2014.12.29.
In
memoriam Csurka István
A fordulat éve és évei
Az 1947 közepétől
1948 késő nyaráig terjedő időszakot nevezte Rákosi Mátyás
a fordulat évének, mikorra minden nemzeti demokratikus és
keresztény erőt kitaszítottak a politikai és közéletből,
amikor egyesült a két „munkáspárt”, azaz a szociáldemokraták
és a kommunisták – ugyan melyik volt munkás? –, s ez utóbbiak
teljes hatalomra tettek szert. A szalámiszeletelő a rúd végére
ért, a csonkot a madzaggal Rákosi odavetette a kutyáknak. Ez
volt a fordulat, persze dialektikusan előadva.
Rákosi a magyar nép
bölcs vezére lett, Sztalin legjobb magyar tanítványa.
Nyomor azonban 1948-ban még nem volt.
Az előző években a magyar nép példátlan erőfeszítéssel
építette újjá az országot, fizette a jóvátételt és kezdte
el a mindenkor szükséges felhalmozást is. Igaz, már a harácsgépezetet
is üzembe helyezték, államosítások formájában és a
vagyonosokra és a valamihez értőkre egyre nagyobb nyomás
nehezedett. Az értelmiség egy része már korábban elhagyta az
országot, látva az előrenyomuló parancsuralmat, a többség
azonban még vakon bízott, remélte, hogy ő, a kisember, aki
megmenekült a háborúból, nem követett el semmit, most is megússza.
Rákosiék erre a
két év alatt összegürcölt vagyonra, a tartalékokra vetették
rá magukat. Sztalin parancsára fegyverkezni kezdtek, pontosabban
a fegyverkezés alapjául szolgáló nehézipar felfejlesztésébe.
Az elmaradt mezőgazdasági országból – ezek is Rákosi szavai
– a vas és acél országát ígérték megteremteni.
Ez a trianoni
Magyarországon eleve képtelenség volt, csak rablógazdálkodással
lehetett elképzelni. Elkezdődött a mezőgazdaság kizsákmányolása,
a beszolgáltatás iszonyatos megszigorítása és a rabmunka.
Emberek tízezreit csak azért börtönözték be, hogy
dolgoztathassák őket. Sztalin is ezt csinálta, akkor már több
évtizede.
Nem szabad mindenképpen
párhuzamot vonalzózni 1948 és 1994 között. Önként kínálkozik
azonban néhány hasonlóság. 1948-at megelőzően a kommunisták
egy koalíciós kormány keretében, a korlátozott parlamenti
demokrácia színpadán, kisebbségben készítették elő a
teljes hatalomátvételt. 1994 előtt is ez történt. Eszközeik
akkor nagyon durvák voltak. Száműzetés Szibériába, gyilkosságok,
halálos ítéletek, államosítás, mely vagyonelkobzás volt, félelem
és rettegés, valamint gátlástalan hazudozás és a hazugságaik
igazságként való elfogadtatása. Cenzúra. A jogfolytonosság
megtagadása, hátat fordítás az egész történelemnek. Közben
a szovjetunióból és Sztalinból a legyőzőből, akinek jóvátételt
kellett fizetnünk, legfőbb jótevőnk lett. Az ország függetlenségének
még a látszata is eltűnt.
A rá következő
évben aztán teljes valóságában kibontakozott a terror. A saját
soraikban is mészárlást rendeztek.
A magyarországi történéseket
természetesen akkor sem lehetett önállóként felfogni. A
kommunista diktatúra kialakulását a második világháború végeredménye,
az országnak a szovjet fennhatóság alá kerülése és a régi
Magyarország összeomlása tette lehetővé. Minden, ami történt,
rendelve volt. A külön útnak, a saját akarat érvényesítésének
még csak a halvány reménye sem csillant fel. Azok, akik
uralomra kerültek, nemcsak feltétlen hűséget fogadtak egy
idegen hatalomnak, hanem feltétel nélkül vállalták a magyar nép
elnyomását.
Tönkretételét. Helytartói hatalmuk azon alapult, annak
fejében élvezték az idegen hatalom oltalmát, hogy a magyar népet,
ha kell, elpusztítják. Nem véletlen, hogy a legnagyobb hatalmú
vezetők azokból kerültek ki, akiket az előző korszakban üldöztek.
1994-ben a
fordulat a májusi választásokon következett be, azonban a választási
eredményhez vezető folyamatok már jóval korábban elkezdődtek.
Rákosiék éppenhogy
megszüntették a szabad választások intézményét, a ’90-es
rendszerváltozás pedig visszaállította. Valójában mégis
nagyon hasonló folyamat zajlott le, mert a fordulat jellegét, mélységét,
történelmi irányát sokkal inkább az előkészítő időszak
eseményei, beavatkozásai határozzák meg, s nem maga a választási
eredmény, vagy hogy eltörlik magát a választást. Mire akármelyik
bekövetkezik, már szinte minden el van rendezve.
A szabad választás,
ha elfogadjuk annak, ami, és csak belőle vezetjük le a változásokat,
önmagában is téves ítélet. Ha alaposan megvizsgáljuk a
magyarországi szabad választás összes körülményét, az előkészületeit,
a módszert, amellyel egy bizonyos irányba terelték a társadalmat,
akkor a szabad választás mint a változás előfeltétele, nem
marad kizárólagos.
A rendszer
demokratikus voltát mindig a győztesek vezetik le a szabad választás
tényéből, kétségbevonhatatlan tisztaságából. Ez adja most
minden politikai, történetfilozófiai gondolatmenet alapját, s
kevesen veszik észre, hogy a választások mennyit vesztettek törvényesítő-hitelesítő
erejükből a Gutenberg-galaxis korában, a korlátlanul manipulálható
társadalmak korában.
Különösen a
posztkommunista társadalmak választásait, választási eredményeit
kell nagy kétkedéssel fogadnunk, tekintettel a megelőző 45-70
éves egyeduralmi rendszerek rombolásaira és a maguktól létrejött
választhatóságok gyarlóságára és kiszolgáltatottságára.
A posztkommunista
állam polgára kétségkívül szabad ember, amikor magára marad
a szavazófülkében, s ha van elég lelkiereje, ismerete, felelősségérzete
– akármi iránt –, képes szabadon dönteni. Ha azonban
lelkierejét nem tanulta meg a köz dolgaiban felhasználni, állampolgári
felelősségérzet nem hatja át, korszerű ismeretekkel nem
rendelkezik, akkor bármennyire szabad is, csak azoknak a belelőtt
utasításoknak engedelmeskedik, amelyekkel megérkezett a szavazófülkébe.
Ezek az utasítások pedig nem egy demokratikus rendszer különböző
feleinek és nem is a saját felismert érdekeinek a jelei, hanem
egyszerűen zavaros dolgok, mellékes körülmények, esetlegességek.
A posztkommunista társadalom előállít egy majdnem százszázalékosan
előkészített, meggyúrt embert, belöki a szavazófülkébe, és
az urnákból kiemeli a demokratikus választási eredményt.
Valamely pártok többségre jutnak, de nincs mögöttük semmi.
És akkor még nem
szóltunk a választható tételek, pártok, ajánlatok minőségéről,
függetlenségéről. Mindössze annyi történt, hogy a nedves
talajból eddig egy nagy gomba nőtt ki, most pedig sok ilyen meg
olyan. De, hogy melyik a mérges, azt senki sem tudja.
A balti köztársaságokban
1990-ben, különösképpen pedig Litvániában, fényes nemzeti
felívelés kezdődött, az ifjúság puszta kézzel rontott az
orosz tankokra, a szabad választásokon győzelmet aratott a
Saljudis, a nemzeti megújhodás népi-nemzeti tömörülése. Győztek
a választásokon, de a sajtó nem került a kezükbe. Iszonyú
gazdasági nehézségeik támadtak. Amerikából nacionalizmussal
és antiszemitizmussal lettek megvádolva, majd szépen-lassan
lelepleződtek: sok köztük az ügynök, állították azok, akik
az ügynököket tartó hatalom oldalán álltak. Közben a litván
kommunistákból reformer, szociáldemokrata felhangokkal szolmizáló
párt lett, és a következő választást ők nyerték. Mégpedig
elsöprő fölénnyel. Lehet, hogy az előzőt is megnyerhették
volna? Mindegy, a hivatkozás most az, hogy az utódpárt
demokratikus úton került hatalomra, szabad választások útján.
Senki sem vizsgálja a Saljudis létrejöttének a körülményeit.
Miért is vizsgálná? Rágalom volt-e vagy valóság a benne lévő
töméntelen ügynök, és ha valóság, ki a felelős érte,
vajon nem azok küldték-e bele az ügynököket, akik a második
szabad választást megnyerték? De hát, miért nem vigyáztak
jobban a hazafias erők?
Ugyan mit
tudhatott produkálni a zenetanár kormánya minden lényeges segítség
nélkül? A Nyugattól, Washingtonból csak egy emlékeztetőt
kapott Vilnius, hogy a háború alatt, a német megszállás idején,
vagy az éppen ideiglenesen szabad Litvániában lemészárolták
a zsidókat. A litvánoknak most is viselniük kell ennek terhét,
és esetleg lehetnek még antiszemiták is, és mint ilyenek, a
nemzetközi közvélemény számkivetettjei. A következő, a
Brazauszkasz-kormányzatot már nem érték ilyen vádak.
Baloldalinak
mondta magát, jobb viszonyt alakított ki Moszkvával, és ezért
Washington is elnézőbb iránta.
Mit ér tehát a tény,
hogy a választás szabad volt, a polgárnak titkos fülke állott
rendelkezésére, nem voltak csendőrök az odavezető utcán és
kampányt is folytathatott mindkét fél? Csak éppen a körülmények
az egyiket eleve porba sújtották.
Az első szabad választásokat
sok helyütt a világban nemzetközi ellenőrző bizottság ellenőrizte.
Magyarországon ez 1990-ben már csak formális és nem hivatalos
volt, mert Magyarország már addigra bebizonyította, hogy érett
a szabad választásra… Nem mintha az ellenőrzés valamit is változtatott
volna a dolgokon. Mert csak a választás lebonyolítását lehet
ellenőrizni, az odavezető utat nem.
Adva van egy évtizedek óta elnyomott, gondolkodástól
elszoktatott társadalom.
A nemzedékek sorának már emléke sincs a demokráciáról,
a többpártrendszerről. Megszokta, hogy ellentmondást nem tűrők
vezetik. Azt is, hogy akik vezetik, semmilyen tekintetben sem különbek,
de ezt nem tanácsos a szemükbe mondani. A felső rétegbe tartozáshoz
illeszkedőképesség és elfogadás kell csupán. Küzdj,
alakoskodj, amíg fel nem jutottál, és aztán taposhatsz, ha
akarsz. Meg kell tanulni a párt ideológiáját, és végre kell
hajtani, amit kívánnak, akkor békén hagynak. Aki kitalálja,
amit kívánnak, az feljut.
A nyolcvanas években
mindez kissé módosult, de a jellembeli értékeknek talán még
kevesebb szerep jutott egy-egy életpálya felívelésében. Az
ideologikus azonosulást felváltja a kasztba tartozás és az összeköttetés,
és a nagyobb műveltséghez és a vezetői poszthoz is ennek révén
lehet hozzájutni. Sok esetben a komoly, hivatásszerű munkavégzésnek
is a legalább színlelt azonosulás a feltétele. A kutató belép
a pártba.
Mindez azonban
javarészt csak az értelmiségre vonatkozik, a társadalom már
mereven elválasztott kasztokból áll. A munkás lemondott a
kiemelkedésről, a paraszt a saját földjéről, egy cél van:
jobban élni, hozzájutni a komforthoz. Egy kis házikó, egy
rossz autó, és ne kelljen este számolni a söröket.
Mit is kezdjen ez
az ember a szabad választással? Nem ismeri a kínálatot. Jó,
menjenek ki a szovjet csapatok, de hát kit zavart olyan nagyon,
hogy itt voltak… Bent éltek a laktanyákban, ha egyik-másik
kimerészkedett, a benzint, a hordozható tévét olcsóbban
lehetett kapni tőlük. Lopták? No és?
A szabadság mint
olyan, 1989-ben már csak a társadalom egy kisebb része szemében
volt feltétel nélküli érték. A nagy többség meglehetős értetlenséggel
hallgatta, hogy a szabadság bajnokaként emlegetik, méghozzá
mint magyart. Az egész műsor ott fenn történik, azok között
mégpedig, akiket ő egyívásúaknak látott. Eddig „ezek” egészen
jól megértették egymást, és most hirtelen egymásnak esnek? Pártok
alakulnak? És mit fognak csinálni? „Kapnak feladatot”, mint
„X” bácsi, aki mióta nyugdíjas, a népfrontnak agitál,
vagy parancsolni fognak a rendőrségnek? Kitől függ ezután a
munka, a beosztás, a kereset, ez a kérdés.
A köznép
valamilyen látványos, félreérthetetlen változásra, egy jelre
várt. Ha például érdemeiktől vagy pártállásuktól függetlenül
kicserélték volna az összes tévébemondót, sokkal több ember
értette volna meg, hogy megváltozott a helyzet.
De hát a tévébemondókat
nem cserélték ki, és a népnek igaza lett: a helyzet nem változott
meg. Mert a nép csak alapvető változásokat tud elfogadni. Ha
csak az válik nehezebbé, amivel már szinte nem is kellett törődni:
az eligazodás, akkor mit ér az egész? Ki hová tartozik, mit miért
mondanak, mi kell a szinten maradáshoz? Mi igaz az egészből?
Vajon nem ugyanaz történik-e majd most is, mint ’56-ban? Az
emberek elkezdenek lelkesedni, kitárulkoznak, aztán ezt hőbörgésnek
minősítik és megbüntetik a hőbörgőket.
A megszokott tájékozódási
források majdnem mind bedugultak.
A munkahelyen sem
volt okos senki. Azok, akik eddig véleményükkel, magatartásukkal
eligazítással szolgáltak, gyors színváltozáson mentek át.
Mindenki csak ümmögött-hümmögött. Néhány ember hirtelen
nagyszájú lett. Egyesekről kiderült, mennyi baj érte őket. Börtönben
ültek, vagy „őseik” lettek hirtelenjében. A zsidókkal is
baj lehet, mert vannak – állítólag –, akik ellenük készülnek.
Kik a zsidók? Hol voltak eddig?
A korszak közhangulatát
ez a szó fejezte ki leginkább: állítólag. Minden „állítólag”történt.
Valahol. A társadalom többségének a változásos korszak
legelején tudtára adták, hogy nincs beleszólása a dolgok
menetébe, nem számítanak, legfeljebb csak a szavazatára, és
mindent el fognak intézni helyette.
Ez a helyzet sem
volt új, sőt pontosan a megszokott. Eddig is fent dőlt el
minden, s alkalmazkodni kellett. Beilleszkedni. Most tehát az az
ember, aki már megtanulta az alkalmazkodást, elhatározta, hogy
ismét alkalmazkodni fog, ha már tudja, mihez kell. Nem érezte
hivatottnak magát arra, hogy saját erejéből olyan rendet,
rendszert teremtsen, amelyben őhozzá kell alkalmazkodni. Szerény
volt és tárgyilagos. Jól mérte föl a helyzetét: nincs abban
a helyzetben, hogy megszabja az irányt. Nincsenek eszközei.
Nincs tudása. Nincs semmi szervezettsége. Szűkösek a
kapcsolatai. Nem látja az összefüggéseket. Csak „állítólag”
gondolja azt, amit gondol.
A magyar társadalom
túlnyomó részének fogalma sem volt arról, hogy mit lehet előidézni,
megváltoztatni a választással. Az emberek kezében volt egy
szerszám, amivel tettek egy tétova mozdulatot, és aztán csak nézték,
mi történik a nyomában. Egy kisebb rész már nem is akart
semmilyen változást, mert anynyira mélyre süllyedt. Szétesett
családja, régen felcserélte tanult foglalkozását, kényszerpályás
élete politikailag megváltoztathatatlan volt.
Pontos képe a társadalomról
egyik politikai csoportnak sem volt. A még fennálló hatalom
mindent tudhatott volna, de az alapjában sztalinista rendszer az
öncsalásra is épült. Mégis, a párthatalom minőségileg
teljesebb tájékozódással bírt. Tudta, hová nem szabad
fordulni, mely rétegeket kell hallgatásra bírni, melyeket távol
tartani, kiket kell elszigetelni. Az új erők, mozgalmak, pártok
ki voltak rekesztve a lényeges tények ismeretéből. Saját,
sokszor érzéki, művészi észleleteikre, tapasztalataikra támaszkodtak.
Kétségtelen sikereik és egy bizonyos öngerjesztés hajtotta őket.
Nem merték bevallani még maguknak sem, hogy jóformán egyáltalán
nem jutottak el ahhoz a hatalmas tömeghez, amely hallgatva, félrehúzódva
nézi a fejleményeket. A fennálló, a szovjet támaszték nélkül
maradt hatalom előtt tehát világossá vált a saját fennmaradásához
szükséges haditerv: minél inkább elszigetelni ettől a néptömegtől
minden politikai erőt. Jómagát is beleértve.
Azt világosan láthatták,
hogy ha nem alakul ki forradalmi helyzet, ha a népet nem vonják
bele a változás kiharcolásába, akkor bármilyen választási
eredmény születik, fennmaradnak, megtarthatják a hatalomnak
akkora részét, amekkora kell, mert az értelmiségi csoportokkal
meg tudnak egyezni, azoknak nagy részét fogják és tartják. Le
van kötelezve, sebezhető és megfizethető.
Nyolcvannyolc nyarától
nyolcvankilenc szeptemberéig tartott a hatalom számára legveszélyesebb
időszak. A szovjet térvesztés és alárendeltség nemzetközi
szinten és a belső megmozdulások erőteljessége, lendülete
megosztotta a pártközpontot. A kemény ellenállás, a rendőri-hatósági
tiltás, a visszaütés képviselői háttérbe szorultak, nekik
hiányzott leginkább a szovjet biztatás.
1988. június 27-én,
Szent László napján kétszázezres tömeg gyűlt össze a Hősök
terén. A tüntetés Erdélyért folyt, a Ceausescu-féle
falurombolás ellen, de nemzeti-hazafias jellege, mozgósító
ereje félreérthetetlen volt. Emelkedett hangulata, történelmi
hivatkozásai félelemmel töltötték el az uralmon lévőket.
Világossá vált előttük, hogy egyvalami söpörheti el őket:
a nemzeti érzés feltámadása.
Még egyszer ilyen alkalom, amikor külső történés és külső
ellenség ellen lehet irányítani az indulatokat, aligha adódik.
Ha a tömegmegmozdulások gyakorivá lesznek, a folyamat számukra
ellenőrizhetetlenné válik. Ezért gyors egymásutánban látványos
engedményeket tettek. Maga a párt, a kormány szorgalmazta
leginkább a gazdaság átalakítását. A közfigyelmet a gazdasági
kérdésekre irányították, elkezdődött a privatizáció, a külföldi
tőke beengedése, az államhatalom leépítése és a szabadszájúság.
A saját sajtójukkal kezdték lelepleztetni önmagukat. Elsősorban
az ötvenhat előtti kegyetlenségekre mutattak rá. Óvatos
rehabilitálás is megindult. A rádió és a televízió
favoritjai a reformerek lettek, és azok az ellenzékiek, akiktől
nem volt várható a Szent László-nap folytatása. A cél a
nemzeti erőforrások elszigetelése és a váltás politikai és
gazdasági síkra terelése. Semmiképpen se legyen szabadságharc
és függetlenségi felbuzdulás, ne törjenek fel nemzeti sérelmek.
Ehhez a politikához
a nagyhatalmak is segítséget nyújtottak, mert féltek, hogy a
volt szovjet gyarmatok népei egymásnak ugranak. Akiktől tájékozódásukat
szerezték, a mára liberálissá átbábozódott akkori exmarxisták,
lukácsisták. Aczél György kegyeltjei egyöntetűen a
nacionalista veszélyre hívták fel a washingtoni politika
figyelmét. A már akkor hathatósan jelen levő Soros György nem
támogatta az erdélyi ügyet, mert „ha a magyarok Erdélyről
beszélnek, utána zsidóüldözés következik.”
Valójában az
eszdéeszes elit hatalmi érdeke volt ez. A hatalmat ezek csak
akkor szerezhették meg, ha a nemzeti érzület nem támad fel. Ők
egyáltalán nem rendelkeztek olyan kulcsokkal, amellyel a nemzet
lelkébe vezető ajtót ki lehetett volna nyitni, tehát mindenkitől
el kell venni az ilyen tárgyakat. Ezért kemény támadások
indultak az úgynevezett nacionalisták ellen. Sikerült a népi-nemzeti
oldalt védekezésre kényszeríteni.
Így természetesen
azt is elérték, hogy rejtve maradt, kik vannak uralmon valójában,
milyen szociológiai vagy etnikai összetételben. Az igazi változás,
amely valójában szemben állt volna az 1945 óta kialakult
gyakorlattal, az lett volna, ha a magyar értelmiség hatalomból
kiszorított népi gyökerű rétegei, az ötvenhatban kitaszított
családok tagjai, a már csak szétszórtságban és félreállítottságban
létező volt magyar középosztály megszerveződik, és végül
eljut a hatalomig. Ehhez a nemzeti öntudat feltámadására lett
volna szükség. Ha ebből épül fel a demokrácia, akkor azt
alapvető változásnak érezhette volna a nép is. Ebben a
nyolcvannyolc közepétől kilencven kora őszéig tartó
szakaszban azonban finom cselekkel szembeállították a nemzetit
a demokratával, és az utóbbit valami megfoghatatlan európaisághoz
kötözték, elriasztva ezzel a közéleti szerepléstől a vidéki
Magyarországot. Pesti ügy lett a dologból. Aki túlságosan
magyar, népi, az nem eléggé demokratikus. Vagy egyáltalán nem
az. Magyarnak lenni nem korszerű. A magyarság kevert nép, tehát
jobb, ha nem is kísérletezik újrafogalmazódással, mert úgysem
sikerülhet neki. A magyar elem nem lényeges, elmúlt felette az
idő, most a „jött” értékek számítanak, azok kellenek Európának,
a nagyvilágnak. (Persze, az idegen csak később lett „szép”,
a választások után, előtte csak okos volt…)
Nyolcvankilencben
is rendeztek egy irányjelző, mérföldkő értékű tömegmegmozdulást.
Június 16-án, harminc évvel kivégzése után megtörtént nagy
Imrének és társainak újratemetése. Ez úgyszintén felemelő
nemzeti ünnepé magasodott, noha politikai célja egészen más
volt és korántsem volt már annyira önkéntes, önszerveződő,
mint az egy évvel korábbi Erdély-tüntetés.
A temetési szertartás birtoklásáért színfalak mögötti
harc kezdődött, és mind a kormány, mind a már színen lévő
új politikai erők ennek az ünnepélynek a birtoklásában, az e
fölötti uralmukban akarták felmutatni a jövő politikai átalakulásának
irányát. Végül is a reformkommunistáknak és a később az
SZDSZ-t alkotó exmarxistáknak sikerült megszerezni a főszerepeket.
Itt lépett először a nagy nyilvánosság elé Göncz Árpád, Vásárhelyi
Miklós, Orbán Viktor, és csak a legkeményebb beszédet mondó
Rácz Sándorból, az egykori munkástanács-vezetőből nem lett
vezető később az új rendben. Amíg Király Béla fent szónokolt,
és a sírnál olyan véresszájú marxista-sztalinista emlékezett,
mint Méray Tibor, addig lent, mintegy a tömegben elvegyülve
csak főhajtással koszorúzott a miniszterelnök Németh Miklós
és Pozsgay Imre, valamint az MDF vezetői. A párt és a kormány,
amikor megadta az engedélyt a temetésre, a számára kevésbé
veszélyeseknek tett engedményt. Azt remélhették talán, hogy a
közvélemény elfogadja a fel nem akasztott és megmaradt ötvenhatos
reformkommunistákat, és a velük való megegyezés után minden
marad a régiben.
Ezzel a körrel a
hatalom számos átfedésben volt. Az mindenesetre megnyugtató
volt számára, hogy ezek a forradalomnak reformkommunista,
revizionista jellegét képviselték a nemzeti szabadságharc
mivoltával szemben. Igaz, ezek az emberek súlyos börtönbüntetések
után voltak, de mint nacionalistáktól, különösen mint
esetleges antiszemitáktól nem kellett tartani tőlük. Nyugati
elfogadásuk is elintézhetőnek ígérkezett.
A Nagy Imre-temetés
látszólag összekovácsolta a nemzetet, magasra emelte a
forradalom értékét, valójában azonban ez volt a kiábrándulás
és a szétállás kezdete is. Nagy Imrének és mártírtársainak
természetesen minden kétséget kizáróan járt a megtiszteltetés
és méltó eltemetés. Azáltal azonban, hogy egy aránylag szűk
kör, az ’56-ban köréje csapódott, korábban véresszájú
kommunistákként elhíresült kör kapta meg a rendezést és a főszerepeket,
nemcsak ’56 kisajátítási kísérlete játszódott le, hanem a
folyamatot is ellökte egy olyan irányba, amihez a népnek már
egyáltalán nem volt foga.
Nagyon ügyes csel
volt ez: egy óriási engedménnyel mindjárt elhitelteleníteni
az egész folyamatot. Sokak szemében ugyanis ezek a
reformkommunisták mégiscsak az uralkodó réteghez tartoztak.
Nem kellett feltétlenül elfogultnak és antiszemitának lenni
ahhoz, hogy valaki rájuk legyintsen: ezek? Megint ezek?
Ráadásul ugyanez
a lelki folyamat, talán undornak is lehetne nevezni, ötvenhatban
is működött, és éppen ugyanilyen tartalommal. Akkor azonban közvetlenebb
volt a dolog. Látták, tudták, hogy a megvetett kommunista írók
szálltak szembe Rákosival. A legnagyobb szájuk a tegnapi fő
hazudozóknak volt éppen Lásd Méray Tibor. A harcoló forradalmárok
ezeket sohasem fogadták el, ellentéteik a közös börtönben is
ki-kitörtek, és csak a forradalom napjainak hatalmas nemzeti
lendülete oldotta fel, kötötte egybe a nagyon különböző
tartásokat.
Most tehát,
1989-ben nem az volt a kérdés, hogy mit tartunk a mártír
miniszterelnökről és a vele együtt kivégzett volt kommunista
és zsidó hősökről, hanem hogy mi várható azoktól, akik a
koporsók körül ágálnak, pontosabban: mi lesz abból a
rendszerváltozásból, amelyik így kezdődik?
Az ünneplés feltartóztathatatlan volt, az átszellemültség
alól senki nem tudta kivonni magát, azonban a bolha el lett ültetve
a fülbe. Később aztán csípett is.
Nagyon sok
embernek innentől kezdve az egész dolog már nem ígért semmi jót
és semmi alapvetőt. Lehet persze, hogy mindezt nem tudta
megfogalmazni. (E sorok írójának temetés előtti felszólamlását,
miszerint helytelen, hogy Nagy Imre sírbatételekor a volt
sztalinista Méray Tibor beszéljen, óriási felhördülés
fogadta. Nagy Imre lánya, Nagy Erzsébet is tiltakozott, mondván,
ez családi ügy, és még a barátok, küzdőtársak is rosszallták
a felvetést. Pedig az apróságnak tűnő dolog jelentősége
nyilvánvaló kellett legyen mindenki előtt.)
1989. június 16-án
a nemzeti gondolatot állították ki a sorból. Még nagyon
finoman, szinte gyöngéden, sok szép forradalmi és
antikommunista szólam kíséretében. A fordulat azonban megtörtént,
ettől kezdve a szellemi égbolton nem a nemzeti sorskérdések,
hanem az újbaloldal szabványai uralkodtak. A nyár folyamán még
megnyert ugyan az MDF négy időközi választást, elég nagy fölénnyel,
azonban már megindult a fékezése és a szétszedése. A sajtó
elég sok embert beoltott azzal, hogy az SZDSZ a radikálisabb,
kommunistaellenesebb.
Ebből az MDF-nek
voltaképpen kára nem származott, mert a kilencvenes választásokon
ezt visszakapta volt párttagok szavazataiból, ellenben az egész
folyamat eltorzult. Innentől kezdve ugyanis a legnagyobbnak ígérkező,
s leginkább nemzetinek mondható erő egy bizonyos józan mérséklet
álorcáját öltötte fel, s ezzel mintegy kizárta a gyökeres változás
lehetőségét. Az, ami sajátságosan magyar, az egyszersmind
bizonytalankodó volt ettől kezdve. Szőrmentén bánni a régi
rendszer uraival?
Ennek indoklását
is megteremtettük. (Ezt a bűnt közösen követtük el!) Itt van
még körülöttünk a béektábor, a szovjetunió, ne hősködjünk,
mert lefejeznek. Észre kellett volna vennünk, hogy a dolog már
eldőlt Reagan és Gorbacsov között, és az SZDSZ azért merészkedik
annyira előre, mert megsúgták neki, hogy lehet. Különösen úgy,
ha az engedélyezők tudják, hogy egyetlen szavát sem kell
komolyan venni.
Így az a helyzet
állt elő, hogy a rendszerváltozás már az első heteiben, az
igények bejelentésekor lefékeződött és kicsavarodott. A népi
és magyar oldal olyan mérsékletet tanúsított, amire a saját
tábora sem volt igazán vevő, a hangosak pedig ekkor még a „Kádárnak
mennie kell” „huj-huj-hajrájában” ölelgették még a
lumpenproletariátust is.
A két tábor között
űr keletkezett, s oda az átbábozódó MSZMP, később MSZP készülődött
beülni.
Ma már világosan
lehet látni az okokat is, a következményeket is. Nem állt készen
egy új vezető réteg, amelyik levezényelhette volna a változást.
Ahhoz felkészülési időre, a fennálló hatalom által adott
szabadságra és anyagi eszközökre lett volna szükség. Ezzel
szemben a magát demokratának mondó reformkommunista kormányzat
megfigyeltetett bennünket, tudott minden lépésünkről, és ügynökök,
fékező pofák beépítésével akadályozta előrenyomulásunkat.
Ugyanakkor az SZDSZ vezető köre, részben szülői csatornák igénybevételével
megkapott minden szükséges tájékoztatást, a „szervek” őket
segítették, mialatt a sajtónban folyamatosan írták az ellenállási
legendájukat.
Valamivel később,
ősszel aztán megrendezték nekik előbb a népszavazási
cirkuszt és később a nagyon hatásos Duna-gate botrányt. Most,
a világkiállítási népszavazás során lemérhető, milyen esélye
van egy népszavazási kezdeményezésnek, amelyet egy szocialista
kormány nem szeret. Akkor viszont minden ment, mint a karikacsapás.
Mert a cél a nemzeti oldal jelöltjének, jelöltjeink kiütése
volt. Az SZDSZ még nem tudott versenyképes köztársasági elnökjelöltet
felállítani, tehát ne is legyen elnökválasztás.
Külön tárgyalást
igényelne, mi történt a szavazatszámláláskor. Eleinte a
„nem” vezetett, és kétségesnek tűnt az ötvenszázalékos
részvételi arány. Aztán két órára megálltak a gépek, és
minden megfordult. Hatezerrel több lett az „igen” az első kérdésre.
Ennél is lényegesebb
azonban, hogy megállt az MDF, azaz lényegében a nemzeti változtatási
központ fejlődése. A taglétszám növekedett ugyan, de két közegbe
nem ért el. A munkások zárkózottak maradtak, számukra nem
volt eléggé kézzelfogható az ajánlat, és a technokrácia távolságtartónak
mutatkozott.
Ezekben a hónapokban
hirtelen kapóssá váltam Amerikában. Meghívtak különböző
amerikai magyarok által rendezett összejövetelekre. Az egyik
ilyen utamon, a hosszú belső repülések egyikén, gépre várva
felismert egy magyar. Hazai kiküldetéses szakember, aki elmondása
szerint rokonszenvvel figyelte működésünket. Távol az otthontól,
a merőben idegen közegben döbbenetes figyelmeztetés volt
minden szava. Azt fejtette ki, részvéttel irántunk, akik talán
nem is tudjuk, mire vállalkozunk, hogy a mértékadó értelmiség,
a szakemberek, az igaziak, akik tudnak is valamit, még nem döntötték
el, hová álljanak. Várnak, sőt kivárnak.
Ma már tudom,
hogy ez azóta is így van. „Akkori-belőlünk” is bizonyára
hiányzott valami, ami idevonzotta volna azokat az embereket,
akiknek volt mit kockáztatniuk, de a fontosabb távol tartó ok
ez a bizonytalanság lehetett, ami 1989. június 16-a jelentéséből
áradt szét. Ha lesz is változás, az uralom jellege nem változik
meg, majdnem ugyanaz a kör marad hatalmon, s legfeljebb párhuzamos
uralkodás képzelhető el, amelyben ezek is, azok is
parancsolgatnak.
Nyolcvankilenc az átmentés éve volt.
A felszínen egészen más történt, mint a mélyben. A
’89-es költségvetés zárszámadása, amelyet ’90-ben már a
szabadon választott Országgyűlésnek kellett volna elfogadni
– lehet ám, hogy ez meg is történt, csak senki nem vette észre
a sok zöldfülű képviselő közül –, rendkívül sajátságos
adatokat tartalmaz. Az „állami költségvetés egyéb kiadásai”
rovatban 2 milliárd 90 millió forintot fizettek ki a „megváltozott
munkaképességűek támogatása” címén. Ez fölöttébb érdekes.
Ez az összeg több mint háromszázmillióval több, mint amit
ugyanerre a célra az előző évben fordítottak. Hirtelen
ennyivel többen váltak rokkanttá? Csak tán nem káderek leszázalékolásáról
van itt szó? Életerős munkásőrök munkaképességének a megváltozásáról?
Van aztán egy másik
érdekes rovat is. „Pártapparátus felmondási időre járó
munkabére és egyéb ktg”: potom háromszázmillió forint. Miközben
tehát a népszavazás rendelkezett az MSZMP-pártvagyon elszámolásáról,
enynyit fizetnek ki a pártapparátusnak. Közpénzből, a költségvetésből.
Ugyanakkor demokraták. Szeretnék, ha minél vaskosabbak lennének
az új pártok. Rovatot nyitottak számukra: „alakuló pártok részére
támogatás” – 100 millió forint. No, alakult is nyomban vagy
ötven párt, úgyhogy a munka nélkül maradt pártapparátus
elvtársainak minden bizonnyal még ebből a rovatból is
cserrent-csurrant.
Ezenközben az
egyházak állami támogatására 27 millió forintot voltak
kegyesek kifizetni, valamint áthozatként a Bécs–Budapest Világkiállítás
tanulmánykészítésének fedezeteként 20 milliócskát
juttattak kedvenc tervezőiknek.
Ezenkívül még támogatták
a társadalmi szerveket, amelyek közé természetesen maga a párt
is tartozott az összes leányszervezetével. Erre kétmilliárd-kétszázkilencvenmillió
forint kellett.
Így fest az,
amikor a kommunisták önként átadják a hatalmat.
S ez az év úgy
él a köztudatban, mint a rendszerváltást közvetlenül előkészítő
időszak. Így rohant bele a kisember a szabad választásba.
Ekkorra már megalakult legalább harminc új bank, javában folyt
a „spontán privatizáció”, már előkészületben voltak a
nagy átjátszások, és az országba már áradt befelé egy
bizonyos ismeretlen eredetű tőke, s itt adómentességben részesült.
Ekkor lépett színre a Fotex, a Magyar nemzeti Bank és a kormány
szüntelen tárgyalásban állt a Nemzetközi Valuta Alappal, és
törekvése szó szerint ugyanaz volt, mint ma: hosszú távú
hitelmegállapodást elérni és minden pénzt felvenni, akármilyen
rossz feltételekhez kötik is.
Miközben
rendszerváltozással, Európával, a nyitottság dicséretével
és az összefogás gondolatával volt tele a sajtó, az önmentő
hatalom pontosan úgy viselkedett, mint egy visszavonuló hadsereg
idegen földön. Mindent felégetett maga mögött. Az úgynevezett
decentralizálással szétrobbantották a következő kormány hatásköreit,
a gazdaságba pedig aknákat telepítettek. Szándékosan tönkretették
az ipar, az export és az import szerkezetét.
Akkor már másfél
évtizede folyt az országból a bruttójövedelem-kiáramlás. A
rendszer utolsó két évében ezt visszafordíthatatlan folyamattá
tették. A kereskedelmet oly mértékben tették nyitottá, hogy a
kereskedelem és a szolgáltatás szabad prédává vált. Eladták
a biztosítókat. Szabad utat nyitottak olyan benyomulásoknak,
amelyek pénzből csináltak pénzt. Piacokat adtak el bagóért.
Amit itthon kellett volna megtermelni, azt behozták, a bejövő tőkének
megengedték, hogy a leggyorsabban megtérülő ágazatokba
fektessen be, pontosabban azokat vásárolja fel, méghozzá áron
alul. Teljesen leállították a tudományos-technikai értékek
behozatalát, minden saját fejlesztést eltöröltek. Ezzel
nemzedéknyi időre kiszolgáltatott helyzetbe lökték a gazdaságot,
az egész magyar társadalmat.
Ezekkel a jelenségekkel
természetesen nem csak 1989 jellemezhető. Sajnos, az
Antall-korszak egész ideje alatt ezek megszüntetése, felszámolása,
megváltoztatása érdekében vajmi kevés történt, sőt egyes káros
folyamatok még szélesebb és mélyebb mederben hömpölyöghettek.
Most utólag két
cél látszik világosan: anyagilag minél jobban járni a váltás
során, és az összeomló rendszert úgy ragasztani össze az elkövetkezővel,
hogy az csak folytathassa az elkezdetteket. Ez a második cél is
elsősorban anyagi, pénzügyi természetű. A politikai felépítmény
dolgaira kevesebb figyelmet fordítottak.
Gazdaságilag és pénzügyileg azonban gúzsba kötötték
az utánuk következő kormányt.
A már korábban meghozott gazdasági törvények is mind
ezt a célt szolgálták.
A menthetetlenül
félreállítandó vezetők számára biztosították nemcsak a büntethetetlenséget,
hanem a magas nyugdíjat és az összes kedvezményeket is, a még
cselekvőképeseknek jól jövedelmező, megfelelően kibélelt,
kockázatmentes vállalkozásokat szereztek. Megváltoztatták az
intézményrendszert, új bankokat hoztak létre, vegyes vállalkozásokat
indítottak el, és a külföldi tőke oltalma alá helyezték
valamennyit. Gondoskodtak arról, hogy ezen külföldinek mondott
tőkék eredetének, indítóállomásának és körútjának ne
is lehessen utánajárni. Teljes mértékben sikerült álcázniuk
az előzőleg kijuttatott pénzek visszaáramlását. Ma már
senki sem képes bizonyítani, hogy ezen külföldi tőkék jókora
hányada a korábban felvett dollármilliárdokból származik. Még
a néhány véletlenül napvilágra került ügyben sem történt
semmi. Gerő 120 millió dollárja eltűnt, most Bécsben
emberrablás miatt folyik ellene eljárás.
A pénzügy
egykori fejesei mind egy-egy új bankban vagy vegyes bankban
kaptak elszállásolást. Ezek közül is kiemelkedik a CIB és a
Budapest Bank. A magyar elszegényedésért, a háborús mértékű
veszteségekért leginkább felelős pénzügyi irányítókat,
bankárokat, az adósságcsapdába lökőinket nemhogy kritika nem
érhette, de havi milliós jövedelmeiket sem tette szóvá senki.
Mindez természetesen
nem történhetett volna meg ily módon, ha egyidejűleg nem
gondoskodnak a sajtó, a nyilvánosság tulajdonlásáról. Ebben
az időben adták el a lapokat. Sorra-rendre minden lap külföldi
tulajdonba vagy vegyesbe került, és a régi, azaz MSZMP-s
kinevezésű szerkesztőségvezetők a helyükön maradtak. Az átjátszások
áthúzódtak kilencvenre is. A piacon megjelent Maxwell, Murdoch,
a Springer és a Bertelsmann. Egyszerre mindegyik a bolhafej nagyságú
magyar sajtópiacban látott fantáziát. Hogy Maxwell mekkora
rabló volt, az sajátságos vízihullaságakor kiderült.
Murdochnak viszont olyan szerződést adtak, amely befektetése
első pillanatától kezdve szavatolt neki tizenöt százalékos
hasznot, és ha ezt az elindított vállalkozás –
Mai Nap
, Reform – nem tudná kitermelni, akkor a bank – Hitelbank –
állja ezt. S ezen túlmenőleg: ha megunja és visszavonja a tőkéjét,
akkor hiánytalanul kiviheti. És, kérem, Murdoch belement ebbe
az üzletbe, majd ki is vitte a pénzét.
Egy ilyen üzletért
akármelyik chicagói keresztapa mind a tíz ujját megnyalná. Az
újságíró-társadalom egy része akkor még felháborodott
ezen, különösen a Springer- és Maxwell-ügyletek voltak szemet
szúrók. Az Országgyűlés felállított egy sajtóprivatizációt
vizsgáló ad hoc bizottságot. Ez anélkül fejezte be működését,
hogy érdemi jelentést tett volna le az asztalra. Elnöke az a
Debreczeni József volt, minden előzetes sajtóbeli jártasság nélkül,
aki később 1992-ben észrevette a „náci alapvetést” a Néhány
gondolat… c. tanulmányomban, itt azonban csekély erélyt sem
volt képes felmutatni a visszaélések felkutatásában, és
hagyta szétesni a bizottságot. A Maxwell-alapvetés nem szúrt
szemet neki. Valószínűleg Antall József sugallatára.
Jogilag persze nehéz
lett volna megfogni ezeket az üzletkötéseket, azonban az Országgyűlés
hozhatott volna határozatot vagy a kormány számára adhatott
volna utasítást és még az ügyészséghez is lehetett volna
fordulni, de semmi nem történt. Az ügy lekerült napirendről,
a bizottság elhalt és Debreczeni bekerül a kulturális bizottságba.
Mindez már
kilencvenben történt, ámde ennek a szálai is visszavezettek.
Az, hogy ma szociálliberális koalíció kormányozza az
országot, akkor, nyolcvankilencben dőlt el.
A vékony gazdasági-pénzügyi elit, amelyet többek között
az a Soros György látott el információkkal, aki egy-egy nagy
nemzeti valutát – font sterling, líra, DM – is képes megdönteni
vagy célba venni, mert összeköttetései révén megneszeli, sőt
pontosan tudja is egyes kormányok szándékait, döntéseit, a vékony
elit jól kiszámítva csak a pénzügyi irányítás megtartására
törekedett, és ezen belül is mindenekelőtt az adósságügyek
kezeléséhez ragaszkodott. Ma is ezt teszi. Mert ez a kulcskérdés.
Ha a magyar gazdaság
megmarad a járszalagon, ha továbbra is az adósságcsapda mélyén
vergődik, ha a tőkekiáramlás folytatódik, akkor egyrészt a
politikai hatalom kisebbik részével, amely a választásokon
szerezhető meg, úgysem tud mit kezdeni az új kormány, másrészt
így szinte erőfeszítés és kockázat nélkül megtartható a lényegi
hatalom, és ennek megtartásához meg lehet szerezni a nemzetközi
tőke támogatását, amely nemcsak azt fizeti meg és értékeli
nagyra, hogy jóvoltukból ez az ország a legjobban fizető adós
bonviváni szerepét játssza el, hanem azt is, talán még inkább,
hogy korlátlan lehetőséget nyújt így ugyanezen nemzetközi tőke
egyes részeinek a piacvásárlásra, a murdochi – lásd fent
– befektetésekre.
Magyarország leértékelődik.
A gazdaság jól termelő, értékesítésre is alkalmas részei
áron alul, a gyengék, rosszak potom áron, szinte ingyen kelnek
el, a belföldi piacokhoz könnyű hozzájutni. Ez a bankárelit közreműködik
abban, hogy minden átjátszás zökkenőmentes legyen.
Magyarország nem
abban az állapotában érdekes azoknak a megbízóknak a szemében,
akiknek a megbízásából ez a bankárkör tevékenykedik,
amelyben most leledzik, hanem amilyenben majd akkor lesz, amikor a
környezet háborúságai elmúlnak vagy lecsillapodnak. Kell egy
hely, ahol a majdani nagy keleti befektetések ügyintézői
laknak, ahol a központok biztonságban vannak, és ahová az
ezekben dolgozó, de keleti, ukrajnai vagy orosz helyismerettel
rendelkező embereket le lehet telepíteni. Ahol nem ölik meg őket,
hanem esetleg kiszolgálják. Kell egy olyan ország, amelyik el
tud tartani embereket, akik nem tartoznak az őslakosság körébe.
Amelyik önmagában fogyatkozik.
Ha a fogyás elért
egy bizonyos mértéket, akkor már csak arra kell vigyázni,
nehogy olyan politika alakuljon ki, amelyik államilag
beleavatkozik, s támogatja a törzslakosság szaporodását.
Ehhez tehát olyan pénzügyi politikára van szükség, amelyik
minden kormányt sakkban tud tartani. Ha az adósságcsapdából
való kilépést egyiknek sem engedjük meg, akkor mindegyik kormány
élete örökös vergődés. Soha nem lesz rend az országban.
Legalábbis addig, amíg a vagyonátjátszás be nem fejeződik.
Addig itt válság lesz! De mindig csak olyan kormányt engednek
felülni a bakra, amelyik aláírja, hogy ezen az 1972-75 óta
tartó pénzügyi-gazdasági politikán nem változtat. Ezen belül
a játékteret mindig csak krétával húzzák meg, hogy játék közben
fel lehessen törölni a határvonalakat. Jó magaviselet esetén
lehet tágasabb is. Ballábasoknak egy kicsivel nagyobbat adnak,
eleinte. Az Antall-csapat kisebbet kapott, mint a Horn Gyuláé.
De a felmosórongyot már rátették a tolóvillára…
Antall élesen és
tisztán látó politikus volt. Nagysága többek között abban
is állt, hogy ezt az összefüggés-sorozatot már akkor látta,
amikor mások még nem. Többek közt e sorok írójának is csak
érzései és sejtelmei voltak minderről. Miközben mások, a
nagyon akarók, a lelkesedéstől könnyezők vitték a koszorúkat
az első, a második s a többi koporsóhoz, ő maga láthatatlan
maradt és elvállalta a szerepet ezekkel a feltételekkel.
Tudjuk, hogy 1989
egyszersmind az iratmegsemmisítések éve is volt. A miniszterelnök
számára azonban maradt még elég beszélő dokumentum. Ha nem
akar eleve szemet hunyni ezek fölött az életveszélyes összefüggések
fölött, akkor a kormányidő legelején meg lehetett volna
valamit tenni.
Olyan
folyamatoknak, amelyeknek a történelem évtizedekig ágyazott és
ásott medret, nyilván nem lehet egyik napról a másikra gátat
vetni, azonban ha az ellenállást meg sem kísérli az, akit erre
hatalmazott fel a népe, az bűnös. Minél inkább kiemelkedik a
mezőnyből, annál inkább.
Most, amikor láttuk,
hogy az ötvennégy százalékban győztes MSZP mennyire
engedelmesen hajtja járomba a fejét a 18 százalékos SZDSZ előtt,
azaz amikor megköti a maga megfelelő paktumát, noha a kényszerítése
látszólag sokkal kisebb, hajlamosak vagyunk felmenteni Antall Józsefet.
Felmentése ennyiből áll: ugyanazt tette akkor, mint Horn Gyula
most. Tekintettel arra, hogy a legmegveszekedettebb ellenségességgel
sem lehet azt mondani, hogy ők egy oldalon állnak, az azonos döntésüknek
más okát kell keresnünk. Léteznie kell egy erőnek, amelyik következetesen
és szigorúan mindig abba az irányba tereli a magyar életet –
figyelem!, nem a politikát, hanem az annál magasabb rendűt –,
amely nem más, mint a pusztulás.
Ebben egyébként
benne van az MSZP-kormánynak a végezete is. Ha meglátják
rajta, hogy megunta az alávetettséget, és talán valami isteni
szikra következtében ki akarja ragadni a társadalmat ebből a
helyzetből, netán megkísérli a rendteremtést, akkor leváltják
és eldobják. Ha békésen tűr és csak a saját túlélésére
játszik, akkor meghagyják, amíg csak van egy darab föld vagy
egy ócska szeméttároló, amit meg lehet szerezni.
Nemzeti politikát addig, amíg ez a kör rendelkezik a pénzünk
felett, nem lehet folytatni.
Sem jobboldali, sem baloldali pártnak.
A közelmúlt botrányai
mindezt világosan megmutatták. Kovács és Kunos, a két kékeslila
bankár most megdicsőül, és az ellenük vizsgálatot kezdeményező
rendőrség meg van leckéztetve. A körnek, amelyik frakkban lakmározik
az elitpartikon, erős kezű rendőrségre van szüksége. Üssön,
vágjon, taposson bele a tömegbe. Védje a csokornyakkendősöket
és a frakkosokat, ne pedig kutakodjék viselt dolgaik iránt. Az
egész ügy valószínűleg azért tört ki, mert a vesztét érző
Horn ki akart törni. Ha Kovácsot és Kunost sikerül kicsapatni,
akkor még van reménye a fennmaradásra, vagy legalábbis lehet
valamit kérni a skalpjuk meghagyása fejében. De a tartók nem
engedtek. Ezért most Horn Gyula lecsap a közhivatalnokokra. Mélyen
helyesli, hogy Békesi nem engedi emelni a fizetéseket. Többek között
a rendőrökét sem. Ezért most havonta kétszáz rendőr kéri
felmentését. Szeretne elmenni káeftébe. Elég sokat el fognak
engedni, hogy figyelmeztessék a frakkosokat: nem lesz, aki megvédjen
benneteket.
Kérdés, hogy a
fotexesek nem lesznek-e megint előrelátóbbak. Mit nekik rendőrség,
amikor elvégeztethetik vagyonvédelmüket bérmunkában is. És
ha már megszervezték bizonyos körzetek, lakóházegyüttesek,
Duna-parti és hegyvidéki lakótömbök védelmét, akkor ez még
a gyér magyar rendőrségtől is megvédi őket. Vérmunkát bérmunkában.
Volt már ilyen. Van ilyen. Az őrző-védők egy részét importálni
fogják, s ezek nagy gyakorlattal rendelkező fiúk lesznek,
makkabisok. Vegyes vállalat. Más országrészek, ahol szintén
kitörnek éhséglázadások, felfordulások, a Los Angeles-ihez
hasonló őrjöngések – miért maradnánk ki belőle, miféle
rosszból maradtunk ki, mi nem gyűrűzött be, ami rossz? – ott
a rendőrség híján a nemzet Őrségre marad a rendfenntartás.
No persze csak
akkor, ha idejében felállítjuk. De az már csak a harmadik
„fordulat éve” lehet.
(1994.
december 22.)
|