2014.02.07.
Letisztult az agrárszakiskolák szakmai
arculata
Az igazi nagy csapást az agrár szakközépiskolák számára a térségi
integrált szakképzési központok bevezetése hozta
Földesi Gyula
az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testületének elnöke,
miniszteri megbízott emlékeztetett: az érintett intézmények
az 1970-es években kerültek ki az aktuális agrárirányítás
felügyelete alól. Az, hogy a szakiskolák most ismét központi
felügyelet alatt lesznek, biztosítja az egységes, magas színvonalú
képzést, ezért hozták létre az Agrár-Szakképző Iskolák
Tanácsadó Testületét is.
Az agrár szakközépiskolák az 1970-es években kerültek
ki az aktuális agrárirányítás felügyelete alól. Mindez mit
eredményezett?
–1972-ben határoztak úgy, hogy az agrárirányítástól
elveszik, és megyei, városi fenntartásúvá teszik az agrár
szakiskolákat. Alapjába véve ez komoly problémát jelentett,
hiszen az ország különböző régióiban más-más szemléletű,
eltérő technológiával rendelkező intézmények jöttek létre.
Az egységes szakmai irányítás így nem tudott megvalósulni,
ami különösen azért fájdalmas dolog, mert egy mezőgazdaági
típusú ország esetében kiemelt jelentőséget kellett volna
biztosítani a szakképzésnek. A rendszer, a régi jól bevált
eredményeknek köszönhetően működött magától, és ezért
sokáig nagy problémákról nem beszélhetünk. Az igazi nagy
csapást az agrár szakközépiskolák számára a térségi
integrált szakképzési központok bevezetése hozta. Ez a „tiszkesedés”
nem lett volna rossz megoldás, ha azonos típusú intézményeket
lehetett volna létrehozni. Az agrárszakképző intézmények
30-40 kilométeres távolságban voltak egymástól, aminek eredményeként
a helyi szakképző iskolák mellé alá rendelték be. Így az történt,
hogy bármilyen fejlesztésről is esett szó, a többi szakképző
iskolák vezetőinek az elképzelései valósultak meg. Sajnos,
ahol megyei irányítószervek működtek, nem tartották lényegesnek,
a rossz kormányzati szemlélet miatt az agrárképzés beindítását,
vagy minőségi szinten tartását.
Nemrég megalakult az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó
Testülete is. Ez mennyiben kapcsolódik az Agrár Szakközépiskolák
Egyesületéhez?
–A
sajtóban bizonyára tévesen jelent meg az, hogy létezik az Agrár
Szakközépiskolák Egyesülete. Az igaz, hogy annak idején kollégáimmal
próbáltunk egy szakmai tanácsadó testületet létrehozni, de
ezt az elképzelésünket nem támogatta az előző kormány. A
jelenlegi kormányzat viszont nagyon sokat tett az agrár-szakképzésért.
Az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testületének létrehozása
egy olyan folyamatnak az állomása, ami jól bizonyítja, hogy a
Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) átgondoltan és kiemelten
kezeli az agrárképzést, mint a magyar vidék megújításának
lényeges elemét. Tehát nem csupán jól hangzó szlogenekről
van szó, mert a Fazekas Sándor által vezetett intézmény
mindent megtett azért, hogy a térségi
integrált szakképzési központok hálózatából kikerüljenek
az agrárképző intézmények, és ismét a minisztérium szakmai
fennhatósága alá vonják azokat. Magát az átvételt komoly előzetes
felmérés előzte meg; tanulmányozni kellett, hogy hol és
milyen módon lehet véghez vinni az intézmények átvételét.
Mindehhez pedig személyemben miniszteri megbízottat neveztek ki,
hogy ezt a munkát segítse, irányítsa. Lényeges, hogy nem az
íróasztal mögül hozták meg a döntéseket, hanem kollégáimmal
együtt végigjártuk az intézményeket, és felmértük a lehetőségeket.
Emellett egy már elképzelt működtetésnek megfelelően vizsgáltuk
a szakiskolák adottságait. Ezután javasoltuk azt, hogy ne
szakadjon el a fenntartás a mindennapok feladatától, s hozzuk létre
az agrárszakképzéssel foglalkozó tanácsadó testületet. Ezt
az ötletet miniszter úr támogatta, oly’ annyira, hogy
kabinetjének egyik tagja tanácskozási joggal részt vesz az Agrár-Szakképző
Iskolák Tanácsadó Testületének ülésein. Így miniszter úr
asztalára rögtön odakerülnek azok a felvetések, javaslatok,
problémák, melyek az agrárszakképzés területén megjelennek.
Az is kiemelendő, hogy a VM, az átvétel után nekilátott az
iskolák konszolidációjához.
Az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testületének
ellenőrző szerepe is van? Tehát visszajeleznek a szaktárca felé,
hogy a meghozott intézkedések milyen módon jelentkeztek a különböző
intézményeknél?
–Ennek a testületnek két fő szerepe van. Az egyik,
hogy javaslatot tesz a minisztérium felé, hogy mit kéne átgondolni
egy felvetődött probléma esetén, és tapasztalataink alapján
megfogalmazzuk a számunkra helyes döntést. A másik szerep,
hogy beszámolunk a már meghozott döntések gyakorlati megvalósulásáról.
Ezt a visszacsatolási metódust megkönnyíti az, hogy a testületben
négy iskolaigazgató is dolgozik, és mindegyik más-más
szakmacsoportot képvisel.
Az új rendszerben vonzóbbak lehetnek az agrárszakközépiskolák
a diákok számára?
–Nagyon optimista vagyok, ezét meggyőződésem, hogy
a teljes agrárium sikerágazata lesz a
és kiváló eredményeket mutathatunk fel a képzés minőségének
javításában.. Ezek pedig vonzóvá teszik a jövőben ezeket az
intézményeket.
Iskolaigazgatóként hogyan látja: a diáknak nem csupán
egy szakmát kell elsajátítania, hanem értenie kell az ahhoz
kapcsolódó területkehez is?
–Lényeges, hogy tanulóink nem csak egy szűk szakmai
szegmensben végzik a tanulmányaikat, hiszen az agráriumban
lehet megvalósítani az igazi széles alapú képzést. Nekünk
figyelemmel kell lenni a piac igényeire. A kormányzat el is várja
tőlünk, hogy olyan tudást adjunk a növendékeinknek, amelyet a
piac, az agrárium és a gazdaság megkövetel. Tehát az nem elég,
hogy valaki mondjuk profi növénytermesztő legyen, hanem tudja
azt is, hogy az adott terményből mi mindent lehet készíteni.
Be kell mutatni, hogy a termőföldtől az asztalig milyen skálán
kell végighaladni. Mindemellett a környezetvédelmi
szegmensekre, a vízgazdálkodásra, az időjárási problémákra
és a falusi turizmusban rejlő lehetőségekre is föl kell hívni
a diákok figyelmét. Mindez tehát nagyon összetett tudást igényel.
Medveczky
Attila
|