2014.01.31.
Akinek belső tűz
jellemzi műveit
A művészet gyógyír mind az alkotó, mind a néző számára
Kókay
Krisztina textilművész, grafikus Esztergomban született.
Felsőfokú tanulmányokat a Magyar Iparművészeti Főiskolán
folytatott. Mesterei Göllner Miklós, Vén Emil és Modok Mária
voltak. 1967-ben diplomázott textil szakon. A geometriából építkezik,
grafikus szaggatott vonalakból szervezi kompozícióit papíron,
vásznon vagy selymen, minden kompozícióhoz egyetlen színt
használ, leggyakrabban feketét és kéket Grafikáit és
textilmunkáit mind hazai, mind külföldi kiállításokon
bemutatja, gyakran nyomtatott katalógus kíséretében. Munkáit
jeles közgyűjtemények őrzik, köztük a Magyar Iparművészeti
Múzeum, esztergomi Keresztény Múzeum, Szombathelyi Képtár,
KOGART Kortárs Művészeti Gyűjtemény.
Egyéni kiállításai
(válogatás): Járási Könyvtár, Vác (1983); Collegium
Hungaricum, Bécs (1984); Dorottya u. Galéria, Budapest (katalógussal,
1992), Esztergomi Művészek Céhének Galéria, Esztergom (1994);
Vármúzeum, Esztergom (katalógussal) • Hotel Thermál •
Hotel Flamenco; Magyar Kulturális és Tudományos Központ,
Helsinki (1996); Dombóvári Galéria [Gross Arnolddal, Gajzágó
Sándorral], Dombóvár • Vigadó Galéria, Budapest (kat.) •
Keresztény Múzeum, Esztergom (1997); Zlatno Koruna (Csehország)
• Magyar Intézet (Borza Terézzel), Szófia • Fészek Galéria,
Budapest (1999); Balassa Bálint Múzeum, Esztergom (2001);
Hegyvidéki Kortárs Galéria, Budapest (2001); József Attila Általános
Iskola, Esztergom (2002); Gödöllői Királyi Kastély, Gödöllő
(2003); Hajnoczy-Bakonyi Ház, Sopron (2006); Ernst Múzeum,
Budapest (2007); Zikkurát Galéria, Budapest (2007); Budapest Kiállítóterem,
Budapest (2010); Budavári Önkormányzat aulája, Budapest
(2010); Magyar Írószövetség, Budapest (2011), „Jubileumi Tárlat”,
TÁR-LAK Szalon, Esztergom (2013).
Külföldi kiállításainak
helyei (válogatás): München, Frankfurt (Németország);
Muraszombat (Szlovénia); Eisenstadt, Wiener Neustadt, Bécs
(Ausztria); Joinville, Epaux (Franciaország), Palma de Mallorca
(Spanyolország); Tournai, Mons (Belgium); Szófia (Bulgária)
Helsinki (Finnország).
Díjak, elismerések
: Kultúrális Minisztérium Nívó díja (1984); XII. Fal- és Tértextilbiennálé
Fődíja, Szombathely (1992); Ferenczy Noémi-díj (1993); XII.
kerületi Kultúrális Közalapítvány díja (1998); MAOE díj,
Salgótarjáni Rajzbiennálé (1998); MAOE díj, Kecskemétgi
Tavaszi Tárlat (2000); Szent István-díj, (Kecskemét, 2000);
Sponzori díj, IV. Országos Pasztelbiennálé, Vármúzeum,
Esztergom (2000); Simsay Ildikó díj (2002); Esztergom Önkormányzatának
díja (2004); Oktatási és Kultúrális Minisztérium díja, XIII.
Országos Rajzbiennálé, Salgótarján (2006); A Magyar Köztársaság
Érdemes Művésze díj (2007); Short List Award of the
International Jury, Pilsen (2012); Kurucz D. István Emlékére díj
(59. Vásárhelyi Őszi Tárlat, 2012).
A művészeti események
szervezésébe a szakmai egyesületekben kifejtett tevékenysége
révén kapcsolódott be. 2004-ben kötetet szerkesztett a
zsennyei és a kecskeméti textilművészeti alkotóműhely tevékenységéről.
A Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja (2013).
Jobban örültem, ha
festéket, mintha csokoládét kapok
Mikor fordult az érdeklődése a rajzolás, és a képzőművészet
felé?
–Gyermekkoromban mindig és mindent lerajzoltam,
festettem, ezért szüleimtől, nagyszüleimtől festékeket
kaptam. Jobban örültem egy darab Schmincke festéknek, mint
csokoládénak, pedig azt is ritkán kaptunk. Az esztergomi általános
iskolámban rajzórákat tartó nem rajz szakos tanítónő útmutatásait
ösztönösen nem tartottam helyesnek, és ezért nem is akartam követni.
Én másképp festettem, mint ahogy ő elvárta. Ezért a tanítóképző
főiskolán oktató festőművész-rajztanár Kocsis házaspár
szakkörére jártam, boldog voltam, hogy ott úgy rajzolnak,
ahogy én is láttam a világot.
Gyermekként otthon festett, vagy például kiült a
Kis-Duna-partra, és nekilátott olajjal festeni?
–A Kis-Duna parton minden nap iskolába menet láttam
hogyan festi Bajor Ágost festőművész a tájat. Családomtól
apránként megkaptam a kért eszközöket. Én is festettem kinnt
a Duna parton, otthon, Szent Tamás -hegyen, Pilismaróton, a Kálvárián,
a Szent János kútnál. Öcséim, unokatestvéreim cipelték a
festőállványt. Pilisszentlélekre is elbuszoztam festeni egyedül.
Elsőre fölvették a budapesti Képzőművészeti
Szakközépiskolába?
–Édesapám több mint tíz
olajfestményemmel kísért felvételizni Budapestre, a Képző-
és Iparművészeti Gimnáziumba. Akkor csak ez az egy képző- és
iparművészeti középiskola működött az országban. Elsőre
felvettek, és kollégista lettem. Festő osztályban érettségiztem
1961-ben. Csodálatos négy év volt ez az életemben. A felettünk
járó kollégisták kedves szeretete segítette a sokat síró
elsősök beilleszkedését. Nem győzöm nekik ezt megköszönni
a kollégista –találkozókon, melyeket 2006 óta szervezek évente.
Festő osztályban érettségizett. Miért lett mégis textilművész?
–Abban, hogy végül is textilművész lettem, nagy
szerepe volt annak, hogy egy évig dolgozni kellett akkoriban az
Iparművészeti Főiskola előtt. Az akkori hatályos rendelet
ugyanis megkövetelte, hogy a felvételi előtt dolgozni kell,
lehetőleg fizikai munkát. Azoknak könnyebb volt bejutni a felsőfokú
intézményekbe, akik munkásszülők gyermekei voltak. Anyagi
okokból, és azért, mert festékkel és papírral dolgozhatunk.
A lexikonok szerint Göllner Miklós, Vén Emil és
Modok Mária voltak a mesterei. Mi mindent sajátított el tőlük?
–Inkább úgy fogalmaznék,
hogy őket tartom mestereimnek. Göllner Miklós festőművész a
Török Pál utcai „kisképzőben” tanított. Rajztanárunk
volt, és nagyon szerettük. Vén Emil festőművész híresen jó
szakkört vezetett, sokan jártunk hozzáa főiskolai felvételi
előtt. Szintén nagyon sokat köszönhetek Modok Mária festőművésznek,
aki rokonom és Czóbel Béla felesége volt.
Miből tudott így megélni?
–Az Iparművészeti Vállalat több pályázatot hirdetett
meg, és az egyik lakástextil pályázaton első díjat nyertem.
Ez nagyon jó volt, de én csak lenvászonra, természetes és
nagyon jó anyagra voltam hajlandó festeni. Az olcsóságra törekvés
és a rutinmunka mindig is távol állt tőlem. A minőségre való
törekvésem miatt nem tudtam olyan terveket készíteni, hogy abból
sokat keressek. Az Iparművészeti Főiskola elvégzése után rövid
ideig dolgoztam textilnyomó gyárban. Hamar rájöttem, hogy nem
volt szüksége a vezetésnek új és egyéni ötletekre. Rajzoló,
és nem tervező státuszban foglalkoztatták az Iparművészeti Főiskolát
végzetteket. Megváltam a gyári rajzteremtől, és inkább
gyermekeim neveélésével foglalkoztam otthon. Rajzolni nem sok
időm maradt egy ideig. Ez így volt nekem fontos. Amikor ismét sürgető
igényemmé vált a rajzolás, vagyis kimondhatatlan dolgok
valamilyen rögzítése, azon fohászkodtam, hogy egyéni hangomat
megtaláljam. A művészetek mondanivalói mindig ugyanazok: örömök
és bánatok, szerelmek és csalódások, fájdalmak és vágyak,
a lét kérdései, a világ értelmezése. Mindezek bonyolult összefüggéseit
látjuk, halljuk, olvassuk, és ez segít elviselni a magunk problémáit
és felismerni a helyes utat.
Eleinte a növények bonyolult formáiban
láttam a küzdelmes élet és vívódások lenyomatait
Milyen témákat rajzolt először?
–Eleinte a növények bonyolult formáiban láttam a küzdelmes
élet és vívódások lenyomatait, ezeket rajzoltam. Azután már
magamból vetítettem ki a saját vívódásaimat, úgy hogy semmi
tudatosság nem volt benne. Mélyről jövő, szavakba sem formálódott
gondolatok jöttek felszínre, betűk helyett sűrün ismétlődő
ceruza, majd tus vonalak. Felszínre törtek a kérdések, a válaszok,
az érzelmek, a mondanivalók sos-sok vonal formájában. Az ismétlődő
vonalak, mint betűk sorakoznak egymás után változó erősségben
és ritmusban. Ehhez nagy csönd, elmélyülés és alázat kell.
Ez az őszinte megszólalás nehéz munka eredménye. Domokos Mátyás
a metafizikus költészettel kapcsolatban mondja: „ Van néha
olyían pillanat, mely kilóg az időből.” Ez csodálatosan
igaz a képzőművészetre is. Ennek a pillanatnak a megjelenését
eröltetni nem lehet, munka közben szinte kizökken az idő.
Ilyenkor valami nagyon jó születik öntudatlanul. Ez kegyelmi állapot.
Oláh
János fogalmazta meg velem/munkámmal kapcsolatban: „A rajz,
mely az ő felfogásában nem azt ábrázolás és nem a kifejezés
eszköze, hanem a belső lelkiállapotról készült közvetlen
jelentés... A rajzok lelke a vonal, védtelensége, szabálytalansága
egy halk drámát jelenít meg, a megnyilatkozás és az elrejtőzés
drámáját. Titokra utal, a létezés titkára, amelynek minden
élőlény a birtokosa, de amelyet megfejteni mégsem tud soha
senki.” A növények a
rajzaimon átlényegültek. Ha valaki nagyon jól megfigyeli,
mondjuk azt, hogy milyen a tulipán szirma mikor megszárad, láthatja,
hogy áttetsző, hártyaszerű anyaggá változik. Ilyen metamorfózisok
fedezhetők föl képeimen is. A Kereszt című
alkotásomban gyökereket fedezhetünk föl, aminek elhelyezései
indulatokat, gyötrelmeket és fájdalmakat is kifejez.
A textilművészetnek van tehát egy kiszolgáló ágazata
és egy olyan is, aminek produktumai kiállításokra készülnek?
–Ez így van. A főiskola
elvégzése és a gyári munka után körülbelül 10 éven át
otthon voltam a gyermekeimmel, s mellette nem foglalkoztam a
textilfestéssel. Ekker kaptam megbízást a Flamenco Szálló újáépítésekor
a száló halljának és éttermének díszítésére. Detre Villő
belsőépítész kért meg, hogy a falak textil burkolatása
odaillő művet tervezzek. Ez volt az első csoda, hogy az akkor
éppen elkészült rajzaim pont oda illettek, csak 13 variációban
6 méteresre kellett nagyítanom és megfestenem. Gyönyörű
munka volt. Nívó-díjat is kaptam a többi közreműködő művésszel,
építésszel egyetemben.
Meglepett, hogy a nézők igenis megérzik
azt, amit az alkotásaimmal ki szeretnék fejezni
Előfordul, hogy egy kiállítás látogató mást
lát bele egy adott művébe, mint amit ön eredetileg gondolt?
–Nincs róla tudomásom. Idézném Jánossy György építész
szavait, amit egy kiállításom megnyitóján hangzott el: „A képek
megértéséhez fontos az előképzettség, ez adja a látásnak
az értékét...Kis helyre szorítja a gondolatot. Minél sűrübb,
minél gondolatgazdagabb egy ilyen kis hely, annál értékesebb a
kép...Igaz elvontak – ez az organikus elvonás.” Egyébként
meglepett, hogy a nézők igenis megérzik azt, amit az alkotásaimmal
ki szeretnék fejezni. Természetesen ehhez az is szükséges,
hogy az adott mű mellett ne sétáljanak el, hanem nyugodtan
szemléljék, és akkor fölfedezik benne azt, ami engem is motivált
a kép, a textil, vagy a grafika elkészítése közben.
Mi jellemzi az alkotási közegét? Mennyire lényeges,
hogy csend vegye körül?
–Számomra nagyon fontos a csönd. Gyerekkoromban
is vonzott a diófa alatt meglelt csönd, a Duna part, a víz
titokzatos méltósága. A csönddel jóba kell lenni. Az igazi
csend nem az, amikor egy időre kikapcsoljuk a rádiót. Ez csak a
zajszünet, a süket semmi. Az igazi csönd egy idő után kezd el
lélegezni, talán megtelik értelemmel, szétáradhat, összeszedi
a kusza gondolatokat, termékenyítő lesz. A csönd önismeretre
való törekvés. A csöndben a művész
lelke átalakul, és képes arra, hogy meghallja a belső
hangokat.
Amit mond, az a színművészetre is vonatkozik,
hiszen a színpadon a csendnek is kifejező eszköze
van…Esztergom egy igazán csendes kis város, talán ez onnan is
eredeztethető.
–Bizonyára, mert számomra
nagyon lényegesek az esztergomi évek, esztergomi művésznek is
tartom magam, s bár Budapesten élek, mindig is visszavágyok
Esztergomba, oda, ahonnét elindultam. Az, hogy naponta a
Kis-Duna-parton mentem az iskolába, eleve olyan élményt
jelentett – a víz, a hatalmas platánfák, az épített környezet
– , ami „beleégett” a lelkembe. Sokszor kirándultunk a
Vaskapu menedékházhoz, ami több kilométeres túra, és onnan nézve
csodás látvány tárult elénk. Amikor hazamegyek, felmegyek a Kálváriára,
ahol csöndben el tudok gondolkodni.
A csend azt is jelentheti, hogy a művész kizárja
magát a társadalomtól, és elvonulva, szinte remeteként él?
–Nem erről van szó,
hiszen a művésznek benne kell élni a társadalomban, különben
nem tudhatja azt, hogy mi minden érdekli az embereket. A komoly
alkotás közben viszont nagyon szükséges a koncentrálás, ami
megköveteli a csendet. Az is lényeges, hogy mikor elkezd a művész
dolgozni, korán sem biztos abban, hogy a műve sikeres lesz. Úgy
vélem, erőnk szerint állandóan dolgozunk kell, és az már egy
kegyelmi állapot, amikor egy olyan mű születik, ami mind az
alkotó, mind a néző számára kifejez valami többletet.
Először grafikai munkákat, vagy textíliákat
állított ki?
–Textileket,
melyek teljesen grafikus hatásúak. Később alakult ki az a módszerem,
hogy a kis rajzokat felnagyítottam. Ez régebben nehezebben ment,
ma már könnyebb ezt technikailag megvalósítani. Annak idején
a kis rajzot lefényképeztem, diavetítővel kivetítettem, s
ennek segítségével vittem föl a textilre.
Ha már a nagyításnál tartunk… Husz Mária
művészettörténész szerint: „távol áll Kókay Krisztina
munkáitól a XVIII. századi esztétika szenvedélyellenessége,
textilfestményeinek keresetlen monumentalitása, szűkszavú drámaisága,
grafikáinak hol szelíden-líraian rejtőzködő, hol energikusan
feltárulkozó világa, lélektani hitelessége mégis a
klasszicitás bizonyosságával tölt el.” Mennyiben ért egyet
ezzel a véleménnyel?
–Ez azt jelenti, hogy
nagyon aprólékos és bonyolult, sűrű az a kis rajz, amit aztán
felnagyítok. A monumentalitás alatt azt is kell érteni, hogyha
egy kisméretű, A4-es ceruzarajzot felnagyítok, és textilre
viszem föl, akkor az ugyanúgy érvényesül, mint az eredeti,
első formájában.
Mi az oka annak, hogy ritkán használ a textíliák
esetében színeket?
–Az összes rajzom ceruza, vagy tusrajz. S nem tudom az okát
annak, ezen nem gondolkodom.
Azt olvastam önről, hogy néhány
képét nem könnyű megérteni. Vannak, akik azt mondják, hogy
az ilyen képek eleve polgárpukkasztásból készülnek. Esetünkben
is erről van szó?
–Szó sincs róla! Ha a műveimet
soha nem állítanák ki, akkor is megalkotnám azokat. Mert így
tudom magamból a fájdalmat, az indulataimat kirajzolni. Tehát
az alkotás védő szerepet is játszik, és életben tartja a
lelkemet, mikor elkeseredett vagyok. Így a művészet gyógyír
mind az alkotó, mind a néző számára.
2013-tól a Magyar Művészeti Akadémia rendes
tagja. Mit jelent művésznőnek ez a tagság?
–Nagyon örülök annak,
hogy magas színvonalú szellemi és szakmai élet részese
lehetek.
Előfordul, hogy kollegái egymásnak tanácsokat
is adnak?
–Ha kérik, akkor örömmel
beszéljük meg a problémákat és kérdéseket a mű születése
közben. Ezért jó, ha egy művésztelepen egymás közelében
dolgozunk.
A textiles
szakma igen összetartó, s ezt a többi képzőművész és iparművész
is elismeri
Milyen emlékei vannak a kecskeméti alkotóműhellyel kapcsolatban?
–Kecskeméten az egy hónapon át tartó munka végeztével
műtermi kiállításokat, nyílt napokat rendeztünk, így sikerült
kapcsolatot teremtenünk a város vezetésével, a polgárokkal és
az iskolákkal is. 2003-ig vezettem Kecskeméten az alkotóműhelyt,
ami örömmel is eltöltött, de ugyanakkor jelentős adminisztratív
terhekkel is járt. Úgy éreztem, hogy mindez nekem nagy feladat,
és tudtam, hogy szülővárosomban, Esztergomban nem működik művésztelep.
Így a kecskeméti alkotóműhely vezetését átadtam másnak és
Esztergomban négy éven át szerveztem a művésztelepet, festők,
szobrászok és grafikus művészek részére a város anyagi segítségével.
A művésztelep résztvevői évente egy-egy munkájukat a városnak
adományozták. Így kezdtem megalapozni Esztergom város kortárs
gyűjteményét. A művésztelep remekül működött, mígnem a város
akkori polgármestere úgy döntött, hogy az önkormányzat ezt már
nem tudja finanszírozni.
Mennyire ad erőt
egy közösséghez való tartozás?
–Hatalmas erővel bír, ha egy művész egy csoportnak a
tagja. A textiles szakma igen összetartó, s ezt a többi képzőművész
és iparművész is elismeri. Immár nemzetközileg is elismert a
Textiltriennálé, mit évente rendeznek meg a Szombathelyi Képtárban.
Az épület minden sarkában a textil játssza a főszerepet, változatos
színekben, különös formákban, köszönti az érdeklődőket a
textilművészek alkotásai. S az az alkotás az igazi, ami őszinteségből
fakad, s nem spekuláció. Azért rajzolok, mert csak így tudom
őszintén közölni azt, amit lényegesnek tartok. A művészet,
mint életforma nehéz, mégis a sors és a teremtő nagy ajándéka,
mert az egyéni látásmód és az érzékenység képessé tehet
arra, hogy törekedjünk az ezerszínű világ megértésére és
megjeléenítésére.
Medveczky Attila
|