2014.07.04.
In
memoriam Csurka István
Magyarország felszámolása (II. rész)
Európától sok
segítséget nem várhatunk. Ámde, ha bizonyító erővel
mutatjuk fel új értékeinket, ha kiemelkedünk a
posztkommunizmus zűrzavarából, a jobb minőségű élet mozgóképeivel,
akkor felfigyel ránk az újak iránti régi fogékonyságával. S
akkor mégsem leszünk felszámolva.
Bevándorlók diadalmenete
Ha tehát azt mondjuk, hogy Magyarország most, a
posztkommunizmusban valamilyen különleges, a többi közép-európai
és kelet-európai államtól elütő helyzetben van, és ha
esetleg akarják is a többivel együtt valamikor az európai Közös
Piacba csatlakoztatni, akkor is valamilyen más minőségben,
akkor egyszersmind azt is feltételezzük és állítjuk, hogy
erre a magyar társadalmat nem csupán ki kellett szemelni, hanem
erre ennek a társadalomnak, államnak alkalmasnak is kellett
mutatkoznia. Itt most tulajdonképpen azt szeretném megvilágítani,
hogy hogyan váltunk erre a különleges beosztásra alkalmassá,
és hogy mi is ez a beosztás. Az 1867-es kiegyezés – amelynek
egyébként teljesen oktalanul, valami csendes reneszánsza fejlődik
ki, mintha akárcsak a legcsekélyebb hasonlóság is volna 1989
és 1867 között – a Habsburg-ház szövetségesévé tette
Magyarországot, ötven évre elodázta a nemzetiségi kérdéssel
való szembenézését, és az állam belső életében átcsúsztatta
a súlypontot. A vezérszerep a gyorsan meginduló kapitalista
fejlődésben az idegen elemé lett, az országba folyamatosan
egymillió bevándorló érkezett keletről, és bámulatos
gyorsasággal felnyomult a kultúra, a pénzvilág, az ipari tőke
és az üzleti élet vezető pozícióiba, ugyanakkor pedig a
magyar történelmi uralkodó réteg, a nemesség dekadenciája a
saját népétől való elidegenedésben is megnyilvánulva, a még
szaporodó magyar parasztnépre olyan óriási terheket rakott,
ami egy modern államban elviselhetetlen.
A Kiegyezésnek
természetesen voltak óriási pozitív következményei is. A
polgári életforma elterjedése, a nagy városok felépülése,
az ipar fejlődése, a demokrácia irányába tett óvatos lépések,
ám de itt most nem a gazdásági haladás az elemzés tárgya,
hanem a magyar nép állapotában, gerinctörésében közrejátszó
történelmi tények.
A Trianon-vész
A következő tény, amely különleges, sehol máshol meg
nem valósítható célok elérésére Magyarországot alkalmassá
teszi, Trianon. Ez, a kiegyezés nélkül, amely a
Habsburg-birodalomhoz láncolta a magyarságot és ötven év
alatt nem tudta megteremteni a soknemzetiségű állam szilárdságát,
nem következett volna be. Magyarország szétdarabolása halálos
erejű ütés volt a nemzetre. Magyarország megszűnt közép-európai
hatalom lenni, de szabad kezet adott a kiegyezés szervi bajainak,
nemzet és nép összeforrasztásának, a magyarságnak a megcsinálására.
A kommün ugyanis, ami a feldarabolást megelőzte,
feltárta, hogy annak a sok tekintetben már asszimilálódott
rétegnek, amely a kiegyezés óta folyamatosan egyre nagyobb
befolyásra tett szert, van egy rendkívül veszélyes, gátlástalan
magyarellenes csúcsa, kinövése, amely adott esetben az egészet
magával sodorhatja a magyarellenességbe.
Ismét felemás,
rossz válasz született. Elkezdődött a zsidózás, a numerus
clausus és vele párhuzamosan a rendi világ, a megbukott
rendszer átmentése. Nem történt meg a földreform. A magyarság
nem teremtett a saját népe számára új helyzetet,
versenyhelyzetet a veszélyességét megmutató idegen elemekkel
szemben, hanem a magyarságát külsőségekben fejezte ki.
Szabó Dezső látta
meg ezt legvilágosabban. A német elem tör előre a hatalom csúcsai
felé és közben magyarként sértegeti a zsidót, a magyarság
ellen fordítja a kommünben ártatlan, asszimilálódni kész rétegeit
is, közben a magyar paraszt föld nélkül tengődik, kívül a
nemzeten. Vagy mélyen alatta.
Ugyanúgy, mint a
kiegyezés korának, Horthy Miklós országlásának is voltak
pozitívumai. Elsősorban a ma már sommásan csak irredentának
leminősített magatartás következetes fenntartását kell ide
sorolnunk. A magyar nemzet e korban megveretése, de nem a jogairól,
tulajdonáról, a sajátjáról való lemondás tudatában élt.
Ez a mai korral összehasonlítva fájdalmas igazság. Mert a
lemondás maga a halál.
Ezt a kérdést
nem szabad politikailag néznünk, ma különösen nem. Ha valaki
ebben ama területek visszaperlését látja csupán, az téved.
Egy nemzet alapvető tudatállapotáról van itt szó. A Trianon
utáni, s egészen a második világháború végéig tartó
korszak legfőbb erénye, hogy a nemzet nem süllyedt a lemondás
állapotába.
Köztes Európa – hitleri határok
Közben Magyarország részben Németországtól, de az összes
európai hatalom jóváhagyásával kapott vissza területeket,
nagyjából az etnikai választóvonalak mentén. Ez azonban nem a
magyar „Nem, nem, soha!” eredménye volt. Ezt nem a magyar
leventék vívták ki, hanem ez politikailag következett a kor
európai erőviszonyaiból. Ugyanazoknak a hatalmaknak, amelyek
szigorú határokat húztak az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamai
közé, most így is megfelelt „Zwischen”-Európa, Hitler határaival.
Horthy nem azért kapta vissza Erdély egy részét meg a Felvidéket,
mert jó, megbízható náci volt, hanem azért, mert a
versailles-i békerendszer kiáltóan igazságtalan volt, mert Németországtól
már nem tudták elvitatni az igazságosztó szerepét. Az egész
ügyletre mégis menthetetlenül ráragadt a nácizmus.
A visszacsatolásokhoz
azonban nem egyformán viszonyult a magyar társadalom. A
baloldal, amelyet a liberális nagytőke tartott el, azt érezte,
hogy a megnagyobbodott országban kisebb a szerepe, előretörtek
a népiek, a jobboldaliak, a fajvédők. A baloldal, a korlátozottak,
a zsidótörvények által sújtottak nem tudtak osztozni az örömben.
A történelem aztán pedig azt a fintort vágta, hogy nekik lett
igazuk. Elvetendőnek lehetett minősíteni a teljes hazához való
ragaszkodást, a le nem mondást, a magyar értékek megbecsülését.
Össze lehetett kapcsolni a nácizmussal. És ezt a baloldal meg
is tette. Természetesen csak a háború után került olyan
helyzetbe, hogy büntetni is tudjon a Hiszekegyért.
A Kommün villámtréfái után
De ez már a harmadik fejezet. A kommün villámtréfája után
itt lép fel másodszor elnyomóként, és most már a semmivel
sem igazolható, gyalázatos irtás, a nyilasok és nácik rémuralma
utáni jogos sértettség fegyverzetében a baloldal, a Moszkvából
küldöttek bandája elnyomóként.
De az összefüggő
történelmi mulasztások láncolata gonosz fejleményhez vezet: a
magyarellenes terror a népre is hivatkozhat, mert az előző
korszak nem adott igazi életlehetőséget, földet a parasztnak,
mert nem emelte fel a munkásságot. Megint az előző korszak hibái
teszik lehetővé a magyarság még mélyebbre nyomását és a
valódi célok könnyű leplezését.
Mert igen, Sztalin
mancsa itt volt rajtunk, Jaltában be lettünk osztva, de Rákosinak
és Gerőnek s később még Kádárnak és Aczélnak mégiscsak
voltak szövetségesei a népben, a nincstelenekben, az addig fel
nem emeltekben.
Ha a
Horthy-korszak végül is nem áll szemben egész ideje alatt a népi
mozgalommal, amely éppen a háború idején kezdett el
kiteljesedni, ha a háború vége egy összeférő, magával egy
nemzetet s népet talál, akkor nem lett volna ily módon egymásra
uszítható ez a társadalom.
Az új rend
1945-ben azonnal kisajátította magának a nemzeti haladást. Miközben
a pallérozatlan nép egyeseit „altisztként” alkalmazásba
vette, leszámolt a valódi népi mozgalommal és egyszer s
mindenkorra lehetetlenné tette, hogy az új rend népi alapokon
legyen új, és magyar.
A nemzeti középosztálynak
csak egy kis része követett el nyilas bűnt, mégis az egész
tanult, magyar szellemiségű, demokratikus hagyományú réteget
bélistázták. A törzsökös magyarságot bélistázták.
Ami ’45-től
’48-ig történt, arra nem elég magyarázat a sztalini terror.
Ahhoz az is kellett, hogy az előző korszakban nem volt elég hazája
a szegény népnek: a magyarság egy része uszíthatóvá vált
egy másik részével szemben.
Fogy a magyar hatalom
Ez nem felmentés Rákosiéknak és a kommunistáknak, és még
csak az sincs ebben a tépelődésben, hogy talán másként történhetett
volna. Itt most csak a saját önfelszámolásunk története próbál
megíródni. Az a visszaszorulás, amit Németh László hatalmas
irodalomtörténeti, történeti bizonyítással és Szabó Dezső
oly szenvedélyes igazságkereséssel mutatott fel. Voltaképpen
csak azt keressük, hogyan ad minden korszakváltás fokról fokra
kevesebb magyar hatalmat a következők kezébe. S nemcsak a
hatalom zsugorodik, hanem a vagyon is, az apró életmozzanatok fölötti
rendelkezés. Fogy a jövő!
Siralmas végignézni,
hogy a nem kommunista vezetők hogyan árulták el, vagy hogyan
hagyták cserben egymást. Egy volt református pap, az államelnök,
Tildy Zoltán vajon milyen súlyú nyomásnak engedelmeskedik,
amikor ártatlan társai halálos ítéletét aláírja?
Ekkor alakul ki
egy magatartás, amelynek pusztító hatása nagyobb az ÁVO-énál.
„Tudom, hogy gonosz, tudom, hogy magyarellenes, tudom, hogy
rossz, de szolgálom, mert így megmentem magam, esetleg megmentek
mást, esetleg megmaradok.”
A személyes
indokok kifogyhatatlan bőségben vannak. Az aratás, a kiszolgáltaké
azonban százszor gazdagabb. Az így megalkuvó szakember nekik
adja tudását, ha kell elárulja azokat, akiknek megmentésére
hivatkozott, példát ad a behódolásra és ezzel gyengíti a többit,
és végül semmit nem ér el, rendszerint eldobják, mint egy
használt papírzsebkendőt. Magyarország első két „szabad”
köztársasági elnöke a börtönben végezte. Később pedig utcát
neveztek el róluk. Ez talán még vigyorisabban mutatja, hogy
milyen mélyre süllyedt a magyar önérzet.
A politikai felszínt
gonosztevők és félemberek uralták, a szellemi életet a párthűség
tehetségtelen akarnokai, a megkínzott, bebörtönzött, kivégzett
egyházi vezetők helyére beépített embereket raktak, nem volt
az állami és társadalmi életnek egyetlenegy pontja sem, amely
hivatott ember kezében, a nemzet kezében lett volna és mégis,
valami még megmaradt.
(1994. augusztus
18.)
(Folytatása következik)
|