2014.07.11.
Mire ad lehetőséget az egész napos
iskola?
Ez az iskolatípus a tehetséggondozás egyik formája
Az Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet (OFI) május 30-án rendezte meg
Budapesten, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Az egész
napos iskola a lehetőségek iskolája című konferenciát,
amelynek célja az volt, hogy elemezze az egész napos iskolára
vonatkozó innovációs folyamatokat, bemutassa a fejlesztésben részt
vevő iskolákkal együtt az eddigi eredményeket, és körvonalazza
a már látható tanulságokat, tapasztalatokat. Dr.
Varga Attilával, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos
főmunkatársával, alprojektvezetővel készítettünk interjút.
Szerinte „lényeges, hogy a tanórán kívüli lehetőségek
minél több gyermek számára váljanak elérhetővé. Így azok
a gyerekek is részesülhessenek tanórán kívüli tevékenységekben,
akiknek a családi háttere más formában nem teszi ezt lehetővé.”
Milyen iskolaszervezési forma az egész napos iskola intézménye?
– Az egész napos iskola azt jelenti, hogy a diákok
reggel nyolc órától délután négy óráig az iskolában tartózkodnak,
s ezzel a tanóráik nem csupán a délelőtti, hanem a délutáni
tanítási időszakra is kiterjednek. Ez azonban semmiképp sem
jelenti azt, hogy 8–16 óráig egyfolytában tanórákon vesznek
részt, hiszen vannak tanórákon kívüli tevékenységek is: a házi
feladat elkészítése, a szakkörökön való részvétel, sőt a
szabadidős programok is részét képezik az egész napos iskolának.
Ezért is lényeges különválasztani az egész napos iskolát az
egész nap nyitva tartó iskolától. Az előbbi lehetőség, az
utóbbi kötelesség. Vagyis az egész nap nyitva tartó iskola
azt jelenti, hogy az iskoláknak kötelező foglalkozásokat
biztosítaniuk 16 óráig a diákoknak, de a délutáni tevékenységek
alól a szülő kérheti gyermeke felmentését.
Tudtommal az OFI-ban öt nevelési-oktatási
program készült, melyek az egész napos iskolai tanulásszervezési
forma támogatására kínálnak pedagógiai alternatívát a
kerettanterv által le nem kötött időkeretre.
Több szülőtől
lehet azt hallani, hogy az iskolában nem folyik nevelési tevékenység.
Elérhető-e ezzel a programmal, hogy az iskola ne „csak”
oktasson, hanem neveljen is?
– Szinte biztosak vagyunk benne, hogy az egész napos
iskola intézménye, mint az összes többi oktatási reform,
hosszú idő alatt „érik be”. Az az ideális, s már látunk
erre példákat, ha az iskolán kívüli egyéb szervezetek, például
sportkörök, művészeti csoportok az adott oktatási intézménnyel
szorosan együttműködnek. Mindez szervezés kérdése, ami
minden településen megoldható.
|