2014.07.11.
Osztrák
lovagkereszt Szőcs Gézának
Az Alakort a milánói világkiállítás felelősei – az a
szakmai elit, amelyik az expóval foglalkozik – nagyon pozitívan
fogadták
Június 13-án
Nickelsdorf (a hajdani Miklósfalva) községben adták át az
osztrák hadsereg tisztikarának lovagkeresztjét Szőcs Géza költőnek,
a Szabad Európa Rádió egykori budapesti irodavezetőjének. Szőcs
Géza a 2015. évi milánói világkiállításért felelős kormánybiztos,
miniszterelnöki főtanácsadó elmondta: megmagyarázhatatlannak
tartja azokat a hisztérikus, türelmetlen, intoleráns megnyilvánulásokat,
melyek arra irányulnak, hogy a pavilont ne úgy építsék föl,
ahogy azt az építésért felelősséget vállaló kormányzatiak
megfelelőnek tartják, hanem egy más opció bármi áron való
megvalósításával.
Szerkesztőségünk nevében gratulálunk, amiért
megkapta az osztrák hadsereg tisztikarának lovagkeresztjét. Ez
a kitüntetés a költő Szőcs Gézának, vagy a hajdani államtitkárnak,
esetleg a jelenlegi kormánybiztosnak szól?
– Egyiknek sem: a rendszerváltás előtti és alatti
szerepemet méltányolták vele. Mindazt honorálták ezzel a
lovagkereszttel, amit a ’80-as években próbáltunk megtenni a
szabad világ térnyeréséért Kelet-Európában, jelesül Erdélyben
és Magyarországon. Ideértve a ’80-as évek elején az
Ellenpontok című földalatti kiadványt Erdélyben, és 1989-ben
a Szabad Európa Rádió általam létrehozott és vezetett
budapesti irodáját is. Meg azt, hogy szorosan együttműködtem
a rendszerváltó nemzedékkel. Meg hogy részt vettem az 1989-es
sopronpusztai Páneurópai Pikniken. Akkor, az ideiglenesen
megnyitott osztrák–magyar határon több száz NDK állampolgár
jutott át Ausztriába. Számukra Nickelsdorf a szabad világ
„világítótornyát” jelentette. Amikor megkaptam a kitüntetést,
annak a napnak a forgatókönyvében az is benne volt, hogy nagyszámú
hajdani keletnémetnek kellett volna megérkeznie Nickelsdorfba.
Úgy tervezték, hogy közülük valaki köszönetet mond nekem azért,
hogy a vasfüggönyön való rés ütésével lehetőségük nyílt
arra, hogy keletnémetekből németekké váljanak. Végül is
szervezési malőr történt, mert hamarabb adták át számomra a
kitüntetést, mintsem a hajdani keletnémetek megérkeztek volna.
A kérdésre visszatérve: az elismerésre egy közel egy évtizedes
ellenzéki szerepvállalással szolgáltam rá – ha jól értettem
az osztrákok indítékait. Mindent összevéve azt gondolom, hogy
leginkább egy magatartást kívántak díjazni.
Mennyire lepte meg ez az elismerés?
– Meglepett, mert a rendszerváltás kelet-európai történéseiben
való szerény részvételemért még soha semmiféle hivatalos
vagy nem hivatalos kitüntetést nem kaptam, leszámítva az
amerikai Hungarian Human Rights Foundation díját 1990 decemberében
– de az is olyan régen volt… Nem, nem így van: 2009-ben mégiscsak
kaptam egy díjat, a gostivari Association For Democratic
Initiatives szervezet Június 16-a díját. De mégis az az érzés
alakult ki bennem: mindenki régen elfelejtett ezzel kapcsolatban
mindent. Már fel sem merült bennem, hogy valaha is bárki
fontosnak tartja még, hogy ezzel foglalkozzon. Hogy mi történt
térségünkben 25-30 évvel ezelőtt. Időként egy-egy interjúban
néhány résztvevő vagy tanú elmondja az emlékeit, s rendeznek
egy kerekasztal-beszélgetést, amely nagyon keveseket érdekel.
Ezért örültem ennek az osztrák kitüntetésnek, különösen,
hogy sok barátom is eljött és részt vett az átadásán.
Korábban bántotta, hogy a rendszerváltásban betöltött
szerepéért nem kapott komolyabb elismerést?
– Szó sincs róla, mert sokan mások, akiknek nálam
sokkal jelentősebb szerepük volt az állampártok megdöntésében,
ugyanúgy nem részesültek semmiféle kitüntető elismerésben.
A Páneurópai Piknik megszervezése akkoriban mennyire
volt kockázatos?
– A Páneurópai
Pikniknek nem voltam a szervezője. Politikai és nyilvánossági
fedezetet kellett biztosítanunk, hogy egyáltalán sor kerülhessen
rá, mégpedig „történelmi tartalommal”. Tehát, hogy a
civilek át tudjanak jutni a vasfüggönyön, s ne legyen ebből
probléma – sem Moszkvában, sem Washingtonban, sem pedig
Budapesten. Említhetném még Münchent is, ahol a Szabad Európa
Rádió szerkesztősége működött. A Szabad Európa Rádióra
igen nagy szerep hárult abban, hogy egyfelől az akcióról a világ
tudomást szerezhessen, azt ne lehessen meggátolni, másfelől,
hogy ne kerüljön sor atrocitásokra. Már amennyire ez kiszámítható.
A felelősségem abból állt, hogy a rendezvény létrejöhessen,
mégpedig negatív következmények nélkül. Magam is felolvastam
a Páneurópai Pikniken egy kiáltványt. Ez azért jelentett számomra
kockázatot, mert a rádió munkatársainak tilos volt a
magyarországi politikában szerepet vállalniuk. Éppen akkoriban
bocsátották el emiatt a rádiótól Krassó György kollégámat.
Neki egy bizonyos rendezvényről tudósítania kellett volna, nem
pedig felszólalnia rajta, ahogyan ez történt.
Ha már említette a politikai felelősséget, akkor térjünk
rá egy aktuális témára, a 2015. évi milánói világkiállításra.
Mit gondol, mi lehet annak az oka, hogy a 2014. május 22-ei milánói
tervbemutató óta folyamatos itthoni támadások kereszttüzében
áll, Ön is és a pavilon terve is? Emögött politikai támadások
húzódnak?
– Úgy gondolom, nem. Amúgy nem először történik meg
Magyarországon, hogy egy épület nagy vitákat vált ki.
Gondoljunk a Nemzeti Színház épületére, vagy arra, hogy annak
idején hányan felháborodtak azon a szakmából, hogy az 1992-es
sevillai kiállításra az akkori döntéshozó nem a tervpályázat
győztes munkáját választotta, hanem Makovecz Imre tervét.
Folytatásos regényről, szappanoperáról, de inkább krimiről
beszélhetnénk. Nem hiszem, hogy politikai okok húzódnának a háttérben.
Hacsak azt nem nevezzük politikai oknak, ami 1990-től errefelé
több kormánynak is a felelőssége: hogy a magyar műépítész
szakma nagyon kevés megrendeléshez jut, s éppen ezért hatalmas
feszültségek halmozódtak föl az építész társadalomban, s
így annak szakmai szervezeteiben. Meg lehet értenünk őket; azt
is, hogy a szakmabeliek tanácstalanok, érezhetően feszültek és
ingerültek. Egy váratlan fordulat olyan éles reakciókat vált
ki belőlük, amely túldimenzionáltnak tűnhet a külső szemlélő
számára. Amivel most az építész szakma nem ért egyet, az egy
normális közegben egy egyszerű szakmai vitát váltana ki, vagy
egy egyszerű valódi, izgalmas és tartalmas polémiát. De az a
hisztéria, türelmetlenség és intolerancia, hogy egy pavilon ne
azok döntése alapján épüljön meg, akik felelősek a projektért,
hanem egy más opciót akarnak megvalósítani – számomra
megmagyarázhatatlan. Normális körülmények között ilyesmi
nem történhetne meg. Még egyszer hangsúlyozom, hogy megértem
az építészek keserűségét. Ők amúgy sokkal fontosabb
szerepet játszanak egy nemzet identitásának kialakításában,
mint mondjuk a költők – mondom én, aki az vagyok – vagy
filozófusok, festőművészek. Mindazok számára, akik a mai
vagy a Trianon előtti Magyarországra gondolnak, a Parlament, a Lánchíd,
a Halászbástya, a kolozsvári Szent Mihály-templom, vagy a
Kassai Dóm – és még sorolhatnám a remek épületeket –
sokkal meghatározóbb referenciát jelentenek, mint bármelyik híres
magyar író, vagy költő alkotásai. Arról, hogy mi a magyar.
Tehát az építészek munkájára, s arra az értéktöbbletre,
amivel hozzájárulnak a nemzet önképéhez, óriási szükség
van. Ezért is sajnálom, hogy ekkora szakmai háború kerekedett
valamiből, ami arányaiban sokkal jelentéktelenebb kérdés. Túl
lett dimenzionálva az egész pavilon-téma. Ezt viszont tudomásul
kell vennünk, hiszen ilyen világban élünk.
A magyar pavilonra kiírt látványötlet-pályázat győztesét
idén januárban hirdették ki, az első díjat Gettó Tamás és
Hutter Ákos A Malom című terve kapta meg, a második lett az
Alakor, a Sárkány Sándor és Ertsey Attila által vezetett építészcsapat
munkája. Kormánybiztos úr miért az utóbbit támogatta?
– Az én felelősségem a pavilon sikeres felépítése.
Természetes, hogy álláspontom kialakításához mindenki véleményét
meghallgatom, tudomásul veszem. De egyik szakmai szervezet sem
mondja azt nekem, hogy megosztja velem a felelősséget. Hanem
mindegyik szervezet megmondja, mit tegyek, s aztán majd viseljem
én egyedül a felelősséget. A Malom-terv mellőzése egyszemélyi
döntésem volt. Megbízatásom kötelességemmé tette, hogy azt
a látványtervet támogassam, annak az elképzelésnek a megvalósítására
törekedjem, amelyet a legmegfelelőbbnek látok.
Sokan azért támadják Önt, mert nem vette figyelembe a
zsűri értékelését, s nem kérte ki senkinek a tanácsát.
– Mindez, finoman szólva, nem felel meg a valóságnak. Látványpályázatot
hirdettünk, amelyre 45 munka érkezett be. Mi megvizsgálva és
kiértékelve ezeket, arra a konklúzióra jutottunk, hogy az elsőnek
aggályosabbak a megvalósítási lehetőségei. A másodiknak díjazott
tervet viszont úgy ítéltük meg, hogy jó eséllyel meg tudjuk
valósítani. Miután sem a rendelkezésünkre álló idő, sem a
költségfedezet nem végtelen, ezért az Alakor, más néven az
Életkert Pavilon mellett döntöttem. S ezért én vállalom a
felelősséget.
Arról is olvasni, hogy A Malom-terv megvalósítása jóval
költségesebb lett volna. Ez igaz?
– A tervezők nem számolhattak mindennel. Ez nem az ő
hibájuk, de nekem már a költségvetést is figyelembe kellett
venni.
Magának az Alakor-tervnek milyen volt a fogadtatása Milánóban?
– Az Alakort a milánói világkiállítás felelősei, a
meghatározó szakmai szereplők, a média és a társadalmi elit
nagyon pozitívan fogadták.
Medveczky Attila
|