2014.07.11.
Hiszem,
hogy minden embernek küldetése van
Generációnkat úgy nevelték, hogy a XX. századnak nincsenek példaképei,
de ez nem igaz. Itt van például Esterházy János, sőt vannak
zseniális művészeink, gondolkodóink.
Nagy János szobrászművész
1935-ben született Ráskosszentmihályon. Komáromban érettségizett,
és miután 1961-ben végzett a pozsonyi képzőművészeti főiskolán
–mesterei: Rudolf Pribis, Frano Stefunko –, a besztercebányai,
majd a nyitrai tanárképző főiskolán tanított. 1990 és 1995
között előbb a Csehszlovákiai Magyar Képzőművészek Társasága,
majd a Szlovákiai Magyar Képzőművészek Társasága elnöke.
Jelentősebb egyéni
kiállításai: Szenc (1967); Dunaszerdahely (1978); Érsekújvár
(1979); Révkomárom (1980); Dunaszerdahely (1984); Pozsony
(1990); Esztergom, Pápa, Dél-Komárom, Körmöcbánya (1993), Győr,
Mosonmagyaróvár (1994); Budapest, Csepel, Révkomárom (1995), Pápa
(1996), Dunaszerdahely (2003); Dél-Komárom (2004); Pozsony
(2006); Budapest, Érsekújvár (2007); Léva (2008); Budapest
(2012).
A FIDEM által
szervezett Nemzetközi Érmeművészeti Kiállításokon vett részt
Helsinkiben (1973); Krakkóban (1974); Budapesten (1977);
Lisszabonban (1978); Firenzében (1981).
Az EUROPA 24 által
szervezett csoportos kiállításokon vett részt Szombathelyen
(1991); Bécsben, Erfurtban, Egerben (1994); Linzben (1997).
Nemzetközi kiállításai:
La Medaille Tcheslovaque
(Párizs, 1973–74); Medailersky Autoprtrét (Brno, 1992);
Colleggno – Ősiség és modernség (Torino, 1993).
Elismerései: Sóstó
II. díj (1973); Esterházy János-díj (1974); A Magyar Köztársaság
Elnökének Aranyérme (2009); A Magyar Köztársasági Érdemrend
Lovagkeresztje (2000); Posonium Művészeti Díj – Életműdíj
(2003); Szervátiusz-díj (2007).
Műveit számos közgyűjtemény
őrzi, többek között a Vatikáni Múzeum is.
Ahogy olvasom a munkásságról 2009-ben megjelent
albumot, azt veszem észre, hogy főleg a magyarság hőseinek
megmintázása foglalkoztatja. Ezt mintha egy kicsit a kortárs,
modern művészet negligálná. Miért tartja fontosnak őseink, hőseink
szoborba öntését, vagy azt, hogy érmeken ábrázolja őket?
– Örülök ennek az aktuális kérdésnek. 2013-ban
tartottuk a Szent István Emlékévet, s erre az alkalomra fölállítottak
rengeteg Szent István-szobrot, amit kissé túlzásnak tartok. Félre
ne értsenek, ez nem azt jelenti, hogy Szent István személye
ellen szólnék. Szent István személyisége rendkívül összetett.
A nagy király, az apostoli szent király, az országalapító, a
befogadó, a kegyetlen, a népét szétválasztó, egyesítő, az
ősi kultúra felcserélője, a gyermeke siratója, Vazul
gyermekeinek megmentője, a Turul nemzetség túlélésének
megalapozója, a magyar szentek őse és jövőjük megalapozója,
és még sorolhatnám. Ilyen embert megjeleníteni, csak egyik
oldalát mutatni, félrevezető. Egy menekülő, állandóan
keletről és nyugatról támadott népnek biztos helyet teremteni
ott, ahol senki sem tudta tartósan megvetni a lábát, bizony
emberfeletti teljesítmény. Könnyű dicsérni, átkozni, bírálni.
Ő a végletek embere volt, s én így ábrázoltam őt, kételyek
közt. Hiszen ő a népét tudatosan vezető és védő kiválasztott
személy volt. Ugyanakkor számtalan olyan hősünk van, mint
Szent István, de velük szinte senki sem foglalkozik. Így a képzőművészet
negligálja a fejedelmek, a vezérek korát. Zoltát, Taksonyt, Elődöt,
Lehelt nagyon is elfelejtik. Holott Előd cselekedetei nélkül
elképzelhetetlen lett volna a honfoglalás. Zolta fejedelem
Csepelen született. A krónikák leírják, hogy mikor Árpád
vezér a Kárpát-medencébe érkezett, Csepel főlovászmester
vezette őt a Dunán, ahol nagy ünnepély volt, mert megszületett
a fia, Zolta. Erdélyben pedig nincs Csabának és Botondnak
szobra, ami szintén megdöbbentő. Azért foglalkozom a magyarság
hőseinek mintázásával, mert még mindig nem úgy tanítják a
történelmet, ahogy azt kellene. Nem az igazságot oktatják. A
pozsonyi csatáról is csak most írnak egyes történészek, korábban
erről nem esett szó. Ez szégyen. Azt sem tanítják, hogy a
nagy tatárjárás, a mongol invázió után a tatárok még kétszer
betörtek az országba, s a magyarok legyőzték őket. Arról is
hallgatnak, hogy miután Lech mezején fejedelmeinket kivégezték,
Botond vezetésével a magyarok egészen a
mai Spanyolország
területéig eljutottak, és megverték a nyugati seregeket.
Ezeket a történéséket azért kellene tanítani, mert a
hivatalos történelem arról szól, hogy minket mindig megvertek,
kifosztottak. S emellett rokontalan, kultúrálatlan, barbár népnek
állítanak be minket. Olyan népnek, amelyik a nyelvét is más népektől
„lopta”. Csak nézzük meg nyelvemlékeinket, s láthatjuk, ez
nem igaz. Vagy tekintsünk a honfoglalás kori képzőművészetre,
mely nagyon fejlett volt, és a szkíta művészet egyenes folytatásáról
lehet beszélni. Letagadják azt, hogy mi a hunok rokonai voltunk,
s úgy tanítják, hogy mi mindent a környező népektől
tanultunk. S a szavainkat is más népektől vettük át. Szlovákiában
azt tanítják, hogy milyen sok szót vett át a magyarság a szlávoktól.
Arról egyetlenegy esetben sem beszélnek, hogy a magyaroktól ők
egy szót is átvettek volna. A szlovákok szerint mi egy primitív
nép vagyunk, akik tőlük kaptuk a kultúrát. A szlávok körében
igen lassan terjesztették el a bizánci és a római kereszténységet.
A magyarság viszont úgy érkezett be a Kárpát-medencébe, hogy
már többnyire keresztény volt. Elég csak megnézni a sírokat,
melyekben keresztek találhatók. Mi nem szorultunk rá arra, hogy
két pap írást ajándékozzon nekünk, hiszen a miénk a világ
egyik legrégebbi írása. Nem is vagyunk rokontalanok, hiszen a
világ egyetlenegy nemzetének sincs annyi rokon népe, mint a
magyaroknak. Mi felvidéki magyarok mást sem hallunk, mit azt,
hogy mi mindent kaptunk a szlávoktól. Ha elolvasnák Cirill és
Metód írásait, melyekben leírják azt, hogy milyen nép volt a
szláv, akkor a szlovákok az összes Cirill- és Metód-szobrot
lebontanák, és nem hivatkoznának rájuk. Azt is mondják, nincs
magyar faj. Miért nem becsüljük meg Liszt Ferencet, Munkácsyt,
és még sorolhatnám.
A XX. században pedig ott volt, az ön által is kedvelt
és tisztelt Esterházy János…
– Esterházy János a XX. századi magyarság szent életű
politikusa volt. A mi feladatunk, hogy folytassuk a munkáját.
Tavaly, május 15-én felavatták gróf Esterházy János
szobrát Budapesten, amelynek ön az alkotója. Miként formázta
meg a felvidéki mártír politikus alakját? Hiszen nem egy
fiatal, életerős politikus áll előttünk.
– Az az elvem, hogy az illető személyt abban a korszakában
ábrázoljunk, amikor igazán önmaga. Az a szobor, mű, tánc
vagy zene, amely nem okoz katarzist, az nem mű. Ha látok egy szép
festményt, akkor érzem, valami történik bennem. Ezt szeretném
elérni a szobraimmal, hogy ha valaki ránéz, akkor érzelmeket váltson
ki belőle. Tehát változást idézzen elő belül. Esterházy
kapcsán rájöttem arra, hogy olyan dolgokat kell alkotni az életben,
melyek megváltoztatják az emberiség legalább egy kis részét,
és valami jót tesznek a földön. Soha nem volt még annyira szükség
a jóra, a tisztességre, az igazságra, mint most – és Esterházy
erről beszél. Ez az, amely mentén az ember elindul. Érdekes,
hogy ez visszafelé is igaz, mert az a szobor, amelyben nincs
zene, filozófia, gondolat, kompozíció, formai megoldás, költészet,
nem ér semmit. Sokat olvastam Esterházy Jánosról, és megpróbáltam
őt a kiteljesedésében ábrázolni. Az életét végigkísérve
meg kellett találnom azt a pontot, amikor ő a csúcson volt.
Esterházy nem fiatal férfiként, szlovákiai magyar politikusként
volt a csúcson. Akkor az első volt a szlovákiai politikusok között.
Ugyanakkor egy volt közöttük. Ő a börtönben teljesedett ki.
Ott szinte szentként tisztelték a társai. Amikor Budapestet
ostromolták az oroszok, fölajánlotta a szenvedéseit a magyar népért.
Sorsát tudatosan vállalta. Meghurcolták őt, előbb a
Szovjetunióban, majd Csehszlovákiában. Egy olyan erkölcsös
személyiség volt, aki egész Európának példát mutatott. Az
is szerencsés, hogy anyai ágon lengyel származású volt, így
a két testvérnépet személye „összehozza”. Az egyik
Szovjetunióban lévő szemtanú látta őt 41 kilósan, kopaszon,
fogatlanul, tüdőbajosan, gyomorbajosan, megverve, meztelenül,
mert leszedték róla az összes ruhát, és egy katonakabátot
dobtak rá. Ezt az embert próbáltam megmintázni. Több variációt
készítettem, elfogadták, bronzba öntötték és tavaly május
15-én Budapesten ünnepélyesen leleplezték. Abba is gondoljunk
bele, hogy Jézust is szenvedései csúcsán ábrázolják a legtöbbször,
és nem tanításai közben.
Mírovban szeretnék Esterházy emlékére kálváriát
állítani
Az albumból kiderült, hogy Mírovban szeretne egy
golgotát állítani…
– Mírovban, a cseh–lengyel határ mentén lévő településen,
ahol ő meghalt, szeretnék még egy szobrot szentelni neki.
Pontosabban egy kálváriát, egy kereszt-kompozíciót
megalkotva. Mírov Csehszlovákia legkegyetlenebb kastélybörtöne
volt, jellemző, hogy a fasiszták és a kommunisták is ide börtönözték
be foglyaikat. Mírov érdekessége, hogy ott 500 lengyelt, 500
csehet és szlovákot – főpapokat, tudósokat – kínoztak halálra.
A véleményem az, hogy Esterházy már akkor – tudtán kívül
– egyesítette a visegrádi négyeket. Ez a kálvária összegzése
lenne művészi életpályámnak, mind az eszmeiséget, mind az általam
kifejezett gondolatot illetően. Mi, felvidéki magyarok azt
szeretnénk elérni, hogy Esterházyt rehabilitálják, s ismerjék
el, hogy mi mindent tett. Arról is hallhatnak, hogy Esterházy
nagyon sok zsidót mentett meg. Ha már más történetet nem tanítanak,
mint liberálisat, és állandóan a holokauszt van napirenden,
akkor tessék Esterházyról is beszélni. És azokról a magyar hősökről,
akik életüket kockáztatták azért, hogy zsidókat menekítsenek,
bújtassanak. Arról is kevés szó esik, hogy 1945 után mennyi
magyar családot deportáltak, mennyi magyar embert végeztek ki.
Mírovban tehát egy olyan kálváriát szeretnék építeni,
amely a magyarság zarándokhelyévé válhat.
Egy katolikus himnuszból idézek: „Hadd legyünk mink
is tiszták, hősök, szentek.” Mit gondol, az ön szobrai, ha
nem is direkt módon, de rávezethetik-e arra a magyarságot, hogy
tisztán, hősiesen, megalkuvás nélkül élhessen?
– Nagyon remélem. Immár 25 éve „élek” Esterházyval.
Én készítettem az első Esterházy-emléktáblát, még a pesti
Szép utcában. Ezután hosszú csönd következett, majd úgy
volt, hogy Tatán lesz egy Esterházy-szobor. Lassan össze is gyűlt
volna a pénz, amikor Magyarországon beütött a nyolcéves
szocialista rémuralom. Azóta persze az „Esterházy Jánosok”
szaporodnak, és egyre több van belőlük, hiszen ez most már
inkább egy alulról jövő kezdeményezés. Konkrétan az a
megrendelés, amit én kaptam Budapestről, régi ismerősöktől
jött. Még Hortobágyról ismerjük egymást Kovács Gergelynével,
aki tulajdonképpen a keresztanyja ennek a szobornak. Ő hozott össze
egy civil társaságot, zseniális embereket vontak ebbe bele,
zseniálisan megszervezve. Én abban az időben csináltam Budán
egy kiállítást, ahol volt egy kis terem külön Esterházynak
szentelve, és hát tulajdonképpen ott jött össze a társaság.
Voltak persze, akik már akkor ellenezték a szobrot. Egy részük
politikai okokból. Mások azért, mert azok az Esterházy-szobrok,
melyeket én készítek, nem szép szobrok, nem gyönyörködtetésre
valók. Ezek voltak már akkor is a kifogások. Fontosnak tartom,
hogy a magyarság ne csak gazdasági téren legyen erős, hanem
erkölcsileg is. Tudjuk, hogy az erkölcsi hanyatlás is okozta a
Római Birodalom bukását. S ha ez az amoralitásos szemlélet
uralkodik tovább Európában, akkor bizony az EU-nak nem sok jövőt
jósolok. Nem tudom, hogy tudatosan-e, de szinte másoljuk a bukófélben
lévő Római Birodalmat. Nagyon remélem, hogy a magyarságot
mindez nem érinti majd. Hiszen Orbán Viktor miniszterelnök úr,
aki zseniális politikus, nagyon jól látja azt, hogy keresztény
értékek, a humanizmus értékei nélkül nem lehet közös Európáról
beszélni. S ő arra is törekszik, hogy a magyarságnak minél több
példaképe legyen. A mi generációnkat úgy nevelték, hogy a XX.
századnak nincsenek példaképei, pedig vannak. Itt van például
Esterházy János, de vannak zseniális művészeink, gondolkodóink
feltalálóink és névtelen áldozatok: például a Don-kanyar hősei.
Hiszem, hogy minden egyes embernek küldetése van. Éppen hogy
soha nem volt ennyi, mint ebben a szörnyű században, és most
is vannak, ezekre kéne hallgatnunk. Csak hát ezeket most is,
mint korábban annyiszor, elhallgattatják. A történészek többsége
szerint nincsenek XX. századi katona példaképeink. Holott zseniális
katonáink voltak, akiket fasisztáknak bélyegeztek meg. A második
világháború és a rendszerváltozás utáni időszak sem
bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy a hazai történettudomány megírta
volna a valóságnak megfelelően: miként menekült meg a
budapesti zsidóság 1944-ben a náci haláltáboroktól. Úgy
hallottam, hogy most Koszorús Ferenc ezredesnek szeretnének
szobrot állítani. Ő nagyon sok zsidót mentett meg. Vonatokat
fordított vissza. Koszorús ezredes példátlan tette az egyedüli
ismert tény, hogy egy tengelyhatalom katonai erővel megakadályozta
a zsidók elhurcolását. Ez a példa nélkül álló, kockázatos
hőstett, eredményezte azt, hogy Budapestnek a németek általi végleges
birtokbavétele három és fél hónappal eltolódott. Arról sem
hajlandók beszélni, hogy a protestáns lelkészek milyen sok
zsidót kereszteltek meg, hogy mentsék őket. Ők talán nem
voltak hősök? Azt nem állítom, hogy az idegeneket nem kell
tisztelnünk, de az abszurdum, hogy minden külföldit becsben
kell tartanunk, míg a saját hőseinket negligáljuk.
1956-ban át akartunk menni társaimmal Magyarországra
harcolni
Térjünk most rá az ön pályafutására. Rákosszentmihályon
született. Hogyan került ki a családja Felvidékre?
– Édesapám és édesanyám is a Felvidéken született.
Édesanyám vasutas családból származott, és az I. világháborút
követően, mikor a csehek megszállták a Felvidéket, akkor az
egyenruhát viselő magyarokat, a rendőröket, a postásokat, az
erdészeket, a vasutasokat egyaránt telefondrótra akasztották föl.
S éppen ezért sokan Magyarországra menekültek, s vagonokban
laktak embertelen körülmények között. Édesapám korábban a
Felvidéken tanult, elvégezte a közgazdaság-tudományi
egyetemet, de nem lehetett belőle diplomata, sőt munkanélkülivé
vált. Azért kerültünk Rákosszentmihályra, mert nagyapámnak
ott volt háza, s ott tudtak szüleim biztonságban élni. Aki
csak tudott, menekült Magyarországra. Ahogy tudott; egyik nagybátyám
Szőnynél átúszta a Dunát, megfázott, és tüdőbajban halt
meg. 1940-ben, mikor a déli részek visszakerültek, akkor hazatértünk
a felvidéki Komáromba. Majd jött a kitelepítések szörnyű időszaka.
A megaláztatás, az üldöztetés egyaránt érintette a felnőtteket,
a gyerekeket. S a mai napig másodrendű állampolgárok vagyunk
Szlovákiában. Kitelepítési emlékművem a Monostori Erődben
áll. Az alkotáson láthatók, hogy a marhavagon rácsos ablakán
kezek nyúlnak ki, kapaszkodva a semmibe, integetve, lemondóan, búcsúzva,
megtörve. Az elhurcolt emberek fájdalmát idéztem meg ezzel.
Akik pedig a Felvidéken maradtak, azoknak jelentős részük
beolvadt a szlovákságba, s ez a folyamat a mai napig tart.
Visszatérve a családomra: apámnak Komáromban könyvüzlete
volt, de azt elvették tőle. Többszörösen tönkretettek bennünket.
1961-ben végzett a pozsonyi képzőművészeti főiskolán.
Nem érte-e negatív diszkrimináció a pozsonyi főiskolán
magyarsága miatt?
– 1956-ban diáktársaimmal mi is szervezkedtünk. Át
akartuk menni harcolni Magyarországra. De ez lehetetlen volt,
mert lezárták a határt. Agitáltunk többeket, hogy a cseh, a
lengyel és a német haderő együttesen segítse a magyar
forradalmárokat. Ez akkor bizonyára naivságnak tűnt.
Mesterei Rudolf Pribis és Frano Stefunko voltak. Ők a
magyar diákokhoz miként viszonyultak?
– Mindkét mesteremnek nagyon sokat köszönhetek. Nehéz
volt bekerülni a magyaroknak a főiskolára, de miután már bent
voltunk, védtek bennünket. 1956-ban annyira összevesztem azzal
a tanárommal, aki a tudományos marxizmust oktatta nekünk, hogy
lemarháztam őt. Mondanom sem kell, hogy ezért ki akartak rúgni.
Végül is mestereim megmentettek. Negyed éves voltam, amikor
Kisfaludi Strobl Zsigmond meglátogatta iskolánkat. Meglátta
munkáimat, át akart vinni magához Magyarországra, de ez többeknek
nem tetszett, s ezért úgy határoztak, hogy a negyedév elévégzése
után kirúgnak a főiskoláról. Megkértem Pribist, aki kedvelt
engem, hogy intézze el, hogy fejezzem be az iskolát. Azt mondta,
hogy ha hallgatok, nem politizálok, akkor két éven keresztül
lehetek a hallgatója, amíg le nem diplomázom. Így is tettem,
hiszen akkor már családos ember voltam. Végül is kitűnőre
diplomáztam. Holott több tanárt idegesített az, hogy magyaros
figurákat mintáztam meg a főiskolán.
Sikerült a magyar költészetet megszerettetnem szlovák
növendékeimmel
Később tanított a besztercebányai majd a nyitrai főiskolán
is.
– Először megkaptam Nyitrán a végzős osztályt. Nekik
mintázást tanítottam. Akkoriban három szak volt a főiskolán:
szlovák nyelv, történelem és képzőművészet. A mintázás
oktatására három óra volt összevonva. Az első órán
megadtam a növendékeimnek a témát, közben korrigáltam, míg
másik két órán a magyarság irodalmáról beszéltem. Ez
annyira jól sikerült, hogy például Ady Endrét is megszerették
azok a soviniszta szlovák diákok, akik eleinte szóba sem
akartak velem állni. Nagyon szerettek a növendékeim, s ezért féltékenyek
voltak rám kollégáim. Eleinte azt mondták, mivel gyermekeim
vannak, nem soroznak be katonának, de irigyeim elintézték, hogy
két évre bevonuljak a seregbe. Semmilyen rendfokozatot nem
kaptam, mert nem voltam hajlandó arra, hogy megalázzam a
kiskatonákat.
1990 és 1995 között előbb a Csehszlovákiai Magyar Képzőművészek
Társasága, majd a Szlovákiai Magyar Képzőművészek Társasága
elnöke volt. Ez milyen feladatokkal járt?
– Nem volt könnyű feladat, mert volt, aki vállalta a
tagságot, míg mások félelemből, vagy karriervágyból ezt
elutasították. Nem egy magyar képzőművész megtagadta a származását
is, hogy jobban érvényesülhessen. De még előtte sem volt
egyszerű az életünk. Komáromban vettem egy házat, felépítettem
a műtermet majd ’68-ban kirúgtak, mert a Csemadokban központi
bizottsági tag voltam, és olyanokat is mondtam, ami akkor többeknek
nem tetszett. A selmeci hegyekben találtam otthont, ahol vettem
egy malmot, s úgy elfelejtettek, mintha nem is lettem volna a világon.
Ennek azért megvolt az előnye, mert az állambiztonságiak nem
találtak rám. A ’89-es rendszerváltást követően megalakítottuk
a Szlovákiai Magyar Képzőművészek Társaságát, amelynek elnöke
lettem, de nem tudtam olyan messziről vezetni, ezért leköltöztem
Heténybe. Ott létrehoztam a Lilla Galériát – ez az első
magyar galéria volt –, amely szépen működött, majd onnan
visszaköltöztem Helembára, mert a gyerekek ott nőttek fel és
szeretem ezt a tájat. Azt is el kell mondanom, hogy sosem voltam
párttag, erkölcsös voltam, nem lehetett soha lefizetni, s ami
igazán fáj nekem, hogy nem egy esetben azok „döftek hátba”,
akiknek sokat segítettem. Így aztán nem lettem tagja
egyetlenegy szlovák képzőművészeti társaságnak sem, hanem
az Esztergomi Művészek Céhéhez csatlakoztam. Esztergomban több
alkotásom is áll, így a Sobieski-emlékmű a ferences rendház
és gimnázium épületegyüttes IV. Béla király utca felőli
oldalán, a falon látható IV. Béla királynak emléket állító
bronz domborművem, melyet a város a millennium évében állíttatott.
És az 1956-os emlékművem a Sötét kapunál látható.
Mit szeretne megvalósítani 79. életévén túl?
– A már említett mírovi kálváriát. Ezt érzem időben
és térben a legközelebb magamhoz. Amikor a közelmúltban barátaimmal
Mírovban jártunk, a fegyház épülete előtti dombot
megpillantva a Golgota képe merült föl bennem. Ez a Golgota
nemcsak Esterházyról, a mártírról szólna, hanem minden üldözöttről,
akiket az előző diktatúrák sanyargattak, megaláztak és
meggyilkoltak.
Medveczky Attila
|