vissza a főoldalra

 

 

 2014.12.19. 

Jobb adni, mint kapni

Teljesüljön idén minél több nélkülöző gyermek karácsonyi kívánsága

Karácsony előtt 140 település áruházaiban gyűjtötték az adományokat a Magyar Élelmiszerbank Egyesület önkéntesei. Cseh Balázs, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület elnöke: 2005 óta több mint 30 ezer tonna élelmiszert osztottunk szét.

 Szervezett-e már az Élelmiszerbank Karácsony előtt hasonló adománygyűjtési akciót?

 – A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2005 óta tevékenykedik, és a mostani ünnepek előtti adománygyűjtésünk immár a kilencedik akciónk volt. Nagyon örülünk annak, hogy évről évre egy nagyobb mennyiséget tudunk gyűjteni és adományozni. 2014-ben összesen 140 tonnányi élelmiszer gyűlt össze másfél nap alatt, s ez a mennyiség idén elérte a 195 tonnát – ami 40%-os növekedést mutat. S így 30 ezer élelmiszercsomagot tudunk összeállítani az ünnepek előtt.

 Minek köszönhető ez a 40%-os emelkedés? A jobb marketingstratégiának, vagy szívesebben adományoz a lakosság? Van miből adniuk, mert jobb a gazdasági helyzet?

 – Több tényezőt kell megemlíteni. Egyrészt minden évben megpróbáljuk a kommunikációnkat erősíteni, és idén ez elég jól sikerült, hiszen  sok helyen lehetett már a gyűjtés előtt hallani, olvasni róla. Másrészt azok a csapatok, akik részt vesznek a gyűjtésben, egyre jobb módszereket alkalmaznak a vásárlók megszólítására. S azokra a helyekre, ahol nem volt sikeres korábban a gyűjtés, másik csapatot küldtünk idén. Azt is tapasztaltuk, hogy a lakosság egyre jobban elfogadja az élelmiszerbank működését, és el is hiszi, hogy az az adomány, amit nekünk ad, valóban célba ér, és a megfelelő helyre jut el.

 Az utóbb említett kritérium igen lényeges, mert utcákon, pályaudvarokon egyre többen szólítják meg az embert, hogy adakozzanak a rászorultak javára. Aztán ki tudja, hogy mi történik az összegyűjtött pénzzel. Fontos tehát a hitelesség?

– Természetesen lényeges a hitelesség, hogy az adományozók biztosak legyenek abban, hogy adományuk megfelelő helyre kerül.

 Milyen típusú élelmiszert vártak a lakosságtól?

 – Főleg tartós élelmiszereket gyűjtöttünk. Olyanokat, melyek a karácsonyi sütés-főzéshez szükséges alapanyagok: étolaj, cukor, liszt, tészta; illetve nagyon sokan adományoztak édességet, így csokoládét, szaloncukrot, cukorkákat.

 Közel 3500 önkéntes segítette a munkájukat. Ők felhívásra vállalták ezt a munkát?

 – Két módszerrel keressük önkénteseinket. Az egyik: az élelmiszerbank nagyon sok – körülbelül 220 – partnerszervezettel működik együtt. Ezek a szervezetek végzik az adományok szétosztását. Tudni kell, hogy mi nemcsak advent idején osztunk adományokat, hanem év közben is. Akkor a vállalatoktól élelmiszerfeleslegeket, lejárat közeli, esztétikailag hibás termékeket veszünk át. Sokszor előfordul, hogy egy gyártó vagy egy kereskedő számára feleslegessé válik egy áru – de ezek teljesen jó minőségű, fogyasztható élelmiszerek. Ezeket a termékeket az élelmiszerbank átveszi és eljutatja a rászorulók részére. Így a partnerszervezetek önkéntesei segítenek minket a karácsonyi gyűjtésben. E mögött érdek is húzódik, hiszen a velük kapcsolatban álló rászorulói kört tudják Karácsony előtt megajándékozni. A másik csatorna: vállalati önkéntesekből áll. Tehát egyre több vállalat vesz részt az önkéntes munkában. Akciónk fő anyagi támogatója a CIB Bank, mely 400 önkéntessel vesz részt az adománygyűjtésben.

 Önök döntik el, hogy ezeket az élelmiszereket kiknek adják tovább?

 – Az élelmiszerbank szervezeteknek adja tovább az összegyűjtött élelmiszereket. Azokban az áruházakban, ahol eleve egyik partnerszervezetünk gyűjt, az meg is határozza azt, hogy ők lesznek a szétosztók. Ahol vállalati önkéntesek döntenek, ott partneri körünk részvevői kapják meg az adományokat. Ezek a szervezetek a munkájuk során találkoznak rászorulókkal, s azt, hogy konkrétan kik kapják meg az adományokat, így ők döntik el. Kiemelendő: elszámolási kötelezettséggel tartozik felénk minden egyes szervezet – minden átadott adományról íveket töltenek ki, melyeket visszaküldenek hozzánk. Ez fontos része annak a folyamatnak, amely az adománygyűjtés átláthatóságát biztosítja.

 Itt „csupán” arról van szó, hogy élelmiszereket adnak át, vagy példamutatásról is?

 – Az élelmiszerbank célja nem a példamutatás, hanem egy adott feladat elvégzése. Tevékenységünk lehetőséget biztosít többek számára – így egy civil szervezetnek – ahhoz, hogy adománygyűjtésben vegyen részt, másrészt a rászorulók számára, akik adományokat kapnak. S bizony ez nagyon jó lehetőség az adományozók, a vásárlók számára is, mert nagyon egyszerűen tudnak adományozni, hiszen szinte „házhoz megyünk”, a boltokban máris át tudják adni az élelmiszereket, s nem kell ehhez külön elmenniük például egy szeretetszolgálathoz. A lakosság terméket ad, s nem pénzt, így az adományozó maga dönti el, mivel szeretné támogatni szegény sorsú embertársait.

 2005 óta működik az élelmiszerbank. Mennyire tartja sikeresnek az elmúlt kilenc esztendőt?

 – A működésünk óta eltelt időszakot nagyon sikeresnek tartjuk, mert eddig több mint 30 ezer tonna – több milliárd forint értékű – élelmiszert tudtunk szétosztani különböző forrásokból. Ezáltal a hazai adománygyűjtés élmezőnyébe kerültünk. Viszont igen kevesen tudnak az élelmiszerbankról, tehát szinte háttérmunkát végzünk. Így azoknak a jótékonysági szervezeteknek, akik részt vesznek az osztásban, sokkal magasabb az ismertségük. Ez abból is kivehető, hogy az 1%-os kampány idején, mi a rangsorban elég hátul „kullogunk”. Ismertségünk alacsony, de a munkánkra nagyon büszkék vagyunk.

 Nem is céljuk az, hogy sokkal jobban megismerjék a tevékenységüket, a nevüket? Mert bár önkéntesek dolgoznak önöknél, azért rezsit csak kell fizetni.

 – Mindent megteszek annak érdekében, hogy egyre ismertebbé váljunk, hiszen saját logisztikánkat és működésünket fenn kell tartanunk. Nem csak önkéntesekkel dolgozunk, hanem alkalmazottaink is vannak, akik a raktári üzemeltetésben, az adminisztrációban és a menedzsmentben vesznek részt. S az ő munkabérüket, és az összes logisztikai költséget ki kell termelnünk. Éves szinten 90 millió forintos költségvetéssel dolgozunk, amelynek egy részét adományokból gyűjtjük össze. Emellett állami dotációban részesülünk, és vállalatok és magánszemélyek is támogatják működésünket. Reklámozásra viszont nem tudunk költeni, nem is akarunk, mert úgy gondoljuk, az adományozók a pénzt arra adják, hogy dolgozzunk, s nem a marketingmunkára. Ezért örülök az önök megkeresésének is, mert ezáltal jobban megismerhetik az Élelmiszerbank céljait, működését.

 

Medveczky Attila