2014.07.11.
800 millió forinttal segíti az
iparimeggy-többlet kivonását az állam
A Földművelésügyi Minisztérium a közeljövőben a kormány
elé terjeszti a zöldség-gyümölcs ágazati stratégiáját
Megoldást
dolgoztak ki mintegy 15 ezer tonna iparimeggy-többlet kezelésére
a hazai feldolgozók, termelői és szakmai szervezetek, valamint
a Földművelésügyi Minisztérium. Dr. Nagy István, az agrártárca
parlamenti államtitkára elmondta: a kormányzat célja, hogy
a meggy termékpályán is elősegítse a termelők, a feldolgozók
és a kereskedők közötti tartósabb üzleti kapcsolatok kiépülését.
Világviszonylatban kivételesnek tekinthetők azon közép-
és kelet-európai országok, ahol a meggyet frissen is fogyasztják.
Tisztázzuk a fogalmat, mitől is lesz „ipari” a meggy, vagy bármely
más gyümölcs?
– Meg kell különböztetni egymástól az étkezési és
az ipari meggyet. Az előbbi friss termék, ami a zöldségeseknél,
élelmiszerüzletekben kapható és azonnal fogyasztható. Az
ipari terméket pedig feldolgozzák, gyümölcsleveket, üveges
befőtteket készítenek belőle. S míg az étkezési meggyet kézzel
szedik, addig az iparit géppel rázzák le.
Mi az oka annak, hogy hazánkban idén jelentős
iparimeggy-többlet alakult ki?
– Annak mindig örülni kell, ha megfelelő mennyiségű
hazai gyümölcs terem. Idén a tavalyi évhez képest 17%-kal, az
elmúlt öt esztendő átlagához képest pedig 22%-kal több
meggy termett. Így a szokásos 50-55 ezer tonna helyett most
80-83 ezer tonna megy áll rendelkezésünkre. Az időjárási
viszonyok, környezeti tényezők jelentős befolyással bírnak.
Vannak évek, amikor kimagaslóan jó a termés, és az is előfordul,
hogy a termésátlag elmarad az előző esztendőkhöz viszonyítva.
Beltartalmi jellemzőinek köszönhetően a magyar meggy kiváló
minőségű és jó hírnévnek örvend a nemzetközi piacokon. A
problémát most az okozta, hogy az aszályos, meleg időjárás
korán beköszöntött hazánkba. Ezért a korábban megérett és
kisebb szemű meggyet gyorsabban kellett a termelőknek leszüretelniük.
Így keletkezett abszolút és relatív értelemben is több megy
a piacon.
Csak meggyből lett több Magyarországon, vagy más
gyümölcsből is?
– Bőséges gyümölcsterméssel számolhatunk idén az időjárási
viszonyok miatt. Az almatermés kezelésével már most
foglalkozunk. A minisztérium illetékes osztályain elemzéseket,
számításokat végeznek. S bizony a dinnyeszezonra is föl kell
készülni.
Miért volt lényeges, hogy a Földművelésügyi Minisztérium
beavatkozzon a meggy piaci folyamataiba?
– A minisztérium az adott helyzet kezelése miatt
avatkozott bele a piaci folyamatba. A tárca együttműködik a
szakmaközi szervezetekkel, a termelőkkel és a feldolgozókkal
is. Ezekkel a felekkel, valamint a Nemzeti Agrárkamara
szakembereivel azért egyeztetünk, hogy a piac önszabályozó képességének
károsítása nélkül avatkozzunk be a piaci folyamatokba.
Ellenkező esetben megszűnne az önszabályozás, és a piac természetes
működése. Azért döntöttük a fölösleges 20 ezer tonna
meggy forgalomból való kivonása mellett, hogy a felesleg ne
terhelje a piacot. Az üveges meggybefőtt előállítása,
valamint azoknak a külföldi piacokon való értékesítése
jelentheti ebben az esetben a megoldást. Mindezt a kormány
keleti nyitás politikájával összhangban tesszük. A meggy esetében
az állam körülbelül 800 millió forint értékben támogatja
azokat a termelői értékesítő szervezeteket, feldolgozókat és
termelőket, akik késztermék előállításával vállalják a
mostani többlettermés kivonását a piacról. A támogatás mértéke
pedig üvegenként 40 forint lesz.
Miért tartják lényegesnek a meggy termékpálya
kidolgozását?
– Az a fő célunk, hogy hosszú távra biztonságos
meggypiacot teremtsünk. A meggyfák élettartama is több évtized.
Azok számára, akik meggyeskertbe beruháznak, hosszú távon
kell megélhetést biztosítani. Ezért szeretnénk kihasználni
mindazt az európai uniós lehetőséget, amit a közös agrárpolitika
tartalmaz a zöldség-gyümölcs szektorban. A Földművelésügyi
Minisztérium a közeljövőben a kormány elé terjeszti zöldség-gyümölcs
ágazati stratégiáját. Olyan kertészeti ágazatok számára is
elérhető jövedelemstabilizáló alap létrehozására teszünk
javaslatot, amely az egyik évről a másikra 30%-nál nagyobb jövedelemcsökkenést
realizáló és az alapban befizetéssel részt vállaló kertészeti
tevékenységet folytató mezőgazdasági termelők jövedelemveszteségének
kompenzálására szolgáló vissza nem térítendő támogatást
nyújt. Az alap filozófiája a kockázatviselés, a tehermegosztás.
Reméljük, hogy ezt az újszerű megközelítést örömmel
fogadják majd a meggytermelők is.
Nehéz megtalálni azt az optimális állapotot, ami
egyaránt kedvező a termelők, a kereskedők és a feldolgozók
számára?
– Ez egy érzékeny kérdés. Nem mindegy ugyanis, hogy
milyen fokon, milyen mértékben, s a piaci szegmens melyik részébe
avatkozik bele a kormányzat. Mint említettem, a piac önszabályozó
képességét nem szabad veszélyeztetni. Szükséges, hogy a
termelők erősek legyenek a feldolgozókkal szemben, s ugyanígy
fontos a kereskedők érdekérvényesítése is. A kereskedőknek
ugyanakkor szem előtt kell tartaniuk, hogy sokszor jobb a sűrű
fillér, mint a ritka forint. Előfordulhat, hogy a termelőnek önköltségi
áron kell értékesítenie a terméket, az üzletekben ettől függetlenül
mégis drágán kapjuk meg például a meggyet. Ilyen esetben a
piac csődbe viszi a termelőt. A kereskedőknek azt kellene
magukban tudatosítaniuk, ha a termelők tönkremennek, akkor a későbbiekben
ők sem tudnak hasznot húzni. Ezért a piac önszabályozó képességének
egészségesen kéne működnie, s az állam csak a legkisebb mértékben
avatkozna be abba a szegmensbe, ami nem borítja föl a
piacszerkezet viszonyait.
Amikor még mint országgyűlési képviselőjelölttel
beszélgettem önnel, azt nyilatkozta, hogy nagyon fontosnak
tartja a személyes kapcsolatot a választókkal. Államtitkárként
is arra törekszik, hogy az agráriumban dolgozókkal minél több
alkalommal találkozhasson?
– Igen, természetesen továbbra is erre törekszem. A
beszélgetésünk után éppen egy meggytermelő gazdát fogadok a
minisztériumban. Nemrégiben pedig a Nemzeti Agrárkutatási és
Innovációs Központ gyümölcstermesztési kutatóintézetének
érdi kutatóállomásán találkoztam és egyeztettem
szakemberekkel. A szakminisztérium és annak államtitkára nem
tud hiteles döntéseket hozni, autentikusan nyilatkozni, ha nincs
információja közvetlenül a termelőktől. Párbeszéd hiányában
pedig olyan rendeletek születnének, melyek nem a termelők és
az agráriumból élők érdekeit szolgálják. Mi arra törekszünk,
hogy ilyen súlyos hibák ne fordulhassanak elő a következő négy
esztendőben.
Medveczky Attila
|