2014.01.24.
Ferenc pápa üzenete az elvándorlók és
menekültek 100. világnapjára
Az elvándorlók
és menekültek világnapján, amelyet idén január 19-én ünneplünk,
a Szentatya hagyományosan üzenetet intéz a katolikus hívekhez.
Ferenc pápa Vándorlók és menekültek: útban egy jobb világ
felé címmel közzétett gondolatait az alábbiakban olvashatják.
Kedves Testvérek!
A mai társadalmakban, a történelemben eddig még soha nem
tapasztalt, olyan világméretű függőségek, kölcsönhatások
és folyamatok keletkeznek, amelyek – jóllehet problémákat és
negatív tüneteket is felszínre hoznak – azt a célt erősítik,
hogy mind gazdasági, mind politikai és kulturális szempontból
javítsák az emberiség családjának életkörülményeit.
Ugyanakkor minden ember az emberiség tagja és jobb jövő utáni
reménye is megegyezik a népek családjának vágyaival. Ezek
megfontolásából született a téma, amelyet idén a vándorlók
és menekültek világnapjára választottam: Vándorlók és
menekültek: útban egy jobb világ felé.
A modern változások eredményei között kiemelkedő
helyen áll az emberi mobilitás egyre szélesebb körben történő
elterjedése, amit XVI. Benedek pápa már korábban „az idők
jelének” nevezett (Vö. Üzenet a vándorlók és menekültek
világnapjára, 2006). A sokféle elvándorlás egyrészről valóban
gyakran feltárja a nemzetközi közösség és az államok hiányosságait,
másrészről viszont rámutat az emberiség azon törekvésére
is, hogy egységben éljen, miközben tiszteletben tartja a különbözőségeket,
készségesen befogadja társait és gyakorolja a vendégszeretet,
lehetővé teszi a föld javainak igazságos elosztását, az
ember személyiségének központba állítását, az emberi méltóság
védelmét és erősítését.
Keresztény szempontból az elvándorlás jelenségeiben is,
akárcsak a többi emberi dologban, ugyancsak megmutatkozik a feszültség
a kegyelemből és megváltásból újjászületett teremtett világ
szépsége és a bűn titka között. A szolidaritás és a
befogadó készség, a testvériség és a megértés tetteivel
szemben áll az elutasítás, a diszkrimináció, a kizsákmányolás,
a szenvedéssel és a halállal való üzérkedés. Különösen
aggodalmat keltenek az olyan esetek, ahol az elvándorlás nem
egyedül kényszerűségből fakad, hanem ahhoz még az
emberkereskedelem és a rabszolgáság aljas formái is hozzátapadnak.
„A rabszolgamunka” korunkban érvényes valutává vált! Ami
ma sok elvándorlót és menekültet mégis arra ösztönöz, hogy
vállalja a migrációval járó problémák, kockázatok és nehézségek
küzdelmeit, az nem más, mint a bizalom és remény egyesített
keveréke; az a tény, hogy szívükben hordják a jobb jövő vágyát,
nem csak saját maguk, hanem családjaik és szeretteik számára
is.
Hogyan teremthetünk egy „jobb világot”? Ez a kérdés
egyáltalán nem akar célzás lenni egy elvont vagy elérhetetlen
elképzelés megvalósítására, hanem sokkal inkább ösztönözni
akar a kibontakozás autentikus és átfogó keresésére, egy
olyan cselekvésre, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy méltó életkörülményhez
jusson minden ember, megfelelő módon teljesüljenek az egyének
és a családok igényei, mindenki tiszteletben tartsa, megőrizze
és ápolja az Istentől ajándékba kapott teremtett világot.
Isten tiszteletre méltó szolgája VI. Pál így összesíti a
mai ember vágyait: „Kitörni a nyomorból, biztosabb megélhetéshez
jutni, egészségesen élni és biztos állásban dolgozni, elnyomás
nélkül, s az emberi méltóságot megcsúfoló, megalázó
helyzetektől mentesen nagyobb felelősséggel rendelkezni, képzettebbnek
lenni – egyszóval többet tenni, többet tudni, többet
birtokolni, hogy így több lehessen” (Populorum progressio
enciklika, 1967. március 26., 6).
Szívünk mindig a „több” után vágyik, ami nem
egyszerűen több tudást vagy több birtoklást jelent, hanem
sokkal inkább azt jelenti, hogy több akarunk lenni. A fejlődést
nem lehet csupán a gazdasági növekedésre korlátozni. Ez a növekedés
gyakran úgy valósul meg, hogy semmibe veszi a legszegényebbeket
és a védteleneket. A világ csak akkor válhat jobbá, ha elsődleges
figyelmünket az emberre irányítjuk, teljes személyi kibontakozását
segítjük, annak minden vonatkozásában és dimenziójában,
beleértve a kibontakozás lelki vonatkozásait is; akkor, ha nem
hanyagolunk el senkit, sem a szegényeket, sem a betegeket, sem a
szűkölködőket, sem az idegeneket (vö. Mt 25, 31–36); ha az
„eldobás kultúrája” helyett képesek leszünk elsajátítani
a találkozás és a befogadás kultúráját.
A vándorlók és menekültek nem figurák az emberiség
sakktábláján. Ők gyerekek, asszonyok és férfiak, akik különböző
okok miatt hagyták el otthonaikat, vagy éppen hazájuk elhagyására
kényszerültek, — emberek, egyazon legitim vágyakkal, hogy többet
tudjanak, többet birtokoljanak, és mindenekelőtt hogy több
legyenek. Megrendítő azok száma, akik egyik kontinensről a másikra
hurcolkodnak, de azoké is, akik saját hazájuk vagy szűkebb földrajzi
tájegységük határain belül változtatják lakhelyüket. Az állítólagos
migrációs áramlatok napjainkban az emberek – ha nem éppen a
népek – legnagyobb, eddig talán még soha sem látott vándorlását
jelentik. A vándorlókkal
és menekültekkel együtt haladva az egyház azon fáradozik,
hogy megértse a vándorlás kiváltó okait. Ugyanakkor dolgozik
is azon, hogy leküzdje a vándorlás sok negatív következményét,
és annak pozitív kihatását is hasznosítsa a vándorlás által
egyformán érintett közösségekben, mind a szülőföldön,
mind a tranzit- és cél-országokban.
Sajnos, miközben egy jobb világ építésére buzdítunk,
nem hallgathatjuk el a különböző méretekben feltörő botrányos
szegénységet sem. A szegénység legfőbb elemei: erőszak, kizsákmányolás,
diszkrimináció, kirekesztés, az egyének és közösségek
alapvető jogainak korlátozása. Ezeket mind meg kell szüntetni,
mert legtöbbször éppen ezek a vándorlással járó meghatározó
jellegzetességek hozzák összefüggésbe az elvándorlást a
szegénységgel. Miközben vágyaik beteljesedését remélve,
emberek milliói azért kelnek útra, menekülnek a nyomorúság
és az üldözés elől, hogy jobb megélhetési lehetőségeket
találjanak és megmenthessék az életüket, gyakran éri őket
olyan bizalmatlanság, gyanakvás, elzárkózás, kirekesztés és
egyéb, nem ritkán súlyos csapás, amely sérti az emberi méltóságukat.
Az elvándorlás valósága, korunk globális világának méretei
szerint, megkívánja a probléma új, megfelelő és hatékony
kezelését, mindenekelőtt a nemzetközi együttműködés, a
komoly együttérzés és szolidaritás megvalósítását. Különösen
fontos a különböző szintű együttműködés és minden olyan
megegyezés, normatív eszköz közös alkalmazása, amely védi
és fejleszti az ember személyiségét. XVI. Benedek pápa ennek
koordinátáit körvonalazta, amikor hangsúlyozta: „Ilyen
politikát a migránsokat kibocsátó és befogadó országok közötti
együttműködésből kiindulva kell kialakítani; ennek együtt
kell járnia megfelelő nemzetközi előírásokkal, amelyek képesek
összhangba hozni a különféle törvényhozói rendelkezéseket,
és világossá tenni azt, hogy a kivándorló személyek és családok
szükségleteinek és jogainak biztosítása mellett az emigránsok
által választott célország társadalma is védelmet kell, hogy
kapjon” (Caritas in veritate enciklika, 2009. június 19., 62).
A jobb világért folyó közös munkálkodás megkívánja, hogy
az országok készségesen, bizalommal és kölcsönösen segítsék
egymást, anélkül, hogy legyőzhetetlen akadályokat gördítenének
mások elé. Az erők ilyen módon való összehangolása arra bátoríthatja
az államok vezetőit, hogy lépjenek fel bátran a szociális-gazdasági
kiegyensúlyozatlanság és a szabályozatlan globalizáció
ellen, mivel ezek is az elvándorlások kiváltó okai és általuk
az emberek inkább áldozatok lettek, mint győztesek. A felsorolt
jelenségekhez párosuló nehézségekkel egyetlen ország sem képes
egyedül megbirkózni, mert azok olyan szerteágazók, hogy időközben
már minden kontinenst elértek, a bevándorlás és kivándorlás
két mozgási irányának megfelelően.
Aztán fontos kiemelni azt is, hogy ez az együttműködés
éppen azzal az erőfeszítéssel kezdődik, amely tulajdonképpen
minden ország kötelessége, mégpedig az, hogy jobb gazdasági
és szociális feltételeket teremtsen a szülőföldön,
olyannyira, hogy aztán annak, aki békét, igazságot, biztonságot
keres, vagy elvárja az emberi méltóság teljes tiszteletét,
annak ne a kivándorlás legyen az egyetlen választási lehetősége.
A munkahelyek megteremtése a helyi gazdaságban elkerülhetővé
teszi a családok szétszakítását és garantálja a stabil és
kiegyensúlyozott életkörülményeket, mind az egyének, mind a
közösségek számára.
Végül a vándorlók és menekültek átfogó szemléletében
van még egy harmadik elem is, amelyet ugyancsak szeretnék
kiemelni a jobb világ építésének útjával kapcsolatban: ez
az elvándorlókkal szemben tanúsított előítéletek és elképzelések
leküzdése. A vándorlók, a száműzöttek, a menedékért
folyamodó emberek és a menekültek megjelenése nem ritkán gyanúsításokat
és ellenségeskedéseket vált ki a helyi lakosság körében.
Megjelenésük félelmeket ébreszt, hogy az idegenek aláássák
a szociális biztonságot, veszélyeztetik a helyi lakosság
identitását és kultúráját, konkurenciát keltenek a helyi
munkapiacon, vagy éppen beszivárogtatják a bűnözés újabb
ferdeségeit. Ezen a téren különös felelősség hárul a közszolgálati
hírközlő szervekre: nekik az a feladatuk, hogy leleplezzék a társadalomba
belegyökerezett, szilárd előítéleteket, és korrekt módon tájékoztassanak
akkor is, ha egyesek hibáit nyilvánosan kell feltárniuk, de még
inkább akkor, ha a többség becsületes helytállásáról,
igazságos küzdelméről és lelki nagyságáról tájékoztatnak.
Ezen a téren mindenki rászorul a vándorlókkal és menekültekkel
kapcsolatos gondolkodásmód megváltoztatására; a védekezés
és félelem, az érdektelenség és kirekesztés magatartásformáit
– amelyek végül is „az eldobás kultúráját” jelentik,
fel kell cserélnünk egy olyan magatartással, amelynek alapját
a „találkozás kultúrája” képezi. Egyedül csak ezáltal
sikerül felépíteni az igazságosabb, testvériesebb és jobb
világot. Ez felhívás a többi hírközlő eszköz felé is,
hogy valamennyien társuljanak „a gondolkodás megváltoztatásának”
ehhez a folyamatához és könnyítsék meg a vándorlókkal és
menekültekkel szemben kialakult viselkedési módok jobbra fordulását.
Felidézem, hogy a Názáreti Szent Család vándorútja
kezdetén ugyancsak megtapasztalta az emberek elutasító magatartását:
„Mária megszülte elsőszülött fiát, bepólyálta és jászolba
fektette, mert nem jutott nekik hely a szálláson” (Lk 2,7).
Igen, Jézus, Mária és József megtapasztalta, hogy mit jelent
elhagyni a hazai földet és osztozni a vándorlók sorsában. Heródes
hataloméhségével fenyegette és arra kényszerítette őket,
hogy elmeneküljenek és Egyiptomban keressenek menedéket (vö.
Mt 2, 13–14). De Mária anyai szíve és Szent József, a Szent
Család oltalmazójának figyelmes és gondoskodó szíve, mindig
megőrizte azt a szilárd bizalmat, hogy Isten soha sem hagy el
senkit. Bárcsak mindig megmaradna az ő közbenjárásukra ez a
rendíthetetlen bizonyosság az elvándorlók és a menekültek szívében.
Az egyház krisztusi küldetésének megfelelően:
„Menjetek el az egész világra és tegyetek tanítványommá
minden embert”, arra hivatott, hogy Isten népe legyen, magához
öleljen minden népet és hirdesse az evangéliumot, hiszen
minden ember arcán Krisztus képmásának nyomai ragyognak. Ebből
ered és éppen ebben gyökerezik az ember személyi méltósága,
amelyet mindig tisztelni és védeni kell. Nem az ember teljesítménye,
termelékenysége, szociális állapota, etikai vagy vallási
hovatartozása alapozza meg méltósága kritériumait, hanem az a
tény, hogy az ember Isten képmása, az Ő hasonlóságára
teremtetett (Gen 1, 26-27), sőt még inkább az, hogy az ember
Isten gyermeke; minden ember Isten gyermeke! Rápecsételték
Krisztus képmását! Arról van itt szó, hogy elsőként mi
magunk, és aztán segítségünkkel mások is, ne csak egy nagy
problémát lássunk a vándorlók és a menekültek megjelenésében,
hanem fedezzük fel bennük a testvért, akit szívesen
befogadunk, tisztelünk és szeretünk – mindez legyen számunkra
egy Gondviseléstől kapott ajándék és alkalom arra, hogy
Krisztus evangéliumának megfelelően, építsünk igazságosabb
társadalmat, tökéletesebb demokráciát, szolidárisabb országot,
testvériesebb világot és egy mindenki felé nyitott keresztény
közösséget. A sokféle vándorlás lehetőséget és teret nyit
az új evangelizációra, egy új emberiség formálására,
ahogyan ezt már a húsvéti misztérium is előre jelzi: annak az
emberiségnek a létrehozására, amely számára minden idegen
ország egyben szülőhaza és minden szülőhaza idegen ország.
Kedves vándorlók és menekültek, soha se veszítsétek el
a reményt, hiszen számotokra is van egy biztos jövő; utatok
során ti is találkoztok kitárt karú, szerető emberekkel;
titeket is megajándékoznak a testvéri szolidaritás és a
meghitt, baráti szeretet felemelő tapasztalatával! Imáimat ígérve
nektek és mindazoknak, akik értetek fáradozva nektek szentelik
életüket és energiájukat, szeretettel adom apostoli áldásomat
mindenkire.
Ferenc pápa
|