2014.01.24.
A békési szellemiség meghatározta
családunk identitását
Születésnapi beszélgetés Csurka László érdemes művésszel
Akadnak színészek,
akik pusztán az orgánumuk alapján is tévedhetetlen biztonsággal
felismerhetőek. Csurka László is közéjük tartozik. Különleges
hangja mellett a ragyogóan megformált karaktereiért, páratlan
művészi értéket képviselő szavalataiért vagy épp utánozhatatlan
szinkronalakításaiért egyaránt csodálhatjuk. A néhány nap múlva
78. születésnapját ünneplő színművész egy nagy sikerű őszi
Erkel-premier után és egy közelgő újszínházi bemutató előtt
mesélt a Csurka-család identitásáról, a magyar sorsversekhez
fűződő különös kapcsolatáról, a kultúra hanyatlásának
okairól, valamint Somogyvári Rudolf igazságáról.
Egy ember életében általában alapvető fontosságú,
hogy mit hoz magával otthonról, illetve az iskolából. Az ön
esetében is igaz ez a megállapítás?
– A legteljesebb
mértékben. Édesapám, Csurka Péter íróember volt, ami jelentős
mértékben meghatározta úgy a bátyám, mint az én világlátásom
kialakulását. Amikor véget ért a világháború és hazatértünk
Bajorországból, Békésre mentünk. Apám ágán odavalósi volt
a rokonságunk is, nem beszélve arról, hogy micsoda szellemi élet
jellemezte a térséget. Békés megyei volt a híres könyvkiadó,
Püski Sándor, a közeli Biharugrán élt Szabó Pál, és
megfordult apámnál Veres Péter, Sinka István vagy épp Féja Géza
is. Apám révén személyesen ismerhettük ezeket a nagy formátumú
embereket, gyerekfejjel gyakran hallgathattuk, hogy miről beszélgetnek,
hogyan látják a világot, a nemzeti sorskérdéseket, a magyarság
helyzetét. Ezek örökre meghatározták a mi gondolkodásmódunkat
is.
Amelyhez a békési református gimnázium is
nyilván sokat hozzátett.
– A középiskolát Pisti és én is a Szegedi Kis István
Református Főgimnáziumban végeztük el. Jó pár évvel korábban
édesapánk is ugyanitt érettségizett, így mindhármunk számára
ez az alma mater. Büszke vagyok arra, hogy az iskola büszkeségeinek
tablóján mind a három Csurka fényképe ott van. Az én életemben
külön is nagy szerepe van a békési gimnáziumnak, mert az
itteni önképzőkörben próbálkoztam először a színészettel
és a rendezéssel is. Miután időközben Pisti bátyám a Színművészeti
Főiskolára jelentkezett, dramaturg szakra, így én magam is
egyre inkább a színművészeti felé kacsingattam. Végül két
évvel később magam is ide jelentkeztem, igaz, színésznek. A
sikeres felvételiben nyilván komoly szerepe volt az önképzőkörben
megszerzett gyakorlatnak is. Összességében is azt lehet
mondani, hogy a békési szellemiség meghatározta családunk
identitását.
Miközben ön a világot jelentő deszkákat választotta,
bátyja, Csurka István híres író lett, akinek Majális című
drámáját ön rendezte a Játékszínben. Konzultáltak egymással
a darab színpadra állítása alkalmával?
– Nem, nem folytattunk ilyesfajta konzultációkat
Pistivel, viszont mégis érdekes a
Csurka-darab rendezésének története. 1988-ban kaptam
felkérést a Játékszín igazgatójától egy darab megrendezésére.
Őszintén szólva eredetileg nem is a bátyám darabjában
gondolkodtam, ám végül mégis úgy döntöttem, hogy a Majálist
választom. Mielőtt nekifogtam a munkának, felhívtam Pistit,
hogy engedélyezi-e a darab rendezését számomra. Természetesen
igent mondott, így elkezdődtek a próbák. Törőcsik Mari játszotta
az egyik főszerepet. A próbákon egyszer sem jelent meg a bátyám,
ám a premieren tiszteletét tette. Magam is izgalommal vártam,
mit szól majd a rendezésemhez. Végül azt írta be az emlékkönyvbe,
hogy „Kedves Öcsém! Nagyszerű, mert egyszerű! Köszönöm! Bátyád”
Pisti nem volt túlontúl bőbeszédű, így ez a mondat számomra
a legnagyobb dicsérettel ért fel. Azt hiszem, Pisti – bár sem
színész, sem rendező nem volt – tökéletesen értette a színházat,
értette a viszonyokat. Tisztában volt azzal, hogy a színházban
az első helyezett a közönség, majd a színész következik és
végül a rendező. És ez még akkor is így van, ha a világ összes
színházi plakátján az író neve van legfelül. Ennek ellenére
sem feladata egy írónak, hogy felügyelje a darab készítését,
és ezt Pisti pontosan tudta. Ami pedig az ő darabjaiban való
szerepeket illeti, ott sem volt nehéz dolgom. Egyrészt azért,
mert a karakterek nagyon jól meg vannak írva, szinte jutalomjáték
egy színésznek, másrészt pedig amúgy is ismertem őt,
ismertem írásainak mozgatórugóit, tudtam, hogy mit akar üzenni,
mit akar elmondani az adott darab, illetve azon belül a rám
osztott szerep.
Márai Sándor Mennyből az angyal című verse szinte
eggyé forrt önnel. Egy interjúban egyszer azt mondta, hogy immár
képtelen számon tartani, hányszor szavalta el, arra viszont
nyilván emlékszik, mikor találkozott először ezzel a csodálatos
költeménnyel?
– Ez a Márai-költemény – hasonlóan számos más,
magyar érzületű költő életművéhez – a kommunizmus alatt
tiltólistán volt, így csak kevesekhez juthatott el. Magam sem
találkoztam vele a rendszerváltást megelőzően. Aztán
valamikor az 1990-es évek elején – 1956 után először és
egyben utoljára – hazajött a csodálatos színésznő, Szörényi
Éva, és adott egy önálló estet a Nemzeti Színházban. Az ő
estjén, tőle hallottam először Márai versét. Ez nem meglepő,
hiszen Szörényi Éva és Márai Sándor igaz barátságban
voltak egymással. Még akkor este elkértem a művésznő titkárától
a verset, aki szerencsére tudott is adni belőle egy másolatot.
Már akkor eldöntöttem, hogy én ezt a verset megtanulom, és ha
csak lehetőségem adódik, szavalni is fogom. Erre aztán a bátyám
által létrehozott Bocskai Színpadon nyílt először alkalmam.
Amikor a bocskais műsort összeállítottuk, akkorra már számos
olyan vers a kezembe került, amelyeket egyaránt magyar
sorsverseknek lehet nevezni. Ezek között említhetünk több
Wass Albert-költeményt, a Mennyből az angyalt, valamint Dsida
Jenő Psalmus Hungaricusát és a Nagy magyar télben valamint az
Eredj, ha tudsz című Reményik-költeményeket is. És a sor még
korántsem teljes.
Van kedvence a magyar sorsversek közül?
– Mindegyik az. Nem szabad közülük bármelyiket is külön
kiemelni, mert maguk a költők közül sem lehet választani, és
a versek mondandója is olyan, ami valamennyit nagyon fontossá
teszi. Ezért volt kiemelkedő jelentősége annak, hogy annak
idején a Bocskai Színpad az ország minden szegletébe elvitte
ezeket a műveket, amelyeknek alapműnek kellene lenniük, ám
tapasztalataim szerint éppen az ellenkezője igaz: sokan a mi előadásunkon
hallották őket életükben először. Hozzá kell tennem, hogy művészi
pályám egyik legfelemelőbb élménye is a Mennyből az
angyalhoz köt: 2012. október 23-án 400 000 ember előtt
szavalhattam el a Kossuth téren. Bizony, megremegtem egy picit,
amikor megláttam a hatalmas, végeláthatatlan tömeget magam előtt.
A magyar sorsversek kapcsán szerzett szomorú
tapasztalatának apropóján szeretném megkérdezni, hogy összességében
milyennek látja napjaink kulturális életét?
– Sajnos úgy érzem, hanyatlás zajlik a kultúrában is,
rossz irányba mennek a dolgok. Rögtön el kell mondani, hogy ez
nem okvetlenül a színház vagy a művészek hibája, sokkal inkább
arról van szó, hogy a társadalomban általánosságban
megfigyelhető folyamatok képeződnek le a kultúrában is. A hétköznapi
életben azt látjuk, hogy a legtöbb ember nem csinál egyebet,
mint fut a pénz, a megélhetés után. Ugyanez zajlik a kultúrában,
és azon belül a színházi világban is. Annak idején híres
bográcspartikat szerveztem, ahol az is fontos volt persze, hogy
mit eszünk, de az igazi lényeg nyilvánvaló módon az együttlét
volt, a társaság, meg az, hogy jókat beszélgessünk, jól érezzük
magunkat együtt. Ma már egy ilyen régi típusú bográcspartit
képtelenség volna összehozni, és nem csak azért, mert
politikai téren is szekértáborokra bomlott a művészvilág,
hanem azért is, mert szinte már 3-4 embert is lehetetlenség összeszedni
egy közös programra. Abban is nagy változások történtek,
hogy megszűntek az éjszakai szórakozóhelyek, ahol pezsgő élet
folyt, és amelyekre nem a tivornyák miatt emlékezünk jó szívvel,
hanem a hangulat, a légkör miatt. Mindezek miatt nem igazán
irigylem a mai, fiatal színészeket. Az egész színjátszás
alkalmazkodik a megváltozott világhoz, az új értékrendhez.
Egyértelműen a zenés darabok kerültek előtérbe, amellyel önmagában
még nem volna semmi baj, ám eközben szép lassan eltűnik az
emberközeliség, a közvetlenség a színpadokról. Ma már nem
hallani olyan párbeszédet egy előadásban, hogy „– Hogy
vagy? – Köszönöm, jól. – És édesanyád? – Köszönöm,
ő is!”, pedig az ilyen, látszólag egyszerű, a mai viszonyok
között már-már unalmasnak tetsző párbeszédekben van benne
az élet sűrűje, a lényeg. A fiatalok nagy része pedig éppen
ebből marad ki, amellyel véleményem szerint nagyon sokat veszítenek.
Mostanság hol láthatjuk a színpadon?
– Hála Istennek, még mindig aktív vagyok, számítanak
a játékomra. Ősszel az Erkel Színházban bemutatott Háry Jánosban
játszottam el az öreg Háry szerepét. Nagy örömmel mondtam
igent a rendező, Vidnyánszky Attila felkérésére, hiszen számomra
is nagy élményt jelentett egy kicsit elkalandozni az opera világába.
Nagy izgalommal várom a január végét is, mert gőzerővel készülünk
Gyurkovics Tibor Nagyvizit című darabjának újszínházi
bemutatójára, ami január 31-én este lesz majd. Ebben az egyik
főszerepet kaptam meg, ami egyfelől nagy öröm, másrészt
pedig büszkeség is, hiszen az ember önbecsülésének is jót
tesz, ha lehetősége van arra, hogy megmutassa: még mindig képes
megtanulni és eljátszani egy komoly szerepet.
Éveken át zajos sikerrel futott a Fizetek, Főúr! című
sanzonestje a Magyar Színházban. Ez már nem látható sehol?
– Ezen a címen már nem, ám az előadás némi átalakítással
még mindig létezik. Most Versre felel a dal címmel egy olyan műsort
állítottam össze, amelyben a legsikeresebb, legkedveltebb
sanzonok mellett néhány fontos vers is elhangzik. Kísérőm továbbra
is a vérbeli bárzongoristák utolsó mohikánja, Mártonffy Miklós,
akit a Magyar Fórum olvasói is jól ismerhetnek az egykori
Pannon Rádió Éjszakai kávéház című, közkedvelt műsorából.
Akadnak meghívásaink, érezhető, hogy van igény erre a műfajra,
és mindig sikert aratunk Miklóssal.
Napokon belül betölti a hetvennyolcat. Örömmel látom,
hogy jó pár évet letagadhatna.
– Különösebben valóban nincs okom panaszkodni, jól érzem
magam a bőrömben, boldog vagyok, mert még mindig játszhatok.
Igaz, mindig fáj valamim, de erről meg kedves barátom, a csodálatos
színész, Somogyvári Rudolf egyik aranyköpése jut az eszembe.
Rudi ugyanis egyszer azt mondta, hogy ha egy férfi 50 éves kora
után úgy ébred fel, hogy nem fáj semmije, akkor az a férfi
valószínűleg meghalt. Nekem ébredéskor még fáj mindenem, hál’
Istennek.
Kovács Attila
|