2014.02.14.
Csorja Gergely: Együtt vagy külön?
Alekszandr
Szolzsenyicin nagyszabású munkája az Együtt (Oroszok és zsidók
a cári birodalomban és a Szovjetunióban) természetesen
antiszemitának minősíttetett. A minősítés oka, hogy az
orosz–zsidó együttélés konfliktusaiban nem kizárólag az
oroszokat jelölte meg felelősnek. A magyar-zsidó együttélésről
ilyen mélységű és ennyire megalapozott objektív munka még
nem született.
A Magyar Tudományos
Akadémia valami kideríthetetlen okból támogatta és kiadta
Hernádi Miklós Együtt vagy külön, magyar–zsidó együttélés
a szociológus szemével című könyvét. A könyv lényegében
Hernádi korábban, 1989-től írt és megjelent cikkeit, esszéit,
tanulmányait tartalmazza és ez a mostani kötetcím talán
Szolzsenyicin munkájára is utal. Érdemtelenül.
Hernádi írásai
az előszó ellenére sem tekinthetők tisztán szociológiai
jellegű írásoknak. Elsősorban azért nem, mert a szerző kísérletet
sem tesz a címben megfogalmazott kérdés legalább két oldalról
történő megközelítésére. A könyvben írásról írásra lényegében
csak a zsidó, vagy a zsidó rettegés alapállapotát indokoló
zsidóellenes nézőpont jelenik meg, pontosabban arra történik
kísérlet, hogy a lehető leginkább bizonyítva legyen az előszóban
rögzített axióma:
Akár van sapkája
a magyar zsidónak, akár nincs, mindenképp megkapja a maga büntetését
– fordíthatjuk le közbeszédre a történeti megfigyelést.
Finomabban ezt úgy lehet kifejezni, hogy mind a hasonulás, mind
a különbözés óhatatlanul nem autentikus viselkedéseket generál,
amelyek visszatetszők lehetnek akár az indító, akár a megcélzott
közösség szemében. Annyi bizonyos, hogy a hasonuló zsidó már
más, mint nem hasonuló társai, miközben – ezt mutatja a története
– továbbra is más marad, mint a megközelíteni próbált nem
zsidó közösség. Kétszeres a mássága. Ha viszont megmarad a
nem zsidóktól mért különbözésében, egyszeres lesz csak a különbözése,
mert legalább zsidó társaitól nem különül el, miközben talán
nem kell nagyobb büntetésre számítania, mint annak, aki
hasonulni próbál.
Ez az alapvetés lényegében
meghatározza az egész munkát és tulajdonképpen itt be is
fejezhetnénk a további kutakodást. Egyszerűen erről a pontról
nincs értelme semmiféle feltáró elemzést végezni. Itt
ugyanis már az elemzés végénél tartunk. A hipotézis tehát,
hogy a magyar zsidó mindenképpen, eleve kiszolgáltatott,
vesztes, támadott helyzetben van maga a végkövetkeztetés is. A
közben lévő kettőszáz valahány oldal csak töltelék.
Ez persze nem csak
Hernádi, de lényegében a témával foglalkozó összes mérvadó
elemző módszere. Annak ellenére, hogy a zsidóság ilyen értelmű
hátrányos helyzetét Magyarországon lényegében semmi sem
bizonyítja a kiegyezés óta, természetesen a második világháborúval
kezdődő cezúra kivételével. Magyarországon nem volt lényegi
pogrom, ellentétben mondjuk a román hatóságok által végrehajtott
15 000 áldozatot követelő jászvásári vérengzéssel. Az
1941-es vagy az 1944-től megvalósuló kiutasítások és deportálások
teljesen más, nem pogrom jellegűek voltak, de erről később. A
mérvadó elemzők azonban ennek ellenére következetesen
eljutnak az üldözött magyar zsidó képéhez, akit végeredményben
a többségi társadalom kitaszít, akinek bizony még ma is félnie
kell. Amint látjuk, a tautológia ilyen mérvű használata csak
itt, a zsidóságról szóló szociológiai, kulturális antropológiai
elemzésekben megengedett, sőt kötelező.
Hernádi munkája
azonban más, komoly csúsztatásokat, sőt valótlanságokat is
tartalmaz. Az egyik legdurvább és minket személyesen is érintő
hazugság a következő:
Pedig a hatvanas
évektől kezdve – Ungvári az 56 után börtönre ítélt zsidó
írókkal csípi el a fonalat – egész rajra való új zsidó író
jelentkezett Konrád Györgytől Moldova Györgyig, Láng Györgytől
Mezei Andrásig, Fejes Endrétől Sándor Ivánig, Kertész Imrétől
Ember Máriáig, Kardos G. Györgytől Eörsi Istvánig, Kertész
Ákostól Orbán Ottóig, Gera Györgytől a fiatalabb Spiró Györgyig,
Dalos Györgyig, Kornis Mihályig vagy Vámos Miklósig, és a
listát még bízvást folytathatnám. A Lukács-iskola, a magyar
film, a szociológia, a szociográfia, a történetírás, a közgazdaság
vagy a pszichológia hatvanas évekbeli felvirágzása is zsidó
tanulmányírók egész raját dobta a „csillapított”, de azért
eltéveszthetetlen magyarországi reformmozgalmak élvonalába.
(Ahogy a prágai tavaszt és a lengyelországi Szolidaritás
mozgalmat is jelentős zsidó részvétel jellemezte.) Aczél György
„húzd meg, ereszd meg” kultúrpolitikájának védőszárnyai
alatt valóságos reformkora jött el az irodalmi, művészeti és
társadalomkritikai gondolkodásnak, méghozzá nem csekély részben
zsidó értelmiségiek részvételével.
E reformkor
nemezisének egy olyan árulás bizonyult (a hatalom közelébe
kerülő Csurka és Csoóri hirtelen és agresszív elfordulására
gondolok a zsidó reformertársaktól), mint amilyen a Nyugat
testvéri magyar–zsidó együttmunkálkodását zilálta szét
1920-tól.
Csurka és Csóori
került nyilván a hatalom közelébe és nem Pető Iván, Bauer
Tamás és a többiek, akik az első adandó alkalommal összeálltak
az utódpárttal. Ez a kijelentés nem szociológiai, tudományos
vagy szakmai kérdés, hanem egyszerűen hazugság.
Mint ahogy bár lényegesen
enyhébb, de szintén kifogásolható álláspont, hogy Itt (mármint
Magyarországon – Csorja) jobbára zsidók végezték el, a törzsökös
magyarságot is gazdagítva, másokkal karöltve a gazdaság
modernizálását. (Most nem beszélek a honi néprajz, nyelvészet,
sajtó, jogelmélet, népegészségügy, filozófia, szociológia,
filmművészet stb. útnak indításáról.) A gazdasághoz rámenősség,
eltökéltség és persze finesz is kelletik.
Ez a kitétel azt
a nyilvánvaló és szociológus szemmel talán észlelhető tényt
kívánja bagatellizálni, hogy a kiegyezés utáni konjunktúrában
a zsidó tőkés réteg soha nem látott gazdasági fejlődésnek
indult, miközben a magyar társadalom meghatározó kisbirtokosi
rétege jórészt elszegényedett, a jelentős zsellér réteg
pedig tovább nyomorgott. A sajtó és bizonyos tudományterületek
meghatározó csoportja 1910-re lényegében a zsidóságból került
ki. És bármennyire is tetszetős az az elképzelés, hogy a zsidók
jobban tanultak, tehetségesebbek, okosabbak voltak, a valóság
ennél azért árnyaltabb. Azok a társadalmi feszültségek, mely
a zsidók és nem zsidók között keletkeztek reálisan nem
tekinthetők az ártatlan zsidóság és a gonosz többségi társadalom
ellentéteinek. Ilyen társadalmi ellentétek ugyanis nem léteznek.
A zsidóság térfoglalása egyénenként természetesen érthető,
ki ne akarna gazdagodni, diplomát szerezni, tudományos karriert
befutni, de összességében óhatatlanul is feszültséget szül.
Tényként kezelhetjük, hogy a zsidóságon belül az esetleges
önkorlátozás lehetősége fel sem vetődött, mint ahogy a témával
foglalkozó mérvadónak kikiáltott szerzők még csak fel sem
említik ezt a kérdést. Ugyanis az esetleges zsidó önkorlátozás
kérdése, már önmagában megkapja az antiszemita jelzőt.
A zsidónak mint
felforgató ellendrukkernek a képe szertefoszlik, ha a szociológiai
valóságot tekintjük. (Persze, érdekel még bárkit is a valóság?)
A keresztény értékek hangoztatása zsidó szempontból sem
lehet visszás, ha a közerkölcsök javulását hozza. (Meg azért
sem, mert ezen értékek kidolgozásában a zsidóságnak is volt
némi része.) A kommunizmussal való szakítás zsidó szempontból
sem lehet fenyegető, ha ez nem a zsidóüldözés fedőneve lesz,
hanem hitvány érdekemberek félreállítása. Ne feledjük, a
magyar zsidóság sohasem vállalt érzelmi közösséget Rákosiékkal.
Kádárékkal sem. Azok sem vele. Annál inkább Kossuthtal,
Adyval, Nagy Imrével. A zsidóságnak nem csak dicsőségtáblája,
szégyentáblája is van, és az utóbbira rákerült tagjainak
lefokozását maga is sürgeti – ha ezeknek felelős tettei, nem
pedig véletlen ősei kerülnek pellengérre – írja Hernádi.
Bizony, bizony.
Csakhogy miközben a magyar zsidóság egy részének deportálásáért,
a végeredményben német utasításra, német megszállás alatt
történt deportálás tényéért a magyar államnak, minden
magyar közéleti tényezőnek, és tulajdonképpen minden magyar
embernek vezekelnie és nem mellesleg fizetnie kell, addig a zsidóság
köreiből kikerült bűnösök, akik a Vörös Hadsereg árnyékában
leszámoltak a magyar középosztállyal, akiknek vér tapad a kezükhöz,
zsidó oldalról el vannak intézve annyival, hogy a magyar zsidóság
sohasem vállalt érzelmi közösséget Rákosiékkal.
Rendben, de akkor
azt se feledjük, hogy a magyarság sohasem vállalt érzelmi közösséget
a vagonírozásban résztvevő csendőrökkel vagy a nyilas csürhével.
A nyilasok által a Nemzetőrségből átalakított ún. KISKÁ
tagjai közül sokan, többek között a nagybátyám, 1944-ben
Budapesten fegyveres harcot folytattak a nyilasok, majd később
az oroszok ellen is.
Készséggel vállalom
az erkölcsi felelősséget a magyarok által elkövetett bűnökért,
akár egyetlen nyilas vagy csendőr által elkövetett zsidóellenes
bűntettért. De akkor a zsidóság is vállalja az erkölcsi
felelősséget Rákosiért, Péter Gáborért, Himler Mártonért,
Gerő Ernőért és a többi véreskezű zsidó gyilkosért. Akkor
a zsidó szervezetek is vezekeljenek, vegyenek részt a
kommunizmus áldozatainak emléknapján, és tegyék nyilvánvalóvá,
hogy bár nem vállalnak érzelmi közösséget a bűnösökkel,
de mégis kötelességüknek tartják a magyar nemzet megkövetését.
Együtt vagy külön ezen az alapon lehet a termékeny szimbiózis felé
elmozdulni és nem a magyar társadalom revolverezésével és különösen
nem az MTA, tehát az adófizetők pénzéből megjelentetett
hazugságokkal.
|