2014.02.14.
Egységben érdekeltek
Bár okkal szidják
ma is sokan a kommunizmust, de ahogy akkor is, ma is itt van közöttünk
az istentelenség, és ez a problémáink gyökere – fogalmazott
a Reformátusok Lapjának Csűry István, királyhágómelléki püspök.
Vele és Kató Béla erdélyi püspökkel többek között arról
beszélgettünk, hogy miért is kell nekünk, magyaroknak Mohács,
és hogyan valósul meg Erdélyben az ökumené.
A Kató Béla hivatalba lépése óta eltelt egy évben a
romániai református életet kívülről szemlélőnek talán a két
egyházkerület közeledése volt a leginkább szembetűnő változás.
Kató Béla: Valóban
sok minden történt ezen a téren az elmúlt hónapokban, bár
semmi olyan, aminek ne lett volna előzménye. Az együttműködés
nehézségeinek sokféle oka van. Több szempontból sem volt könnyű
időszak az elmúlt száz esztendő, ráadásul a román hatalom
sem a két egyházkerület, sem a két püspök közötti jó
kapcsolatban nem volt érdekelt. A mai helyzet azonban, amikor a
romániai magyarság minden területen visszaszorul, fogy, arra
tanít minket, hogy felajánljuk egymás számára
tapasztalatainkat és erőforrásainkat. Mindkettőnknek van mit
tanulni a másiktól, ezért elhatároztuk: az intézmény- és a
programszervezésben is megnyilvánuló együttműködést alakítunk
ki. Ennek megfelelően a gyakran nehézkesen működő,
bizalmatlan légkörű zsinatot megerősítettük, az eddig is létező
közös intézményeinket – a pedagógiai és a nyugdíjintézetet,
valamint a diakóniát – a teológiai fakultás mellé telepítettük,
közös lelkésztovábbképző intézetet és a fegyelmi ügyek
megelőzését segítő mediátori szolgálatot indítottunk el.
Ezek testesítik meg a Romániai Református Egyházat, amelynek
természetesen megmaradnak az egyházkerületei is a sajátos
helyi problémák megoldására. A fejleményeket egyébként a
nyugati partnereink is üdvözölték, hiszen teljesen abszurd,
hogy az elmúlt évtizedekben a nemzetközi fórumokon is két
egyházként jelentünk meg. Most az Egyházak Világtanácsa (EVT)
őszi nagygyűlésére és a Kárpát-medencei egységes lelkészképesítő
vizsgára is közös képviseletet küldtünk. Külön elveszünk,
de együtt erősek vagyunk, és meg tudunk állni a közös ellenséggel
szemben.
Ellenség? Ki lenne az?
K. B.: Aki egyházként és nemzetként is el akar minket tüntetni,
be akar olvasztani, el akar üldözni – egyszóval aki a létezésünk
ellen tör. Ma is homogenizáló politikát folytató rendszerben
élünk, nem lehet nem tudomást venni erről.
Ilyen egyszerű lenne: az erdélyi magyarság ellensége a
nemzetállamot építő román politika? Egy korábbi beszélgetésünkben
éppen arra utalt, hogy sokszor önmagunk ellenségei vagyunk.
K. B.: Nincs ellentmondás. A külső elnyomás és a belső
gyengeségeink egyszerre keserítik az életünket. Minden
bajunkat nyilván nem lehet a körülöttünk élőkre fogni. Elsőként
mindig a magunk megújulásával kell foglalkoznunk, akkor várhatunk
el másoktól is változást, vagy legalább annyit, hogy komolyan
vegyenek minket.
Csűry
István: Nemcsak a köröttünk élőket vagyunk hajlamosak hibáztatni,
hanem gyakran a múltnak is nagyobb jelentőséget tulajdonítunk
a kelleténél. Ma is sokan szidják a kommunizmust, és bár
okkal teszik ezt, mégis szó nélkül mennek el amellett, ami a
kommunistáknak is bűnük volt és nekünk is az. Az istentelenség
sajnos itt van velünk a mai világban is, sőt a korábbinál is
alattomosabban támadó módon. A problémák gyökere ez. A
feladatunk ezért az, hogy a magyarságnak ebben a fogyatkozó,
sokfelől támadott állapotában rámutassunk arra az erőforrásra,
amely nem valamiféle tartalék, hanem felülről érkező erő.
Újra fel kell emelni lehorgasztott fejünket, és Isten felé
kell fordítani tekintetünket.
Hogyan folyik a kapcsolattartás a református egyház és a
vele ellenséges román államhatalom között?
Cs. I.: A miniszterelnök alá tartozó egyházügyi államtitkárságon
keresztül, ahol korábban, amíg az RMDSZ kormányon volt, egy
magyar munkatárs segítette az ügyeinket. Azóta viszont nincs
ott erős emberünk, aminek nagyon érezzük a hiányát, ezért a
jelenlegi helyzetben még intenzívebben fordulunk a nyilvánossághoz.
K. B.: A kapcsolattartás formailag talán kielégítő, de
a tartalom még nem győzött meg minket arról, hogy valóban az
ortodox egyházzal azonos elbánásban részesülnénk, amely, ha
kimondatlanul is, de gyakorlatilag államegyházként működik,
és ez komoly privilégiumokat jelent számára. Elég, ha csak az
állam és az ortodoxok között megkötött, az oktatást vagy a
szociális ellátást érintő különmegállapodásokra
gondolunk, vagy arra, hogy állami támogatással nyolcszáz
ortodox templom épül egyszerre Romániában, míg mi azt a két-három
kis templomunkat is alig bírjuk befejezni. Az állam nem hajlandó
elismerni a református oktatás több évszázados hagyományait
sem, ami szintén folyamatos feszültségforrást jelent közöttünk,
a szociális intézményeink fenntartásához pedig nem ad kellő
támogatást. Persze az intézményeink finanszírozását magunk
is megoldanánk, ha rendben lezajlott volna a vagyon-visszaszármaztatás,
de az állami apparátus ezt is ott akadályozza, ahol csak tudja.
Egyik kolozsvári ingatlanunkat néhány hete, tizenkét év
pereskedés után kaptuk vissza, ami óriási idő- és pénzveszteség
számunkra.
Az EVT-ben a protestáns és görögkeleti egyházak együtt
járják az ökumené útját. Elképzelhetetlen, hogy a nagy
tekintéllyel bíró román ortodoxok felszólaljanak a kisebbségi
magyar egyházakat érő megkülönböztetés ellen?
K. B.: A nemzetközi és felekezetközi fórumokon – általános
közép-kelet-európai szokás ez, de Románia különösen jól
teljesít ezen a téren – gyakran a szebbik arcunkat mutatjuk,
ám a hétköznapi valóság jóval árnyaltabb ennél. A 2007-es
nagyszebeni ökumenikus nagygyűlés óta kérjük, hogy jöjjön
létre egy ökumenikus tanács Romániában. Eddig csak a Romániai
Vallási Felekezetek Tanácsára futotta, ami évente egyszer az
ortodox pátriárka elnöklete alatt ül össze. Néhány konkrét
kérdésben azért sikerült már közös álláspontot kialakítanunk.
A mélyebb közeledésre akkor kerülhet majd sor, ha az
ortodoxoknak is valamilyen érdeke fűződik hozzá. Ez talán nem
is utópia: bár Romániában és keleten erős az ortodox egyház,
de a világ jelentős részén a protestánsok vannak többségben.
Márpedig a keresztyén értékrend európai vagy globális képviseletében
nem boldogulhatunk egymás nélkül.
Nemrég volt az ökumenikus imahét. Azzal kapcsolatban is
ilyen visszásak az erdélyi tapasztalatok?
Cs. I.: Az ortodox egyház gyakran tüntetőleg távol marad
az alkalmakról. Ha mégis elküldi képviselőjét, az legtöbbször
egyszerű világi papi öltözetben jelenik meg, ezzel is jelezve
az ortodox híveknek, hogy ez nem olyan rangú alkalom. Legfeljebb
csak a kiadott kétnyelvű liturgiás füzetben, de a gyakorlatban
nem igazán működik az ökumenikus közösség.
Pásztorlevelekben, nyilatkozatokban, igehirdetésekben
folyamatosan az erdélyi magyar kiegyezés szükségét hangsúlyozzák.
A két egyházkerület együttműködése a politikum számára is
példát adhat az egységteremtésben?
K. B.: Ezt mások tudják megítélni. Ám egy biztos: mi az
egységben vagyunk érdekeltek, a megosztó politikára nem
adhatjuk az áldásunkat. Ez az egyház lényegéből is fakad, ha
úgy tetszik, teológiai kényszer számunkra. Elfogadhatatlan,
hogy az egység a hatalomvágy és az anyagi ambíciók miatt törjön
szét. Ennél sokkal magasabb szempontoknak kellene vezérelnie a
cselekedeteinket. Ráadásul, ha nem jön létre megegyezés, a
hatalmukat és a megélhetésüket is elveszíthetik azok, akik képtelenek
a kompromisszumra. Hogy a közösséget érő hátrányokról ne
is beszéljünk. Ma leginkább talán a református egyház
demokratikus választási rendszere lehet példa az erdélyi
magyar politikai közösség számára. Ennek lényege, hogy a
vezetők mandátuma ciklushoz kötött, és mindenki legfeljebb
csak egyszer választható újra. Ez a rendszer biztosíték arra,
hogy senki ne betonozhassa be magát a hatalomba, így nem kényszerül
senki új pártot vagy éppen egyházat alapítani, mert a
mindenkori feltörekvő, új nemzedéknek is reális esélye van
arra, hogy a közösség bizalmát elnyerve a korábbi eredmények
megtartása mellett megvalósíthassa elképzeléseit.
Cs. I.: Nemrégiben templomot szenteltünk Németszentpéteren.
Az Arad megyei falucskában, ahol az ötvenes években csupán
egyetlen magyar élt, az elmúlt évtizedekben ötven főre
gyarapodott a közösség, főleg a Szilágyságból odaköltözött
reformátusokból. Ők ahelyett, hogy elvesztek, szétszóródtak
volna, a hozzájuk Aradról kijáró lelkipásztor palástja köré
gyűltek, és gyülekezetet szerveztek. Miért? Mert talán különböző
pártok szavazói, de Isten Igéje és a magyarság mindnyájuk számára
fontos. Az egyház feladata az ilyen csodák munkálása azáltal,
hogy az egységet hirdeti és összegyűjti az embereket.
A székelyek őszi nagy menetelésén soha nem látott tömeg
mozdult meg az autonómiáért. Ez is reményt ad az összefogásra?
Cs. I.: A menetelésben résztvevők vagy az azért otthon
imádkozók megérezték, hogy az együtt kimondott akarat és az
annak érdekében történő közös megmozdulás óriási erőt
jelent. Kifelé is fontos üzenete van, de a közösséget magát
is megerősíti.
K. B.: Mi, magyarok békeidőben mindig rivalizálunk egymással,
de baj esetén össze tudunk fogni. Az erdélyi magyar társadalom
talán felismerte végre, hogy a széthúzás már közösségünk
létét veszélyezteti. Az embereket a menetelésre szállító különvonat
mozdonya a román vasút szerint elromlott. Ennek pillanatok alatt
híre ment a rádióban, és a szabad hellyel rendelkező autósok
a pályaudvar felé kanyarodtak a hoppon maradt tüntetőkért. Ez
is azt mutatja, hogy nekünk néha tényleg Mohács kell, mert
ezek a kihívások indítják be bennünk az ösztönös védekezési
mechanizmusokat.
Tavasszal választások lesznek Magyarországon, amelyen immár
a határon túliak is részt vehetnek. Mit javasolnak, elmenjenek
az emberek szavazni, vagy inkább maradjanak ki a magyarországi
politikából?
K. B.: Lehetőleg minél többen éljünk ezzel a jogunkkal!
A mi szempontunkból ugyanis ez a választás nem csupán a következő
négy évről szól, hanem eldöntheti, hogy a következő évtizedekben
a határon túli magyarság továbbra is súlytalan marad, vagy
megkerülhetetlen tényezővé válik-e a magyar politikában. Ez
természetesen nemcsak az anyaországi választásra igaz: a külhoni
magyarságnak alapvető érdeke, hogy a lehető legmagasabb számban
vegyen részt bármiféle referendumon, így növelve érdekérvényesítő
képességét.
Cs. I.: Éppen ezért készek vagyunk arra is, hogy az egyházhoz
fordulóknak segítsünk a választási regisztrációban. Lehet,
hogy arányainkat tekintve nem leszünk sokan, de aktivitásunkkal
talán a Magyarországon és nyugaton boldogulásukat kereső
fiatalabb nemzedéknek is példát mutathatunk: ha nekünk, az
itthon maradtaknak ilyen fontos a részvétel, talán ők is
jobban megmozdulnak.
Azt is megmondják, kire szavazzanak?
K. B.: Nem szólunk bele a napi politikába, legfeljebb a számunkra
fontos értékeket hangsúlyozzuk, amikor részvételre buzdítunk.
Az erdélyi magyar közösség tájékozott, a döntéshez szükséges
információk bárki által elérhetők, mindenki – a keresztyén
ember is – ki tudja választani, hogy ki képviseli leginkább a
számára és az egyháza számára fontos értékeket. Hogy aztán
a politikai erő megválasztása után mi lesz annak programjából,
mindig kérdés, de az egyháznak éppen itt van a feladata: élő
lelkiismeretként figyelmeztetnie kell a politikát a vállalásaira
és a kötelességeire.
Melyek az egyház
által hangsúlyozott értékek?
Cs. I.: A hit, valamint a család, az egyház és a nemzet közössége.
Az embereknek arra kell választ adniuk magukban, hogy melyik
politikai formáció az, amelyik a hitükhöz és a nemzeti öntudatukhoz,
a személyes és a nemzeti jövőképükhöz legközelebb áll világnézetében.
Melyik az, amelyik vállalja az alapvető keresztyén értékek képviseletét,
és ki meri mondani: igenis szükségünk van Istenre ebben a
nyomorult világban.
Szöveg: Kiss Sándor,
Portrék: Sereg Krisztián
(A cikk a Reformátusok
Lapja 2014/5. számában jelent megÖ
|