2014.02.07.
Művészként is megmaradtam embernek
Számomra az éneklés egy nagy világvárosban ugyanúgy fontos,
mint egy kisebb településen
Pataki Adorján
magánénekes (tenor) Dicsőszentmártonban született
1981-ben. Zenei tanulmányait a Kolozsvári Református Kollégiumban
kezdte, majd 1999-től a Kolozsvári „Gheorghe Dima” Zeneakadémia
ének szakán tanult Marius Vladnál. 2005 októberétől a
Kolozsvári Magyar Opera magánénekese. 2005 óta az aradi, váradi,
szebeni, szatmári, brassói, krajóvai, valcea-i, jászvásári
filharmonikusok, a Bukaresti Kamarazenekar, a Kolozsvári Román
Opera, a Temesvári Nemzeti Opera és a Magyar Állami Operaház
produkcióinak közreműködője. Holland, osztrák, németországi,
svájci, csehországi turnékon vett részt az Kolozsvári Magyar
Opera társulatával és a vendégművészként is.
Díjak:
2006 -Traian Grozavescu Nemzetközi Énekverseny Lugozs, Románia
- Különdíj a Romániai Zeneszerzők és Zenetudósok Szövetsége
részéről.(UCMR). 2009 -Ionel Perlea Nemzetközi Dalverseny
Szlobozia, Románia -Legjobb kamarazenei előadó különdíj.
2010 - IX. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekverseny különdíja
és Duna Televízió különdíja.
Főbb szerepei:
Rodolfo (Verdi: Luisa Miller), Pierrot (Selmeczi: Spiritiszták),
Gabrielle Adorno (Verdi: Simone Boccanegra), Tamino
(Mozart: A varázsfuvola), Rodolfo (Puccini: A bohémélet),
Pinkerton (Puccini: Pillangókisasszony), Rinuccio
(Puccini: Gianni Schicchi), Riccardo (Verdi: Az álarcosbál),
Herceg (Verdi: Rigoletto), Izmael (Verdi: Nabucco),
Alfredo (Verdi: A traviata), címszerep (Erkel: Hunyadi
László), Mátyás király (Erkel: Sarolta), Ottó
(Erkel: Bánk bán), Legény (Kodály: Székely fonó),
Első magyar (Demény: Az utolsó meggymag), Leonce (Vajda
János: Leonce és Léna). Számtalan oratórium (például
Verdi és Mozart Requeimjének tenor szólamát énekelte)
és dalesetek közreműködője.
Igaz, hogy a rockzenétől vezetett az útja a
klasszikus muzsika felé?
–Bizonyára onnan jutott ehhez az információhoz,
hogy a kolozsvári ZeneSzó-est vendégeként a rockzenével
kapcsolatban azt meséltem, hogy egy lemezboltban megvettem egy
Metalicca-albumot és az Amadeus –film zenéjét tartalmazó
hangkazettát. Az utóbbi által kerültem közel a klasszikus zenéhez.
A rockzenével annyi kapcsolatom volt még, hogy szülővárosomban
két nyáron át zongoráztam könnyűzenei együttesben. Még ma
is szeretem a rockzenét, de inkább a dallamosabbakat.
Akkor mi jellemezte a település kulturális életét?
–Jelentős volt a néptánckultúra, és a marosvásárhelyi
színház is többször tájolt nálunk. Szülővárosom igazi
munkásváros, a Kis-Küküllő-mente központi települése, és
az érdekesség kedvéért megemlítem, hogy ott született Ligeti
György zeneszerző is.
Zenei tanulmányait a Kolozsvári Református Kollégiumban
kezdte. Énekkaros volt, vagy hangszeren is tanult?
– Még Dicsőszentmártonban zongorára oktatott egy
cigányzenész tanárnő, és fül után tőle tanultam meg
egy-egy nótát. A líceumban az énekkar bariton szólamába válogattak
be, s akkortájt nagyon megtetszett nekem a zongora és a
klasszikus zene világa. Így Kolozsváron magánúton négy éven
át zongorát tanultam, amit szüleim finanszíroztak. Később
ellustultam, és felhagytam a zongora tanulásával. A kollégiumban
pedig szolfézst és zeneelméletet oktattak. Mindez alapfokon történt,
így később magamtól pótoltam be a lemaradásomat.
Olvasóinknak már bemutattuk a Kolozsvári Unitárius
Kollégiumot. Arra kérem, hogy mint az intézmény hajdani diákja,
meséljen erről a nagy múltú református intézményről.
Mennyire volt nehéz ott megfelelni a tanulmányi követelményeknek?
–Ebben az egyházi iskolában nagy szigor uralkodott.
Akkoriban, diákfejjel, ezt nem tartottuk jónak, de később rá
kellett jönnöm, hogy szükséges volt. A forradalom utáni években
indították újjá a Kolozsvári Református Kollégiumot, és
talán ezzel is magyarázható az, hogy minden téren megkövetelték
a fegyelmet. Így naponta csak egy-két órás kimenőt engedélyeztek,
és külön engedélyt kellett kérni az igazgatótól, ha
valamilyen alapos indokkal tovább szerettünk volna kint maradni
a városban. Az erdélyi magyar egyházi iskolák gazdag hagyományaira
építő, oktató és nevelői szolgálatban a Kolozsvári Református
Kollégium tanárai arra törekedtek, hogy egyaránt biztosítsák
a tanulóinak a keresztyén gyülekezet szeretetközösségének
és az igényes tudományosság műhelyének légkörét. Tehát
nagyon jó volt, és ma is az a kollégium szellemisége, így nem
bántam meg azt, hogy ott tanultam, mert nem csak az oktatásra,
hanem a nevelésre is helyezték a hangsúlyt. Kiváló igazgatónk
volt, Székely Árpád, akinek nagyon sokat köszönhetek, és mára
jó barátságba kerültünk.
Már csak azért is, mert ő tanácsolta, hogy tanuljon
tovább az akadémián…
–Székely Árpád volt a
zenetanárom, és ő elvitt egy énektanárhoz, aki azt mondta,
hogy a jövőmet illetően érdemes az énekkel foglalkoznom.
Akkor még túlzottan nem érdekelt az éneklés, de jártam is
egy darabig külön énekórákra, de azoknak a költsége annyira
drága volt, hogy szüleim ezt már nem tudták megfizetni. Közben
magánórát vettem zeneelméletből, mert az akadémia pedagógia
szakára fölvételiztem. Aki ezt a szakot elvégzi például
zenetanár, vagy zenetörténész lehet. Mindennek előzménye,
hogy énektanárom azt javasolta, hogy ne ének-szakra adjam be a
jelentkezésemet. Mivel még fiatal voltam, hittem neki, így egy
éven át pedagógia-szakos hallgató voltam, úgy, hogy nem jártam
énekórákra. Majd a másod-éveben átjelentkeztem ének-szakra.
Visszaemlékszik arra, hogy melyik operát
hallotta először?
–A Kolozsvári Magyar Opera előadásaira a kollégium diákjainak
kötelező volt bérletet vásárolni, így számtalan produkciót
láthattam. Az első opera, amit megtekintettünk, ha jól emlékszem,
Verdi Macbethje volt, amint Kürthy András rendezett. Abban az előadásban, a
Magyar Fórum olvasói számára sem ismeretlen – hiszen interjú
készült vele – Szilágyi János is énekelt benne – egyébként
ő is annak a kollégiumnak volt a növendéke, aminek jómagam.
Amikor diákként ült a nézőtéren, volt, hogy
elképzelte magát egy-egy szerepben?
–Hogyne: a mai napig az
egyik szerepálmom a Tosca Cavaradossija,
de még várok vele néhány évet. Tudom a szerepet, de ügyelek
arra, hogy lépcsőzetesen fejlődjek, így nem sietettem, hogy rám
osszák ezt a feladatot.
Említette, hogy az iskolai kórus bariton szólamában
énekelt. Mikor derült ki, hogy a hangfaja tenor?
–Történt, hogy a kolozsvári
református templomban koncerteztünk, de kevesen voltak a tenor
szólamban. Addigra alapszinten tudtam kottát olvasni és közöltem,
hogy kisegítem a tenorokat. Hangilag jól éreztem magam, azért
is, mert nem kellett nagyon magas hangokat énekelnem. Bár
tizenkettedikesként még két baritonáriát tanultam meg, az öreg
Germontét, és a Figaró házassága
első áriáját, ami nem annyira magas. Amikor először
meghallgattak, rögtön azt mondták, hogy tenor vagyok, így a
vita eldőlt.
Rögtön főszerepet kaptam
Kolozsváron
Marius Vlad tenorista, a Kolozsvári Román Opera jelenlegi
igazgatója volt az akadémián a mestere.
–Így van, neki nagyon sokat köszönhetek, és
sokszor a mai napig kikérem a tanácsát. Ének-szakon végeztem,
s a diplomába azt írták be, hogy énektanári képesítést
szereztem. Ötöd éves hallgatóként egyre jobban vonzott az éneklés,
így még akadémistaként felvételiztem a Kolozsvári Magyar
Opera énekkarába, ahol egy hónapot éneklés után rögtön egy
nagy szerepet kaptam Vajda János Leonce és Léna operájában.
Az, hogy ilyen fiatalon főszerepet kapott, azt tehetségének
köszönhette, vagy az ismert kárpát-medencei tenor-hiánynak?
–Tenor-hiányról ebben az esetben nem beszélhetünk,
mert akkoriban több jó tenorista is énekelt a Kolozsvári
Magyar Operában. Leonce szerepe igen nehéz, sok magas hangot kíván,
s akkor még eléggé kezdő voltam, nem tudtam, mire vállalkozom.
Selmeczi György karmester tartotta a meghallgatást, és ő választott
ki. Végül is tavaly sikerült egy CD-én rögzíteni ezt az operát.
Az első főszerep után kisebb szerepeket is kaptam, így a Bánk
bán Ottóját és a Bajazzók Beppóját. Az utóbbi
szereppel államvizsgáztam.
Énektanári diplomával a zsebében mennyire jelentett
nehézséget a színpadi mozgás?
–Az énektanári diploma nem azt jelenti, hogy nem
tanultunk volna operákat, oratóriumokat, és mindemellett egy színész
oktatott minket a színpadi mozgásra, és az órákon főleg
szituációs gyakorlatokat oldottunk meg. Az első két évben
viszont színészmesterséget is tanultunk, és különböző
jeleneteket kért tőlünk.
A már említett ZeneSzó-est vendégeként megemlítette,
hogy a főpróbákon sokszor jobban teljesít, mint a premiereken.
Mi ennek az oka?
–Nagyon izgulok minden bemutató előtt, s próbálom ezt
a tulajdonságomat levetkőzni, de nem megy könnyen. Budapesten
tavaly december elején mutattunk be a Luisa Millert, és rá
egy héttel, a kolozsvári előadás már sokkal jobban ment. A
premiereken igen nagy nyomást érzek, stresszelek, holott,
visszatekintve, tudom, hogy nincs ennek semmi értelme. Természetesen
lényeges, az előrevivő, egészséges drukk, mert különben
csak rutinból menne minden.
Több verseny díjazottja volt. Az ilyen események arra
is jók, hogy fölmérje a nemzetközi terepet?
Ezeknek a versenyeknek a hozadéka, hogy számtalan
nyugat-európai turnén vett részt?
–A külföldi fellépéseket ketté kell választani.
Nyugaton sokszor turnéztunk a Kolozsvári Magyar Opera társulatával,
tehát mindennek a versenyekhez nincsen köze. Szólistaként
pedig vendégművészként léptem föl a különböző operaházakban.
Ezt megelőzik a meghallgatások, s azt követően hívnak meg
szerepekre, vagy koncertekre. A különböző meghallgatásokról
pedig a menedzserem értesít. A következő ilyen meghallgatás
egy hét múlva Helsinkiben lesz.
Az első a család, és csak azt követi a karrier
Bár operett-előadásokban nem vesz részt, mégis eszembe
jutott a Cirkuszhercegnő híres slágerének szövege:
„máma itt, holnap ott, oly mindegy”. Családos emberként nem
nehéz egyeztetni ezeket a külföldi fellépéseket?
–Egyrészt, abszolúte nem mindegy, hogy hol és mit
éneklek, másrészt: feleségem még gyermeknevelési szabadságon
van, s így egy-két hétre elkísér a családom a külföldi
fellépésekre. Nálam az első a család, és csak azt követi a
karrier.
Lehetne olyan külföldi felkérés, ami miatt végleg
elhagyná a Kolozsvári Magyar Operát?
–Nagyon szeretem Kolozsvár városát. Ott
nevelkedettem, ott tanultam, a Magyar Opera tagja vagyok, számítanak
rám, szeretnek, és ezért nagyon nehéz lenne elhagynom ezt a várost.
Még Kolozsvár és Budapest között is problémát jelentene választanom.
Néhány hónapra szívesen kimegyek külföldre tapasztalatot
szerezni, de az nem fordult meg a fejemben, hogy búcsút intsek a
„kincses város”-nak.
–Így van, mert az egyik nagy álmom volt, hogy évente
egy nagy dalciklussal végigjárom Erdély nagyobb városait, de
mivel eléggé sok a külföldi felkérésem, ezért ezzel most
nincs időm foglalkozni.
A dalestek miatt pályázta meg régebben a Communitas Alapítvány
alkotói ösztöndíját?
Mennyiben kritikus önmagával szemben?
–Szigorú kritikusa vagyok önmagamnak, a legtöbbször
tudom, hogy sokkal jobban is meg tudtam volna oldani egy szerepet,
és igen ritka az a pillanat, amikor azt mondom, hogy az adott
produkcióm elfogadható volt.
Idén tölti be 33. életévét, és immár több mint 25
operaszerepet énekelt. Azért ez elég szép eredmény. Arra vigyázz,
hogy ne hajtsa túl magát?
–Nagyon ügyelek, hogy csak olyan felkéréseknek tegyek
eleget, amik nem veszélyeztetik pályafutásomat. Éppen ezért,
bár a meghallgatásokon megfeleltem, mégsem vállaltam el az Andrea
Chenier vagy a Szicíliai vecsernye főszerepeit. Arra
is vigyázok, hogy egymás után ugyanolyan stílusban megírt
operákban lépjek föl, hiszen 40 éves koromban nem szeretném
befejezni a karrieremet.
Szeret oratóriumokban fellépni?
–Nagyon kedvelem a vokál-szimfonikus koncerteket.
Annak, hogy esetünkben hiányzik a színpadi próbafolyamat,
megvan a maga jó oldala, de nehézséggel is jár. A jó, hogy azért
nem kell izgulnom, hogy a színészileg is megfeleljek. A nehézséget
az jelenti, hogy „csak” vokálisan lehet elérni a közönség
érzelemvilágához. A legtöbbet Verdi Requiemjében énekeltem;
s ezzel a művel sok helyen turnéztam, így Franciaországban és
Belgiumban is.
Milyen felkérések várják a közeljövőben?
–Február elején Nizzában éneklem Kodály Psalmus
Hungaricusának szóló szerepét. Az ottani zenekar és énekkar
működik közre, és tudtommal magyarul éneklik ezt a produkciót.
Ez az első eset, amikor külföldön egy magyar zeneszerző műve
előadásában veszek részt.
Medveczky Attila
|