2014.01.24.
Az egyenlő
finanszírozás elve alapján segítjük az egyházak társadalmi
szerepvállalását
Ez viszont nem jelenti azt, hogyha egy szervezet kimondja magáról,
hogy vallási közösséget alkot, annak működését az államnak
kell biztosítania
Csaknem 210 ezer
diák tanul az egyházi köznevelésben, az igény azonban ennél
nagyobb. Felmérések alapján a szülők igénylik az egyházi
iskolákban való oktatást gyermekeik részére. Szerkesztőségünk
vendége Hölvényi György egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi
kapcsolatokért felelős államtitkár.
Államtitkár úr december végén tartott sajtótájékoztatójában
kiemelte, hogy jelentősen nőtt, meghatározó lett az egyházak
társadalmi szerepvállalása, és erre egyre nagyobb igény
mutatkozik. Ez a szerepvállalás főleg az oktatás területére
vonatkozik?
–Az egyházak társadalmi szerepvállalása a leglátványosabban
az oktatás területén érhető tetten. Az egyházak a köznevelés
tekintetében is óriási erőfeszítéseket tesznek, az elmúlt
években közel másfélszeres volt a növekedés. Jelenleg,
csaknem 210 ezer diák tanul több mint ezer helyen az országban
az egyházi köznevelésben. Ennek egyik fő oka, hogy az egyházaknak
olyan intézményrendszere jött létre, amely nem hasonlít a II.
világháború előtti állapothoz, de ha összevetjük az 1989-es
adatokkal mindezt, akkor óriási előrelépést tapasztalhatunk.
Szintén jelentős előrelépés mutatkozik meg a szociális területén.
Erre jelentős példa, hogy a gyermekvédelmi szakellátásban a
jelenlegi egyházi fenntartású 6326 férőhely a 2010-es 1681 férőhely
négyszerese, az egyházak által fenntartott 5549 nevelőszülői
férőhely pedig a 2010-es 1199 férőhelynek több mint a négy
és félszerese. Ebből arra következtethetünk, hogy mind az
oktatási, mind a szociális területen az egyházak megértették
és kézzel fogható eredményekkel bizonyítják azt, hogy
szerves részei a magyar társadalomnak. Mindezt nem látványosan,
hanem apró lépésekkel, több belső egyeztetéssel vitték véghez.
Azért emelem ezt ki, mert a média egy része olyan hamis képet
mutat, miszerint csökken az egyházak társadalmi szolgálatban
betöltött súlya, és ezért alig ér el a felekezetek hívó
szava az állampolgárokhoz. A KSH-adatai is ezt látszanak alátámasztani.
Arról viszont nem beszélnek, hogy általában Magyarországon
– Európa más országaihoz hasonlóan – átalakulóban van a
hagyományos értelemben vett társadalmi kohézió, s ennek következményeként
nagyon sok közösségben csökkent a tagok száma. Az egyházak
viszont még ma is a legnagyobb közösségformáló erők közé
tartoznak attól függetlenül, hogy az emberek jelentős része
nem tartozik egyetlen bevett felekezethez sem. Nem vagyok az egyházak
védőügyvédje, de az tény, hogy egyházak messze a legnagyobb
közösségalkotók a mai magyar társadalomban. Magyarország
kormányának intézkedései találkoznak a társadalom többségének
elvárásaival, hiszen a társadalom háromnegyede szerint az egyházak
társadalmilag fontos közszolgálatot látnak el. Ez a társadalmi
elvárás és igény nagyon jól megmutatkozik, ha a kötelezően
válaszható hit- és erkölcstan bevezetésnek adatait vizsgáljuk.
A 2013/14-es tanévtől először csak az elsős és ötödikes diákoknak
kötelező választaniuk erkölcstant vagy hit- és erkölcstant,
amelyet rendes tárgyként az órarendbe illesztenek az állami
iskolákban. A szeptemberi kezdésig a szülők az elsős gyerekek
52 százalékát iskolai hit- és erkölcstanra, 48 százalékát
pedig erkölcstanra íratták be. Az ötödikeseknél ez az arány
42-58 százalék.
Pedig nagyon sok támadás érte a kötelezően válaszható
hit- és erkölcstan bevezetését.
–Tudom, hogy támadják ezt a különböző médiumokban
és egyes pártoknál, és leírták azt, hogy „megengedhetetlenül
sok a hittanos”. Minderre rácáfolnak az előbbi adatok. Az is
érdekes, hogy olyan szülők is választották valamelyik történelmi
egyházat, hogy a gyerekét hittanra tanítsák, akik egyetlen egy
felekezethez sem tartoznak. Mindez azt mutatja, hogy az állampolgárokban
hit-erkölcs terén jelentős elvárás van az egyházak irányában.
Tehát a hittan oktatás és a szociális területen megmutatkozó
eredmények az egyházak növekvő jelentőségét mutatják a mai
atomizált társadalomban. Ezért intézményesedett az állam és
az egyházak közötti párbeszéd, hiszen konkrét feladatokat látnak
el a különböző felekezetek. Azt is ki kell emelni, hogy az
egyházak nagy munkaadók lettek. Gondoljunk bele, hogy csaknem
210 000 gyermek nevelése, oktatása mennyi pedagógus
foglalkoztatását igényli. S már ezzel is az egyházak elértek
a teljesítőképességük határához. Az állam feladata, hogy
az egyházak autonómiáját figyelembe véve, a felekezetek oktatási,
szociális, egészségügyi téren végzett munkájához anyagi
fedezetet biztosítson. Több ellenzéki politikus és újságíró
hangoztatja azt, hogy az állam milyen sok pénzt ad az egyházaknak.
Holott arról van szó, hogy az egyházak állami feladatot
vesznek át, és annak teljesítésére biztosít az állam forrásokat.
Lényeges, hogy az egyházak ehhez mérhető nagyságrendű önálló
jövedelemmel nem rendelkeznek, ezért magától értetődik, hogy
az állam támogatja szociális, oktatási tevékenységüket.
Hiszen akikről egyházi intézményekben gondoskodnak, mind
magyar állampolgárok, akikért a magyar kormány felelősséggel
tartozik. Ezt sokan nem képesek, vagy nem akarják megérteni,
mert elavult, szekularista világból indulnak ki.
Az, hogy olyan szülők is választják gyermekük számára
a hittant, akik nem tartoznak felekezethez, azt is jelentheti,
hogy a keresztény gyökerek újra felfedezése csupán hitbéli kérdés,
vagy azon messze túlmutat?
–Úgy gondolom,
a hitoktatásra való beiratkozás azt jelenti, hogy sokan úgy
gondolják: reményteljes az egyházak társadalmi működése.
Természetesen a keresztény gyökerek újra, felfedezéséért végzett
munkájában támogatjuk az egyházakat, de az egy hosszú
folyamat. Azt is meg kell említeni, hogy igen komoly kihívás az
egyházak részéről ilyen sok hittantanárt foglalkoztatni az
iskolákban.
A hitoktatói díjak változtak –e 2013-ban?
–Az egyházak – külön-külön – úgy döntöttek,
hogy a pedagógus életpályamodellben szereplő kötelezettségek
és jogok ne vonatkozzanak külön a hittantanárokra, mert úgy
érezték ez az ő autonómiájukat sérti. Ezáltal az állami
iskolák hitoktatói óraadó tanárként vesznek részt az oktatásban.
A hitoktatói díjak vonatkozásában a 2013-as költségvetési törvény
módosítása – az egyházakkal való egyeztetés alapján – már
tartalmazott szabályozást, ennek megfelelően a bevett egyházak
legalább 8 fős csoportlétszám esetén, heti 24 oktatott órával
számolva, és teljes állású hit- és erkölcstanoktatók után
részesülnek a havi
309.000 Ft
támogatásban. Ez az összeg a pedagógus átlagbér alapján
lett megállapítva, tartalmazza az oktatók bérének és járulékainak
fedezetét is.
Az egyházi gyűjtemények fenntartását is támogatja az
állam?
–Természetesen, hiszen
itt nem pusztán egyházi, hanem nemzeti kulturális ügyről van
szó. A szentszéki megállapodás módosítása előtt a
Katolikus Egyház és a magyar kormány számba vette a különböző
változásokból adódó együttműködési formákat. Az egyház
részéről fölvetették, hogy közgyűjteményeik fenntartását
saját maguk nem tudják kigazdálkodni, s az államtól kapott pénz
erre nem elegendő. Ezért a magyar kormány olyan ajánlatot
tett, hogy a katolikus egyházi gyűjteményekre fordítandó állami
támogatás csaknem a négyszeresére növekedhessen. De nem csak
arról van szó, hogy csak a katolikus, hanem, hogy a közgyűjteménnyel
rendelkező többi bevett egyház is kedvezményezett lesz.
Tudjuk, hogy az ilyen közgyűjtemények főleg egyházi vonatkozású
anyagokat őriznek, de mindez az egész ország kincse, nem csak
az adott felekezeté. Ezért is méltányos, hogy az állam
ezeknek a gyűjteményeknek a fenntartását kiemelten támogassa.
A közelmúltban jelent meg lapukban a Kalocsai Főegyházmegyei
Levéltár vezetőjével egy interjú, amiben Lakatos úr hangsúlyozta,
hogy az interneten 2013 őszén publikált Kalocsa és szállásai
anyakönyvi adatbázisa több mint 165 ezer 1700-1910 közötti
anyakönyvi bejegyzés átírt szövegét és a források digitális
képét is tartalmazza. Tehát nem csupán egyháztörténeti
kutatások miatt keresik föl levéltárukat.
–Így van, hiszen az anyakönyvezés
a plébániákon zajlott. A református egyház tekintetében
pedig megfigyelhető, hogy kicsiny gyülekezetek őrzik az anyakönyveket,
és szükséges egy olyan hely, ahol megfelelő minőségben,
megfelelő tudományos körülmények közt gondozzák az
anyagokat. Több száz éves dokumentumokról van szó, melyek
nemzeti kincseink.
Többen attól tartottak, hogy a Vatikáni Szerződés
módosításáról szóló törvényjavaslat elfogadásával a
katolikus egyház sokkal jobban jár a jövőben a többi államilag
elismert felekezetnél. Van-e ennek a felvetésnek bármilyen valóságalapja?
–Ennek a kritikának semmilyen valóságalapja nincs. A
rendszerváltás után teljesen természetes volt, hogy a
Katolikus Egyház nemzetközi szerződést köt a magyar állammal.
A nemzetközi szerződés nemzeti jogrendszerbe való iktatása után
az egyik legmagasabb szintű jogi norma, így a szerzett jogokat
nem lehet elvenni. Viszont a szerződés tartalma nem csak a
katolikus egyházra, hanem mind a 32 bevett egyházra egyformán
kihat. A megállapodás módosítása a bevett egyházak részére
felajánlott Szja 1% vonatkozásában úgy rendelkezik, hogy azt
az állami költségvetés a rendelkezők számának figyelembe vételével
az Szja 1%-nak megfelelő mértékre egészíti ki a bevett egyházak
javára. Az tény viszont, hogy a nemzetközi szerződés
jogalanya a Katolikus Egyház és a magyar állam.
Kimondhatjuk, hogyha az egyházak nem lennének
anyagilag biztonságos helyzetben, akkor a vallásszabadság csak
szűk értelemben lenne gyakorolható?
–Köszönöm a kérdést;
hiszen a vallásszabadság Magyarországon minden egyházra és úgynevezett
vallási tevékenységet végző szervezetekre egyaránt érvényes.
Ahhoz, hogy azokat a társadalmi, közösségi feladatokat el tudják
látni a különböző egyházak, melyek az ő vallásgyakorlásuknak
tradicionálisan lényegi elemét képezik, szükséges az állami
támogatás. Ez így összefügg a vallásgyakorlással. Ez
viszont nem jelenti azt, hogyha egy szervezet kimondja magáról,
hogy vallási közösséget alkot, annak működését az államnak
korlátlanul kellene fizetnie. Ezért olyan jogszabály született,
amely kimondja, hogy az egyházak hagyományainak, létszámának,
közösségi vállalásának függvényében szükséges az állami
támogatás a vallásszabadság kiteljesítése érdekében.
Medveczky Attila
|