2014.12.19.
Elérkezett
a konkrét projektek megvalósításának időszaka
A stratégia keretei között következetesen támogattuk a Felső-Tisza-vidék,
különösen a szatmári és beregi térség árvízvédelmi
helyzetének javítását
A soros magyar
EU-elnökség egyik kiemelkedő eredményeként, az állam- és
kormányfők 2011 júniusában végső jóváhagyásukat adták az
Európai Unió második makroregionális fejlesztési koncepciójának
elindítására. A 14 országot (9 EU tagállam: Ausztria, Bulgária,
Csehország, Horvátország, Magyarország, Németország, Románia,
Szlovákia, Szlovénia és 5 unión kívüli ország:
Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Moldova, Szerbia, Ukrajna) összefogó
stratégia célja 11 szakterületen összehangolni a fejlesztéspolitikákat
a régió összeköttetéseinek javítása, a környezetvédelem
elősegítése, a jólét növelése és a régió megerősítése
érdekében. Joó István, a Duna Régió Stratégia (DRS) végrehajtásáért
felelős miniszteri biztos: „A tervezés után most a konkrét
projektek időszaka következik, mivel az elképzelésekhez források
is rendelkezésre állnak.”
Magyarország 2011-ben mely területeken vállalt koordinációs
szerepet a Duna Régió Stratégián belül?
– A Duna Régió Stratégia 11 szakterületet nevez meg, s
mindegyik szakterületet a kezdetek óta 2-2 ország közösen
koordinálja. Magyarország három területen vállalt
kulcsszerepet. A vízminőséggel foglalkozó szakterülettel
kapcsolatban Szlovákiával, a környezeti kockázatokért felelős
területen – ez az árvízvédelmi kérdéskörrel foglalkozik
– Romániával, s az úgynevezett energetikai területen
Csehországgal dolgozunk együtt.
Csak ez a három terület a lényeges számunkra?
– Nem, hiszen a 14 ország az induláskor közösen döntött
arról, hogy melyek azok a területek ahol együtt kell működnünk
a régió fejlődése érdekében, tehát mindegyik ugyanolyan
fontos számunkra, viszont az említett három esetében a felelősségünk
jóval nagyobb. A stratégia témája igencsak széles körű,
hiszen benne foglaltatik többek között a közlekedés, a vízügy,
a kultúra, a turizmus, a versenyképesség, vagy éppen a kutatás-fejlesztés
kérdésköre is. Tehát mindegyik területen aktívan részt veszünk,
de az előbb említett három szakterületen koordinációs országként
kiemelt szereppel bírunk.
Legyen szíves szólni erről a három szakterületről,
és az azokkal kapcsolatos kihívásokról.
– A vízügyi területekhez kapcsolódóan a legnagyobb
kihívást a vizek minőségének helyreállítása, illetve az árvizek
kezelése, megakadályozása jelenti. Az árvízvédelemmel
kapcsolatban ma már minden ország egyetért a regionális szintű
együttműködés fontosságában, hiszen az ilyen típusú természeti
katasztrófák nem ismernek országhatárokat. A részes országok
felismerték, hogy a jelenleginél sokkal intenzívebb együttműködés
szükséges az árvizek hatékony megelőzése érdekében. A
stratégia ezen területén Romániával közösen komoly
megalapozó munkát végeztünk el az elmúlt egy évben. Felmértük
a Duna régió országainak az elmúlt évtizedek árvizeihez
kapcsolódó tapasztalatait, továbbá azt is, hogy milyen közös,
regionális szintű fejlesztések szükségesek annak érdekében,
hogy az árvízvédelmi helyzet érdemileg javuljon a Duna-medencében.
Az érintett 14 ország azonosította azokat a projekteket,
melyeket meg kell valósítanunk az előttünk álló
2014–2020-as európai uniós fejlesztési időszakban. Az első
ilyen konkrét kezdeményezés, melynek végrehajtása megkezdődhet
a következő időszakban, az árvízvédelmi előrejelző
rendszerek regionális összehangolása. Ennek jelentőségével
valamennyi érintett állam egyetért. A jelenlegi rendszer úgy működik,
hogy a határos országok elsősorban bilaterális megállapodások
keretében adnak át egymásnak vízügyi adatokat, amelyek megbízhatósága
sokszor kétséges. Mi azt mondjuk: a sokszor elavult folyamatok
helyett regionális szinten kell biztosítanunk a megfelelő
mennyiségű és minőségű vízügyi adatok szabályozott
keretek között történő átadását. Magyarország ebben a
tekintetben élen jár, így a Duna Régió Stratégia keretei között
is terjesztenünk kell a jó gyakorlatokat. Tehát az árvízvédelemmel
kapcsolatban magyar vezetéssel kezdjük meg a különböző
projektek előkészítését, s reményeink szerint, a tervekből
mihamarabb megvalósult fejlesztések lesznek. Szeretném hozzátenni,
hogy 2011-ben az országok nem véletlenül bízták Magyarországra
a vízügyi területek társkoordinálását. Jelentős
tapasztalatunk és szakértelmünk van vízügyi kérdésekben.
Konkrét példákért pedig nem kell sokáig visszanyúlnunk az időben.
A magyar szakemberek emberáldozat nélkül vezették le 2013-ban
a rendkívül súlyos dunai árvizet. De, hogy más példákat is
említsek a magyar irányítás alatt álló vízügyi területekkel
kapcsolatban: a stratégia keretei között is következetesen támogattuk
a Felső-Tisza-vidék, különösen a szatmári és beregi térség
árvízvédelmi helyzetének javítását. Kezdetét vette a
magyar–ukrán árvízvédelmi együttműködés, és a közös
munka lehetővé teszi, hogy a két ország vízgyűjtő szinten
kezelje az árvízi problémákat, valamint hogy közös megoldásokat
találjanak ezek kivédésére.
Tehát a Duna mellékfolyóival is foglalkozik a stratégia?
– Így van. A Duna vízgyűjtőjének több olyan jelentős
vízgazdálkodási kérdése van, amelyet a vízgyűjtőn osztozó
országok csak közösen tudnak megoldani.
Megszövegezték már a Duna régióra vonatkozó Árvízvédelmi
Intézkedési Tervet?
– Az elmúlt évben a stratégia vízügyi területének
szakemberei egy komplex felmérés keretében konzultációkat
folytattak mind a 14 DRS-ország katasztrófavédelmi és árvízvédelmi
szervével, és ez alapján állt össze egy egységes képlet az
árvízvédelmi tapasztalatokról és fejlesztési igényekről.
Tehát összeállt az Intézkedési Program, melyen az országok
jelenleg „finomhangolásokat” végeznek.
A vízminőség területén milyen eredményeket értek
el?
– A Belügyminisztérium vízügyi igazgatási szerveinek
kezdeményezésére, a Duna Régió Stratégia következetes támogatásával,
szolnoki székhellyel létrejött egy Tisza Iroda a Tisza-völgyi
vízügyi együttműködés elősegítésére. Ez azért lényeges,
mert a Tiszával kapcsolatos vízgyűjtő-gazdálkodási tevékenységet
eddig Bécsből irányították, s ez a munka immár Szolnokon
folyik. Tapasztalhattuk, hogy milyen volumenű szennyezések érkezhetnek
a felvízi országokból, s ezek milyen természeti katasztrófákkal
járhatnak. A szolnoki székhelyű iroda egyik fő célja, hogy
ilyen események a jövőben ne fordulhassanak elő.
Említette, hogy Magyarország az energetikai terület
koordinálásában is érintett, itt milyen eredményekről beszélhetünk?
– A stratégia 2011-es indulásakor még élénken élt az
országokban a 2009-es súlyos gázválság emléke, ezért elsődleges
prioritásunk volt, hogy a rendelkezésünkre álló eszközökkel
igyekezzünk hozzájárulni a régió energiabiztonságának javításához.
Ennek érdekében elkészítettünk egy regionális gázpiaci
modellt, amellyel számszerűsíteni lehet az országok által
egyedileg tervezett gázipari beruházások (határkeresztező
vezetékek, gáztárolók stb.) gázárakra gyakorolt konkrét hatását.
Ez az általunk kifejlesztett modell annyira használhatónak
bizonyult, hogy végül még az Európai Bizottság is figyelembe
vette az európai érdekű projektek listájának kialakításában.
Így a stratégia segítségével modellünkön keresztül bele
tudtunk szólni egy ilyen nagy horderejű uniós döntésbe.
Paks városa a Duna mellett fekszik. A paksi atomerőmű
bővítéséről is tárgyaltak a cseh partnerrel?
– A stratégiában részes országok 2011-ben közösen
határozták meg azokat a prioritásokat, amelyek mentén mélyíteni
szeretnék az energiapiaci együttműködést. Ennek megfelelően
a gázpiacok összekapcsolása, a megújulóenergia-termelés ösztönzése,
az energiahatékonyság növelése, a nem EU-tagországok
energiapiacának integrálása és az új technológiák
elterjesztése bizonyultak a mindenki által preferált közös céloknak.
A régióban vannak olyan országok, amelyek nem rendelkeznek
atomerőművel, van, ahol döntés született az atomerőművek
kivezetéséről és vannak olyanok is, amelyeknél a nukleáris
energia meghatározó szerepet tölt be az energiaellátásban.
Ezen a területen nem azonosítottunk olyan kérdéseket, melyeket
a már meglevő együttműködések keretében ne lehetne kezelni,
természetesen ez nem zárja ki, hogy az országok adott ügyekről
egymással közvetlenül egyeztessenek, a Duna Stratégia keretein
kívül.
Ahogy a lapokban olvasható: elérkezett a konkrét
projektek megvalósításának időszaka. Ez mennyiben van összefüggésben
a 2014–2020-as EU-s költségvetési periódussal?
– Amint már említettem, 2011-ben fogadták el a stratégiát,
gyakorlatilag a 2007–2013-as fejlesztési időszak végén. Így,
akkor nem álltak rendelkezésünkre jelentős források a
terveink megvalósításához. Azt is figyelembe kell vennünk,
hogy amikor kezdetét veszi egy ilyen nagyszabású makroregionális
együttműködés, akkor némi türelemmel kell lennünk. Az elmúlt
három évben felmértük azokat a területeket, ahol valódi hozzáadott
értéke van a Duna Stratégiának, másrészt kialakultak azok az
együttműködési rendszerek, partnerségek, amelyek képesek a
konkrét projekteket előkészíteni, s a későbbiekben meg is
valósítani azokat. Ezért is mondhatjuk, hogy az elmúlt három
év a „csendes építkezés” jegyében telt a stratégia életében,
ezt követően pedig elérkezett a konkrét projektek megvalósításának
időszaka. Természetesen a most kezdődő fejlesztési ciklus új
lehetőségeket teremt a stratégia számára is. Egyrészt az említett,
mára kialakult együttműködések hozzá tudnak férni azokhoz a
forrásokhoz, melyek bárki számára elérhetők, így például
a Life+, vagy a Horizon2020 forrásaihoz. Az újonnan létrejövő
Duna Transznacionális Program pedig közel 300 millió eurót
jelent a 2014–2020-as időszakban a stratégia projektjeinek
megvalósítására. Ennek a programnak a célrendszere, illetve
azonosított beruházási prioritásai nagymértékben megegyeznek
a Duna Stratégia projektjeivel.
Ezt a 300 millió eurót mely tematikák közt osztják föl?
– Az országok négy fő beruházási prioritást jelölnek
meg a Duna Transznacionális Programban: kutatás-fejlesztés és
társadalmi innováció, közlekedés és energetika, környezet
és kulturális felelősség, valamint intézményi kapacitásfejlesztés.
A Duna Stratégia nemzeti koordinációja azért lobbizott következetesen
az elmúlt időszakban, hogy a Magyarország által koordinált három
terület hangsúlyosan benne legyen az említett programban. Tehát
megfelelő mennyiségű forrás álljon rendelkezésre ahhoz, hogy
meg tudjuk valósítani a vízminőséggel, az árvízvédelemmel
és az energetikával kapcsolatos elképzeléseinket.
Megfogalmaztak-e hosszabb távú terveket is?
– Legfontosabb célunk, hogy a 2014–2020-as időszak
forrásait minél nagyobb mértékben kiaknázzuk, s így elsősorban
az uniós időszakkal kapcsolódik össze a tervezési időszakunk
is. Határozott célkitűzésünk, hogy 2015-ben minél több
magyar vezetésű vagy hangsúlyos magyar részvételű projektet
indítsuk útjára, például az előzőekben már említett árvízvédelmi
projektet is. De említhetném az energetika területét is, ahol
már több magyar vezetésű projekt is előkészítés alatt van.
A Szent István Egyetem vezetésével, egy, a biomassza
fenntartható használatára fókuszáló projekt előkészítése
vette kezdetét néhány héttel ezelőtt. A „Duna-országok”
túlnyomó részében a teljes megújulóenergia-termelés 60-70%-át
teszi ki a biomasszából megtermelt energia, így a téma
relevanciája egyértelmű. Emellett a Magyar Földtani és
Geofizikai Intézet által vezetett geotermikus projektben 10 ország
vesz részt. Ez a koncepció már olyan stádiumban van, hogy
amikor 2015 közepén megnyílnak a stratégia számára releváns
fejlesztési források, akkorra a projektet be tudjuk nyújtani támogatásra.
A régió és Magyarország nagyon jó adottságokkal rendelkezik
a két említett energiaforrás tekintetében, a potenciál
azonban a legtöbb országban még közel sincs kihasználva, amin
mielőbb változtatni szeretnénk, kihasználva a tudástranszferben
is rejlő lehetőségeket. Összességében azt mondhatjuk el,
hogy a Duna Stratégia pályára állt. Az irány jó, a célok is
világosak, most pedig a konkrét projektek időszaka következik.
Medveczky Attila
|