2014.02.14.
Munkáink
csak akkor válnak hitelessé, ha életünk folyamán tisztességen
élünk
Matéria Művészeti Társaság tagjai az anyagelvűséget a
spiritualitással ötvözik
Serényi H. Zsigmond festőművész 1937-ben
született Szegeden. Festészeti, grafikai tanulmányait 1965-75 között
különböző stúdiókban végzi Budapesten, mesterei: Luzsicza
Lajos, Kling György, Xantus Gyula. A Magyar Festők Társaságának,
a DunapArt Művészeti Egyesületnek, az Art 9- Ferencvárosi Képzőművészek
Egyesületének és a Matéria Művészeti Társaság alapító
tagja. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének választmányi
tagja, valamint a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Festő Szakosztályának vezetőségi tagja. Mindig egyéni
utakon, külön stílust és formanyelvet alkotva dolgozott. Több
tervező grafikusi munkáját részesítették nívódíjban.
Budapesten él és dolgozik. Rendszeresen vesz részt országos
festészeti tárlatokon a Belvárosi Művészek Társaságával,
valamint a DunapArt Művészeti Egyesület művészeivel itthon és
külföldön is. 1990-ben tervezett Magyar Környezetbarát Termék
védjegy grafikai tervét meghívja a Weimar Bauhaus Intézet „Öko
Védjegyek" nemzetközi kiállítására. Alkalmazott grafikával
is, többször vett részt grafikai pályázatokon.
Egyéni kiállítások: (1971)
IX. ker. Művelődési Központ, Budapest; (1972) Művelődési Központ,
Szentendre; (1975) Budapesti Műszaki Egyetem E Galéria,
Budapest; (1977) Kassák Művelődési Ház, Budapest; (1978)
Fiatal Művészek Klubja, Budapest; (1979) Balatoni Galéria
[Orvos Andrással]; (1979)Balatonfüred; Petőfi Művelődési Központ;
(1979) Győr ; (1979) Akvarellek, Bástya Galéria, Budapest;
(1982) Művelődési Központ, Érd; (1983) Árkád Galéria,
Budapest; (1994) Városi Galéria, Hajdúszoboszló; (1994),
Collegium Hungaricum, Bécs; (1997) Constellation, Duna Galéria,
Budapest; (2000) Bajor Gizi Közösségi Ház, Balatonföldvár;
(2000) Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest ; (1994) Artotéka
Galéria, Budapest ; (1994) Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest;
(2004) Régi Művésztelepi Galéria, Szentedre; (2005) Bartók 32
Galéria, Budapest; (2006) Városi Galéria, Hajdúböszörmény;
(2006) Duna Galéria, Budapest; (2007) Rajz-Művészettörténet
Tanszék, Szeged; (2009) Városi Galéria, Pécs; (2009) Klub XIII.
Galéria, Budapest; (2010) Art 9 Galéria, Budapest; (2010) Budai
Klub Galéria, Budapest; (2013) Art 9Galéria, Budapest. Legközelebb
Dunaszerdahelyen állít ki 2014 augusztusában.
Válogatott
csoportos kiállításokon
vett részt – többek között –Budapesten, Szegeden, Kecskeméten,
Szekszárdon, Győrben, Zalaegerszegen, Tatán, Balatonföldváron,
Hajdúszoboszlón, Szombathelyen, Keszthelyen, Dunaszerdahelyen,
Siklóson, Tübingenben, Milánóban, Bécsben, Frankfurtban,
Memmingenben, Immenstadtban, Loburgban, Rómában, Bariban, Carrarában,
Mödlingben.
Díjak,
elismerések: Színes rajz kiállítás
oklevél (1999, ABN AMBRO Bank), Sziget-Szüret Kiállítás Festészeti
Díj (1999, Szigetszentmiklós), IX. Táblaképfestészeti Biennálé
festészeti díj (2002, Szeged), Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep
Káplár Miklós Díj (2005), X. Táblaképfestészeti Biennálé
festészeti díj (2006, Szeged), Patak Művészeti Egyesület festészeti
díj (2007, Szigetszentmiklós), SALZBURG Ösztöndíj (2008, Főv.
Önkormányzat), Somogy Megye Közgyűlése Grafikai díja (2009),
III. Ars Pannonica Biennálé, festészeti díj (Szombathely,
2013).
2012-ben
jelent meg szerkesztésében és tervezésében a Matéria Művészeti
Társaságot bemutató album.
Életrajzát olvasva látom, hogy igen sok művészeti egyesületnek,
társaságnak a tagja. Sokat segít, ha egy képzőművész nem
magányos farkasként él, hanem egy csoportnak a tagja?
–Megalakítottuk az Art 9- Ferencvárosi Képzőművészek
Egyesületét és a Ráday utcában működő galériát. Az egyesület fő célja a Budapest IX. kerületében
lakó képzőművészek szakmai összefogása, és fórumot kíván
biztosítani a képzőművészeti alkotómunka elő segítéséhez,
közös és egyéni kiállítások rendezéséhez. A megalakult Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete melynek
jogelőzményei arra az időszakra nyúlnak vissza, amikor az állam
létrehozta Magyar Népköztársaság Művészeti Alapját. Az
Alap tagja volt minden egyes hivatásos magyar alkotóművész. Az
Alap tagjai jogszabályban előírt módon csak az Alap közreműködésével,
azon keresztül forgalmazhatták alkotásaikat. Az úgynevezett
rendszerváltás idején pedig létrehoztuk a Magyar
Festők Társaságát, aminek alapító tagja is vagyok. 2008-ban
létrehoztuk a Matéria Művészeti Társaságot. A kérdésre válaszolva:
nagy erőt ad, ha a művész egy társaságnak a tagja. Egyedül
nagyon nehéz érvényesülni a mai képzőművészeti világban.
Mindemellett nagyon becsülöm a társaságbeli kollégáimat,
mert tudom, hogy művészetük mögött komoly munka áll.
–Általában tíz évente
rájövök bizonyos újabb festészeti megoldásokra, melyek
gazdagabbá teszik művészetemet. Ez szinte minden valódi művészre
igaz – mindegy, hogy természetelvű, nonfiguratív, vagy
geometrikus művészet képviselője. Ahogy korosabb,
tapasztaltabb leszek, úgy műveimben törekszem a gondolatok
tiszta megfogalmazására. Fiatalon
elsősorban a magyarországi mesterek művészete volt rám hatással,
de megpróbáltam a nyugati elvontabb művészettel foglalkozó
mestereket is megismerni. Lehetőségem nyílt a ’60-as években
hozzájutni a müncheni Michel Seuphor „ Abstrakt Malerie” című
évkönyvhöz, ami által szinte az egész világ modern festészete
elém tárult. Akkor vettem észre, hogy legalább 80 éves
lemaradásban vagyunk a nyugati művészeti felfogáshoz képest.
Előfordul, hogy egy kiállítás alkalmából megveszik a képeit?
–Erre nem sok példát
tudok mondani, mert nagyon alacsony a vásárlóerő. Régebben is
inkább a színházat, a hangversenyt, a mozit választották az
emberek, minthogy műtárgyakat vásároljanak.
Több képén fehér alapon fehér vonalak láthatók.
Mi a lényege a fehér színnek?
–A fehérben minden más
szín is benne foglaltatik, és mint festői tér vált számomra
izgalmassá. Megfigyeltem a korábbi fehér vászonra készített
tiszta fehér képeimet, rájöttem, hogy tudat alatt ezek a népművészetet
magukba foglalják, gondoljunk csak az erdélyi, a széki
varrottasokra, amikor fehér vásznakra fehér dombor -motívumokat
varrnak. Mindezek a képek hosszú évek alatt érlelődtek meg
bennem igen sok ceruza-vázlat elkészítése alapján.
Medveczky Attila
|