2014.07.04.
A pillanatnyi hangulat lenyomatai a vásznon
A belső gondolatok kivetülése, képpé alakulásának folyamata
Vankó István
festőművész 1966-ban született Cegléden. A hivatásos
katonai pályáról érkezett a képzőművészet világába.
Autodidakta módon sajátította el művészeti ismereteit. Rajzi
alapismereteit a Dési Huber István Rajzkörben szerezte meg.
Mesterei: Korga György festőművész, Misch Ádám festőművész,
Végh András festőművész és Szunyoghy András grafikusművész
voltak. 2002-ben a Nemzeti Kulturális Alap ösztöndíját nyerte
el. 2012-ben a Magyar Képzőművészeti és Iparművészeti Társaságok
Szövetsége által alapított Simsay Ildikó–díjat kapta meg.
Rendszeresen részt vesz országos tárlatokon, tagja a Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesületének, és a Magyar Festők
Társaságának, az Art9 Egyesületnek, az Asztal Társaságnak,
valamint tagja volt a Csepel Galéria Egyesületnek.
Egyéni kiállítások: 1999: Kék Iskola Galéria,
Budapest; 2002: Más úton c. kiállítás Csepel Galéria,
Budapest; 2004: Galéria 21, Budapest; 2007: Variációk c. kiállítás,
Út Galéria, Budapest; 2009: Art9, Budapest; 2010: Közlöny Könyvesház,
Budapest; 2011: Kamara kiállítás Csepel Galéria, Budapest;
2013: Új képek c. kiállítás, Zsókavár Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások: 1996: Stefánia
Galéria, Bp.; 1996: Honfoglalás és történelmi csaták, Hadtörténeti
Múzeum, Bp.; 1999: Honvédelmi Minisztérium valamint a Képző
és Iparművészeti Lektorátus közös pályázata, Stefánia Galéria,
Bp.; 2000: III. Képző és Iparművészeti Biennálé, Csepel Galéria,
Bp.; 2001: AquArt c. kiállítás, Kék Iskola Galéria, Bp.;
2002: Patak Galéria, Szigetszentmiklós; 2002: IV. Képző és
Iparművészeti Biennálé, Csepel Galéria, Bp.; 2002: CSEGE
kamara kiállítás, Csepel Galéria, Bp.; 2004: V. Képző és
Iparművészeti Biennálé, Csepel Galéria, Bp., 2004: Kövek c.
kiállítás, Kék Iskola Galéria, Bp.; 2005: Ókor c. kiállítás,
Csepel Galéria, Bp.; 2006: Művészet és Forradalom c. kiállítás,
Csepel Galéria, Bp.; 2006: VI. Képző és Iparművészeti Biennálé,
Csepel Galéria, Bp.; 2007.: Föld c. kiállítás, Kék Iskola
Galéria Bp.; 2007: 29. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat, Salgótarján;
2007: Az álom arcai Magyar Festők Társasága, Csepel Galéria,
Bp.; 2007: XVI. Országos Portré Biennálé „Arcok és
Sorsok” Moldovay Győző Galéria, Hatvan; 2008: V. Szekszárdi
Festészeti Triennálé, (Babits Mihály emlékezete) Szekszárd;
2008: Fekete Képek Magyar Festők Társasága, Csepel Galéria,
Bp.; 2008. I. ARS PANNONIKA, Szombathelyi Képtár, Szombathely;
2009.: X. Jubileumi Balaton Tárlat, Balatonalmádi; 2009: A mai
nap Magyar Festők Társasága, Csepel Galéria, Bp.; 2009: 30.
Salgótarjáni Tavaszi Tárlat, Salgótarján; 2010: II. ARS
PANNONIKA, Szombathelyi Képtár, Szombathely; 2010:„Ironikus és
fenséges” Paizs László emlékezete, Magyar Festők Társasága,
Csepel Galéria, Bp.; 2010: VIII. Képző és Iparművészeti
Biennálé, Csepel Galéria Bp.; 2011: XVIII. Országos Portré
Biennálé „Arcok és Sorsok” Moldovay Győző Galéria,
Hatvan; 2012: „RESERVE” Az Asztal Társaság Művészeti
csoport Városi Galéria Érd; 2012: 8. Országos Groteszk Kiállítás,
Kaposvár; 2012: Valóság és Illúzió c. kiállítás, Fővárosi
Nagycirkusz Budapest; 2013: Anya(ok) c. kiállítás Karinhy
Szalon, Budapest; 2013: II. Országos Rajztriennálé, Salgótarján
Nemzetközi kiállítások: 1998: Bukarest (Románia);
2011: Fekete Képek 3. Magyar Festők Társasága, Kortárs Magyar
Galéria, Dunaszerdahely; 2012: XIII Nemzetközi Alkotótábor,
Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely; 2012: Asztal Társaság
Művészeti csoport, Prágai Magyar Intézet, Prága; 2013: Asztal
Társaság, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, Szlovákia
Díjak, pályázatok:
2000.: III. Képző
és Iparművészeti Biennálé díja
2002. :Nagyméretű
munkák létrehozása NKA
2012.: Simsay
Ildikó díj MKITSZ díja
Hogyan is lett egy nyugállományú honvéd zászlósból
festőművész?
– Mielőtt konkrétan
válaszolnék a kérdésére, el kell mondanom, hogy hivatásos
katonának tanultam. Az iskola elvégzése után különböző
alakulatoknál teljesítettem szolgálatot. Pályám során,
1990-ben Budapestre helyeztek át. Itt találkoztam egyik volt
osztálytársammal, aki a Dési Hubert István Rajzkörbe járt
– ő ezt nekem elmesélte–, s mivel engem is foglalkoztatott,
foglalkoztat a rajzolás, művészet, jelentkeztem a rajzkörbe.
Felvettek. Magával ragadott a hely, az ott folyó alkotói munka,
a terpentin és a fixatív illata, valamint a tanulási vágy.1990-1994-ig
jártam oda. Tanáraim Túri Éva és Korga György festőművészek
voltak. Ott sajátítottam el a rajzolás alapjait. Rengeteg olvasással,
múzeumba járással képeztem magam. 1992-től vettem részt a
honvédség által szervetett alkotótáborban. 1966-ban felvételt
nyertem a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe. Még
aktív katonaként váltam festőművésszé. 2007-től tagja
vagyok a Magyar Festők Társaságának, valamint több művészeti
csoportnak.
Volt a családban, felmenői között, aki művészettel
foglalkozott?
– Tudtommal édesanyám egyik rokona festőművész volt
az Egyesült Államokban. Ott élt és alkotott. Sajnos nagyon kevés
információ van erről a rokonomról – ködösen elmosódott fénykép
van a szemem előtt, amit az idő elhomályosít, talán kissé
megszépít, talán csak illúzió. Későn ébredtem rá, hogy utánanézzek,
és időközben nagyszüleimet és szüleimet is elveszítettem. Már
nem tudhattam meg rokonom életének a történetét – sajnos.
Föl sem vetődött az, hogy a Képzőművészeti Főiskolára
fölvételizzen?
Ahhoz, hogy én tovább tanuljak, fel kellet volna adnom a
katonai hivatásomat, de azt nem tehettem meg, hiszen már nem
csak magamért, hanem a családomért is felelőséggel tartoztam.
Maga a katonáság,
mint téma később megjelent a művészetében?
– Nem jelent meg a honvédségi téma a művészetemben, bár
volt egy időszak, amikor fölvetődött bennem az a gondolat,
hogy megfestem a pályám során átélteket, de végül is
letettem róla. Vannak művészek, akik – helyettem is –
festettek katonai témájú képeket, engem ez nem
foglalkoztatott. Nem vonzott a naturális ábrázolás, inkább az
elvont képi világ és absztrakt művészet felé fordultam, ez vált
fontossá számomra, ez érdekelt. A pályám elején kerestem saját
formai nyelvemet, amit meghatározott az absztrakt formai világa.
Így létrehoztam saját eszközrendszeremet, amelyet használok,
és folyamatosan építkezem belőle.
Hogy tudott a katonaság közben rajzolni?
– A katonának is van munkaideje, s azután jutott időm
rajzolni, festeni, olvasni valamint tanulni. De ez már a múlt.
Megjegyzem, nem csak én váltam művésszé, mint katona, hanem többen
is azok lettek pályafutásom alatt, tehát nem vagyok kuriózum.
A művészi pályára nagyon sok úton-módon kerülnek a kollégák.
Van, aki orvosi, tanári és gyógyszerészi hivatását cseréli
fel a művészi pályára, mégse mondják rá, hogy „orvosfestő”.
Engem is zavarna, ha katonafestőnek titulálnának. Képzőművész
vagyok, aki valamikor katona volt. Két igazi szenvedélyem van: a
képzőművészet és az olvasás.
Olvasmányi élményekből sem születtek rajzok?
– De igen, mert azt vallom, hogy mindenkire, így a művészre
is nagy hatással van a környezete, a könyvekből merített élményei,
a látott, tapasztalt és átélt dolgok. Ezek összegződnek.
Esetemben nem arról van szó, hogy elolvasok egy könyvet, és
annak hatására rögtön nekiállok festeni. Hanem arról, hogy különböző
élmények a bensőmben, tudatalattimban elraktározódnak, összeadódnak,
letisztulnak, átszűrődnek, és ezt valamikor az idő folyamán
„kifestem” magamból, más értelmet, jelentést adva neki. Így
hozok létre valamit az élményeimből.
Mesterei Korga György, Misch Ádám, Végh András és
Szunyoghy András voltak. Mi mindent sajátított el tőlük? Az
alapokat, vagy a korszak stílusirányzatait is bemutatták?
– A stílusirányzatokat autodidakta módon, szakkönyvekből
és a különböző szabadegyetemeken ismertem meg. A mesterek a
szakmai fogásokat tanították, és ami lényeges, hogy nagyon
sokat beszélgettünk a készülő munkákról. S elmondták azt,
hogy miként is látják a munkáimat – ebből okulva alakítottam
ki a saját stílusomat.
Később, már alkotóművészként is kikérte hajdani
mestereinek tanácsait?
– Volt rá példa. A pályám leges legelején, de most már
egy-kettő barátomnak, alkotótársamnak kérem ki a véleményét.
Mert lényegesnek tartom, hogy ők miként látják az új munkámat.
Egy „friss szem” olyat is megláthat, amit én esetleg nem
veszek észre, átsiklok felette. Fontosnak tartom a visszajelzést,
bár öntörvényű alkotó vagyok.
A nyugati stílusok mennyiben befolyásolták saját művészetét?
– Természetesen sokat tanulmányoztam a nyugati stílusokat.
Nálam ez nem is volt kérdéses. Nagyban hatottak rám Francis
Bacon, Jackson Pollock munkássága, s az amerikai festészet
bizonyos irányzatai. Nem az a művészeti irányzat vonz,
amelyekre a konkrét naturális ábrázolás jellemző. Jobban
foglalkoztat az a fajta művészi kifejezésmód, amely az
elvontabb érzelmeket, érzéseket közvetítve szeretne valamit
bemutatni vagy kifejezni. Azt tapasztalom, hogy sokan nem értik a
modern kortárs képzőművészeti alkotásokat, mert nem ,,látnak
az alkotás mögé”. Vagy nem látják, hogy az alkotót mi
inspirálta a mű létrehozása során.
De ilyenkor jó, ha a nézőt kárhoztatjuk, hogy nem érti
meg a kortárs képeket? Nem máshol, másban keresendő a hiba?
– Nehogy valaki
arra gondoljon, hogy elítélem azokat, akik nem értik meg a kortárs
művészetet. Már iskolás korban jó lenne, ha a diákokat
elvinnék kortárs művészeti kiállításokra is. Nem muszáj,
hogy megszeressék ezeket az alkotásokat, mert az ízlést nem
szabad diktálni. De az jó lenne, ha megismernék a modern művészeti
irányzatokat, művészeti törekvéseket. Ez által tágulnának
az ismereteik, lehet, hogy ennek hatására egyesekből művész válna,
de az se baj, ha múzeumba járó, művészetet értő és kedvelővé
lennének. Több múzeumban is rendszeresen tartanak tárlatvezetéseket,
amit nagyon hasznosnak tartok, mert így a nézők nem rohannak el
egy-egy kép mellől, hanem jobban megfigyelik azt, így megértik
az adott művész gondolatiságát.
Léteznek olyan írók, zeneszerzők, akik „kiírják”
magukból fájdalmaikat, élményeiket. A festő is megteheti ezt,
mikor nekilát egy adott kép elkészítésének?
– A festőművész
azért fest, mert úgy érzi, nem tehet mást. Esetemben tehát
belső kényszerről beszélhetünk. S ahogyan én változom, úgy
változnak a munkáim is. Van példa arra, hogy régebbi alkotásaimat
átfestem.
A hajdani képeket azért festi át, mert elégedetlen
velük?
– Nem biztos, hogy csak erről van szó. Bizonyos időnként
előszedem a régebbi munkáimat, és azokat átnézem, átértékelem,
átdolgozom, átfestem. Ennek az az oka, hogy már más
foglalkoztat, másként látom. Így születtek meg az Időrétegek,
valamint a Felülírás című munkáim. Azzal nem mondok újat,
hogy új művek létrehozásához anyagok, eszközök, festékek
kellenek, ahhoz pedig pénz. Anyagok hiánya esetén az ötlet
csak terv marad. Törekszem arra, hogy minél gazdaságosabban
hozzam létre munkáimat.
Nehéz egy képet befejezni?
– Tudni kell abbahagyni a képet. Valahol meg kell állni
a munkafolyamatban. Ez nem jelenti azt, hogy minden képet be
lehet fejezni. Ha nem tudom abbahagyni a képet, akkor fennáll
annak a veszélye, hogy elrontom azt. Erre is volt már példa. Úgy
vélem, minden egyes mű kísérleti alkotás, ameddig kiállításra
nem kerül. Akkor válik bemutatott alkotássá. De arra is volt példa,
hogy a már kiállított és bemutatott alkotásomat is átdolgoztam,
megsemmisítettem.
Mi jellemzi az alkotói folyamatát?
– Általában délután, miután az itthoni teendőimet
befejeztem, s ha van elég energiám, akkor betérek a műhelyembe,
s nekilátok dolgozni. Vagy alapozok, vagy festek, s néha egyik
munkám inspirálja a másikat. Az nem jellemző rám, hogy egy
nap alatt elkészítek egy adott alkotást, bár arra is van példa,
de mindez hangulatfüggő. Én inkább folyamatosan vívódások közepette
dolgozom. Az elmúlt években rengeteg tusrajzot készítettem,
vonalrajzokat, ennek hatása alapján festem az új képeimet. A
konkrét munka folyamán nem készítek vázlatot, sem előtanulmányt.
A kép felületét folyamatosan alakítom, építkezem a tusrajzok
élményeiből, addig festem, amíg elfogadhatónak nem találom.
Mivel gesztusokat alkalmazok, nagy hévvel festek, azért egy
adott hangulatnak, lelki állapotnak a lenyomatai jelennek meg a vásznon.
Mindig újabb dolgok foglalkoztatnak, így újabb megoldásokat
alkalmazok a munka közben. Ezért is kísérletezem sokszor.
Mikor találta meg saját, egyéni stílusát?
– Erre nem tudok konkrét dátumot mondani, de a 2000-es
évek elejére tehető az egyéni stílusom megtalálása. Azóta
művelem ezt a formanyelvezetet. Kissé absztrakt, groteszk, de
nem szeretem magam egyetlen egy stílusirányzatba sem besorolni.
Járom a magam művészi útját, s majd a művészettörténészek
eldöntik azt, hogy hová is tartozom.
Szakolczay Lajos művészeti író tavaly ezt írta önről:
„a stílusok libikókáját teszi változatossá Vankó művészete.
Avval, hogy a festőművész – jóllehet a groteszk felé közelítvén
– bátran ábrázol, alakjainak világa egyszerre valóság-közelivé,
ugyanakkor mesével fűszerezetté válik.” Tehát ő a groteszk
világát emeli ki.
– Örülök annak, ha ilyet írnak rólam, mert nem hiszem
azt, hogy egyetlen egy stílus is jellemző lenne rám. Az igazi
gondot az jelenti számomra, hogy egyre kevesebben járnak kiállításokra.
Természetesen van egy szűk réteg, amelynek tagjai szinte minden
modern kiállítást megtekintenek, de azt nem veszem észre, hogy
a polgárok nagy számban tekintenének meg egy-egy tárlatot. Ezért
nem is igazán tudom azt, hogy mi a nézők véleménye. A szakma
viszont folyamatosan odafigyel a munkáinkra. A visszajelzésekből
le lehet vonni konzekvenciákat is, de az is lényeges, hogy kitől
érkeznek a kritikák. Ha a művész mindenkire hallgatna, akkor
nem tudná önmagát megvalósítani. Saját célomnak, irányzatomnak
szeretnék megfelelni, ami lehet, hogy néhány embernek tetszik,
míg másoknak nem.
Arra volt példa, hogy egy kiállítás alkalmából vásároltak
öntől képet?
– Mivel kissé groteszkbe hajlik a stílusom, így nem
jellemző az, hogy munkáimat megvásárolnák és kitennék
otthon a falra. Annak viszont örülök, hogy néhány barátomnál
és ismerősömnél valamint a Kortárs Magyar Galéria közgyűjteményében
vannak munkám.
A képein lévő színek szimbolizálnak-e valamit?
– Bizonyára vannak a színeimnek jelentései, de én soha
nem magyarázom meg azt, hogy miért használom a piros és a
fekete színt. A piros lehet a szenvedély, míg a fekete a gyász
jelképe. Mivel elvont képeket alkotok, így bizonyos fokig a
tudatalatti is felszínre tör az alkotás közben.
Részt vett külföldi tanulmányútokon?
– Legutóbb meghívtak a dunaszerdahelyi XIII. Nemzetközi
Alkotótáborba, ahová a Magyar Festők Társasága delegált.
Ott töltöttem két hetet, s ez nagy hatást gyakorolt rám, és
több barátra is szert tettem. Majd később az Asztal Társaság
Művészeti Csoporttal, melynek tagja vagyok, 2013-ban újból kiállítottam
Dunaszerdahelyen. Számomra lényeges, hogy olyan csoporthoz
tartozzak, amelynek hasonló gondolkodású művészek a tagjai.
Inspiráljuk egymást, és szakmai beszélgetéseket folytatunk.
A legtöbb művész a nagyvárosokból a szabadba, vidéki
környezetbe szeretne menekülni. Önnél ez nem így történt?
– Farmoson, egy kicsiny Pest menyei faluban töltöttem
gyermekéveimet. S onnan kerültem föl Budapestre. Izgat a főváros
napi pezsgése, a forgatag. Így intenzív hatások érnek. Van,
mikor a csendre vágyom, de számomra nélkülözhetetlen a nagyváros
lüktetése.
Vannak, akik
úgy vélik, csak akkor lehet jól alkotni, ha teljesen
elszakadnak a társadalomtól. Mennyire ért egyet ezzel a
kijelentéssel?
– Teljesen nem tudok elszakadni a társadalomtól, hiszen
benne élek, mert a művész a környezetéből „táplálkozik”.
Minden művészre hat valami, és azt mutatja be a saját eszközrendszere
által. De ahhoz, hogy megfessem azt, ami foglalkoztat, szükségem
van az alkotói magányra.
Hogyan látja a
mai képzőművészeti mecenatúra helyzetét?
– Röviden: van rajta mit javítani.
A rajzoláson, a festészeten kívül a képzőművészetnek
más ágával is foglalkozik?
–Az éremkészítés is foglalkoztat. Szeretek sok mindent
kipróbálni és kísérletezni. Így kollázsokat, kisplasztikákat
is készítek, rozsdás vaslemezre festek. A lényeg, hogy olyan
anyagokat használjak, mivel ki tudom fejezni érzésvilágomat.
Medveczky Attila
|