2014.02.07.
Duray: Mikor ismerjük el szakpolitikaként
a nemzetpolitikát?
Németh Zsolt,
Magyarország külügyi államtitkára 2013. december 30-án a
Magyar Távirati Irodának azt nyilatkozta: a mindenkori magyar külpolitika
feladata, hogy összhangot teremtsen a nemzet- és a szomszédságpolitikai
szempontok között.
A kijelentéssel műveleti szempontból egyet lehet érteni.
Ez azért is lehetséges, mert a magyar nemzet társadalmi
kapcsolataiban, kulturális kötődésében, történelmi emlékezete
szerint valamint érzelmi síkon megfogalmazódó nemzeti azonosságában
– a 2011-ben elfogadott új „nemzeti" alaptörvény
meghatározásától eltérően egységesnek ugyan nem, de –
egyetemesnek mindenképpen tekinthető. (A magyar nyelvben az egység
és az egyetemesség két különböző, de nem ellentétes
rendszert jelent.) A magyar nemzet, a szomszédos nemzetekkel sem
áll ellenséges viszonyban, még ha, az esetek nagy részében,
barátinak sem tekinthető velük a kapcsolata.
A külügyi államtitkár
év végi kijelentése azt sugallja, mintha ez eddig nem lett
volna nyilvánvaló, de ezután erre kellene törekedni. Ez az áthallás
valóságos, nem véletlenszerű.
Fél évvel korábban,
július 5-én Felsőszinevéren (Verecke tőszomszédságában) a
kárpátaljai nyári táborban
arról beszélt az államtitkár, hogy a nemzetpolitika és a
szomszédságpolitika elválaszthatatlan egymástól. Ezzel
ugyancsak egyet lehet érteni, még inkább, mint a feljebb idézett
nyilatkozattal.
A két megállapítás
összhangja ellenére mégis némi különbséget kell tennünk a
két megnyilvánulás szövegértelmezésében. Az időben korábbi
megfogalmazásban egyéni, tapasztalati szemlélet, talán az elmúlt
több mint húsz év tanulsága tükröződik, az év végi
nyilatkozatban a külügyminisztérium egyik felelős tisztségviselőjének
hivatalos elvárása lett megfogalmazva saját szakterületével
kapcsolatban.
A párhuzam nem ellentét
Ez kétfajta, de
nem ellentmondó valóság. Rejtőzik ezekben a nyilatkozatokban
egy ritkán felvetett kérdés is: lehet-e azonos a magyar külpolitika
Magyarország külpolitikájával? Még inkább kínálkozik egy másik
kérdés: van-e/lehet-e magyar külpolitika, vagy csak a
mindenkori Magyarország külpolitikájáról kell beszélnünk.
Tudvalévő, hogy
a külpolitika az energetika-politikához hasonlóan az egyik
legtipikusabb állampolitikai ügy és az állam soha sem azonos a
nemzettel. Akkor sem, ha a nemzet közössége döntötte el az államalapítást,
sem akkor, ha a nemzet összessége az adott állam területén
lakik. Még kevésbé akkor, ha látjuk hová vezetett a
„nyugat-európai" mintegy negyedévezredes abszolutizmusból
fakadó nemzetállam-eszme: a másságot gyűlölő fasizmusba, nácizmusba
és a mai államnemzet eszméhez.
Ha a nemzetet az
állammal azonosítanánk, akkor a francia nemzet bűnének
kellene tekinteni a hugenották lemészárlását, vagy a
francia-németalföldi cigányok halomra gyilkolását, noha
mindezt az állampolitika szervezte meg. Egyenlőségjelet kellene
tennünk a fasizmus és az olaszok között. Valamint a német
nemzettel kellene azonosítanunk a hitlerizmust és a nácizmust,
noha ez a szörnyűség egy állampolitikához köthető. A mai
valóság szempontjából azonban az a legszörnyűbb, hogy az
ilyen múlttal terhelt államok hozták létre az Európai Uniót
és ezek az államok nem tudnak szembenézni múltjukkal, huszadik
századi közelmúltjukkal sem, amelynek több sötét foltja látható:
a náci példára elfogadott kollektív bűnösség elve a németséghez
és a magyarsághoz tartozókra vonatkozóan, aminek ma már két
terminus technikusa is létezik: Beneš-dekrétum, reszlovakizálás,
valamint ezt megelőzően a máig élő trianoni békerendszer.
Ugyanakkor lehet-e
(az államok közötti jogrendszer /jelenleg tévesen megnevezve:
a nemzetközi jog/ alanyaként) az állam a nemzet képviselője?
Az állam a nemzet
megtestesítője közvetlenül biztosan nem lehet, legfeljebb képviselhet
nemzeti (vagy számbeli többségi) érdeket – de ha nézzük az
arab világ síita-szunnita megosztottságát, ez is kétséges.
Ez azt is jelenti, hogy minden eddigi erőlködés ellenére a
nemzet és az állam között nem jöhet létre közjogi
kapcsolat, mert ez csak az egyén és az állam között létezhet.
Az ezzel kapcsolatos bármilyen képzelgés rossz irányba vezet.
Ugyanakkor az egyének műveltségi-történelmi-élményi közössége
(a nemzet) és az általuk elfogadott szervezési keret, illetve
az ezt megjelenítő államszervezet közötti egyetértés már
meghatározó jellegű lehet. Az állam erről az összhangról is
szól, a nemzet mégis másról. Ebből logikusan következik,
hogy a külpolitika és a nemzetpolitika nem lehet azonos
politikai szakterület, csupán átfedések lehetségesek a két
terület között.
Az állam és nemzet két valóság
Az állam
politikai-, hatalmi-, jogi szerződés. A nemzet érzelmi-, családi-,
kapcsolati-, társadalmi-, kulturális-, politikai szerveződés
és szerződés. A kettő között van egy látszólagos átfedés,
amit politikának nevezünk. Ezt magyarul közös akaratnak
kellene nevezni, de nem biztos, hogy manapság ezt értjük a
politika fogalmán, főleg ha a politika pártokra bontódik, ami
ellentmond eredeti értelmének, ami a közjóból ered, de ma nem
közérdeket, hanem csoportérdeket jelenít meg.
A csoportérdek
sem ördögtől való, hiszen gazdagíthatja a közérdeket. Ez Árpád-házi
királyaink idején még talán működött, mert akkor születtek
meg Európa első autonómia törvényei, Magyarországon. Egyéb
vonatkozásban akkor sem tudtunk egy húron pendülni.
Később a helyzet
még rosszabb lett. A tizenkilencedik századvégi, huszadik és a
huszonegyedik század elejének magyar politikatörténetéből több
példát is felsorolhatunk, ami ellentmond a közjónak, a közérdeknek.
Maradjunk csak kettőnél.
A magyar kommün
idején, 1919-ben a kommunista Szamuely Tibor az akkori magyar középosztály,
az addigi állami hivatalnokok, falusi elöljárók regimentjét
akasztatta fel, mert ítélete szerint a korábbi rendszer kiszolgálói
voltak – noha a korábbi rendszer egy természetes, történelmi
szerkezetből állt össze. Ugyanakkor a „Vörös Tábornok",
Stromfeld Aurél, az antant csapatok által elfoglalt területeket
igyekezett felszabadítani „vörös" katonáival. Történelmi
magyar hivatást teljesített, egyébként katonái faképnél
hagyták volna őt – mást végzett, mint politikai főnökei.
Szamuely a Tanácsköztársaság állampolitikáját jelenítette
meg, Stromfeld a nemzetpolitikát.
Az érthető, hogy
Szamuely eltűnt a süllyesztőben, de Stromfeld miért nem lett
egyik jelképe a magyar nemzetpolitikának, kevésbé érthető.
Szomszédság
A nemzetpolitika
és a szomszédságpolitika közötti összefüggés a rendszerváltozás
kezdete óta létező és vitatott kérdés, ami láthatóan a mai
napig nem tisztázódott. Pártpolitikai és kormánypolitikai kérdésként
is felvetődik.
A kérdésfelvetés
oka, hogy máig nem tettük egyértelművé a nemzetpolitika, a
szomszédságpolitika és a külpolitika közötti összefüggést,
illetve nem merjük kimondani, hogy a létező magyar polgári és
politikai közéletben ennek a három politika-halmaznak van egy
olyan kölcsönös metszési területe, ami már külön
szakpolitikai területnek nyilvánítható, amit NEMZETPOLITIKA-ként
kellene nevezni és a kormánypolitika sajátos területévé, önálló
tárcává kellene nyilvánítani, vezetőjét pedig a
miniszterelnök partnereként, esetenként opponenseként kellene
kezelni.
Ez a kérdés először
a Magyar Demokrata Fórum 1993. évi januári Országos Közgyűlésének
külügyi és határon túli magyarokkal foglalkozó szekciójában
vetődött fel oly módon, hogy ott a helyszínen, az akkori külügyi
államtitkár lépett fel a javaslat elutasítójaként. Talán
hivatalból, hiszen az akkor már létező Határon Túli Magyarok
Hivatalát a külügyminiszter felügyelte.
Az akkori kérdésfelvetés
arra irányult, hogy a nemzetpolitika a Magyarország államhatárán
kívül élő magyarok okán olyan sajátos ügy, aminek ugyan
vannak külügyi kapcsolódásai, de túllépik az állampolitika
területét.
A sajátos magyar ügy
A kérdésfelvetéstől
való idegenkedésnek a szakmai merevségen túl egyéb oka is
lehetett.
Az európai államoknak
azon összessége, ami a Versailles-i békerendszert hozta létre,
valamint annak nyomán alakult ki, és amely 1935 óta
politikailag, de 1943 és1947 közötti időszakban fokozatosan,
1947-ben Párizsban jogilag is a Szovjetunióval kiegészült, éppen
ebben az időben (1990-1993 között) részlegesen összeomlott:
Szovjetunió, Csehszlovákia és Jugoszlávia megszűnésével.
Emiatt vált időszerűvé a kezdetben Balladur Tervként
emlegetett majd Európai Stabilitási Szerződéssé silányított
„új békeszerződés" megkötése. A két huszadik századi
békeszerződés kezesei egy részének megszűnése és a békeszerződések
által (1919/1920-ban) létrehozott, illetve (1945/1947-ben/ újra
alakított államok egy részének megszűnése ugyanis logikusan
vetette fel a békeszerződések revíziójának lehetőségét.
A Balladur Terv
első szövegezése ugyanannyira volt idealisztikus, mint az
amerikai külügyminisztérium szakértői munkacsoportja által a
háború vége utáni béke megteremtésére, 1943-ban
megfogalmazott tervezete, Közép-Európának a Baltikumtól a
Balkánig terjedő stabilizálásával kapcsolatban. Az amerikai
szakemberek – akkor még – figyelembe vették a két bécsi döntést,
valamint a három balti állam önállósági törekvését és a
térség etnikai határait. A francia miniszterelnök tervezete (ötven
évvel később) pedig az új szerződésnek részesévé tette
volna a Trianonban (a Versailles-i békerendszerrel) szét- és
elszakított nemzetrészeket is. Az amerikai szakemberek elképzelését
az 1943 novemberében lezajlott három-hatalmi teheráni
konferencia tette jégre. Balladurt az Európai Közösség és az
ennek nyomán megalakult Európai Unió és a mögötte álló érdekek
futtatták vakvágányra. Nem csoda, hogy a francia miniszterelnök
belebukott, akárcsak korai államhivatalnoki elődje Maurice
Paleologue, aki 1919-ben egy rövid ideig a francia külügyminisztérium
hivatalvezetője (közigazgatási államtitkára) volt és kísérletet
tett egy kevésbé magyarellenes békeszerződés kialakítására,
amibe ugyancsak belebukott. Javaslataik új korszakot nyitottak
volna a huszadik századi európai történelemben. Balladur nevét
ma már nem ismerik, mint ahogy Paleolugue nevét sem lehet ebben
a vonatkozásban megtalálni a világhálón, de az amerikai külügyi
szakértők elképzelését is elsősorban Romsics Ignác publikációiban
lehet elérni. Balladurhoz a De Gaulle utáni időszak legrövidebb
miniszterelnöksége kötődik, Paleologue hivatali megbízatása
is rövid ideig, néhány hónapig tartott, az amerikai
szakemberek javaslata pedig soha sem vált hivatalos elképzeléssé,
csupán javaslat maradt.
Ne felejtsük, a
Balladur Tervet lecserélő silány Stabilitási Egyezményt az
Európai Unió garantálja 1994 tavaszától, aminek eddigi
legfontosabb doktrínája, hogy az 1957 előtti jogsértések nem
érintik a római szerződésben egyesülteket, tehát a
mai Európai Uniót.
De hát, akkor mi van a holokauszttal? Ha napirenden tartjuk a
holokausztot, akkor napirenden kell tartanunk a második világháború
utolsó évétől megtörtént és a mai napig is történő jogsértéseket.
Ez külügyi vagy
nemzetpolitikai kérdés?
Ebben a szövevényben
a magyarországi külpolitika (állampolitika) nem mert és nem is
tudott tájékozódni, hiszen az állam érdeke az Európai Unióhoz
való felzárkózás, csatlakozás volt. A nemzet érdeke ezzel
nem volt ellentétes, csak feltételes, az állam érdeke feltétel
nélküli volt. Egy önálló magyar nemzetpolitika számos olyan
kérdést tudott volna megfogalmazni 1991-től, amiket az állampolitika
szakmai körökben sem mert kimondani. Főleg az alapszerződésekkel
kapcsolatban. Ehhez kellett volna az azóta is hiányzó merészség,
hogy válasszuk el egymástól a külpolitikát és a
nemzetpolitikát.
A Közép-Európa politika bukásai
Látszólag kissé
messze kalandozva, de a nemzetpolitika nyomvonalán haladva kell
értelmeznünk ezeket a visszatekintéseket és kitekintéseket a
nemzetpolitika, szomszédságpolitika és a külpolitika hármas
egységének, találkozási mezőjének szempontjából.
Lássuk csak: a
huszadik században hány világpolitikai bukást éltünk meg?
Nem belemélyedve
Andrássy Gyula reformkori hagyományainak és kiegyezéskori utópiáinak
szövevényébe és elismerve korhű zsenialitását, mégsem
tehetjük le szavazatunkat az őt, a magyar külpolitika zsenijeként
felmutató érdemlegesség tablóján.
Az első buktatót
a Versailles-i békerendszer hozta magával, ami az örökletes
monarchiák, a dinasztikus politika végleges bukását
jelentette, noha ez az irányulás röviddel 1815 után kezdődött.
Mintha a kiegyezés-kori magyar politikát ez hidegen hagyta volna
– ez volt a magyar állampolitika trianoni zátonya.
A második bukás
1938-1939-ben következett be, ami az első bukásból győztesen
kikerültek egy részét sújtotta.
A harmadik bukást,
1945-ben a második világháború hozta magával – azt a nagy
katyvaszt, amiben szinte minden európai érték felőrlődött
– nem csak a vesztesek, de a győztesek is buktak, erkölcsileg.
A negyedik bukás
a kommunizmus elbukása volt 1989-1991-ben, amiben az egyik világbirodalom
(Szovjetunió, a cári Oroszország utódja) is térdre kényszerült,
mivel a téveszme államhatalmi védnöke volt.
A „nyugat"
is elbukott 1989/1990-ben, mert nem készült fel a kommunizmus
bukására. Aki azonban tudott olvasni az eseményekből, az érezhette,
hogy ez az utóbbi világpolitikai változás nem 1989-ben kezdődött,
sem 1985-ben, hanem 1982. november 9.-éről 10-ére virradóra
indult, Leonid Brezsnyev halálával.
Akik nem kezdtek
dolgozni új politikai szerkezetek kialakításán legalább öt
évvel ezután vagy a kommunista rendszer bukását legalább három
évvel megelőzően, azok ma miért nevezik magukat rendszerváltoztatóknak?
Csak sodródtak az eseményekkel.
Ha lett volna
valaha is, és ha legalább a politikai rendszerváltozás óta
lenne önálló magyar nemzetpolitika, akkor kevésbé jelentenének
gondot a rendszerváltozáskor elszalasztott esélyek, mert nyilván
kevesebb hibát, mulasztást követtünk volna el. Azok a rosszul
sikerült alapszerződések sem jelentenének lidércnyomásos állapotot
a magyar (nem a magyarországi) külpolitikában, amelyek elől az
állampolitika nem térhetett ki. Hiszen nyilvánvaló, hogy az
európai politika „rendszerváltozás-kori" összeomlása
hozta magával a két huszadik századi békeszerződési rendszer
pótlására kötött alapszerződési rendszert.
A magyar külpolitika
szempontjából vitatható tárgyalás-sorozat a szomszédos államokkal
nem a magyar politika sikertörténete, mert a mind az Antall-kormány,
mind a Horn-kormány ugyanannyit teljesített ebben a tekintetben,
mint elődei, akik aláírták az 1920-as és az 1947-es békeszerződést.
Az alapszerződések megkötése Magyarország NATO csatlakozásának
feltétele volt és nem a regionális politika kialakítása. Horn
Gyula mondta ki a szentenciát: hajlandó vagyok aláírni egy üres
papírlapot is, ha ez a feltétele Magyarország NATO tagságának.
Külügyminisztere, Kovács László pedig egyértelművé tette,
hogy visszájára fordították az Antall-kormány 1992. augusztus
19-én elfogadott doktrínáját miszerint Magyarország európai
integrációjának meghatározó szempontja a nemzet határon túli
közösségei által megfogalmazott törekvések támogatása. A
Horn-kormány szerint az első helyre került Magyarország európai
integrációja és az utolsó helyre a határon túli magyarok törekvései.
Ezen a ponton biztosan elvált egymástól az állampolitika, a
nemzetpolitika és a szomszédságpolitika.
A rendszerváltoztatás nem 1989-ben kezdődött
Az 1982 novemberében
elkezdődött Szovjetunió-béli „reformok", még ha az első
lépéseket az alkohol fogyasztásának részleges tilalma
jelentette is, valamint az 1985 óta (Gorbacsov elnökké válásától)
felgyorsult és egyre gyorsuló folyamat, ami az 1989. évi őszi
változásokhoz (elsősorban a berlini falnál lezajlott eseményekhez)
vezetett, egyértelművé tették, hogy mindent újra kell
fogalmazni, ami 1945 óta történt Európa közepén és keletei
felében. Mégsem lett nyilvánvalóvá, hogy legalább az Európa-politikát
kellene újraértelmezni. Európa felkészületlenül várta a
rendszerváltozást. Egyedül Németország készült fel erre. A
magyar (a magyarországi) politika pedig alkalmatlannak nyilvánult.
Ugyanakkor voltak előzmények, amik ennek ellenkezőjéről tanúskodnak.
Szívesen
elfelejtkezünk arról, hogy 1981-ben Magyarország a Nemzetközi
Valutaalap tagjává vált. Ez persze Moszkva beleegyezése nélkül
nem történhetett volna. Viszont a „szovjet-táboron" belül
nem kedveztek ennek a körülmények. Lengyelországban éppen
Jaruzelski tábornok vezényelte a reformerők elnyomására
szervezett katonai puccsot. Romániában dühöngött a nacionál-bolsevista
diktatúra. Csehszlovákiában pedig darálták be a kommunista
hatalom ellenzékét és Vasil Bilak azt nyilatkozta, hogy nem
Lengyelországban kell megvédeni a szocializmust, hanem
Magyarországon.
Ezt megelőzően
Magyarországon fogalmaztak meg egy „új gazdasági
mechanizmust", a korábbi szociáldemokrata, de később „árulóvá"
vált Nyers Rezső segédletével. Az elképzelés eltért az
akkori ortodox „szovjet-típusú" felfogástól, tehát „unortodox"
volt. Akárcsak 2010 óta az Orbán Viktor által fémjelzett „untortodox"
gazdaság és pénzügyi politika, ami a kísérletező embert
igazolta.
Legyünk tehát
elismeréssel a múlt irányában, hogy értsük a jelent is. A
jelent azonban csak akkor értjük meg, ha például a
nemzetpolitikai kérdésekre nem a múlt görcseitől korlátozva
adunk választ.
Korábbi képviselőinknek
Moszkvában kellet megvívni harcukat, a mostaniaknak Brüsszelben.
Lehet, hogy opponenseink utasítói akkor is azok voltak, akik
most, de a harcot nekünk kell megvívni – ez nem csak államérdek,
nem csak az ország érdeke, hanem a nemzet érdeke is. Íme, egy
közös pontja az állam-, az ország- és a nemzetpolitikának.
Ez a nemzetpolitikának
azon fejezete, amit kormány-, állam- és ország-politikai
alfejezetekben kell megfogalmaznunk. Ha ez sikerül, megvalósulhat
a nemzetpolitika tetemes része, de nem az egésze.
A nemzetpolitika más
terület.
Szemléletváltás szükségeltetik
A politikatudományok
doktriner művelőinek a körében is talán rövidesen elfogadottá
válik, hogy a magyar politikát 1918 óta kissé másként kell
szakmai területekre felosztani, mint korábban, vagy, mint az ma
szokásos az abszolutizmus 19. század elejei lecsengésével. Érdemes
lenne ezt a kérdést áthárítani a magyar politikában az államon
túli ügyek „lovasságának" a hatáskörébe, ahol jelen
van egy természetes személy, a ló, ami időnként az érintettek
nevében felnyeríthetne.
Ma, előszeretettel
mondjuk és nem alaptalanul, hogy a politika legnagyobb halmazát
a közpolitika alkotja, de ennek a nagy halmaznak a megalkotásával
könnyen összemosunk olyan területeket, amiket nem szabadna, pl.
a kormánypolitikát a pártpolitikával sőt, még a civil
politikával is. A civil politika végét jelenti, ha kormánypolitikává
minősül, de ha a kormánypolitika és a civil szervezetek hasonló
értéket jelenítenek meg, akkor ezen értékek együttes erőt képviselvén,
megsokszorozódhatnak.
Csakhogy a kormánypolitika
is általánosító halmaz, mert a külügyek egyértelműen állampolitikai
kérdéskört alkotnak és kell, hogy átíveljenek kormányzati
ciklusokat. Ugyanakkor a szomszédságpolitika sem klasszikus külpolitika.
A francia-német viszonynak (időnként iszonynak) a 19. és 20.
századi alakulása a példa erre – az 1870-től 1945-ig tartó
háborús korszakot végül is a Montanúnióként emlegetett Szén
és Acélszövetség zárta le 1951-ben, ami többet jelentett két
szomszéd ország és szomszéd nemzet megegyezésénél. Ez
teremtette meg a
mai Európai Unió
alapját, ami az ehhez társult további négy országnak (összesen
hatnak) az egymáshoz való viszonyában megváltoztatta külpolitikájuk
jellegét is. Ennek a hat országnak a jelenlegi további
huszoneggyel már nem ilyen jellegű az államközi kapcsolata –
inkább hasonlít a hagyományos külkapcsolathoz.
Ráébredés kell
A 19. század
utolsó harmadától számítva Magyarország politikájában
illetve a magyar politikában nem jelent meg sajátosan a
nemzetpolitika, mert az állampolitikával volt azonos, csakúgy,
mint száz évvel korábban az abszolutizmus idején a francia
vagy a Habsburg felfogás szerint. A nagy magyar rádöbbenés az
első világháború után következett be.
Bennünket Trianon
ébresztett rá, hogy a nemzetpolitika nem azonos az állampolitikával
és a kormánypolitikával, még ha egyiktől sem választható
el. Ezt a sajátosságot azonban máig nem tudtuk szakmailag
rendezni. Mint ahogy Nyugat-európai partnereink sem a korábbi
hagyományaikat. Ők állandóan nemzetállamról beszélnek és
az államok kapcsán nemzeti felelősségről, mi pedig kisiskolásként
szajkózzuk őket, még ha tudjuk is, hogy az államnak és a
nemzetnek csak a 9. és a 10. században volt egymáshoz köze Európában.
Magyar viszonylatban a 15. század végéig. A rendezetlen tudatú
és zavaros hatalmi szerkezetek összevisszaságában vergődő
Nyugat Európa ennek a rendezésére ötlötte ki a 16. században
az abszolutizmust, az ellenreformációt, a hatalmi szerkezet
modernizálását a totalitás irányába – a különbözőségek
eltörlése volt a cél. Ebből született meg a nemzetállam,
aminek terméke lett a fasizmus és a nácizmus, illetve a ma is
élő nemzeti szocializmus.
Vissza a gyökerekhez
Trianon óta a
magyar politikában nem kérdés, hanem tény: a nemzetpolitika különálló,
de a többi politikai szakterülettől nem független politikai ágazat.
Ennek ellenére, a két világháború között a magyar és a
magyarországi politikában a nemzetpolitika – kereszteződve az
állampolitikával – sajátosan kiemelt szerepet töltött be,
elsősorban a revíziós politika miatt. Akkor azért nem lett különálló
szakpolitikaként megfogalmazva, mert az állampolitika a revíziónak
lett alárendelve. Utólag nehéz kibogozni azt a csomót, hogy
Horthy idején gátlások vagy hagyományok okán nem vált külön
a nemzetpolitika az állampolitikától, de arra, hogy ez ma sem válik
szét két rokon szakpolitikai területre, semmilyen mentséget
nem lehet találni.
A külügy tehát
bele van kényszerítve egy helyzetbe: a nemzetpolitika és a
szomszédságpolitika összehangolásába, amit lehet kezelni, de
önálló szakpolitika hiányában jól művelni aligha.
Talán nem ártana
még egyszer végiggondolni a három terület – külpolitika,
szomszédságpolitika, nemzetpolitika – közötti összefüggéseket,
különbségeket és eltéréseket. Magyar vonatkozásban a
nemzetpolitika súlypontja a Kárpát-medencében található.
Ugyanott ahol az állampolitika központja is van. A szomszédságpolitika
sem lépi túl ezt a térséget. De mivel az állampolitika műveleti
területe sokkal tágabb, ezért a súlypontja is máshová tolódik.
A nemzetpolitika műveleti területe leginkább a regionális
politika területével azonosítható. Ezt már 1335-ben Károly Róbert
is felismerte. Ennek példájára jött létre 1991-ben az új
Visegrádi együttműködés, ami jellegzetesen regionális ihletésű
kezdeményezés volt, de nem izmosodott meg. Lehet, hogy éppen azért,
mert nem vált külön szakpolitikává a nemzetpolitika.
Egy szó, mint száz:
a nemzetpolitikát önálló szakpolitikaként kell
megfogalmaznunk!
Duray Miklós,
Felvidék.ma
|