2014.12.19.
Többségbe
kerülhetnek az államadósság itthoni finanszírozói
2015-re nem tervezünk nemzetközi tőkepiaci kibocsátást
Éves szinten
mindig az számít, mennyi a nettó finanszírozási szükséglet,
az pedig nagyjából a költségvetési hiánnyal azonos. Ha tehát
a kormány úgy dönt, hogy szigorú költségvetési politikát
folytat, akkor éves szinten csökken az államadósság. Dr.
Borbély László András az Államadósság Kezelő Központ általános
vezérigazgató-helyettese: azt várjuk, hogy 2014 végére
53-55%-ra csökken az államadósság külföldi finanszírozóinak
aránya.
November 14-én 79,1 százalékon állt a GDP-arányos államadósság,
2,0 százalékponttal alacsonyabban az október véginél. Az államadósság
éven belüli alakulását mennyire érdemes nyomon követni? Tehát
mi az, ami éves szinten számít?
–Éves szinten az a lényeges, hogy az Országgyűlés
mekkora mértékű pénzforgalmi hiányt fogad el. Ez a magyar
rendszer szerinti költségvetési hiányt jelenti, szemben az Európai
Unió által elvárt eredményszemléletű költségvetési
egyenleggel. A különbséget egy példával érzékeltetem:
minden vállalat rendelkezik pénzforgalmi és eredményszemléletű
mérleggel is. S lehet egy vállalat nyereséges úgy, hogy pénzforgalmi
szempontból nincs egy árva fillérje sem. Tehát különbséget
kell tenni az eredmény- és a pénzforgalmi szemlélet között,
mert például az elhatárolt bevétel és a ténylegesen
megkapott pénzbevétel között óriási a különbség. Az adósság
ugyanakkor a folyó bevételek és kiadások pénzforgalmi különbözetéből
adódik. A magyar és az Eurostat rendszer közötti eltérés
leglátványosabb példája 2011-ben mutatkozott, amikor az ESA95
statisztikai rendszer szerint eredményszemléletben plusz 4,2%-os
bevételi többletünk volt a nyugdíjpénztári vagyon bevonása
miatt, a folyó költségvetésben pedig, pénzforgalmilag mínusz,
6,2%-os hiány volt. (Valószínűleg az Eurostat is érezhette az
eltérésből fakadó problémát, és legalább részben ezért
is változtatott a statisztikai rendszeren, hiszen az új,
ESA2010-es rendszerben már eredményszemléletben is deficites
volt a 2011-es költségvetés.) A magyar szisztéma szerint, miután
a parlament jóváhagyta a költségvetési egyenleget – az elmúlt
időszakban általában hiányt –, akkor a nemzetgazdasági
miniszternek és hozzá kapcsolódóan az Államadósság Kezelő
Központnak az a feladata, hogy azt és ezzel párhuzamosan a lejáró
államadósságot az adott évben megfinanszírozza. Az Országgyűlés
által elfogadott hiányt két tényező módosíthatja.
Egyrészt az uniós
elszámolások egyenlege, ami abból az eljárásból fakad, hogy
az EU-s projektek esetében a magyar kormány előre kifizeti az
általa jóváhagyott számlákat, s azokat Brüsszel utólag téríti
meg. Amennyiben kedvezően alakul a folyamat, akkor az adott évben
ugyanakkora összeget kapunk vissza Brüsszeltől, mint amennyit
kifizetett a kormány a pályázóknak. Kedvezőtlen esetben
viszont negatív különbözet alakul ki, amelyet átmenetileg
szintén meg kell finanszírozni. A másik tényező: a forint euróhoz
mért árfolyama, mivel az államadósság több, mint egyharmada
devizában lett felvéve. Nem kerülöm ki az első kérdésére a
választ sem: természetesen mindig érdemes nyomon követni az államadósság
éven belüli alakulását, de azzal a fenntartással, hogy a lejáratok
és a kibocsátások nem egy időben történnek. A forintkibocsátások
esetében alapvetően egyenletes kibocsátási naptár szerint
dolgozunk, ami azt jelenti, hogy kéthetes ciklusban nagyjából
egyenletes, hasonló összegű a kibocsátás – kötvény,
diszkont, kincstárjegy és lakossági állampapír formájában
–, a lejáratok viszont koncentráltan, egy-egy kiemelt napon
jelentkeznek. Egy forintkötvény teljes állománya például általában
eléri a 700-800 milliárd forintot. A kötvények lejárta előtt
az adósságkezelő megpróbálja előzetes visszavásárlási
aukciókkal lecsökkenteni ezt a mennyiséget, de ez sikeres
visszavásárlás esetén is azt jelenti, hogy 400-500 milliárdnyi
kötvény jár le egyetlen nap. Az ilyen nagy összegű lejáratokat
nyilván előfinanszírozni kell, s ilyenkor természetesen megnő
az adósság mértéke, míg a törlesztéskor visszacsökken. Ráadásul
a deviza kibocsátások a kedvező piaci helyzetet kihasználva általában
adott év elején, egy összegben valósulnak meg. Így volt ez idén
is, mivel március közepén egy 3 milliárd dolláros kibocsátás
történt, amely egy júliusi és egy novemberi devizatörlesztést
finanszírozott. Ez azt jelentette, hogy amíg ez a két
visszafizetés meg nem valósult, addig ekkora összeggel volt
nagyobb az év közbeni adósság. Ezért történhetett meg, hogy
nyáron 85%-os volt az államadósság mértéke. Azt is tudni
kell, hogy az 1 milliárd eurót jelentő közel 300 milliárd
forintnyi összeg, a hozzávetőlegesen 30 ezer milliárdos
GDP-nek az 1%-a. Ezért jelenthettük ki azt, hogy nem kell aggódni
a féléves magas szám miatt, mert például csak a devizaadósság-lejáratok
3 százalékponttal mérséklik majd az adósságot. S ez be is
igazolódott: az adósságadat november 7-ét követően –
amikor a 2 milliárd eurós európai bizottsági hitelt
visszafizettük – 2 százalékponttal mérséklődött.
Szükséges-e a kormány szigorú költségvetési
politikája ahhoz, hogy csökkenjen az államadósság mértéke?
– Szükséges, hiszen előbb már láttuk, hogy az államadósság
éves alakulását alapvetően a költségvetés egyenlege határozza
meg. Az a fontos, hogy csak olyan mértékű legyen a költségvetési
hiány, amely mellett a GDP gyorsabb ütemben növekszik, mint az
államadósság. A szigorú költségvetési politika nem azt
jelenti feltétlenül, hogy nulla a költségvetés egyenlege. A túl
szigorú költségvetési politika ugyanis negatívan hat a gazdaság
növekedésére. Lehet tehát hiánnyal is jóváhagyni a költségvetést,
de számolni kell azzal, hogy mindez mekkora adósságnövekedést
eredményez. Abban az esetben, ha jelentős a gazdasági növekedés,
könnyebb teljesíteni azt a célt, hogy az adósság GDP-hez mért
aránya csökkenjen, mint amikor stagnál vagy csak kis mértékben
növekszik, ahogyan ez az elmúlt két évre jellemző volt. A
magyar kormány változatlanul elkötelezett a 3% alatti költségvetési
hiány és az államadósság csökkentése mellett. Ennek eléréséhez
azonban szükséges a szigorú költségvetési politika, ahogy a
gazdasági növekedés alakulása is.
A 2015-ös büdzsétervezetből kiolvasható-e, hogy
azzal milyen mértékben csökken az államadósság?
– Várhatóan közel 1 százalékponttal mérséklődik
2015-ben az államadósság GDP-hez mért aránya, s ez egybeesik
az Európai Unió elvárásával. Az EU tagállamai ugyanis
elfogadták azt a programot, mely azt tartalmazza, hogy minden
országban csökkenjen az adósság GDP-hez mért aránya. Ezért
három esztendő átlagában elvárják, hogy évente legalább
1%-ponttal mérséklődjön az államadósság aránya. Az uniós
elváráson kívül a kormány önmagától is erre törekszik,
hiszen az alaptörvényben rögzített szabályok előírják számára,
hogy mindenképpen csökkentse az államadósságot. A kormányprogramban
kiemelt célként szereplő adósságcsökkentés megvalósulása
esetén elsősorban a kamatterheket mérsékli, ami viszont sokkal
kedvezőbb gazdaságpolitikai helyzetet teremt a kormány és az
egész gazdaság számára, hiszen ez megnöveli a költségvetés
mozgásterét. Mindez vagy kisebb költségvetési hiányt, kedvezőbb
egyenleget eredményezhet, vagy más – például fejlesztési
– célokra lehet felhasználni a kamatfizetésekből felszabaduló
összegeket.
2013 végén relatíve magas, 61 százalék volt az államadósság
külföldi finanszírozóinak aránya, míg a belföldieké 39 százalék.
Miként érhető el, hogy akár már jövőre belföldi kézben
legyen az államadósság-finanszírozás nagyobb része?
– Az adósságkezelő még 2012 elején programot
hirdetett, annak érdekében, hogy növelje a lakosság szerepét
az államadósság finanszírozásában, az idén pedig a Magyar
Nemzeti Bank is intézkedéseket hozott a bankok és egyéb pénzügyi
intézmények finanszírozásban betöltött szerepének növelésére.
Erre azért volt szükség, mert korábban, elsősorban a nemzetközi
hitelcsomag hatására nagymértékben megemelkedett a külföldiek
részesedése az államadósságon belül. Célunk a lakosság
nettó állampapír vásárlásának évenkénti növelése. Mind
a 22 700 milliárdos államadóssághoz, mind a 21 000 milliárdos
lakossági pénzügyi megtakarításhoz képest alacsony, mindössze
740 milliárd forint volt a lakosság kezében lévő állampapírok
állománya 2011 végén. Ezt sikerült most már egy megnövekedett
pénzügyi vagyonból körülbelül 2300 milliárd forintra
megemelni, azaz megháromszorozni az állományt, ami egyértelműen
pozitív fordulat. De a lakosság önmagában nem képes kellő mértékben
javítani a helyzeten, ezért jó, hogy idén a befektetési
alapok és a bankok is aktívabbak az államadósság finanszírozásában,
több állampapírt vásárolnak. A nagyobb belföldi aktivitás
hatására azt várjuk, hogy 2014 végére 53-55%-ra csökken az
államadósság külföldi finanszírozóinak aránya. Amennyiben
jövőre is folytatódik ez a tendencia, várhatóan túllépjük
a belföldiek szerepét tekintve az 50%-os lélektani határt. Ezt
kívánja elősegíteni a 2015. évre összeállított finanszírozási
terv, amely az ez évihez hasonlóan a belföldi keresletre
alapozva azzal számol, hogy mind a költségvetési hiány, mind
a lejáró devizaadósság nagyobbik része forintkibocsátásból
lesz finanszírozva. Nemzetközi tőkepiaci kibocsátást tehát
sem a kormány, sem az adósságkezelő nem tervez – amennyiben
fennmarad a kedvező tőkepiaci helyzet. Azt nem jelenthetjük ki,
hogy egyáltalán nem lesz deviza-kibocsátás, mert a kormány és
az Országgyűlés elkötelezte magát: államkötvény értékesítésével
segíti a külföldi befektetők magyarországi letelepedését. A
letelepedési kötvény egyre népszerűbb, már idén is több
mint 1000 ilyen kötvényt értékesítettünk körülbelül 300
millió eurónyi értékben. Emellett jövőre lejár az első Prémium
Euró Magyar Államkötvényünk, melyet belföldön elsősorban a
lakosság, másodsorban az intézményi befektetők felé értékesítettünk,
s ezért nyilván számolnunk kell bizonyos mértékű megújítással.
Tehát azok számára, akik elégedettek voltak ezzel a kötvénnyel,
föl kell kínálni újra egy devizakötvény megvásárlásának
lehetőségét. Ez utóbbi devizakötvény-értékesítés azonban
ugyancsak a belföldi befektetők részarányát növeli az adósságon
belül.
Mennyire népszerűek a Bónusz kötvények?
– A Bónusz Magyar Államkötvények a lakossági program
részét képezik, ahogy a Prémium Magyar Államkötvény is. A Bónusz
kötvények pénzpiaci kamatozásúak, míg a Prémium kötvények
kamatbázisát az infláció adja. Mindkét lakossági kötvényt
kizárólag a bel- és külföldi magánszemélyek valamint közhasznú
szervezetek és egyéb nonprofit cégek vásárolhatják meg. A
harmadik lényeges lakossági kötvényünk, amelynek felfuttatását
várjuk, a Babakötvény, amely unikális, mert kizárólag
gyermekek javára vásárolható. A Babakötvényhez, amely az éves
átlagos inflációhoz képest háromszázalékos kamatprémiumot
fizet évente, még további állami kedvezmények is társulnak,
mint például az életkezdési támogatás és a befizetések állami
kiegészítése.
El lehet-e érni a kötvényekkel kapcsolatban, hogy a
hazai befektetők egy esetleges krízis esetén ne hátráljanak
ki a magyar papírok mögül?
– Az elmúlt időszak tapasztalata azt mutatja, hogy a
lakosság a krízishelyzetekben nem adja el a kötvényeit. Sőt a
kisbefektetők, a hazai magánszemélyek ilyen esetben, a magas
hozamok miatt, inkább vásárolják az állampapírokat, mint
eladják azokat. Az igazi kockázatot a gazdasági krízisek idején
a külföldiek forintállampapír-állománya jelenti, ami elég
jelentős, hiszen az két év óta 5000 milliárd forint körüli
szinten mozog.
Összességében mit mutatnak a számok: Magyarország államadósság-finanszírozásával
vannak-e problémák?
– A 2014-es év kifejezetten kedvezően alakult; a kötvények
esetében két és fél- háromszoros túlkereset jelentkezett
tartósan a meghirdetett összegekre. A kincstárjegyeknél is több
mint kétszeres volt a lefedettség, s mindez úgy valósult meg,
hogy közben jelentős hozamcsökkenés következett be. Ez egyrészt
Magyarország kedvezőbb gazdasági megítélése miatt történt,
másfelől a nagyon kedvező nemzetközi tőkepiaci helyzetnek köszönhető.
Medveczky Attila
|