2014.07.11.
Retek Klub
A Horn-kormány
regnálási ideje, amikor a hazai balliberálisok közel háromnegyedes
parlamenti többséggel rendelkeztek, a rendszerváltás utáni
magyar belpolitika egyik legsötétebb, legkártékonyabb időszaka
volt. Számos területen következett be olyan mérvű rombolás,
amelynek kihatásai máig érezhetőek. Az egyik ezek közül a média,
amelynek elképesztő mértékű társadalomformáló hatására
immáron egyre többen ébrednek rá, és amely pont emiatt
napjaink egyik kulcságazatának is tekinthető.
Aligha írható a
véletlenek számlájára, hogy éppen ekkor, a háromnegyedes
balliberális uralom idején érezték fontosnak a döntéshozók
a hazai médiapiac alapvető strukturális átalakítását.
Hosszas jogszabályi és egyéb előkészületek után 1997 tavaszán
írt ki pályázatot az Országos Rádió és Televízió Testület
(közismert rövidítéssel: ORTT) magyarországi, földfelszíni,
országos kereskedelmi televíziós csatorna megalapítására és
működtetésére. A meghirdetett két sugárzási engedély közül
az egyiket az M-RTL Rt., a másikat pedig az MTM-SBS Televízió
Rt. nyerte el. Előbbi az RTL Klub, utóbbi pedig a TV2 „anyacége”,
kisebb névmódosításokkal, illetve a tulajdonosi szerkezetben
bekövetkező változtatásokkal máig ugyanez a két cég
tulajdonolja a két nagy kereskedelmi tévéadót.
Az adás 1997 őszén
indulhatott meg. Köszönhetően az újdonság varázsának,
valamint az addig megszokottól sok tekintetben eltérő műsorrendnek
és műsortípusnak, szinte azonnal hatalmas népszerűségre tett
szert mindkét csatorna. Milliók napi szintű, elmaradhatatlan
szokásává vált leülni a pamlagra és bambulni a két
kereskedelmi adó által tálcán kínált „szórakoztató”
programok előtt. A gondolkodók közül már akkor jó néhányan
– mások mellett lapunk alapítója, Csurka István is –
figyelmeztettek arra, hogy a kereskedelmi televíziók éppen ezen
tulajdonságaik miatt jelenthetnek új veszélyforrást
a társadalomra, ám szavaikra kevesen figyeltek. Hangjuk
halknak bizonyult a népszerűségben fürdő csatornák dübörgése
mellett. Pedig csakhamar bizonyságot nyert, hogy nagyon is
igazak, helytállóak a velük szemben táplált előzetes félelmek.
Felmérhetetlen az
a károkozás, amelyet a két csatorna a magyar társadalomban véghezvitt.
Olyan értékrend, erkölcsiség és viselkedéskultúra
meghonosodásában játszottak úttörő szerepet, amely nélkülük
talán soha be sem következett volna, vagy ha mégis, akkor sem
ilyen mélyrehatóan és beágyazottan. Műsoraikban ráadásul észrevehető
a fokozatosság elve, ami azt jelenti, hogy egyre mélyebbre süllyednek
az általuk közvetített értéktelenségben, mocsokban. Mert bár
a legelső valóságshow-k, majd később az alpári stílusú Mónika-
és Győzike-show-k sem a magasröptű gondolatokról és a
filozofikus mélységű társalgásokról szóltak, ám napjaink fő
műsorai még ezeknél a korábban alulmúlhatatlannak hitt
produkcióknál is szörnyűbbek. Amikor egy olyan személy képezheti
a soron lévő aktuális valóságshow hősét, aki annyit tud
„felmutatni”, hogy férfiasságát megpörgetve
„helikopterezik”, akkor az nem csupán a „helikopterező”
személyről állít ki katasztrofális szegénységi bizonyítványt,
de arról a csatornáról is, amely ilyet bármilyen címszó
alatt képernyőre enged.
Mindezzel az igazi
baj ott van, hogy az alatt a 17 év alatt, amióta ezek az adók mérgezhetik
a magyarországi közéletet, felnőtt egy teljesen új fiatal
generáció, amely számára – bármennyire nem tetszik is,
sajnos be kell vallani – az számít elsődleges értékmérőnek,
sőt sok esetben igazodási pontnak, amit ezeken a csatornákon lát.
A jövő magyar nemzedéke – de legalábbis annak egy tekintélyes
hányada – számára menő lesz a valóságshow-k „sittes kultúrája”,
ha fel akar szedni egy „bombázót” akkor „helikopterezéssel”
vagy akár herevasaltatással fog próbálkozni, és úgy általában
szentül meg lesz győződve arról, hogy neki is hasonlóan kell
viselkednie, mint ahogyan azt a Fókuszban vagy az Aktívban látta
az éppen aktuális „sztártól”. Ezzel párhuzamosan és
egyenes arányban pedig fogalma sem lesz az igaz szerelemről, a
családi boldogságról, a nemzeti kultúráról, és nem lesz képessége
arra, hogy megkülönböztesse a percemberkét a valódi értéket
felmutatni képes sztártól.
Márpedig ez tragédia,
amelyért mindazokat felelősség terhel, akik egyfelől kiengedték
az ártó szellemet a palackból, másfelől meg nem tettek semmit
a kiengedés óta eltelt 17 évben, és hagyták, hogy ez az ártó
szellem romboljon, fertőzzön, amerre csak jár. Nem lehetünk
persze annyira naivak, hogy ne vegyük észre: nagyon is tudatos
folyamatról van szó, amelynek végcélja egy önálló véleményalkotásra
alkalmatlan, az értékest az értéktelentől megkülönböztetni
nem képes társadalom kialakítása, amelynek nincs hite, nincs
istene, amelynek nem fontos a hazája, és mindezek által arra
hajlik, amerre sugallják neki.
Felmerül a kérdés:
cui prodest, azaz kinek az érdeke mindez? Itt jön el a pont,
amikor szólni kell a kereskedelmi televíziók politikai elköteleződéséről
is. Bár mind az illetékes csatornák, mind pedig a balliberális
politikai erők folyamatosan tagadták, hogy közük volna egymáshoz
és – legalábbis szellemiségükben – egy tőről fakadnak, a
helyzet több mint egyértelmű. Úgy a hír-, mint a háttérműsorok
rendre a balliberális erők szekerét tolják, de ugyanez igaz a
csatornák saját gyártású, egyéb jellegű műsoraira is. Különbség
legfeljebb abban figyelhető meg, hogy egy-egy adott műsor
nemzet- és értékellenessége nyíltan vagy burkoltan jelenik-e
meg. Előbbire a Heti hetes, utóbbira pedig a nemzeti jellegű
produkciókat még mutatóban sem színpadra engedő tehetségkutatók
szolgálnak példával.
Ha pedig valaki
mindeddig a nemzeti oldal ármánykodó vádaskodásának
tekintette volna a kereskedelmi televíziók balliberális kötődésére
vonatkozó véleményeket, az most nyíltan megtapasztalhatja,
hogy ez nem vád, hanem maga a valóság. Az Orbán-kormány
tervezett reklámadója miatt ugyanis olyan kampányba kezdett az
RTL Klub, amely immár a hírműsorok tekintetében is alulmúlja
a jó ízlés legalsó határát. Most már nyíltan vállalják,
hogy kormányellenes híradót szerkesztenek, igaz, indoklásként
nem a tagadhatatlan politikai elkötelezettségüket, hanem a reklámadó
elfogadhatatlanságát hozzák fel. Ami árnyaltan fogalmazva is
pofátlanság egy olyan cégtől, amely milliárdos nettó bevételeket
könyvelhet el évről évre, és amely duplán követ el erkölcstelenséget
a társadalommal szemben, hiszen egyrészt nyeresége döntő hányadát
társadalomromboló műsorai révén szerzi meg, másrészt pedig
műsorainak színvonalát arcátlan módon azzal indokolja, hogy
ez kell a népnek, hiszen a nézettség magas.
Látható, hogy bárhonnan
szemléljük is a kereskedelmi adókat, lehetetlenség róluk jót,
építő jellegű értékelést mondani. Ezért maximális támogatást
érdemel a kormány reklámadóra vonatkozó elképzelése. Mert
ha már betiltani nem lehet őket ebben a fene nagy diktatúrában,
legalább vasaljon be tőlük az állam minden egyes forintot,
amelyet csak tud. Ha ezt sikerül elérni, az gazdasági értelemben
jó lesz ugyan, ám még mindig kevés. Hátra lesz ugyanis egy
legalább olyan fontos feladat. Törvényi erővel ki kell kényszeríteni,
hogy azoknak a csatornáknak, amelyek a különböző szolgáltatók
alapcsomagjaiban helyet kapva országos lefedettséghez és ezáltal
valamennyi háztartásban sugárzási lehetőséghez jutnak,
teljesíteniük kelljen egyfajta erkölcsi és etikai normát.
Olyat, amely kizárja, hogy főműsoridőben – a nézettségre
hivatkozva – herevasaltatók, „helikopterezők” és más,
szellemi és lelki sérült emberek rombolhassák tovább a
magyarság erkölcsét. Ha közmegegyezéssel nem megy, itt is érvényre
kell juttatni a kétharmad adta lehetőségeket.
A magyar fantázia
és nyelvi lelemény kiapadhatatlan ötletgazdagságú. Jómagam
nem sokkal a kereskedelmi adók színre lépését követően
hallottam először azt a kifejezést, hogy Retek Klub. Kérdő
pillantásomra meg is magyarázta az illető, hogy ez nem más,
mint az RTL Klub közszájon forgó elnevezése. Látva mindazt,
amit a nevezett csatorna a magyar közállapotok és közízlés
rombolásában 17 éves fennállása alatt véghezvitt, elmondható,
hogy ennél találóbb nevet keresve sem kaphatott volna...
Kovács Attila
|