2014.02.21.
A
választóknak is meg kell erősíteniük, hogy megvédik a
rezsicsökkentést
A központi árszabályozás tagállami meghatározása nem adhat
alapot a kötelezettségszegési eljárás megindításának
Országszerte
óriási érdeklődéssel zajlanak a rezsifórumok, s közben
olvashatjuk, hogy központi árszabályozás fokozatos eltörlését
javasolja az Európai Bizottság, és
inkább célzott támogatásokat ajánl a rászorulók számára. Dr.
Kocsis Máté, országgyűlési képviselő, a Fidesz kommunikációs
igazgatója, Józsefváros polgármestere kérdésünkre
elmondta: többször támadták meg hazánkat azért, mert a kormány
a lakosság érdekeit vette figyelembe, s nem a multik extra
profitját. Az eddigi vitákból a magyar kormány mindig győztesen
került ki, s ez most sem lesz másként: kiállunk a magyar érdekek
mellett.
Február 6-án az Országgyűlés elfogadta azt a
törvényt, amely előírja a gáz, a villany- és a távhőár újabb
csökkentését. A képviselők a pénzügyi rezsicsökkentés
feltételein is változtattak. Idén mennyivel csökken a rezsi ára?
–A 2012-es őszi árakhoz
képest eddig 20%-kal csökkent a rezsi ára, s idén, a mostani döntés
értelmében, április 1-jétől 6,5%-kal csökken a földgáz
lakossági ára. Szeptember 1-jétől 5,7%-kal a villamosenergia
és október 1-jétől 3,3 % a távhő ára csökken. Ez a rezsicsökkentés
harmadik üteme, ami által a magyarországi lakossági energiaárak
újra az európai középmezőnybe kerülnek. Korábban a magyar
polgárok fizették a legmagasabb rezsiárakat a keresetükhöz képest.
Ezért, még 2012-ben úgy döntött a kormány, hogy csökkenti a
rezsiköltségeket.
Kovács Tibor szocialista képviselő szerint
„a földgázért még mindig többet kell fizetni, mint a
Fidesz hatalomra kerülése előtt, 2010-ben ugyanis nem csökkent,
hanem nőtt az energiahordozó tarifája”.
Mi erről a véleménye?
–Ez egyszerűen hazugság!
A szocialista kormányok 2002 és 2010 között 15 alkalommal
emelték a rezsiköltségeket. Háromszorosára a földgáz és
duplájára a villamosenergia árát. Még akkor is emelték a gáz
árát, mikor annak világpiaci ára csökkent. Tehát akkor is,
mikor nem volt indokolt, és csak a profitszerzés, a pénzéhség
érdekelte őket. 2010-ben a jelenlegi kormány egyik első döntése
a rezsiárak befagyasztása volt. Akkor még nem volt eléggé előkészítve
a csökkentés üteme, aránya, de tudtuk, hogy az ország nincs
abban az állapotban, hogy tovább növekedjenek a lakossági
terhek. A kormány előkészítette azt a munkát, ami 2012 őszére
beért, mely szerint meg lehetett hozni a rezsicsökkentésre
vonatkozó döntést.
Nem csak hazai szocialisták támadják a kormány rezsicsökkentő
politikáját, hanem Brüsszelből is érkezett kritika. Idézek
egy újságcikkből: „Magyarországon a lakossági árakat az állam
szabja meg, ez tette lehetővé a rezsicsökkentést. Az az ország,
amelyik nem együttműködő, kötelezettségszegési eljárást
kaphat.” Brüsszelnek megkérdőjelezi azt, hogy van-e joga a
kormánynak beleszólni abba, hogy mennyit fizessenek a lakosok a
gáz, vagy a villany áráért?
–Mi úgy gondoljuk, van
erre jogunk, s nem csak a magyar álláspont ez, hiszen az EU számos
országában is létezik központi árszabályozás. Ezek a
tagországok – helyesen – úgy ítélik meg, hogy jogukban áll
beleszólniuk a rezsiárakba. Brüsszel pedig azt hiszi, neki van
joga beleszólni abba, milyen módon szabályozzák a tagállamok
a saját közműszolgáltatásaikat. Ez egy régi vita, aminek a hátterében
gazdasági érdekek húzódnak. Az energiaszolgáltatással
foglalkozó nemzetközi, multinacionális cégek kizárólag a
profitban érdekeltek, s nem pedig az adott társadalom működőképességében,
ezért minden eszközt bevetnek az uniós bürokratáknál, hogy a
nagymértékű hasznukat visszaszerezhessék, vagy maximalizálhassák.
Tudjuk, többször támadták meg hazánkat azért, mert a kormány
a lakosság érdekeit vette figyelembe, s nem a multik extra
profitját. Az eddigi vitákból a magyar kormány mindig győztesen
került ki, s ez most sem lesz másként: kiállunk a magyar érdekek
mellett.
Kötelezettségszegési eljárással is fenyegetőznek
Brüsszelből. Ettől mennyire kell tartani?
–Ha az EU döntéshozóinak
valami nem tetszik, s valamelyik tagállam a nemzeti érdekeit is
figyelembe veszi, akkor egyből előhozakodnak a kötelezettségszegés
eljárás intézményével. Úgy gondoljuk, hogy a központi árszabályozás
tagállami meghatározása nem adhat alapot a kötelezettségszegési
eljárás megindításának. Hiszen az ellentétes lenne a hatályos
uniós joggal, ezért mindezt politikai és gazdasági fenyegetőzésnek
tartjuk.
A rezsicsökkentési politikát azzal is vádolják, hogy
ezzel megakadályozzák a szolgáltatók közti érdemei versenyt.
–Nincs mit megakadályoznia a kormánynak, hiszen
Magyarországon nem beszélhetünk érdemi versenyről, mert
monopolhelyzetben vannak a szolgáltatók. Erre egy példa: minden
budapesti lakos jól tudja, hogy nincs módja gázszolgáltatót váltania.
A földgáz árát Málta, Ciprus, Horvátország, Görögország,
Észtország, Lettország, Litvánia, Bulgária, Dánia,
Spanyolország, Franciaország, Magyarország, Lengyelország,
Szlovákia és Írország állapítja meg hatósági úton. Van-e
arra mód, hogy ezek az országok összefogjanak, és közösen lépjenek
föl Brüsszelben?
–Természetesen, erre az összefogásra megvannak a törekvések.
Minden uniós tagállam ragaszkodik ahhoz, hogy bizonyos körben
maga intézze az ügyeit, ami teljesen természetes, hiszen ezzel
a föltétellel léptek be az országok az EU-ba. Ezeknek a föltételeknek
az utólagos megvonása, illetve letagadása az Unió részéről,
nem csak, hogy nem korrekt, hanem azt eredményezi, hogy azok a
tagállamok, melyek maguk határozzák meg a közműárakat, képesek
összefogni a brüsszeli döntéshozókkal szemben. S így
Magyarországnak könnyebb lesz ezt a vitát megvívnia. Érdekesség,
hogy mindig hazánkról beszélnek, mint „rossz példáról”,
holott 17 másik tagállamban is működik az árszabályozás.
Magyarország élen járt a rezsicsökkentés politikájában az
Unión belül is, s azóta például Skóciában, Angliában,
Lengyelországban is alkalmazzák ezt a metódust, akár csak a
bankadót, amit szintén legelőször ilyen mértékben és formában
mi vezettünk be a közös terhel viselése érdekében. A bankadót
is támadta az EU, nyilvánvalóan gazdasági szempontok miatt; a
multicégek és bankok lobbija eredményeként.
Elképzelhetőnek tartja, hogy az uniós bírálatokat a
magyar baloldali képviselők sugalmazására hozták meg? Hiszen
többször lehettünk annak tanúi, hogy a szocialista EP-képviselők
feljelentették Brüsszelben a magyar kormányt.
–Biztos vagyok benne, hogy a jelenlegi brüsszeli
fenyegetések hátterében a magyarországi baloldali politikusok
újabb akciója húzódik. A szocialisták többször bebizonyították
azt, hogy EU döntéshozó szerveiben sem mindig a magyar érdeket
képviselik. Akár a Tavares-jelentésben írottakból, akár a
Gurmai Zita-féle nyilatkozatok kapcsán is látszik, hogy a
szocialista képviselők meg akarnak felelni a nyugati multicégek
és bankok érdekeinek, és ezt itthon úgy kommunikálják, hogy
ezt az ország érdekében teszik. Holott egyértelmű, hogy nem
az ország érdeke az, hogy a lakosság terheinek növekedése
mellett, növekedjen a multik extra profitja.
Amit a hazai baloldal művel Brüsszelben, az magyar sajátosság,
vagy van arra példa, hogy máshol is följelenti az ellenzék az
EU-ban az adott ország kormányát?
–Tudtommal olyan ügyben, ami egy ország valamennyi
lakosának segítséget jelent, az ellenzék is támogatja az
adott kormány döntését, legalábbis nem jár ki az EU intézményeibe
panaszkodni. Tehát sajnos magyar sajátosságról beszélhetünk.
Eddig számtalan rezsifórumon tartott előadást. Mi a
tapasztalata, mennyire érti meg a lakosság a rezsicsökkentés lényegét?
Azt, hogy az áprilisi választás egyik tétje: folytatódhat-e a
rezsicsökkentés?
–Nagyon sok lakossági fórumot tartottam már
politikusi pályám során, de olyan létszámban, s olyan
lelkesedéssel soha nem láttam magyar polgárokat részt venni gyűléseken,
mint a rezsifórumokon. Ekkora tömegeket még eddig egyetlen egy
ügy sem vonzott még, ami azt jelenti, hogy a lakosok értik miről
van szó, és sok százezren támogatják a kormány politikáját.
Azt is megértették a magyar választók, hogy a baloldal,
ahogyan a programjában is kinyilatkoztatja, eltörölné a lakosság
számára a kedvező intézkedéseket, hogy visszaadja a bankoknak
és a közműszolgáltatóknak az extra profitot. Ezt nem
engedhetjük meg. De ehhez a Fidesz önmagában, mint párt kevés,
ezért – s ezt megértették a rezsifórumok résztvevői – a
választóknak is meg kell erősíteniük az április 6-ai országgyűlési
választáson, hogy megvédik a kormány rezsicsökkentő politikáját.
Medveczky Attila
|