2014.12.19.
Jobb
adni, mint kapni
Teljesüljön idén minél több nélkülöző gyermek karácsonyi
kívánsága
Karácsony előtt
140 település áruházaiban gyűjtötték az adományokat a
Magyar Élelmiszerbank Egyesület önkéntesei. Cseh Balázs, a
Magyar Élelmiszerbank Egyesület elnöke: 2005 óta több
mint 30 ezer tonna élelmiszert osztottunk szét.
Szervezett-e már az Élelmiszerbank Karácsony előtt
hasonló adománygyűjtési akciót?
– A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2005 óta tevékenykedik,
és a mostani ünnepek előtti adománygyűjtésünk immár a
kilencedik akciónk volt. Nagyon örülünk annak, hogy évről évre
egy nagyobb mennyiséget tudunk gyűjteni és adományozni.
2014-ben összesen 140 tonnányi élelmiszer gyűlt össze másfél
nap alatt, s ez a mennyiség idén elérte a 195 tonnát – ami
40%-os növekedést mutat. S így 30 ezer élelmiszercsomagot
tudunk összeállítani az ünnepek előtt.
Minek köszönhető ez a 40%-os emelkedés? A jobb
marketingstratégiának, vagy szívesebben adományoz a lakosság?
Van miből adniuk, mert jobb a gazdasági helyzet?
– Több tényezőt kell megemlíteni. Egyrészt minden évben
megpróbáljuk a kommunikációnkat erősíteni, és idén ez elég
jól sikerült, hiszen sok
helyen lehetett már a gyűjtés előtt hallani, olvasni róla. Másrészt
azok a csapatok, akik részt vesznek a gyűjtésben, egyre jobb módszereket
alkalmaznak a vásárlók megszólítására. S azokra a helyekre,
ahol nem volt sikeres korábban a gyűjtés, másik csapatot küldtünk
idén. Azt is tapasztaltuk, hogy a lakosság egyre jobban
elfogadja az élelmiszerbank működését, és el is hiszi, hogy
az az adomány, amit nekünk ad, valóban célba ér, és a
megfelelő helyre jut el.
Az utóbb említett kritérium igen lényeges, mert utcákon,
pályaudvarokon egyre többen szólítják meg az embert, hogy
adakozzanak a rászorultak javára. Aztán ki tudja, hogy mi történik
az összegyűjtött pénzzel. Fontos tehát a hitelesség?
– Természetesen
lényeges a hitelesség, hogy az adományozók biztosak legyenek
abban, hogy adományuk megfelelő helyre kerül.
Milyen típusú élelmiszert vártak a lakosságtól?
– Főleg tartós élelmiszereket gyűjtöttünk.
Olyanokat, melyek a karácsonyi sütés-főzéshez szükséges
alapanyagok: étolaj, cukor, liszt, tészta; illetve nagyon sokan
adományoztak édességet, így csokoládét, szaloncukrot, cukorkákat.
Közel 3500 önkéntes segítette a munkájukat. Ők felhívásra
vállalták ezt a munkát?
– Két módszerrel keressük önkénteseinket. Az egyik:
az élelmiszerbank nagyon sok – körülbelül 220 –
partnerszervezettel működik együtt. Ezek a szervezetek végzik
az adományok szétosztását. Tudni kell, hogy mi nemcsak advent
idején osztunk adományokat, hanem év közben is. Akkor a vállalatoktól
élelmiszerfeleslegeket, lejárat közeli, esztétikailag hibás
termékeket veszünk át. Sokszor előfordul, hogy egy gyártó
vagy egy kereskedő számára feleslegessé válik egy áru – de
ezek teljesen jó minőségű, fogyasztható élelmiszerek. Ezeket
a termékeket az élelmiszerbank átveszi és eljutatja a rászorulók
részére. Így a partnerszervezetek önkéntesei segítenek
minket a karácsonyi gyűjtésben. E mögött érdek is húzódik,
hiszen a velük kapcsolatban álló rászorulói kört tudják Karácsony
előtt megajándékozni. A másik csatorna: vállalati önkéntesekből
áll. Tehát egyre több vállalat vesz részt az önkéntes munkában.
Akciónk fő anyagi támogatója a CIB Bank, mely 400 önkéntessel
vesz részt az adománygyűjtésben.
Önök döntik el, hogy ezeket az élelmiszereket kiknek
adják tovább?
– Az élelmiszerbank szervezeteknek adja tovább az összegyűjtött
élelmiszereket. Azokban az áruházakban, ahol eleve egyik
partnerszervezetünk gyűjt, az meg is határozza azt, hogy ők
lesznek a szétosztók. Ahol vállalati önkéntesek döntenek,
ott partneri körünk részvevői kapják meg az adományokat.
Ezek a szervezetek a munkájuk során találkoznak rászorulókkal,
s azt, hogy konkrétan kik kapják meg az adományokat, így ők döntik
el. Kiemelendő: elszámolási kötelezettséggel tartozik felénk
minden egyes szervezet – minden átadott adományról íveket töltenek
ki, melyeket visszaküldenek hozzánk. Ez fontos része annak a
folyamatnak, amely az adománygyűjtés átláthatóságát biztosítja.
Itt „csupán” arról van szó, hogy élelmiszereket
adnak át, vagy példamutatásról is?
– Az élelmiszerbank célja nem a példamutatás, hanem
egy adott feladat elvégzése. Tevékenységünk lehetőséget
biztosít többek számára – így egy civil szervezetnek –
ahhoz, hogy adománygyűjtésben vegyen részt, másrészt a rászorulók
számára, akik adományokat kapnak. S bizony ez nagyon jó lehetőség
az adományozók, a vásárlók számára is, mert nagyon egyszerűen
tudnak adományozni, hiszen szinte „házhoz megyünk”, a
boltokban máris át tudják adni az élelmiszereket, s nem kell
ehhez külön elmenniük például egy szeretetszolgálathoz. A
lakosság terméket ad, s nem pénzt, így az adományozó maga dönti
el, mivel szeretné támogatni szegény sorsú embertársait.
2005 óta működik az élelmiszerbank. Mennyire tartja
sikeresnek az elmúlt kilenc esztendőt?
– A működésünk óta eltelt időszakot nagyon
sikeresnek tartjuk, mert eddig több mint 30 ezer tonna – több
milliárd forint értékű – élelmiszert tudtunk szétosztani különböző
forrásokból. Ezáltal a hazai adománygyűjtés élmezőnyébe
kerültünk. Viszont igen kevesen tudnak az élelmiszerbankról,
tehát szinte háttérmunkát végzünk. Így azoknak a jótékonysági
szervezeteknek, akik részt vesznek az osztásban, sokkal magasabb
az ismertségük. Ez abból is kivehető, hogy az 1%-os kampány
idején, mi a rangsorban elég hátul „kullogunk”. Ismertségünk
alacsony, de a munkánkra nagyon büszkék vagyunk.
Nem is céljuk az, hogy sokkal jobban megismerjék a tevékenységüket,
a nevüket? Mert bár önkéntesek dolgoznak önöknél, azért
rezsit csak kell fizetni.
– Mindent megteszek annak érdekében, hogy egyre
ismertebbé váljunk, hiszen saját logisztikánkat és működésünket
fenn kell tartanunk. Nem csak önkéntesekkel dolgozunk, hanem
alkalmazottaink is vannak, akik a raktári üzemeltetésben, az
adminisztrációban és a menedzsmentben vesznek részt. S az ő
munkabérüket, és az összes logisztikai költséget ki kell
termelnünk. Éves szinten 90 millió forintos költségvetéssel
dolgozunk, amelynek egy részét adományokból gyűjtjük össze.
Emellett állami dotációban részesülünk, és vállalatok és
magánszemélyek is támogatják működésünket. Reklámozásra
viszont nem tudunk költeni, nem is akarunk, mert úgy gondoljuk,
az adományozók a pénzt arra adják, hogy dolgozzunk, s nem a
marketingmunkára. Ezért örülök az önök megkeresésének is,
mert ezáltal jobban megismerhetik az Élelmiszerbank céljait, működését.
Medveczky Attila
|