2014.02.21.
Ervin atya: „Kicsit imádkozni is
kellene”
Kilencvenöt éves
Ervin atya, a szárhegyi születésű ferences szerzetes, akit szülőfalujából
Csíksomlyóra helyeztek. Szárhegyen többen úgy vélekednek,
hogy a páter elhelyezése csak az első lépése volt annak a
folyamatnak, amely a ferencesek és egyes községbeliek békétlenségét
szülte. Tavaly nyár elején kapott szárnyra a hír: elhelyezik
szülőfalujából Ervin atyát. Sokan az idős szerzetes harmadik
halálra ítéléseként kezelték a ferences rend döntését,
korábban ugyanis a politikai hatalmak kívánták kétszer is a
ferences testvér halálát.
A ferences rend az
érintett számára is a lehető legjobb döntésként emlegette a
határozatot, Ervin atya azonban hallgatott. Tavaly júniusban Szárhegyen,
amikor visszautasította a neki ítélt vitézi érdemrendet, megkérdeztük
tőle: búcsúzik Szárhegytől? „Én sohasem búcsúzom. Szárhegyről
kétszer elhajtottak már. Egyszer Szabó Anti községi szolga, a
néptanács elnöke. El kellett fussak, küldte a milicistákat, s
én nem akartam időnap előtt börtönbe kerülni. A börtön után
Császár milicista őrmester hajtott el. Én innen többet el nem
megyek. Nézzék: van egy lelki és egy testi távozás. Testi távozás
például a halál, lelki, amikor az ember megveti valakinek a társaságát
és eltávolodik tőle. Én Szárhegytől nem távolodom el. Azt
hiszik, kényes kérdéseket tudnak nekem feltenni? Már vén
diplomata vagyok!” Újabb rákérdezésre sem sikerült egyértelmű
választ kapni: „Magának férje van-e? Mikor verekedett utoljára
a férjével? Lehet hazudni, mert senkinek semmi köze ahhoz, hogy
mi történik a családban. Ahhoz sincs senkinek semmi köze, hogy
én megyek-e Csíksomlyóra.”
Ehhez az álláspontjához ragaszkodik 2013 augusztusa óta,
és nem formált véleményt más, Szárhegyet érintő kérdésekben
sem. Egyetlen üzenete volt: ha a szárhegyiek aláírást gyűjtenek
elhelyezése meggátolására, azzal neki jót nem tesznek. Álljanak
el szándékuktól.
Változások a kolostorban
Ervin atya távozását követően Anaklét testvér maradt
a kolostorban, házfelelősnek pedig István testvért küldte a
ferences rend. A két testvérnek a templomban és a kolostorban
eszközölt módosításait nem nézték jó szemmel a szárhegyiek,
felháborodásuknak nyilvánosan is hangot adtak. Kifogásolták,
hogy egy éjszaka elköltöztették valahová az Ervin atya által
létrehozott méhészetet, hogy utólag közölték a hívekkel:
eladományozták az idős szerzetes által Szárhegyre hozott oltárasztalt.
Mi több, felröppent az a hír is, hogy a kolostor napelemes
rendszerét is áruba bocsátják. Többen úgy fogalmaztak: Ervin
atyának a nyomait is el akarják tüntetni.
A szoborpark létjogosultsága
De nem csak az egyszerű emberek elleneztek bizonyos változtatásokat,
a község vezetőségének és a negyven éves művésztelep alapítóinak
is tárgyalóasztalhoz kellett ülniük a szárhegyi
ferencesekkel. A témát a kolostor udvarán lévő szoborpark
szolgáltatta, amelyről a szárhegyi ferencesek úgy vélekedtek,
legfeljebb 2015-ig maradhat a jelenlegi helyén, utána költöztetni
kell az alkotásokat, mert egy keresztút stációit állítanák
fel a helyükön. Az elöljárók hangoztatták: ma nem lenne
kolostor, ha nem tették volna rendbe a művésztelep alapítói
és egykori művészei. Egyébként is: a szoborparkra Márton Áron
püspöktől kaptak engedélyt, az ő akaratát nem kellene áthúzni.
Az erdélyi ferences rend provinciálisa sem maradt ki a történetből,
állást kellett foglalnia, bár hangoztatta, a Szárhegyen élő
ferencesek ismerik leginkább a helyzetet, ők tudják, mi a teendő.
„Természetesen a ferenceseknek is be kell tartaniuk a
rend szabályait, de az emberekkel sem szerencsés feszült
hangulatot kialakítani” – jelentette ki Gábor László szárhegyi
polgármester a Gyergyói Hírlap által közölt, kolostorkörnyéki
problémákat boncolgató összeállításban.
István testvér akkor úgy nyilatkozott, hogy mindössze
egy kis csoport kongatja a vészharangot. A szoborpark-költöztetés
kapcsán súlyos kommunikációs hiányosságokat emlegetett,
hiszen a ferencesek birtokán megkérdezésük nélkül kezdtek
restaurálási, talapzatkészítési céllal ásni, amire nekik
egyetlen válaszuk lehetett: betömni a gödröket.
Hogy mennyire van jelenlegi helyén létjogosultsága a
szoborparknak? Úgy vélik, többet nyom a latban a ferencesek 350
éves jelenléte a 40 éves múltú parknál, és talán a
kolostorhoz vezető út mentén a keresztút stációinak lenne
megfelelőbb hely. „Mi egyfajta térrendezést szeretnénk a
keresztúttal. Egy neolenin stílusú szobor, amit egyesek szocreálnak
neveznek , illetve Krisztus keresztútja nehezen fér meg egymás
mellett” – fogalmazott a házfelelős. A provinciális – bár
közölte a szoborparkféltőkkel, hogy a helyi ferencesekre bízza
a döntést – ígéretet tett: ha Szárhegyen jár, leülhetnek
megvitatni a kérdéseket.
Ervin atyának így a legjobb
„A Szárhegyen élő testvérek bizonyos kérdésekben másként
látnak dolgokat, mint ahogy Ervin atya látta, vagy láttatták
vele az elmúlt időszakban” – fogalmazott Orbán Szabolcs
provinciális. Nyilvánosságra hozta a páter Csíksomlyóra
helyezésének indokait is: „Az áthelyezéssel mindössze azt
szerettük volna elérni, hogy Ervin atya »éljen«. Ne csak
fizikailag, hanem mindabban, amit az elmúlt néhány évben valódi
értékként Szárhegyen (is) megvalósított. S ami igazi értéket
létrehozott, azt senki nem akarja lerombolni. Ezért is
mondhatom, hogy nem volt könnyű az ő áthelyezésére vonatkozó
döntést meghozni. De akkor úgy tűnt, hogy a következő időszakban
Csíksomlyón többet tud tenni a hívekért, az erdélyi
ferencesekért, az erdélyi magyarságért, mint szárhegyi »magányában«.
Az egészségi állapota is megkívánja a nagyobb odafigyelést,
még akkor is, ha ezt ő nem hajlandó beismerni” – olvasható
a Székelyhonon közzétett indoklásban.
Szót kér a páter
Ervin atya január első napjaiban közölte: most már ő
is megosztaná az álláspontját. Hangsúlyozta: arra esküdött
fel, hogy paptársait soha, semmilyen körülmények között nem
bántja, egyvalamit szeretne, hogy végre békesség legyen.
Elmondta, az volt a célja, hogy legyen jó méz Böjte Csaba
gyerekeinek, munkahely egy személynek, hogy a tőkés és munkás
egymásra találjon. Az eladományozott oltár kapcsán – valószínűleg
a Haller-Csáky grófok hagyatéka, az atya szállítatta egykor
Szárhegyre és restauráltatta – felhívta ferencestársai
figyelmét: akkor lehet gond, ha az örökösök visszaigénylik.
A napelemes rendszer kapcsán felvetett kérdésre kérdéssel
válaszolt: miért nem kell az ingyen-melegvíz, a tavaszi és őszi
időszakban nap biztosította templommelegítés? A szoborpark ügyében
Márton Áron engedélyére hivatkozva jelezte: a „katedrális
nagy püspökünk” értett egy kicsit a művészethez is. „A Lázár-kastély,
a ferences kolostor és az alkotótábor az utóbbi században szépen,
testvériesen együttműködött. Kár volna a Kájoni János
szellemiségétől eltérni, és feladni a ferences kolostor
kulturális jellegét. Kultusz, kultúra, karitász, ez a ferences
kolostor identitása, amelyet meg kellene megőrizni” –
fogalmazott Ervin atya.
Más teendőkre, a ferencesek tulajdonában lévő erdők
kihasználására, a Tatárdomb körül egy tündérkert létrehozására
igyekezett irányítani utódai figyelmét. „Mindez a jövő
feladata, én erre már képtelen vagyok. Fiatalabb erők
kellenek, hogy a hasznot a közjó javára lehessen fordítani. Én
tehát nem kényszerből, hanem önként, szívesen átadom
mindezeket a feladatokat a tettre kész utódoknak, és megfogadom
a tizenhat éven keresztül engem támogató, valamikori templomi
gondnokom figyelmeztetését: Ervin atya, egy kicsit már imádkozni
is kellene.”
A Szárhegyen élőknek így üzent: „A régi hagyomány
szerint az újévi köszöntőben megfogalmazott értékeket kívánom
mindenkinek: bort, búzát, békességet, hozzá jó egészséget.
A gazdasági életünkben pedig okos összefogást a közjó érdekében.
Nagy lehetőségek nyílnak számunkra a jövőépítésben. Szebb
vidéket elképzelni sem tudok a Gyergyói-medencénél: vannak
tiszta erdeink, mezeink. Vigyázzunk a tiszta vizünkre, mert
kimondhatatlan nagy érték. S ha mindezekhez társulna a tiszta
erkölcsiség, akkor ennél boldogabb életlehetőséget nem tudnék
elképzelni a világon.”
erdelyinaplo.ro
|