2014.12.29.
Eltörölték
három délvidéki település magyarjainak kollektív bűnösségét
Nem szabad megfeledkezni az ártatlanul meggyilkolt polgárokról,
ez civilizációs és emberi kötelesség
A Vajdasági
Magyar Szövetség kezdeményezésére a szerb kormány hatályon
kívül helyezte a három falu: Csúrog, Mozsor és Zsablya magyar
lakosságának kollektív bűnösségéről szóló határozatot. Pásztor
Bálint köztársasági parlamenti képviselő, a Vajdasági
Magyar Szövetség (VMSZ) frakcióvezetője: a szerb kormány
határozata magyar eredmény, magyar siker.
1945-ben kollektív bűnösnek nyilvánították Csúrog,
Mozsor és Zsablya teljes magyar lakosságát. Miként maradhatott
életben 2014 őszéig ez az 1945-ös rendelet, hiszen azóta már
megtörtént a rendszerváltás, demokratikusnak mondott választásokat
tartottak, és kormányok váltották egymást?
– Engedjen meg egy helyesbítést, mert nem egy, hanem két
határozat hatályon kívül helyezéséről beszélünk. Egyrészt
a szerbiai kormány döntése értelmében hatályát veszti a
Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek
Feltárását Végző Bizottság 2/45. számú, 1945. január 22-én
kelt határozata, amellyel a vajdasági Zsablyai járáshoz tartozó
Csúrog község valamennyi magyar és német nemzetiségű lakosát
háborús bűnösnek nyilvánították. Ez a határozat
vonatkozott a zsablyaiakra is. Másrészt hatályát veszti a
Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek
Feltárását Végző Országos Bizottság 1945. március 26-án
kelt határozata a vajdasági Titeli járáshoz tartozó Mozsor község
lakosainak nemzeti hovatartozás alapján való háborús bűnössé
nyilvánításáról. A kérdésére kérdéssel felelek: miként
lehetséges az, hogy Szlovákiában, az EU tagállamában a mai
napig hatályban lehetnek a felvidéki magyarság kollektív bűnösségét
kimondó Benes-dekrétumok? Szerbiában azért maradhatott életben
ilyen sokáig ez a két 1945-ös közigazgatási határozat, mert
három falu lakosságára vonatkozott, és ebben az országban a közvélemény,
sőt talán több politikai párt sem tudott e határozatok létezéséről.
A magyar politikumnak pedig sajnos több mint húsz évébe telt,
míg elérte, hogy ezeket a megalázó döntéseket hatályon kívül
helyezze a kormány, s ezáltal végérvényesen és maradéktalanul
kikerülhessen a kollektív bűnösség elve a szerbiai jogrendből.
Ennek a folyamatnak voltak korábbi „állomásai” is: jogi
szempontból a legfontosabb előzmény a 2013 nyarán meghozott
parlamenti határozat, amelyben a képviselőház elítélte az
1944–1945-ös magyarellenes atrocitásokat, s ezen határozat
alapján a VMSZ kérelmére hozta meg a szerbiai kormány azt a
határozatot 2014. október 30-án, amellyel megszüntette az említett
1945-ös közigazgatási határozatok hatályát. Tudni kell, hogy
ezek a ’45-ös határozatok nemcsak a magyarokra, hanem a német
nemzetiségűekre is vonatkoztak.
Az a tény, hogy Szerbia az Európai Unió tagja
szeretne lenni, befolyásolta-e a kormány ezen döntését?
– Nem tartom elképzelhetetlennek, de azért tudni kell,
hogy Szerbiában az EU-csatlakozás vonatkozásában más markáns
kérdések kerültek napirendre. Az, hogy ez a kormányhatározat
megszületett, annak is köszönhető, hogy a VMSZ-t, és a magyar
kormányt leszámítva mások ezzel a kérdéssel egyáltalán nem
foglalkoztak, ám a kollektív bűnösség eltörlése az
EU-csatlakozás vonatkozásában feltételként vagy teljesítendő
kritériumként nem fogalmazódott meg. A VMSZ és a Szerb Haladó
Párt által aláírt koalíciós szerződésnek a kollektív bűnösség
eltörlésére vonatkozó passzus fontos eleme volt, s örülünk
annak, hogy néhány hónnappal a kormány megalakulását követően
megszülethetett ez a kormányhatározat, és ami politikai
szempontból legalább ennyire lényeges: a tragikus események 70
éves évfordulóján a szerb miniszterelnök részt vett a
szabadkai megemlékezésen, ahol beszédet is mondott, és
elhelyezte a kegyelet virágait a Vergődő madár emlékműnél.
Tehát az eddigi EU-s monitoring vizsgálatok nem is
mutattak rá a ’45-ös kollektív bűnösségi határozatokra?
– Így van; és ezért jelenthető ki, hogy az az egész
folyamat, ami a kormányhatározatig vezetett el, magyar eredmény,
magyar siker.
Milyen jogszabályi passzusokkal éltek a kezdeményezés
megírásakor?
– A közigazgatási eljárásról szóló törvény egyik
szakaszára hivatkozva fogalmaztuk meg ezt a kezdeményezést, s
jogtechnikai értelemben rendkívüli jogorvoslati eszközzel élt
a szerb kormány.
A szerb pártok és sajtóorgánumok miként reagáltak
minderre?
– Különösebben
nem keltette föl a belgrádi sajtó érdeklődését ez a kormányhatározat,
ami azt bizonyítja, hogy ez az ügy a délvidéki magyarság számára
volt lényeges. Tehát a délvidéki és a magyarországi sajtó
és politikum foglalkozott csak ezzel az üggyel.
A Vajdasági
Magyarok Demokratikus Közössége viszont elégedetlen ezzel a
kormánydöntéssel, azt írják: „a határozat szerint az
egykori zsablyai járás magyar lakosaira – koholt vádak alapján
– kimondott ún. kollektív bűnösség vonatkozásában »csak
a jövőre nézve állhat be jogkövetkezmény«.” Mi erről a véleménye?
– Ezt az idézett kijelentést a leghatározottabban cáfolom,
mert nem felel meg a tényeknek. Mind a VMDK-nak, mind a többi elégedetlenkedő
magyar minipártnak az az érdeke, hogy fenntartsa azt a látszatot,
hogy a VMSZ képtelen volt sikert fölmutatni, s ezzel minimalizálták
ennek a nagy magyar eredménynek a hozadékait. Mindez azért is
elszomorító, mert 20 éve törekedünk a kollektív bűnösség
hatályon kívül helyezésére. Azt is tudni kell, hogy az elmúlt
20-25 év alatt nem csak a VMSZ politikusai, hanem helytörténészek,
közéleti személyiségek is nagyon sokat dolgoztak annak érdekében,
hogy ezen a téren sikert érjünk el. Maga a folyamat 2013-ban és
2014-ben gyorsult föl, ami nagyban köszönhető a VMSZ támogatottságának,
hiszen ez eredményezhette a már említett koalíciós szerződés
aláírását. Természetesen a magyar kormány is nagyban hozzájárult
ehhez az eredményhez, hiszen Áder János 2013-ban arra hívta
fel a figyelmet, hogy a múlt lezárásában történészekre és
politikusokra egyaránt felelősség hárul. A történészeknek
kell feltárniuk azt, ami a Szerbiában és a Délvidéken történt
a II. világháború alatt és után, hogy ezzel is elősegítsék
a későbbi nemzedékek megemlékezéseit, és okulással szolgáljanak
a következő generációknak. Az pedig egyszerűen hazugság,
hogy nincs gyakorlati, pozitív következménye ennek a szerbiai
kormányhatározatnak, hiszen a 2011-ben meghozott rehabilitációs
és kárpótlási törvény értelmében a csúrogiak, zsablyaiak,
mozsoriak, ahogy mindenki más 2014. márciusáig benyújthatta
vagyon-visszaszármaztatási kérelmét. Ehhez elegendő volt mellékelni
a rehabilitációs eljárás megkezdéséről szóló
dokumentumot. Ezért nem igaz az, hogy ezek a személyek nem kérhetik
vissza saját vagy felmenőik vagyonát. Emellett a kormányhatározat
gyakorlati hozadéka, hogy a már megkezdett eljárások minden
bizonnyal pozitív eredményhez vezetnek, amennyiben a jogi képviselő
mellékeli az október 30-án meghozott kormányzati passzust.
Tudjuk, hogy Felvidéken, Erdélyben és Kárpátalján is történtek
magyarirtások 1945-ben, ám sem a pozsonyi, sem a bukaresti, sem
a kijevi kormány nem hozott olyan határozatokat, mint a szerbiai
képviselőház és a kormány magyar kezdeményezésre. Tehát a
szerb kormányhatározatnak ez egy igen lényeges politikai hozadéka.
Medveczky Attila
|