2014.02.14.
Összesen 11, korábban bezárásra ítélt
mellékvonalon indítottuk újra a személyszállítást
A MÁV-START működésének kiszámítható, tervezhető finanszírozását
a tavaly megkötött
hosszú távú személyszállítási közszolgáltatási
szerződés garantálja
A Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium február közepétől újabb 15 mellékvonalra
terjeszti ki a 15 helyett már 25 százalékkal olcsóbb regionális
tarifákat. Tavaly júniustól 15 viszonylaton 15 százalékkal
olcsóbb jegyekkel és bérletekkel utazhatnak a vonatot választók.
A fél éve megkezdett folyamat újabb állomáshoz érkezett: a
szaktárca további 15 mellékvonalon vezeti be a regionális
tarifákat február közepétől.
2013
nyarától 15 mellékvonalon 15%-kal olcsóbban utazhattak a
vonattal közlekedők. Mik az eddigi tapasztalatok? Többen választották
így a vonatot, mint az autót, vagy az autóbuszt? – kérdezem Dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárt.
Az országos és távolsági forgalomban a vasút
elsőbbségének kell érvényesülnie: a folyamatos pályafejlesztések,
a nyomukban járó menetrendi kínálatbővítések és a járműállomány
korszerűsítése ezt a célt szolgálják. Az autóbuszoknak a
kormányzati törekvések szerint elsősorban a regionális és ráhordó
szolgáltatások terén lehet szerepük. A vasút ebben a körben
a közúti alternatívákkal szemben – elsősorban az eljutási
idők szempontjából - versenyképes szolgáltatást nyújtó
vonalakon lehet előnyös helyzetben. Az
uniós források kizárólag a nagy nemzetközi közlekedési
folyosók magyarországi szakaszain megvalósuló vasúti
infrastruktúrafejlesztésekben hasznosulhatnak. A hazai hálózat
fennmaradó részén a rendelkezésre álló költségvetési támogatásból
szinte csak a közlekedés biztonságát garantáló alapvető
karbantartásra futja. A mellékvonalak - sok esetben erősen
leromlott - műszaki állapotának gyors javulására így érdemben
nem lehet számítani. A regionális közlekedésben tehát leginkább
az árak csökkentésével nyújthat vonzóbb szolgáltatást a
vasút. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly nyáron ezért
döntött a fizetőképes kereslethez is jobban igazodó regionális
tarifák bevezetéséről. A szezonális hatások és egyéb külső
tényezők (pl. benzinár-mozgások) miatt az első hat hónap
alapján teljes értékű következtetéseket nem lehet levonni.
Az újabb, nagyobb mértékű tarifacsökkentés eredményeit a jövő
év első felében tervezi elemezni a fejlesztési tárca.
Ezen a
mellékvonalakon közlekedő vonatokat főleg a munkába járók
veszik igénybe?
–Vegyes
a kép, van olyan viszonylat, ahol a hivatásforgalmi utazások
egyértelmű túlsúlya mutatható ki, ilyen például az elővárosi
vonalnak számító Lajosmizse-Kecskemét. Másutt a vasút kétségkívül
turisztikai szerepet is betölt, például a
Balatonfenyves-Somogyszentpál, Szilvásvárad-Eger vagy Veszprém-Zirc(-Győr)
vonalszakaszokon.
Szempont
volt az is, hogy a vonalak hátrányos helyzetű térségekben
futnak?
–A
tavaly kijelölt szakaszok esetében több volt a közös nevező:
mindenütt elöregedett járművek közlekednek a rosszabb műszaki
állapot miatt hosszú menetidőkkel, kisszámú járatban. Az
idei körben más szempontok is a regionális besorolás mellett
szólhattak, akár a buszok kedvezőbb vonalvezetése vagy az,
hogy a vonal hátrányos helyzetű térségben fut (ld. pl. a
Miskolc – Tiszaújváros, Miskolc – Tornanádaska, Mátészalka
– Záhony viszonylatokat).
Ha
már a mellékvonalaknál tartunk; tudvalevő, hogy az
MSZP-SZDSZ-es kormányok idején számtalan mellékvonalat szüntettek
meg gazdaságossági szempontra hivatkozva. Ezeket 2010-től újra
megnyitották?
–A
kormányváltás után két lépcsőben, összesen 11, korábban
bezárásra ítélt mellékvonalon indítottuk újra a személyszállítást.
Február közepétől ezek mindegyike a 25 százalékkal olcsóbb
regionális tarifával vehető igénybe.
A szaktárca most
további 15 mellékvonalon vezeti be a regionális tarifákat
február közepétől. Miből tudják mindezt kigazdálkodni?
–A MÁV-START működésének kiszámítható,
tervezhető finanszírozását a tavaly megkötött hosszú távú
személyszállítási közszolgáltatási szerződés garantálja.
A regionális tarifa kiterjesztése vonalankénti átlagban éves
szinten 6 millió forint bevételkieséssel járhat. A jelentős
árcsökkenésnek ugyanakkor előzetesen nehezen becsülhető érdemi
utasszám-növelő hatása is lehet.
Milyen felmérések
előzték meg azt, hogy mely mellékvonalakon alkalmazzák a
regionális tarifákat?
–A kedvezményes árú jeggyel igénybe vehető
vonalak köréről ezúttal is a MÁV-START Zrt. javaslata alapján
döntött a minisztérium.
Ez a
tarifarendszer magyar találmány, vagy több EU-s országban is
bevezettek már hasonlót?
–Az EU-n belül sokszínűek az árképzési
rendszerek, a tarifák ezzel együtt is számos helyen
tartalmaznak olyan elemeket, amelyek a szolgáltatási szinthez és
a kereslethez igazodóan befolyásolják a díjszinteket.
Így összesen
mennyi kilométeren utazhatnak olcsóbban Magyarországon a vasúttal
közlekedők?
–A második körrel együtt már összesen közel
1400 kilométeren, a hazai vasúthálózat ötödén lesz olcsóbb
az utazás február közepétől.
Igaz, életkorom
miatt, csak a ’80-as évek közepétől kísérem figyelemmel a
vasúti tarifák alakulását, de nem emlékszem arra, hogy
valamikor is csökkentek volna a jegyárak. Előfordult 1990 óta
ilyen nagymértékű árcsökkentés Magyarországon? Elérhető
ezzel, hogy a vasút szerepe megnövekedjen a regionális
forgalomban?
–A mostanihoz fogható mértékű árcsökkentésre
a rendszerváltás óta nem volt példa. A lépés egyenes következménye
a lakossági terhek mérséklését középpontba helyező kormányzati
törekvéseknek. Közlekedésszakmai szempontból is fontos előrelépést
jelent, hiszen általa a vasút versenyhelyzete az inkább az autóbuszos
szolgáltatók terepének számító regionális forgalomban is erősödhet.
Mindennek a
fejlesztésnek munkahelyteremtő vonzata is van? Tehát több vasúti
dolgozót alkalmaznak?
–Az eltérő jegyárak
alkalmazása nem jár többletfeladatokkal, a regionális tarifás
vonalak változatlan számú személyzettel működnek majd.
Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a szolgáltatási
szinthez igazodó árképzés hozzájárulhat a vasutas
munkahelyek megőrzéséhez.
Tekintsünk
vissza az elmúlt évre, mely az Infrastruktúráért Felelős Államtitkárság
szerint a bővülés esztendeje volt. Kezdjük azzal, hogy milyen
metódus szerint történt a közösségi közlekedési cégek
szervezeti átalakítása? Mi tette indokolttá a MÁV-GÉPÉSZET
és a MÁV-TRAKCIÓ integrálását a MÁV-START-ba?
–Az
integráció révén a MÁV-START látja el a személyszállításhoz
kapcsolódó egyéb tevékenységeket, a társasághoz kerültek a
vontatási, jármű-karbantartási és -fejlesztési szolgáltatások.
Az egyesítés költséghatékonyabb, gyorsabb és egyszerűbb működést
tesz lehetővé, az idén több mint ötmilliárd forint megtakarítás
várható tőle. Hosszabb távon pedig az állami szerepvállalás
10 százalékos csökkentését eredményezheti a szolgáltatási
színvonal folyamatos fejlesztése mellett. A Volánoknál a korábbi
24 cég feladatait 7 regionális társaság fogja ellátni, ezzel
hatékonyabb lesz a működés és üzemvitel, ésszerűbben
hasznosulnak a telephelyi és pályaudvari infrastruktúrák. Az
átszervezés teljes lezárása 2014 végéig várható az autóbuszos
személyszállítási közszolgáltatásban.
Azt nyilatkozták
önök, hogy a Volán-társaságoknál a következő évtizedben a
meglévő 9 ezer darabos helyi és helyközi autóbuszflotta
mintegy 90 százalékának cseréjére lenne szükség. Ez egy
igen magas arány. Milyen forrásból tudják megvalósítani ezt
a cserét?
–A Volánoknál a tavalyi év második
felében már megindultak az első központilag koordinált járműbeszerzési
tenderek. A vásárlások közvetlen fedezetét a Magyar Fejlesztési
Bank Zrt. Közösségi Közlekedésfejlesztési Finanszírozási
programja, a hitelek megtérülését pedig a társaságok bevételei
biztosíthatják. A regionális átalakítástól várt hatékonyságjavulás
már néhány százalékos szint esetén is sok száz elöregedett
autóbusz korszerűbbre cserélését alapozhatja meg.
2014-ben a közösségi
közlekedésben milyen lényeges fejlesztések várhatók?
A Budapest-Esztergom vasútvonal
átfogó korszerűsítése idén a solymári, pilisvörösvári és
piliscsabai állomásépületek teljes körű felújításával
folytatódik. Az Északi Vasúti-hídig tartó szakasz kivitelezése
várhatóan az év végéig befejeződik. A teljes átépítés után
a Budapest – Esztergom viszonylaton több mint 20 perces menetidő
csökkenés várható. Az utazás a tavasztól főleg elővárosi
vonalakon folyamatosan forgalomba álló új FLIRT motorvonatoknak
köszönhetően egyre kényelmesebb lesz. A MÁV-START és a GYSEV
közös közbeszerzés keretében 48 motorvonatot vásárol meg,
és állít forgalomba 2015 őszéig. A hazai FLIRT-flotta így az
évtized közepére száztizenkét járműből áll majd. A MÁV-START, folytatva a 2013-ban megkezdett munkát, összesen 1 milliárd
forintot fordít a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti
kocsik – közel 300 jármű – megújítására. A személyszállító
vasúttársaság több mint 700 jármű átalakítását tervezi
annak érdekében, hogy ingyenes WiFi szolgáltatással tegyék kényelmesebbé
a vasúti utazást. Mostanáig több mint 400 kocsit szereltek fel
WiFi routerrel a távolsági és elővárosi forgalomban.
A várakozásoknak
megfelelő eredményt hozott a megtett úttal arányos
elektronikus díjszedés júliusi bevezetése?
–A hazai közlekedés elmúlt
évtizedének egyik legnagyobb sikere a megtett úttal arányos
elektronikus díjszedés júliusi bevezetése. A díjszedési
infrastruktúra a sokéves előkészítés eredményeire alapozva,
mindössze két és fél hónap alatt épült ki. A rendszer üzembiztosan
működik, a díjbevételi elvárásokat már az első félévben
sikerült felülmúlni, azok várhatóan idén, az első teljes évben
is teljesülnek. A fejlesztési tárca és az útdíjfizetési
szolgáltató a bevált megoldások további finomhangolására törekszik.
A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos
útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez.
Medveczky Attila
|