2014.01.24.
A
méltatlanul mellőzött operákat is repertoáron kéne tartani
Liszt Ferenc varázslatos dalaival külföldön is nagy sikert
arattam
Kolonits Klára
maganénekesnő (szoprán) énektanulmányait Schultz Katalinnál
kezdte, majd 1995-ben szerzett diplomát Forrai Zsuzsa tanítványaként
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola (BTI) magánének szakán.
Későbbi énekmesterei Németh Judit, Halmai Katalin, Ionel
Pantea és Anne Reynolds voltak. 1995–97 között a Debreceni
Csokonai Színház tagja. 1997–98 közt vendégként a Szegedi
Nemzeti, illetve Szolnoki Szigligeti Színházban szerepelt.
1998–2001-ig a Budapesti Operett Színház tagja volt. 2002-től
a Magyar Állami Operaház tagja. 1997-ben a III. Budapesti
Nemzetközi Énekverseny 2. helyezettje, a trevisoi Toti dal Monte
énekverseny különdíjasa, 2000-ben a Magyar Rádió Énekversenyének
első díjasa és különdíjasa, 2003-ban a Nemzetközi Haydn Énekverseny
2. helyezettje és különdíjasa. Részt vett Anne Reynolds,
Walter Berry és Ileana Cotrubas mesterkurzusain. Vendégszerepelt
Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Spanyolországban,
Dániában, Horvátországban, Szlovéniában, Szlovákiában és
az USA-ban. 2012–13-ban a weimari Nationaltheater und
Staatskapelle, 2013–14-ben a linzi Landestheater vendégművésze.
Lemeze:
Liszt Songs (EMI-Hunnia Records, 2009). A kiadványt 2011-ben
Fonogram-díjra jelölték.
Elismerések:
Liszt-díj (2010), A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese díj
(2013).
Főbb szerepei:
Donizetti: Lammermoori Lucia – Lucia, Erkel: Bánk bán –
Melinda, Erkel: Hunyadi László – Szilágyi Erzsébet, Mozart:
Mitridate – Sifare, Mozart: Figaro házassága – A grófné,
Mozart: Don Giovanni – Donna Anna, Mozart: Cosi fan tutte –
Fiordiligi, Mozart: Varázsfuvola – Éj Királynője, Mozart: Szöktetés
a szerájból – Konstanze, Offenbach: Hoffmann meséi –
Olympia, Antónia, Giulietta, Puccini: A nyugat lánya – Minnie,
Puccini: Bohémélet – Mimi, J. Strauss: A denevér –
Rosalinda, J. Strauss: A cigánybáró – Szaffi, Kálmán:
Marica grófnő – címszerep, Lehár: A mosoly országa –
Liza, Dohnányi: A vajda tornya – Iva, Verdi: Attila –
Odabella, Verdi: Rigoletto - Gilda, Verdi: Traviata – Violetta,
Verdi: Falstaff – Annuska, Verdi: Luisa Miller – Luisa.
Zenészcsaládból származik, nagypapája dr. Bartha Dénes
zenetörténész volt. Az ő személye mennyiben volt hatással pályaválasztására?
– Nagyapám személye
számomra nagyon lényeges emberi és szakmai értelemben is. Már
hatéves koromban hangszert tanultam, fuvolistának készültem,
amit nagyapám a legmesszebbmenőkig támogatott. Hangszerrel ajándékozott
meg, és meggyőzte szüleimet, hogy engedjenek zenei általánosba.
Így a Kosciuszko Tádé utcai ének-zenei általános iskolába jártam,
ahol Ifj. Sapszon Ferenc minőségi kórust hozott létre. Ez a kórus
később több díjat is nyert. Később felhagytam a hangszeres
zenéléssel, és karvezető szerettem volna lenni, majd huszonéves
koromtól énekelni tanultam, de nagyapám ezt már nem élhette
meg.
Sokszor gondol
rá, mikor kiáll a színpadra énekelni?
– Talán furcsának hangzik, amit mondok, de tudom, hogy
ott van mellettem. Sőt mikor dalokat éneklek – ez a műfaj közelebb
állt hozzá – akkor még jobban érzem a jelenlétét. Tehát
nekem nem kell rá gondolnom, hanem bizonyos vagyok benne, hall és
lát engem.
Szülei műszaki értelmiségiek. Ők mennyire támogatták
leányuk zenei tanulmányait?
– Az akkori politikai helyzet nem tette lehetővé, hogy
szüleim humán pályára menjenek, bár ők eredetileg ott
szerettek volna érvényesülni. Ráadásul édesapám a budapesti
piarista gimnáziumban végzett, ami nem volt akkor „jó ajánlólevél”.
Anyukámnak nagyon jó énekhangja volt, amit az ő nagymamájától
örökölt, aki Bécsben énekszakot végzett. Dédmamám igazi
contra-alt volt, de miután férjez ment, befejezte énekesi pályafutását.
Tehát a zenei vonal benne él a családban. Éppen nagyapám életpályája
miatt – ami nem volt zökkenőmentes – féltettek engem, s
mindig megkövetelték, hogy az összes tantárgyból a lehető
legjobb érdemjegyeket szerezzem meg. Szüleim a saját szakterületükön
különlegesen jól megállták a helyüket, és hálás vagyok
nekik, hogy megengedték, hogy zenét tanuljak. Sőt édesanyám
azt is támogatta, hogy a karvezetés szakot lecseréljem ének-szakra,
így egy megélhetést biztosító szakmát egy bizonytalan
kimenetelűre cseréljek föl.
Mit értsünk azalatt, hogy nagyapja életpályája nem
volt zökkenőmentes?
– Batta András kormánybiztos nagyapám 100 születésnapjára
szervezett szimpóziumon kijelentette, hogy „Dr. Bartha Dénes a
II. világháború előtt Berlinben tanult muzikológiát és
klasszika-filológiát, majd kollégájával, Szabolcsi Bencével
együtt azt kezdeményezték, hogy a Zeneakadémián jöjjön létre
a zenetörténészeti szak. Ő állította össze a tanrendet, jelölte
ki a tananyagot, de azon az ajtón, amit ő nyitott ki a magyar
zenetudomány történetében, már nem léphetett be, csak most,
2008-ban.” Nagyapám az 1950–60-as években itthon egyre inkább
háttérbe szorult. Ezért a ’60-as évek végén először
Ausztriában és Angliában tartott előadásokat, majd a ’70-es
évek végétől az USA-ban kapott katedrát, s egészen nyugdíjazásáig
ott tanított. El lehet képzelni azt, hogy mindezt a hazai kurzus
nem nézte jó szemmel. Családunk pedig a nagyszülőket nagyon nélkülözte,
s nagyon nehéz volt a rendszeres kapcsolattartás.
Milyen zenék szóltak otthon a szülői házban?
– Nagyon érdekes, mert a családomban a rádióból és a
lemezjátszóból nem szólt zene, hanem élő muzsikálás folyt.
Alapvető gyermekkori élményem, hogy mikor nagyapám nyaranként
itthon volt, sokat zongorázott nekem. Így amikor délutánonként
aludnom kellett, Mozart- és Schubert-szonátákra aludtam el.
Ahogy akkor sem szólt a házban zene, nálunk otthon most is csak
élő muzsikálásról beszélhetünk. Gyerekkoromtól kezdve kórusokban
énekeltem, különböző zenekarokban fuvoláztam, majd énekes
lettem. Otthon is sokat zenélünk a férjemmel, de nagyon
szeretem a csendet, sőt szükségét is érzem!
Az úgynevezett könnyű zene sem kapcsolja ki? Több
operaénekessel beszélgettem, akik rockzenét, dzsesszt
hallgatnak otthonukban.
– Nagyon kedvelem a mai napig a dzsesszt, de azt is inkább
élőben hallgatom. És bizony néhanapján a dzsessz műfajába
is kirándulok énekesként. Babos Gyula és Fekete Kovács Kornél
barátaim – Kornél a Modern Art Orchestra vezetője – megpróbálták
a klasszikus zenét és a dzsesszt „összeházasítani”. Így
klasszikus operaáriákat hangszereltek át dzsesszzenekari kíséretre,
ami nagyon jó kezdeményezés volt.
Ha már a CD-knél tartunk; több bécsi, német
operafelvételt hallgatok, s azt veszem észre, hogy minden hang a
helyén van, ritmikailag semmi kivetnivalót nem érzékelek, de
valahogy túl steril az egész, és hiányzik a vitalitás.
– Lehet igazság abban, amit mond; több előadást volt
szerencsém a bécsi Staatsoperben megtekinteni, és volt erre is
példa, de kétszer is láttam állóhelyről a Trisztán és
Izoldát Bécsben Thielemann-nal, és az az előadás annyira
megragadott, a hangzásélmény annyira felejthetetlen volt, hogy
nem is éreztem megterhelőnek azt, hogy a négy és fél órás
előadást végig kellett állnom.
Tudtommal egy ideig jobban vonzotta a képzőművészet,
mint a zene. Ebből arra következtethetünk, hogy ügyesen
rajzolt középiskolás korában?
– Már négyéves koromban kiderült, hogy elég jól
rajzolok, és a képzőművészet iránti vonzalmam nem szűnt
meg. Nagyon sokat járok múzeumokba, és ez az egyetlen dolog,
ami igazi kikapcsolódást nyújt számomra. Ha megtehetjük, s időnk
engedi, akkor férjemmel nagyon sok külföldi – például
firenzei, római, párizsi, londoni – múzeumot is meglátogatunk.
Ez a „kultúrsokk” a színházat egy időre elfelejteti velünk.
Gondolom, így nem mindegy, hogy milyen díszletek között,
milyen jelmezben lép színpadra…
– Arra, hogy milyen színpadkép vesz körül, s milyen
jelmezben játszom – ahogy a többi énekes kollegámnak –
nekem sincs semmilyen ráhatásom. Természetesen vannak vízióim,
hogy milyen díszletek között szeretnék játszani, de ezek a
legritkább esetben találkoznak a valósággal. El kell fogadni a
koncepciót, és ha kialakul a rendezővel egy egészséges
diskurzus – ami nem minden esetben sikerül– az fantasztikus
élmény.
Ettől függetlenül
egy énekesnek nem lehet mindegy, hogy milyen díszlet veszi körül,
és milyen jelmezt visel.
– Ez természetes.
Előfordult, hogy egy teljesen modern, avantgárd produkcióban
nagyon jól éreztem magam, máskor pedig nem igazán kellemes
azokban a régebbi rendezésekben részt venni, amikor olyan
hajdani neves énekes ruháját viselem, amit nem az én alkatomra
szabtak. Az a különlegesség, ha megbeszélhetem a rendezővel,
hogy milyen jelmezben kényelmes mozognom. De bármilyen jelmezt
is viselek – például a linzi Varázsfuvolában egy igen nehéz,
kényelmetlen ruhát kell hordanom – a szerepre és a hangi tökéletességre
kell koncentrálnom, hiszen ez a feladatom.
Eleinte karmester szerettem volna
lenni
Mi vitte rá arra, hogy először karvezetésre
jelentkezzen?
– Karmester
szerettem volna lenni, és akkor azt gondoltam, hogy ennek az első
lépcsője a karvezetés.
A karmesterek között igen kevés
a nő…
– Ez igaz, de
ami engem erre a pályára motivált, az a tévé által közvetített
karmesterverseny volt. Akkor még a közönség a lámpák
felkapcsolásával szavazott… Abban az életkorban nem általános,
hogy egy gyermek Bartók Béla Concertojával kel és fekszik, és
mindez bennem hatalmas érzelmeket kavart föl. Már felnőtt
fejjel látom, milyen adottságok szükségesek a karmesterséghez,
és bevallom, egyikkel sem rendelkezem.
Előfordult,
hogy feltett egy lemezt, s mikor nem látta senki, akkor vezényelt
rá?
– Természetesen,
de aztán visszatértem a realitások talajára. Egyik tanárom
felhívta arra a figyelmemet, hogy bizony fizikai adottság is szükséges
ahhoz, hogy egyetlen ember magára tudja vonni 50-100 zenész, énekes
figyelmét.
Még
szilveszter előtt megtekintettem egyik portálon Carlos Kleiber
vezényletével a Denevért. A kamera mutatta, hogyan indította
el a második fölvonás nagy együttesét. Hihetetlenül magával
ragadó…
– Nem csodálom,
mert számomra is Carlos Kleiber a XX. század egyik meghatározó
karmestere. Az összes DVD-felvétel megvan tőle, s vezénylését
figyelve az az érzésem, hogy Carlos Kleiber produkciói valóban
hordoztak valamiféle csak rá jellemző megismételhetetlen muzikális
intenzitást.
Térjünk
vissza a pályafutására. Fölvették a karvezetés szakra, amit
három év után abbahagyott.
– Már amikor másodéves
karvezetős voltam, elkezdtem énekelni tanulni, azután
jelentkeztem a Zeneakadémia tanárképző intézetének ének
szakára.
1997-től több
nemzetközi énekversenyen vett részt. Ezekre önként
jelentkezett, vagy tanárai biztatására?
–Önként
jelentkeztem a nemzetközi énekversenyekre, mert tudtam, hogy
sokkal nehezebb annak operai pályára kerülnie, aki nem a
Zeneakadémia opera tanszakán végzett. A versenyeken való jó
eredményeknek köszönhetően ösztöndíjat is kaptam, így
Olaszországban tanulhattam majdnem három hónapon keresztül. Így
pályám elején elég jó tapasztalatokat szerezhettem arról is,
milyen igényeket támasztanak külföldön az énekesek felé.
Akkor még azt gondoltam, hogy vonzó lehet a külföldi
meghallgatásokon, ha sokféle szoprán szerepet tudok, de kiderült,
hogy nem szeretik, ha valakinek behatárolhatatlan a hangfaja és
a szerepköre. S azt is megtanultam, mennyire lényeges az önmenedzselés.
Miután
lediplomázott, nem tanárként helyezkedett el, hanem 1995-től a
debreceni színház művésze lett. Jó időben volt jó helyen?
– Mivel gimnáziumot,
és nem zeneművészeti szakközépiskolát végeztem, a zeneakadémiai
felvételire úgy készültem föl, hogy eljártam Avar Zsuzsa tanárnő
felkészítő kurzusaira. Nagyon érdekes, hogy abból a csoportból,
akikkel együtt jártam erre a „zenei gyorstalpalóra” szinte
mindenki a pályán van. A karmesterek közül Kesselyák Gergely,
Vashegyi György, Kollár Imre, Kaposi Gergő. Akkor még szinte
mindenki hangszeren tanult. Amikor Vashegyi György létrehozta a
Purcell Kórust és az Orfeo Zenekart, akkor én a kórus egyik
alapító tagja lettem. Később lehetősége kínálkozott számára
a Budapesti Kamaraoperában a Varázsfuvolát színre vinni, akkor
felkért, mint harmadéves főiskolai hallgatót, az első dáma
szerepére. Addig nem is volt ambícióm színpadon állni, hanem
dal- és oratóriuménekes szerettem volna lenni. Még nem tudtam,
hogy ez itthon gyakorlatilag nem létező fogalom. A Varázsfuvola
produkció végére köteleztem el magam az opera irányába.
Negyedik évfolyamosként már versenyeken vettem részt, s
elmentem meghallgatásra az Operaházba. Az akkori igazgató, Ütő
Endre föl is vett ösztöndíjas státusba, szerepeket is ígért
nekem, de mire én odakerültem, már nem ő volt az igazgató. Őt
Vámos László követte az igazgatói poszton, ő is
meghallgatott, szintén ajánlott szerepeket, de sajnos egy év múlva
meghalt. Így két évig úgy voltam az Operaház ösztöndíjasa,
hogy egy hangot sem énekeltem. Kocsár Balázs karmester – aki
zeneigazgató volt Debrecenben – édesanyja, aki a tanárképzőben
tanított, arra kérte a fiát, hallgasson meg, és ő fölvett a
színházába. Nagyon fiatal énekesi gárdába kerültem be, és
remek produkciókban vehettem részt.
Ha jól tudom,
nem tanult színészmesterséget a Zeneakadémián. Ez nem
jelentett problémát?
– Nem, mert
nagyon sokat tanulhattam Debrecenben a pályájuk csúcsán lévő
énekesektől. Ők rengeteget segítettek nekem a színpadi alakításban.
A döntő ezen a téren az Operettszínház volt, ahová úgy kerültem,
hogy éppen munka nélkül voltam, s egyik kolléganőm mondta,
hogy másnap előéneklés van a Nagymező utcai legendás színházban.
Megtanultam a Denevérből a csárdást, azt elénekeltem, bár a
karmesterek eléggé csodálkoztak azon, hogy eddig még soha nem
játszottam operettekben. Viszont ez az a korszak volt, mikor az
Operettszínház híres primadonnája, Kalocsai Zsuzsa kisbabát várt,
és Halasi Imre igazgató több fiatalt fölvett a színházba.
Mednyánszky Ágitól tanultam meg a színpadi beszédet, és
nagyon sokat számított, hogy Szóka Júlia, Oszvald Marika és később
Kalocsai Zsuzsa színészi játékát figyelhettem. Az Operettszínházban
három évadot töltöttem, közben a szolnoki színházban vendégként
a Marica grófnő címszerepét énekelhettem, s ezt a produkciót
Ács János rendezte. Ő nem csak remek rendező, de pedagógus
is, és nagyon sokat foglalkozott velem; úgy éreztem, mintha egy
színészmesterség-kurzus hallgatója lennék. Az operettes időszak
alatt lehetőségem volt operát is énekelni, és ekkor alakult
ki gyümölcsöző munkakapcsolatom Selmeczi György zeneszerzővel,
karmesterrel, rendezővel. 1999-ben dolgoztam először vele a
Kolozsvári operamesék forgatásán. Selmeczi György akkoriban
alapította az Auris Társulatot, amelynek tagjai voltak, többek
között Herczenik Anna, Sólyom-Nagy Máté, Csereklyei Andrea,
Kovács István és jómagam. Selmeczi György színészileg is
foglalkozott velünk, segített megtapasztalni, hogy hogyan kell
felépíteni egy figurát.
2005-ben
leforgatta a Kékszakállú-filmet, majd Juditot színpadon is elénekelhette
Szegeden. Judit szerepét általában mezzók éneklik, s ritka az
az énekesnő, aki Luciát, Melindát és Juditot is énekelne.
Nem jelentett nehézséget ez a szerep?
– 2006 januárjáig
elég sokféle szoprán szerepet énekeltem, aminek egyik oka az
önfejűségem, a másik pedig a szükségszerűség volt. Még főiskolás
koromban született egy gyermekem, akinek fölneveléséhez szinte
minden munkát elvállaltam. Valóban, Judit mélyebb fekvésű
szerep – bár Bartók jelzése a kotta első lapján: Judit
szoprán –, de később Kesselyák Gergely mikor ő lett a főzeneigazgató,
fölvetette, hogy csak drámai koloratúr szerepeket énekeljek.
Azóta ebben a fachban éneklek, s csak egyszer tértem vissza egy
fesztiválon a Figaró házassága grófnéjára, ami nem koloratúr
szerep. Azóta úgy alakult a sorsom, hogy drámai koloratúr
szerepeket éneklek, és kikerülöm azokat a fölkéréseket,
melyek más irányba terelnének.
Több mint tíz
országban vendégszerepelt. Magyarországi társulattokkal lépett
föl külföldön, vagy személyre szóló fölkéréseket kapott?
– Az utóbbiról
van szó. Úgy alakult, hogy először a környező, hajdani
szocialista országokba kaptam meghívást, majd Ausztriában és
Németországban nagyon sokszor és több helyen léptem föl. Dániában
is több koncerten énekeltem, és a nyáron a finn közönség előtt
is bemutatkozhatok. A külföldi menedzserek Magyarországra is
eljutnak, és ők ajánlanak ki különböző társulatokhoz.
Mivel az Operaház egyre intenzívebben foglalkoztat, ezért úgy
ítéltem meg, hogy csak akkor vállalok külföldi fellépéseket,
ha azok nem ütköznek hazai elfoglaltságaimmal.
Melyik szerepre
kapja a legtöbb meghívást?
– Jelenleg az Éj
királynőjére. A menedzserek biztosra mennek, és azt nézik,
hogy az adott énekesnő azt a szerepet a lehető legjobban énekelje.
Nem unalmas
egyazon szerepet ilyen sokszor egymás után elénekelni?
– Nem ön az első,
aki nekem szegezi ezt a kérdést, és a válaszom most is az,
hogy nem unalmas. Egyrészt azért nem, mert ezt a szerepet éneklem
magyarul, németül, s a nyáron pedig finn nyelven fogom. Másrészt
különféle rendezői koncepciók szerint kell eljátszanom ezt a
szerepet. Olyan, mintha soha nem érne véget egy próbafolyamat,
mindig lehetőséget kapok az élettől arra, hogy hangilag és színpadilag
még tovább csiszolhassam a dolgokat. Soha sem álltam úgy a színpadon,
hogy azt untam volna. Közel hetvenszer és hat rendezésben léptem
föl a Traviata Violettájakét, de képtelen vagyok rutinból,
beleélés nélkül elénekelni ezt a szerepet. Hogyan is lehetne?
Hiszen mind Mozart, mind Verdi operája zseniális. Ráadásul kihívást
jelent, hogy a folyton változó kollégákkal és karmesterekkel
miként tudok együtt dolgozni, és a közönségre hogyan hat a játékom.
Előfordult,
hogy egy rendezővel vagy karmesterrel való vita miatt
visszaadott egy szerepet?
– Erre még nem
volt példa, de a pályám elején előfordult, hogy kissé
szemtelenül visszabeszéltem. Hamar rájöttem, hogy ezt nem
lehet megtenni. Akármilyen számomra fölösleges, vagy extrém
dolgot kér tőlem a rendező, azt meg kell csinálnom, ráadásul
úgy, mintha avval egyetértenék. Éppen ezért igyekszem megbarátkozni
a számomra kissé fura rendezésekkel és zenei megoldásokkal, s
azt keresem, hogy mi lehet belőle a hasznom, hogyan lehet az alakításom
még jobb, gazdagabb ezáltal. Meg kell találnom minden előadásban,
szerepben az örömet magam és a közönség miatt, hiszen a nézők
érzékelik, ha kelletlenül éneklek a színpadon. Az én
feladatom elemi erejűvé tenni azt a színpadon, amit a rendező
otthon elképzelt. Emellett, ha módomban áll, olyan koncerteket,
dalesteket szervezek, melyek a saját örömömet megtalálom.
Ha már a
dalokat említette; 2009-ben Liszt-dalokat tartalmazó lemezen énekelt.
Kinek a kezdeményezésére jött létre ez a CD?
– Az egyik
Traviata előadás után megkeresett a Hunnia Records vezetője,
Hunka Róbert, azzal, hogy úgy gondolja: „Jár nekem egy
lemez!”. A Liszt-évben született meg ez az ötlet, s ezért választottam,
hogy az ő dalait énekeljem a lemezre. Sajnos viszonylag kevesen
ismerik Liszt Ferenc dalait, ezért is gondoltam arra, hogy ilyen
kuriózumot hozzunk létre. Liszt írt belcanto-stílusú olasz, német
és francia dalokat is. Sőt az egyetlen angol nyelvű dala olyan,
mintha Britten előfutára lenne. A szívemnek különösen kedves
az egyik magyar nyelvű dala, az Áldjon ég. Liszt-dalokat többször
énekeltem külföldön is, és nagyon szerette a közönség.
Mi lehet annak
az oka, hogy egy dalest nem vonz annyi embert, mint az opera?
– Ennek egyik
oka, hogy a klasszikus dalokat jóval kevesebben ismerik, mint a közismert
operákat, s itthon még egy Richard Strauss- vagy Britten-operára
is igencsak nevelni kell a közönséget. A másik, hogy a dalokat
eredeti nyelven szokás énekelni, ami hátráltatja a befogadást.
Ki a „külső
füle”, illetve „külső szeme”, akinek kikéri a tanácsát?
– A legfőbb segítőm
férjem, Dinyés Dániel zeneszerző, zongoraművész és
karmester, s ő a kezdetektől fogva tanácsokkal lát el. Ha csak
teheti, minden fellépésemet meghallgatja, és az ő fülében
teljes mértékben megbízom.
Ileana Cotrubas magánkurzusa meghatározó élményt
jelentett
Több
mesterkurzuson vett részt. Ezeknek milyen hozadéka volt?
– Nagyon sok. Később
jöttem rá, hogy időben meg kellett volna fogadnom Walter Berry
tanácsát, aki még pályám elején elmondta, milyen szerepek
valók nekem. Ileana Cotrubas magánkurzusa külön élményt
jelentett számomra. Mikor Magyarországon tartózkodott, akkor
egy héten át jártam hozzá énekórára, a Traviátát vettük
át. Cotrubas egykor világhírű volt Violetta szerepében – éppen
a már említett Carlos Kleiber vezényletével– , így ez a találkozás
egy életre meghatározta pályámat.
A különböző
karakterű hősnők közül ki áll a legközelebb művésznőhöz?
– Egészen
tavaly novemberig a valaha énekelt legteljesebb nőalak számomra
Violetta volt, de mára csatlakozott hozzá Luisa Miller. Ezek
mellett még nagyon szeretem Melinda szerepét a Bánk bánból. A
Tisza-parti jelenet repertoárom egészen különleges csúcspontját
jelenti.
Az Erkel Színházban
bemutatott Verdi–Schiller-trilógiáról lapunk is beszámolt.
Mennyire tartja fontosnak, hogy a keveset játszott, de értékes
operákat is bemutassák?
–Ez egy lényeges
kérdés, mert a Magyar Állami Operaház repertoárján nem
szerepelnek azok az operák, amiket nagyon kedvelek. Verdi korai műveire
és Donizetti, Bellini operáira gondolok. Donizetti remekművét,
a Lammermoori Luciát tíz éve nem játszották az Operaházban.
Ez azért is hiányzik nekem, mert bizonyos szerepeket egy adott
életkorban kell elénekelni. Mindezt azzal próbálom kompenzálni,
hogy az említett szerzők operáinak szoprán áriáit, ha
tehetem, koncerteken eléneklem, és erősen lobbizom, hogy ezeket
az operákat bemutassák. Ha nem sikerül intézményes keretek között
ezek színrevitele, akkor magánkezdeményezés által kéne
megoldani, mert úgy érzem, hogy a hangom ezen művek által
teljesedhetne ki igazán.
Medveczky Attila
|