2014.07.04.
Szabadság és a végzet
(Bizet Carmenje Kolozsvárott)
Május
23-án a Kolozsvári Román Állami Operában híres magyar énekesek
és egy nemzetközi sztár főszereplésével játszották Bizet
legsikerültebb zeneművét, a Carment. Azt az operát, amelynek
bizonyos részleteit, így a torreádor-dalt, a Habanera dallamait
szinte mindenki ismeri anélkül, hogy tudná, ki írta azokat,
vagy melyik darabban hangzanak el. Nos, a szerző, George Bizet
olyan korszakban szentelte tehetségét a francia opera megújításának,
amelyet az olasz és a német zene uralt. S bizony találóak
Nietzsche szavai a Carmenről: „E művel veszünk búcsút a párás
északtól, minden hóbortos wagneri eszménytől. A cselekményben
mindenekelőtt a forró égöv uralkodik, a száraz levegő, a
levegő tisztasága. Itt minden tekintetben megváltozott az éghajlat.”
A Carmen szerzője azonban anélkül halt meg, hogy az őt
megillető hírnevet megszerezte volna. George Bizet 1838. október
25-én Párizsban született, s a gyermek életét egészen a születésétől
kísérte a zene. Édesapja énekórákat adott, míg édesanyja
kiválóan zongorázott; ő nevelt a zene iránt érdeklődő
gyermekből igazi zongoravirtuózt. 1848-ban a kis George-ot fölvették
a Conservatoire-ba, ahol Marmonttel vezetésével elkezdhette
zongoratanulmányait. Zimmermann pedig kontrapunkttechnikát és fúgát
tanított az ifjú diáknak. Amikor az idős professzor beteg
lett, Charles Gounod – a Faust zeneszerzője – lépett a helyébe,
aki később nagyban meghatározta Bizet stílusát. Bizet tizennégy
évesen zongoraversenyt nyert, tizenhét évesen írta első,
Gounod hatását tükröző szimfóniáját. 1857-ben egyik kantátájával
hároméves tanulmányutat nyert Rómába, rövid életében ez
volt az egyetlen hoszszabb időszak, amelyet Párizson kívül töltött.
Rómában nem sokat alkotott, csak négy műve maradt fenn, a Don
Procopio című operát 1906-ban mutatták be. Hazatérve elutasította
a konzervatórium tanári ajánlatát, hogy teljesen a komponálásnak
szentelhesse magát. Egzotikus témájú operái azonban – az
indiai környezetben játszódó Gyöngyhalászok, a Walter Scott
regénye alapján íródott, Skóciába helyezett A szép perth-i
lány – nem keltettek különösebb visszhangot, utóbbi alig 18
előadást ért meg. A konzervatív közönség a zenekari
darabjait kedvezően fogadta, de operái sorra megbuktak, így járt
az egyiptomi helyszínű Dzsamilé és Alphonse Daudet Az arles-i
lány című regényéhez írt kísérőzenéje is. Utóbbi műve
később szvitté átdolgozva már sikert aratott, és a halálos
beteg Bizet még a Becsületrendet is megkapta érte. A komponista
utolsó évei keserűségben teltek, a szakmai kudarcokat magánéletiek
tetézték: egykori tanára, az operaszerző Halévy lányával kötött
házassága boldogtalannak bizonyult, meg kellett élnie a francia
vereséget 1870-ben a poroszok ellen, és egészsége is
megromlott. Annyi ereje még volt, hogy elérje a verista operák
ősének is nevezett Carmen bemutatását. A szövegkönyv Prosper
Mérimée azonos című elbeszélése alapján készült. Mérimée
néhány hétig Spanyolországban tartózkodott, de a spanyol nép
alsó osztályairól – munkáslányokról, közkatonákról és
altisztekről, bikaviadalokról és bikaviadorokról soha azelőtt
nem írtak olyan tüzetes társadalomábrázolást, mint ő a
Carmenben. Ezt az ízig-vérig romantikus történetet olyan
hiteles részletességgel és bőbeszéd nélküli szabatossággal
mondja el, hogy ezért sorolták íróját idővel a realisták közé.
Bizet visszautasította azt, hogy ellátogasson Spanyolországba,
amit azzal magyarázott, hogy francia operát akar írni egy nem
kifejezetten spanyol, inkább egyetemes témáról. A laza erkölcsök
és a brutális gyilkosság kendőzetlen ábrázolása ellen még
az énekesek is tiltakoztak. Bizet jól nevelt előkelőségek és
hősök helyett csempészeket, cigányokat és közkatonákat
szerepeltetett; a sevillai cigánylány tragikus szerelmi története
volt az első, a való életből merített opera. A Carmen az
1875. március 3-i bemutatón majdhogynem megbukott: a közönség
„nagyon igaznak és nagyon visszataszítónak” találta. A
komponistával három hónappal később, 1875. június 3-án, 36
évesen végzett ízületi bántalmakból eredő szívbaja. Az
opera Párizsban egy év után lekerült a műsorról, de a német
nyelvű bécsi bemutató még abban az évben hatalmas sikert
aratott. Budapesten már 1876-ban színre vitték, de Párizsban
csak 1883-ban csendült fel újra a torreádordal – immár világsikerként.
A
Carmen sikerének magyarázata, hogy zenéje a francia opera értékes
hagyományait és Bizet olaszországi tanulmányútjának hatásait
ötvözi, tele van lírai és drámai mozzanatokkal.
Carmen
az a szerep, amelyben mindazt megmutathatja egy nő, amit magában
hordoz. Úgy is fogalmazhatunk, hogy Carmen a tömény nőiesség,
a túlfűtött erotika megtestesítője, ami együtt jár azzal,
hogy ugyancsak nyitottnak és bátornak kell lenni az eljátszásához.
Ez az opera valóban az erős, sugárzó nőiesség és a szabadság
zenei szimbóluma. Veress Orsolya – aki rendelkezik az említett
tulajdonságokkal – hangja szép színű, az alsó és a felső
lágéban is erőteljes, bár fent a szokottnál kissé gyorsabb
vibrato jellemzi. Ugyanakkor a hang kiegyenlített, egynemű, a
regiszterek között szinte észrevehetetlen átmenettel. Csupán
egyetlenegy helyen, a II. felvonás utolsó hangja (a „la liberténél”)
volt éles és megbicsakló. Az elegáns énekesnő kitűnő színésznő
is, abszolút főszereplője volt az előadásnak. A szerep
megformálásával viszont nem minden esetben érthetünk egyet.
Az első és második felvonásban remekül eljátszotta a flegma,
a csábító, a lobbanékony, tüzes cigánylányt. Az opera második
részében viszont gonosz nővé vált, bár a Kártyaária haláltudata
egyik csúcspontja az alakításnak. Természetesen a csempészképnél
és a IV. felvonás nagy fináléjában ironikusnak kell lennie.
De mindezt csak azért teszi, hogy Josét eltávolítsa magától.
Carmen viszont nem gonosz, nem egy „cigány Lady Macbeth”,
hanem csapodár, és szabadon – nem számolva a következményekkel,
melyek végül a vesztét okozzák – cselekszik, és mondja ki
azt, amit érez. Emellett a művésznő azt is bemutatta – főleg,
ahogy Escamillo mellett belépett a IV. felvonásban –, hogy
Carmen képtelen a boldogságra. Mindig provokál, viselkedésével
szélsőséges indulatokat akar kiváltani. Csak úgy képes létezni,
ha állandóan forr körülötte a levegő. De soha rosszabb
Carment, mint amit Veress Orsolyától hallhattunk, láthattunk! Fülöp
Márton Escamillo, a torreádor szerepében újfent remekelt. Azon
ritka énekes, aki nemcsak énekével, de megjelenésével is csodálatba
ejti a dalszínházak közönségét. Rendkívül szép és különleges
színezetű hangja mindent elbír, a bikaviador szerepében az
intenzív hangerőt, párosítva a kifejezőerővel. Kiművelt,
magas és mély fekvésben is tisztán érthető éneke az előadás
és az erdélyi operajátszás nagyjai közé emelte. Szólnunk
kell a már Budapesten is ismert, a miskolci Aida Radameséről,
arról a mexikói születésű Hector Lopez Mendozáról, aki a jövő
évadban a Magyar Állami Operaházban a Parasztbecsület és a
Bajazzók tenor főszerepét is elénekli. Szerepelt Costa Ricán,
Guatemalán, Argentínán keresztül Olaszországban, Spanyolországban
és Franciaországban. Kolozsvárott láthattuk már a Trubadúrban,
a Szerelmi bájitalban és most a Carmen Don Joséját játszotta,
énekelte nagy sikerrel. Mendozának van légköre, és ha belép
a színpadra, nyomban fel kell figyelni rá. Éneklésének pregnáns
ritmusával, zenei karaktereinek változatosságával mindvégig
élményt nyújt. Már első megszólalását határozott, mégis
érzelmekkel dús hangszín jellemezte. A három említett énekes
tette igazán élvezetessé ezt a rendezési hibáktól hemzsegő
– például hóesésben karaktercipőt viselnek a női szereplők
– produkciót.
emma
|