2014.02.07.
Csorja Gergely: Holokauszt év és
kiegyezés
Nem akartam
foglalkozni a holokauszt évvel. Nem az együttérzés hiánya
miatt, mert akárhány és akármilyen származású családot, nőt,
gyereket telepítenek ki, hurcolnak el, hagynak szenvedni vagy ölnek
meg, az megérdemli az emlékezést.
Azért nem
gondoltam, hogy említést teszek a 70 éve történt tragédiáról,
mert református neveltetésben részesültem és nem hiszek a búcsúcédulákban.
Luther Márton éppen ez ellen, a középkori katolikus egyházban
pénzért árusított bűnbocsánati lehetőség ellen lépett
fel, és teremtette meg a reformáció alapjait.
A kötelező
holokausztra emlékezés, a holokausztrendezvények, a különböző
zsidó szervezeteknek fizetett kártérítések pedig sajnálatosan
az azóta a katolikus egyház által is megvetett búcsúcédulák
szintjére süllyesztette a kétségtelenül tragikus kor, kétségtelenül
tragikus eseményeiről szóló megemlékezéseket.
Ha a magyar állam,
az akkori magyar társadalom vagy akárcsak egyetlen magyar felelőssége
fennáll zsidók elhurcolásában és megölésében, akkor erről
beszélni kell. (Amúgy 1945 után nem csak beszéltek róla, de
bizony akasztottak is érte – csorja) De az lehetetlenség, hogy
a magyar állam és a magyar emberek – úgy általában – csak
akkor oldhatóak fel ez alól a születéssel örökölt, eredendő
bűnnek minősített teher alól, ha megfelelő mennyiségű kárpótlást,
kártérítést, tudományos kutatási pénzt, intézet felállítási
pénzt, kutatócsoportoknak járó pénzt, emlékezéspénzt és
egyéb pénzeket hajlandóak fizetni. És ezenfelül egy emberként
vállalják, hogy a világ zsidó közösségének bizonyos körei,
valamint az erre felkent történészek által kialakított történelemértelmezést
teljes mértékben elfogadják. Ha nem, akkor antiszemiták. Márpedig
az antiszemitákat ki kell rekeszteni!
Nem írom le, nem
nyilvánítom ki, nem teszem közzé az együttérzésemet. Az együttérzés
amúgy is az áldozatokra és azok hozzátartozóira vonatkozhat,
és nem a legkülönbözőbb szervezetekre, valamint azok működtetőire.
Nem teszem meg, mert jogom van ezt belül, magamban feldolgozni,
mint ahogy erre mindenkinek joga van. Nem váltom vagy váltjuk
meg az akkor elkövetett bűnöket és mások sem váltják meg a
magyarok ellen akkor és azután évtizedekig elkövetett bűnöket
rendezvényekkel, kutatóintézetekkel, emlékhelyekkel,
nyilatkozatokkal és főleg pénzzel.
Ezt mint civil
megtehetem, de belátom, hogy a magyar, vagy bármilyen kormány
nem teheti meg. Az állam meg kell emlékezzen, és meg kell
tegyen mindent, beleértve a kutatóintézetek létrehozását és
emlékhelyek felállítását, hogy lehetőség legyen az emlékezésre.
És igen, ebben az is bennefoglaltatik, hogy az 1944-es német
megszállás valamennyi áldozatára emlékező szobrot is állítanak.
Hogy mégis miért
írok a holokauszt évről, annak egyetlen oka van. Egy talán
kissé furcsának és erőltetettnek tűnő párhuzamot fedeztem
fel, ami nem hagy nyugodni hetek óta. Úgy látom, hogy most részben
– hangsúlyozottan részben – az 1867-es kiegyezés előtti
helyzet előtt állunk. A párhuzam annyiban áll meg – ha megáll
–, hogy a 48–49-cel, majd az azt követő terrorral és annak
feloldásával a kiegyezéssel Magyarország előtt megnyílt a
soha nem látott fejlődés, gazdagodás lehetősége. Ekkor épült
Budapest jó része, ekkor készült a vasúti hálózat nagy része,
ekkor alakult ki a magyar ipar. Most azt hallani innen is, onnan
is, hogy ha sikerülne a kiegyezés, ha azokat a lövészárkokat
beásnánk jobb és baloldal között, akkor a Kiegyezés utáni
konjunktúra jelenne meg az országban.
A XIX. századi
kiegyezés másik hozadéka azonban az volt, hogy a magyarság
mint történelmi egység csak ekkor vált a monarchia részévé.
Addig egy leigázott, elfoglalt népként volt számon tartva.
Innentől azonban osztoztunk a K. und K. felelősségében, a
vesztes világháború tekintetében is. És bár a Párizs környéki
békék még így is lehetetlen igazságtalanságot követtek el a
magyarsággal szemben, a látszólagos tény mégis tény marad,
hogy a magyarság a monarchia oldalán harcolt. Ezt a kiegyezés nélkül,
így nem lehetett volna eladni. A kiegyezésnek volt még egy
hozadéka, mégpedig, hogy a közös területekről, többek között
Galíciából hatalmas számú idegen áradt a Kárpát-medencébe.
A numerus clausus,
majd a zsidótörvények, bár a korszellemtől egyáltalán nem
voltak idegenek – például a numerus clausoshoz teljesen hasonló
szabályok voltak életben az Egyesült Államokban – a társadalmi
feszültségre adott válaszok voltak.
A feszültség lényege
Magyarországon három elemből állt. A nincstelenek felemelésének
elmaradásából. A középosztály, elsősorban a köznemesi réteg
elszegényedéséből és a zsidóság egy jelentős részének
felemelkedéséből. Ezen túl katalizátort jelentett, hogy a
zsidóságon belüli társadalmi feszültségek eredményeként a
zsidóság egy része radikalizálódott és a kommunizmus,
valamint a szocializmusok terjesztésének élére állt, továbbá,
hogy a lecsúszások és felemelkedések erkölcsileg és akár
jogilag is kifogásolhatók voltak.
A társadalmi feszültségek
a zsidóság és a többségi társadalom között tehát fennálltak.
Amikor Magyarországon
a holokausztról szó esik, akkor lényegében erről a feszültségről
esik szó, hogy vajon ez az ellentét jelent-e meg a német elvárásra
végrehajtott deportálásokban, és hogy az államszervezet, miután
az állam tényszerűen elvesztette szuverenitását, még a német
elvárásokat meghaladva is halálba akarta-e küldeni a zsidókat.
(Véleményem
szerint mindkét kérdésre nemleges a válasz, de ez most lényegtelen
– csorja)
Elméletem szerint
a kiegyezés nélkül ezek a kérdések, akárcsak a trianoni tragédia,
fel sem vetődhettek volna. A kiegyezés soha nem látott fellendülést
okozott rövidtávon, majd soha nem látott tragédiákhoz
vezetett.
Most, bár sok
tekintetben más a helyzet, mégis megjelent az igény elterjesztése
valamiféle új kiegyezésre. Ez a kiegyezés még csak
teoretikus, mert az egyik fél, a kétharmad, a társadalom jóval
nagyobb részét tudhatja maga mögött, mint az ellenzék. A
kiegyezés pártolói azonban már látni vélik a kiegyenlítődés
folyamatát és már terjesztik a kiegyezés szükségességét a
közvélemény-kutatási adatok ellenére. Vigyázzunk!
|