2014.02.14.
Az állami ösztöndíj nagyon erős minőségi ösztönzőt jelent
A felsőoktatási intézmények közti verseny kihat a tudományos
életre, és a képzésre is
A 2013. évi felvételi
eljáráshoz kapcsolódóan a kormány eltörölte a keretszámokat,
és engedményeket tett azzal is, hogy egyes szakokra már 240
ponttal is be lehetett kerülni. Így tehát minden eddiginél több,
58.844 állami ösztöndíjas hallgató kezdhette meg tanulmányait
2013-ban. Nem csak a hallgatóknak, a felsőoktatási intézményeknek
is érdeke, hogy motivált, jó képességű hallgatók kerüljenek
be a rendszerbe. Ezért ezt a pontszám idén az alapképzésen- a
HÖOK és a Rektori Konferencia kérésére – 260 pontra
emelkedett. Szerkesztőségünk vendége: Dr.
Klinghammer István felsőoktatásért felelős államtitkár.
A 2013. évi felvételi eljáráshoz kapcsolódóan a
kormány eltörölte a keretszámokat, és engedményeket tett
azzal is, hogy egyes szakokra már 240 ponttal is be lehetett kerülni.
Idén viszont ez a pontszám 260 –ra emelkedett. Mi az oka ennek
a szigornak?
–A pontszám megemelését
nem szabad szigorként értelmezni, mert a tavalyi 240 pont a kormány
gesztusaként értelmezhető, hiszen így nagyon gyenge, közepes
tanulók is bejuthattak a felsőfokú intézményekbe. Egy ilyen
tanuló számára nagy kihívást jelent a felsőoktatási tanulmányok
megkezdése, mert hamar kiderülnek a hiányosságai. Ez frusztrációt
eredményezhet számára. Éppen ezért emeltük meg 20 ponttal a
bekerülési határt, amivel egyetértett a HÖOK és a Magyar
Rektori Konferencia is. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a
jelentkezőnek legalább egy főtárgyból négyesre kell érettségiznie.
Ha jól belegondolunk, ez sem egy teljesíthetetlen feltétel. Azt
is ki kell emelni, hogy azok a tanulók, akik 2013-ban bekerültek
a felsőoktatási intézményekbe, magasabb pontszámmal kerültek
be, mint amit mi minimumként meghatároztunk. A legtöbb egyetem
és főiskola, ami arra törekszik, hogy az onnan kikerült
hallgatók elismert diplomával rendelkezzenek, például eleve
emelt szintű érettségit kér a fölvételi tárgyból, vagy
megköveteli a jelentkezőtől a nyelvtudását igazoló okmányt
is. Jó lenne, ha a jövőben 260 pont fölött lenne a bejutási
küszöb, mert amint látjuk, a fiatalok számára az sem elérhetetlen.
Tehát a 260 ponttól lehetnek eltérések is az
egyetemi autonómia miatt?
–Természetesen, hiszen több
hazai egyetem az általa kibocsátott diplomájának minőségével
szeretne versenybe kerülni a nyugat-európai és a japán, kínai
felsőfokú intézményekkel. Teszik ezt főleg a hallgatók érdekében,
mert nekik majdan 30-40 éven keresztül a diplomájukkal kell
versenyben maradni, a külföldön végzett fiatalok mellett.
Professzorként az a véleményem, hogy 300 pont alatt nem érdemes
bekerülni a felsőoktatásba, mert aki alacsony pontszámmal kerül
be, könnyen kibukhat.
Van-e szégyenkezni valónk az EU-ban a hazai felsőoktatási
rendszert illetően?
–A felsőoktatási rendszer gyűjtőfogalom, melybe nagyon
különböző színvonalú intézmények tartoznak bele. A jobbnevű
felsőoktatási intézményeknek, amelynek diákjai több nemzetközi
versenyt nyernek, s amely oktatóinak tudományos munkásságát külföldön
is elismerik, nincs szégyenkezni valójuk. A magyar felsőoktatást
szinte divattá vált ócsárolni, holott az európai erős középmezőnybe
tartozik, és több egyetem munkája kiemelkedő nem csak európai,
de világviszonylatban is.
Ez azt jelenti, hogy versenyhelyzetet teremtenek a
főiskolák és az egyetemek között?
–Mióta létrejöttek a híres egyetemek, például a
bolognai, vagy a párizsi, kezdetét vette a verseny a felsőoktatási
intézmények között. Sok helyen hangoztattam már azt, hogy a művészetekben,
a sportban és a tudomány művelésében – az utóbbi része a
felsőoktatás – nincs demokrácia, verseny van. A felsőoktatási
intézmények a színvonal és a diploma értéke alapján
versenyeznek egymással is. Ez a verseny kihat a tudományos életre,
a képzésre és a társadalom egészére is. Az állami ösztöndíjrendszer
struktúráján belül a hallgató dönti el azt, hogy hol
szeretne tovább tanulni, és ez megmutatja a frekventált intézményeket,
valamint azt is, hogy mely felsőoktatási intézményeknek
kellene törekedni a magasabb színvonal eléréséhez.
Korábban a hallgatók ágáltak az állami
ösztöndíj ellen, mert úgy vélték, az állam megköti a kezüket,
hiszen a végzést követően annyi időt kell töltsenek
Magyarországon munkavállalóként, amennyi ideig az állam
finanszírozta a felsőfokú tanulmányaikat. Azóta lenyugodtak a
kedélyek?
–Helyre kell igazítanom a kérdésében elmondottakat,
mert a hallgatóknak csak kicsiny része tiltakozott az állami ösztöndíj
bevezetése ellen. Egyes politikusok azonban, sajnos megtévesztően,
röghöz kötésről beszéltek. 2013. március 1-jén jött létre
az önálló felsőoktatási államtitkárság, azt követően
pedig két –három hét alatt meg tudtunk egyezni a hallgatókkal.
Ők egyetértettek abban, hogy ha valaki a tanulmányai elvégzéséhez
a közösségtől kér segítséget, tehát állami ösztöndíjat
kap, akkor a közösséggel szemben kötelezettségei vannak. Így
meg tudtunk abban egyezni, hogy aki kéri a közösség segítségét,
tehát az állami fizeti az ösztöndíj által a tanulmányait, a
végzését követően, 20 éven belül legalább annyi időt
Magyarországon tölt munkavállalóként, mind amennyi ideig állami
ösztöndíjban részesült.
Azt miként döntik el, hogy mely felsőoktatási
intézmények kapják az állami finanszírozást?
–Annak alapján, hogy mennyi állami ösztöndíjas
hallgató tanul az intézményben, kapja az egyetem, vagy a főiskola
a finanszírozást. Az intézmények a tudományban, a kutatásban
– hiszen a tananyag megújítása céljából a felsőoktatásban
kutatásokat végeznek – elért eredményük alapján is kapnak
az államtól támogatást. A felsőoktatás átalakításának
stratégiai irányai között szerepel, hogy az intézmények támogatásának
70%-át az ott tanuló állami ösztöndíjas hallgatók száma,
30%-át pedig a kutatásban és tudományban elért eredmények
határozzák meg. Tehát nem csak a hallgatóknak, a felsőoktatási
intézményeknek is érdeke, hogy motivált, jó képességű
hallgatók kerüljenek be a rendszerbe. Így az állami ösztöndíj
nagyon erős minőségi ösztönzőt jelent a felsőoktatás
rendszerében.
Sokan azt nehezményezték, hogy néhány vidéki
egyetem jogászképzésén nem volt államilag finanszírozott
hely. Ez idén megváltozik?
–A 2014/2015-ös tanévre vonatkozóan is megállapodtunk
a HÖOK-kal arról, hogy melyik az a 16 szak, ahová viszonylag
magasabb pontszámmal lehet bekerülni állami ösztöndíjas
helyekre. Ezek azok a szakok, amelyek a diploma megszerzése után
könnyebb elhelyezkedést biztosítanak az életben. Amennyiben
azonban egy vidéki képzés vonzóbb a hallgató számára, akkor
döntése alapján, lehetősége van ott állami ösztöndíjjal
tanulni. Senki sincs elzárva attól a lehetőségtől, hogy vidéki
jogászképzésben vegyen részt, hiszen már 2013-ban is indítottak
állami ösztöndíjas jogászképzést vidéki egyetemeink.
Államtitkár úr az Educatio nemzetközi oktatási
szakkiállítás nyitónapján arról is beszélt, hogy ne a térség
legolcsóbb, hanem leghatékonyabb oktatási rendszerét hozzák létre.
Ez mit jelent? Többet költ az állam a felsőoktatásra, vagy a
hallgatóknak kell többet költeniük a diploma megszerzéséért?
–Az állam mindig az ország lehetőségeihez képest költ
a felsőoktatásra. Magyarországon jelenleg a GDP 1,5%-a kerül a
felsőoktatásba. Ennek hozzávetőlegesen a harmadát adja közvetlenül
az állam, s egy részét követett úton a ppp-programok finanszírozására
kell fordítani. Az egyetemek, a főiskolák több nemzetközi pályázatokon
is nyernek. A magyar felsőoktatás vezetése ebben a tanévben
136 milliárd forintot osztott el direkt módon a 27 állami felsőoktatási
intézmény között. Emellett körülbelül 490 milliárd
forintot nyertek el az intézmények kutatási és innovációs pályázatokon.
Az elnyert pénz egy része a kutatási tevékenységek forrásait
hivatott finanszírozni. A kutatások eredményei pedig kihatnak a
hallgatókra is, hiszen nem mindegy, milyen oktatói kar működik
egy adott intézményben.
Magának a felsőoktatás minőségének, fejlődésének
mennyire kell alkalmazkodnia a tudomány világának fejlődéséhez
és a piaci igényekhez?
–A tudomány fejlődéséhez nem alkalmazkodni kell, hanem
aktívan alakítani, ahogy említettem, az egyetemeknek kell tudományos
munkát végezniük. A tudomány eredményei nemzetköziek, de a
tudomány művelése viszont mindig nemzeti. Tehát a tudományt
azért kell itthon is művelni, hogy mi is nemzetközi eredményeket
tudjunk a világ rendelkezésére bocsátani. S akik az egyetemi
tudományos műhelyekben tevékenykednek, előre látják azt,
hogy a közeljövőben milyen kihívásoknak kell megfelelnie például
az iparnak, az agráriumnak. A piacokon lévő cégek pedig 3-4 évente
váltják a gyártási profiljukat. Ha a felsőoktatás csak a
piac napi igényeit szolgálná ki, akkor a régebben diplomázottak
nem találnák meg a helyüket. Éppen ezért szükséges jó
alapképzéssel kibocsátani a hallgatókat, hogy a piac gyors változásaihoz
alkalmazkodni tudjanak.
Medveczky Attila
|