viszont az örökbefogadást követően a két típus
semmilyen vonatkozásban nem különbözik egymástól.
Mi lehet ennek az oka? Elképzelhető, hogy a
gyermekvédelmi szakellátásba kerülők jelentős része egészségi
vagy mentális problémákkal küzd?
– Közel 400-450 gyermek a szakellátásból kerül az örökbefogadó
szülőkhöz. S a szakellátásba kerülők 65%-a 10 év feletti,
s majdnem egyharmadunk egészségügyi vagy mentális problémákkal
küzd. Az új családba kerülő gyerekek több mint fele három
év alatti, így csak 8 százalékot tesz ki azok száma, akiket a
jelentkező családok azonnal örökbe fogadnának.
Felmérések szerint egyre több meddő pár van
Magyarországon, akik nem tudnak gyermeket vállalni. Főleg ezek
a párok szeretnének örökbe fogadni gyermeket, vagy olyan szülők
is, akiknek már van vér szerinti csemetéjük?
– Magyarországon minden ötödik pár meddőségi problémákkal
küzd, és elsősorban ők élnek, élnének az örökbefogadás
lehetőségével. Természetesen vannak olyanok is, akik már közös
gyermekük mellé fogadnak gyermeket örökbe.
Magyarországon ráadásul az átlagosnál is nagyobb a
probléma, ugyanis míg a WHO szerint a világon ma a párok 15 százalékát,
vagyis minden hatodik párt érinti a meddőség, nálunk ez 19 százalék.
Olyat is lehet olvasni az interneten, hogy direkte olyan anyagokat
tesznek különböző élelmiszerekbe, italokba, ami meddőséget
okoz.
– Amit említett, az véleményem szerint olyan városi
legenda, amit nem érdemes figyelembe venni. Más körülmények között
élünk, mint néhány évtizeddel ezelőtt, és azt is tudni
kell: egyre inkább kitolódik a gyermekvállalási kor, és 35 év
felett sokkal nagyobb az esélye a meddőségi problémák
jelentkezésének, mint fiatalabb korban. Ma a nők átlagosan 30
évesek, mikor első gyermekük megszületik, s a férfiaknál ez
a kor 34 év. Így egyre többen szülnek 35 év fölött, és
egyre többen szeretnének akkor gyereket, de a meddőségi okok
miatt ez a terv sajnos nem mindig valósul meg.
Amennyiben konfliktusok lépnének föl a vér szerinti
és az örökbe fogadott gyermek között, akkor a szülők mely
intézményekhez fordulhatnak segítségért?
– 2014. március 15-én bevezettük az örökbefogadás utánkövetését,
ami azt jelenti, hogy az örökbefogadott gyermek sorsát, a családban
való életét az örökbefogadást követően 5 évig a gyermekvédelmi
szakszolgálat, illetve erre a célra engedéllyel rendelkező közhasznú
szervezetek figyelemmel kísérik. Ez tehát egy nagyon jó megoldás
arra, hogyha esetleg az örökbefogadást követően bármilyen
probléma felvetődik, akkor azt szakértői segítséggel
kezelhessék.
Az örökbefogadás menete korábban eléggé bürokratikus
volt. Számtalan dokumentumot kellett benyújtani, és eléggé
hosszú volt a procedúra. A kormány egyszerűsítette az örökbefogadással
összefüggő szabályokat?
– Számos olyan intézkedés, törvénymódosítás történt,
amely által egyszerűsödött az örökbefogadási szabályrendszer.
Hiszen mindenképpen az a célunk, hogy jóval bürokráciamentesebbé
váljon az örökbefogadás. Így például a gyermek örökbefogadóvá
nyilvánításának szabályai jelentősen megváltoztak, egyértelműbbé
váltak. Az újszülött gyermek érdekeire tekintettel 2014. január
1-jével 8 napra csökkent az örökbefogadó családhoz történő
kihelyezés eljárási határideje. Sokat javult az örökbefogadásban
közreműködő szervek együttműködése is. Bevezettük az örökbefogadói
gyes intézményét, amely alapján azok, akik három éven felüli
gyermeket fogadnak örökbe, fél évig otthon maradhatnak a
gyermekkel.
Az egyszerűsítések eredményeként mennyivel nőtt az
örökbefogadás aránya?
– Az örökbefogadások száma évente 700-800 között
mozog. A gyermek szempontjából nem kell várni az örökbefogadásra,
hiszen a naprakész nyilvántartásból a lehető legrövidebb időn
belül, a gyermek érdekét szem előtt tartva kerül sor az örökbefogadásra.
Fontos, hogy ma már például azt a nőt, aki el akarja titkolni
várandóságát, segíti az az intézkedés, amely szerint lehetővé
vált, hogy például nem a bejelentett lakcímére küldik el a
gyermekkel, illetve a várandósággal kapcsolatos hatósági papírokat.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tudtommal még
tavaly 25 millió forintot biztosított egyedi támogatásként az
Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért
Alapítványnak az örökbefogadás lehetőségének népszerűsítésére.
Sikerült-e „nyitottabbá” tenni a szülőket? Hiszen szemléletváltásra
is szükség van.
– A szemléletformálás valóban fontos feladat,
nyitottabbá kell tenni a szülőket, hiszen minden gyermek érték,
és ezért is kell népszerűsíteni az örökbefogadás intézményét.
Az ÁGOTA Alapítvány 2013-ban minden megyében megtartott országos
rendezvénysorozata is jelentős mértékben hozzájárult ahhoz,
hogy minél több gyermek esetében megvalósuljon az örökbefogadás
vagy a nevelőszülői családba kerülés.
Egyszerűsödött
a külföldön történt örökbefogadás hazai elismerése is?
– Igen, a külföldön történt örökbefogadás elismerése
egyszerűsödött. Szeretnénk abban is segíteni, hogy amennyiben
Magyarországon nem sikerül az örökbefogadás, akkor külföldre
kerülhessenek a gyermekek. 2013-ban 111 nemzetközi örökbefogadást
regisztráltunk.
Miért lényeges, hogy az örökbefogadott felkeresse vér
szerinti testvérét anélkül, hogy ahhoz a vér szerinti szülők
hozzájárulását kérné?
– A gyermeki jogokról szóló egyezmény is rögzíti azt
az alapelvet, miszerint minden gyermeknek alapvetően a saját, vér
szerinti családjában van a legjobb helye, s joga van ahhoz, hogy
megismerje a származását. S ezt az alapelvet biztosítani kell
minden gyermek számára.
Másik témánk szintén a gyermekekhez kapcsolódik. A
kormány 2015. őszétől az óvodalátogatáshoz köti a családi
pótlék folyósítását. Ezt egyes médiumok a hazai romatársadalom
elleni „merényletként” tüntetik fel. Mi erről a véleménye?
– Engedjen meg egy kis helyesbítést: 2015. szeptemberétől
kötelezővé tesszük azt, hogy 3 éves kortól a gyermekek óvodába
járjanak. Ehhez kapcsolódóan fogjuk bevezetni a családi pótlék
folyósításának óvodáztatáshoz kötését. Ennek a szabálynak
a részletes kidolgozása még folyamatban van, a jogszabály
megszületését követően tájékoztatni fogjuk a szülőket, az
érintetteket a részletekről. Azt is tudjuk, hogy a szeptemberi
időszakban történnek a beszoktatások, ezért a családi pótlékkal
kapcsolatos szabály bevezetését csak nagy körültekintéssel
és elegendő felkészülési idő biztosításával lehet megvalósítani.
Józsefvárosban élek, és azt tapasztalom, hogy vannak
szép számmal szülők, akik minden követ megmozgatnak annak érdekében,
hogy ne olyan óvodába írassák be gyermeküket, ahol a mélyszegénységben
élők csemetéi nagy számban előfordulnak, félnek a rossz példa
átvételétől, s inkább a főváros másik részében lévő,
számukra jó hírű óvodát választják. Nem kell-e ezért az
elkülönüléstől tartani?
– Bízom benne, hogy nem, hiszen a törvény azt mondja
ki, hogy alapvetően minden gyermeket a lakóhelyének megfelelő
körzetes óvodába kell beíratni. Azt gondolom, hogy ez a főszabály
nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy ne forduljon ilyesmi elő
tömegesen.
Gondolom, az is lényeges kormányzati szempont, hogy sok
családnak jelent segítséget, ha a gyerek már hároméves korától
részt vesz a köznevelési rendszerben, és naponta háromszor ételt
kap.
– Valóban, az, hogy naponta háromszor kap ételt egy
gyermek, nagy segítséget jelent a családok számára is. Ezenkívül
fontos, hogy az étkező gyermekek, tanulók több mint 50%-a részesül
valamilyen kedvezményben, vagy kap ingyenes étkeztetést.
Milyen esetben kaphatnak a szülők felmentést a kötelező
óvodalátogatás alól?
– Amikor a szülő írásban kéri a felmentést, s a
gyermek jogos érdekét szem előtt tartva a védőnő és az óvodavezető
támogatja azt, hogy a kisgyermek 3 és 5 éves kora közt otthon
legyen, mert a gyermek családi körülményei és a család
helyzete ezt biztosítani képes. Tehát a szülő kérelmére, az
óvodavezető és a védőnő javaslatára végeredményben a
jegyző adhatja meg a felmentést.
Ahhoz, hogy három éves kortól kötelező óvodába járatni
a gyerekeket, férőhelyeket kell bővíteni, és több pedagógusra
is szükség van. Mert azt veszem észre, hogy azok közül, akik
megkapják az óvodapedagógusi oklevelet, nem mind szeretnének
elhelyezkedni a szakmában.
– A pedagóguséletpálya-modell bevezetésével, bízunk
benne, hogy az óvodapedagógusi hivatás is egyre népszerűbbé
válik a végzettek körében. A férőhelyekkel kapcsolatban
kijelenthető: 2015. szeptember 1-jén 360 ezer körül lesz az óvodás
korú kisgyermekek száma. Különböző uniós, és hazai forrásoknak
köszönhetően folyamatosan nő a férőhelyek száma, a
2015–16-os nevelési évben kb. 380 ezer férőhely áll majd
rendelkezésre. 2015 első felében még hozzávetőlegesen 4000
új óvodai férőhelyet hozunk létre. Ebből háromezret uniós,
kb. ezret hazai forrásból finanszírozunk annak érdekében,
hogy a területi egyenlőtlenségeket megszüntethessük.
Medveczky Attila
|