2014.07.18.
Vérbeli pódiumművész
A zenének társadalmi beilleszkedést, közösségi életet elősegítő
szerepe is van
Oravecz György zongoraművész 1963-ban született Budapesten.
Zongorázni nyolc éves korában kezdett. 1981-től a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola hallgatója volt, tanárai Lantos István
és Kocsis Zoltán voltak. 1986-ban a Cziffra Alapítvány ösztöndíjasa
lett, majd 1987-ben megszerezte zongoraművészi és tanári
diplomáját. Az ezt követő években Európa számos országában
adott nagysikerű koncerteket, közülük is kiemelkedik milánói
szólóestje, melynek fogadtatása frenetikus volt. Megismerték
Kanadában, az Egyesült Államokban, Ázsiában, és több ízben
vendégszerepelt Brazíliában is. Külföldi fellépései során
nemcsak szólóesteket adott, hanem szimfonikus zenekarok szólistájaként
is szerepelt, így például Brazíliában, Olaszországban, Horvátországban,
Jugoszláviában, Németországban, sőt 2000 áprilisában a bécsi
Musikverein Saal közönsége előtt játszhatta el Beethoven talán
legritkábban hallható fiatalkori zongoraversenyét, az Op.
61A-t. Koncertezett a legkülönfélébb zenei fesztiválokon:
Rovinj (Jugoszlávia), Clermont-Ferrand (Franciaország),
Donau-Fest Ulm, Sonoptikum Frankfurt, Saarland Fesztivál (Németország),
Interfórum Fertőd, Szombathelyi Bartók Fesztivál, az 1998-as
első magyar Fazioli Fesztivál. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon
a legutóbbi alkalommal Liszt összes zongoraetűdjét játszotta
el. Ő volt az első vendégművész, akit meghívtak Romániába,
közvetlenül a forradalom után. Az 1985 óta eltelt években
Oravecz György egyre inkább Liszt-specialistaként vonult be a
zenei köztudatba, a „hírhedett zenész" hagyatékának
továbbvivőjévé vált, melynek elismeréseként 1993-ban, Rómában
felkérték, hogy egy olasz történészek által felkutatott,
eredetileg Liszt számára készített zongorát, felújítása után
ő mutasson be a nagyközönségnek. 2001-ben elnyerte a Richard
Wagner Társaság ösztöndíját, aminek első állomásaként
meghívták a huszonötödik évfordulóját ünneplő Társaság
jubileumi koncertsorozatára, ami után a kritika már egyenesen
Liszt újjászületéséről írt. Több rádió és tévé-adó készített
felvételeket róla: a magyar, a francia, az olasz, a brazil tévé,
a magyar és az olasz rádió. Elsőként játszotta Liszt Ferenc Haláltáncának
szólóváltozatát lemezre és a 2002-ben megjelent
Schubert-Liszt válogatás se nélkülözte a kuriózumokat. 2002
nyarán Hong-Kongban vendégszerepelt, ahol Gershwin Kék Rapszódiája
mellett Grieg A-moll zongoraversenyét, valamint Liszt Magyar Fantáziáját
adta elő. Koncertjei voltak Dél- Koreában, Vietnámban, és
Kazahsztánban is. Kijevben az ő előadásában csendült fel
Liszt két zongoraversenye (Esz-dúr, A-dúr) az ukrán filharmónia
jubileumi koncertjén. Végezetül idézzük Kocsis Zoltánt, aki
ezt nyilatkozta róla: „Nagy reményekre jogosító, vérbeli pódiumművésszel
van dolgunk személyében, aki több ízben tanúbizonyságot tett
virtuóz technikai készségéről, stiláris biztonságáról,
valamint - nem utolsósorban - zenei egyéniségének kétségbevonhatatlan
eredetiségéről.”
Jellemzően Liszt szerzeményeit játszom a legtöbbször
Szinte az összes internetes komolyzenei oldal Liszt-specialistaként
említi önt. Elfogadja ezt a titulust?
–Nem ön az egyetlen, aki felvetette ezt a kérdést. Örülök
neki, hogy Liszt-specialistaként tartanak számon, ez a jelző
semmilyen problémát, terhet nem jelent számomra, bár nem
mindegy, hogy ebből mennyi szól a zongorázásomnak, és mennyi
a kinézetemnek. Ugyebár egy zongoristára, ha hosszú a haja, és
nem túl telt az arca, könnyen rásüthető, hogy olyan, mint
Liszt. Nem tagadom, jól jártam azzal, hogy ezt a titulust, jelzőt
rám aggatták. Valamiért számomra Liszt művei könnyebben
zongorázhatók, testhez állóbbak, de ez, gondolom, alkati kérdés.
Más zongoristáknak bizonyos technikai problémák miatt Liszt
nehezebb, ugyanakkor Mozart magától értetődő.
Azért a Liszt-specialista jelző nem lehet véletlen, hiszen 1993-ban Rómában
felkérték, hogy egy olasz történészek által felkutatott,
eredetileg Liszt számára készített zongorát, felújítása után
ön mutasson be. És elsőként játszotta lemezre Liszt Ferenc
Haláltáncának szólóváltozatát.
–Inkább úgy fogalmaznék, hogy a kezdet kezdetén, a
zenében a romantika állt közel hozzám. Jellemzően Liszt
szerzeményeit játszom a legtöbbször, de azért a harminc év,
amelyet eltöltöttem a pályán, megóv attól, hogy beszűkülten
megragadjak egy szerzőnél. Amikor a szólóművek területén rám
bízták a választást, akkor valóban Liszt felé orientálódtam,
de a kamarazenei felkérések, illetve a versenyművek óhatatlanul
kiszélesítették a repertoáromat. Mára több mint harminc
zongoraverseny eljátszása után magam is szívesen látogatok új,
és általam addig nem próbált zenei területekre, így aztán
egyre kevesebb olyan zeneszerző van, akitől még soha semmit nem
játszottam.
Ez azt jelenti, hogy kortárs szerzőktől is játszik?
–Természetesen. Bizonyos büszkeséggel tölt el, hogy
egyes kortárs szerzők műveinél a koncert szervezői nagy valószínűséggel
számolnak velem is. Ugyanakkor milyen érdekes megfigyelni, ahogy
az annak idején a kortárs szerzőknek kijáró értetlenkedéssel
fogadott Bartók miként vált mára a klasszikus zenei repertoár
részévé.
Hogyan látja, idehaza, vagy külföldön van-e nagyobb presztízse
Liszt Ferencnek?
–Mindezt én a 2011-es Liszt Év idején tudtam a
legjobban fölmérni, mert akkor utaztam, kvázi „Liszt-nagykövetként"
a legtöbb külföldi városba. Természetesen felerősödött az
a régi vita, hogy Liszt milyen nemzetiségűnek számít? Úgy vélem,
ebből a szempontból továbbra is az az érv látszik a legjobban
megtámogatottnak, hogy Liszt maga magyarnak vallotta magát.
Mikor Liszt Ferenc értesült a pesti árvízről, elhatározta,
hogy Bécsbe utazik és koncertet ad az árvíz károsultjai javára.
És azt se feledjük el, hogy a Zeneakadémia alapítója, első
elnöke és a zongoraművész-képző tanfolyam vezetője Liszt
Ferenc volt. Ez persze semmilyen módon nem befolyásolja a kérdésben
említett presztízsét. Mint zenész és zongoraművész vitán
felül áll az ő ismertsége, elismertsége.
Mi motiválta arra, hogy zongoraművész legyen?
–Esetünkben lehetne keresni valami bonyolult kapcsolódást,
de mégis banálisan egyszerű volt az indulásom. Nagyon korán
kiderült, hogy jók a zenei képességeim. Ezért zenei általános
iskolába írattak, zeneiskolába is jártam. Ez még részemről
nem volt tudatos választás, mert mindez szüleim döntése volt.
Általános iskola harmadik osztályába jártam, amikor megkaptam
első pianínómat.
Megkapta az első hangszerét, de vannak olyan gyerekek, akik ettől függetlenül,
szülei kérését, vágyait nem veszik figyelembe, s azokkal
dacolva más pálya felé orientálódnak.
–Nem volt „B" variáns. Tisztán emlékszem arra a
napra. Ahogy megkaptam a pianínómat, leültem mellé, és este már
eljátszottam a Himnuszt
két szólamban. Mondjuk, annyira azért ez nem a semmiből jött,
hiszen karéneken a mű alt szólamát énekeltem, ettől függetlenül,
szerintem ez egy pár órás zongorázás után egész jó teljesítmény.
Egy szó mint száz, bármilyen teátrálisan is hangozzék, abban
a pillanatban létrejött a kapcsolat a hangszer és köztem.
Már gyermekkorában is sok hangversenyre eljárt?
–Jóval később váltam lelkes koncertlátogatóvá. S
azt sem mondom, hogy olyan típus voltam, akit el sem lehetett
csalni a zongora mellől. Így a zongorista pályafutásom elején
az jelentette tanáraim számára a legnagyobb gondot, hogy miként
szoktassanak a rendszeres munkára.
Míg a többi gyermek tanítás után játszhatott, addig önnek
gyakorolnia kellett. Ez sosem okozott problémát?
–Egy harmadikos-negyedikes gyereknek, aki egy-két éve
tanul zongorázni, naponta 20-30 percnél többet nem kell eltöltenie
a zongoránál, bár abban az életkorban ez is soknak tűnhet.
S mellette ott van a kötelező szolfézs.
–Az én időmben zenetagozatosoknak még nem volt kötelező
szolfézsórákra járni a zongoratanulás mellett. Amikor már ötödik
éve tanultam zongorázni, azt tanácsolták, hogy menjek el szolfézst
is tanulni, és ebből a tárgyból nagyon jól teljesítettem.
Annyira, hogy a szolfézstanárnőm fél évig tudta elviselni
azt, hogy - nem akarok szerénytelen lenni - tudásommal „szétverem"
az érdemi munkát, és áthelyezett abba az úgynevezett előkészítő
csoportba, amibe a Zeneakadémiára felvételizők jártak. Tehát
nekem a szolfézs – sokakkal ellentétben –kellemes élmény
volt. Hiszen tudom, hogy a gyerekek nagy része, akik hangszeres
előkészítőbe járnak, valami miatt irtóznak a szolfézstól.
Mielőtt a Zeneakadémiára jelentkezett volna a konzervatórium növendéke
volt?
– A „szokványos" utat jártam be. A konzervatórium
növendéke voltam, majd fölvettek a Zeneakadémiára. Akkoriban
létezett a „különleges tehetségek iskolája", ami azt
jelentette, hogy a gyermek rögtön a Zeneakadémiára kerül, és
ott foglalkoznak vele. Az egyik vizsgám után vetődött föl,
hogy oda kéne járnom. Viszont akkori tanárom, Héra András,
nagyon helyesen amellett kardoskodott, hogy ne jelentkezzek a „különleges
tehetségek iskolájába", mert ismert annyira, hogy tudta,
ez az intézményi váltás akkor és ott több kárt okozna, mint
amennyi előnnyel járna. Hiszen ahhoz a szétszórtsághoz, ami
ebben az időszakban jellemzett engem, egy olyan típusú,
majdhogynem 24 órás tanári kontroll szükségeltetett, amit
rajta kívül nem sokan vállaltak volna.
Elsőre fölvették az akadémia zongora-tanszakára. Nem lepődött meg
ezen?
–Nem, mivel korosztályomban, egyértelműen, és számomra
is jól érzékelhetően, az élvonalba tartoztam. Így igazából
eszembe sem jutott, hogy nem sikerülhet a felvételim. Egyetlen
problémás momentumra emlékszem, mégpedig, hogy az előfelvételin
–ahol még akkoriban Kadosa Pál elnökölt –keveseltem azt a
részt, amit meg akartak hallgatni Liszt H-moll
szonátájából, így én többet adtam elő a műből, amit
egyébként a bizottság nagy türelemmel és megértéssel
fogadott.
Lantos István és Kocsis Zoltán mennyire voltak szigorú mesterek?
–Először Szegedi Anikóhoz kerültem a Zeneakadémián,
de csak fél évig volt a tanárom, mert férje Párizsba ment tanítani,
s ő követte. A tanárok viszont nem kapkodtak utánam, mivel
„problémás gyereknek" számítottam. Persze nem kell túlzottan
vad dolgokra gondolni, akkoriban ehhez az is elég volt, hogy
hosszú a hajam, és, hogy az ingemet nem tűrtem be a nadrágomba.
Más kérdés, hogy az az ing térdig ért. Lantos István úgy
lett a tanárom, hogy még külföldön volt, mikor hozzá
osztottak be növendéknek. Mikor aztán a diploma előtt egy évvel
Lantos tanár úr egy évre kiment Japánba, újból tanárt
kellett váltanom. Akkor követtem el azt a huncutságot, hogy előbb
bementem a tanulmányi osztályra és azt mondtam, Kocsis Zoltánnal
már megbeszéltem, hogy ő vegyen át. Kocsisnak meg azt mondtam:
a tanulmányi osztályon beosztottak hozzá. Mikor aztán kiderült
a csíny, elintézte egy mosollyal.
Amúgy nem voltak
problémáim a szigorral. Nekem pont olyan tanárokra volt szükségem,
akik megmutatták, hogy valami lehetséges, még ha előtte azt
lehetetlennek is gondoltam. Van, akinek ilyenkor megy el a kedve,
és van, akit ez inspirál. Én az utóbbiak közé tartozom.
Emlékszem, ezért
volt a h-moll szonáta is meghatározó élmény az életemben,
mivel kezdő konzisként eszem ágában sem volt belevágni a
megtanulásába, de mikor a szomszéd teremben az egyik szünetben
meghallottam, hogy valaki azt játssza, onnantól tudtam, hogy
akkor ez számomra sem „tiltott gyümölcs", és persze
azonnal meg is akartam kapni. Ez volt az a pillanat, amikortól
nem kellett ellenőrizni, eleget gyakorolok-e.
A művészi pálya sosem nyújtott biztos megélhetést Magyarországon.
Senki sem próbálta rábeszélni arra, hogy inkább „civilként"
érvényesüljön?
–Személyesen engem senki sem próbált lebeszélni a művészi
pályáról. Amikor fölvettek a Zeneakadémiára, az egész
tanszakot behívták egy beszélgetésre, és ott az egyik tanár
elmondta, hogy ne legyenek illúzióink, elég telített a
„zongoraművész-piac", de hál'Istennek ennyi az ezzel
kapcsolatos összes élményem.
Kocsis Zoltán nyilatkozta önről: "Nagy reményekre jogosító, vérbeli
pódiumművésszel van dolgunk személyében, aki tanúbizonyságot
tett zenei egyéniségének kétségbevonhatatlan eredetiségéről."
Mennyire tartja lényegesnek, hogy egy művész ne
"csak" a kotta hangjegyeit adja vissza, hanem egyéniség
is legyen? Tehát beleadja az elődásásba saját magát is.
–Mindenki beleviszi az egyéniségét az előadásába.
Egyébként nem vagyok egy rendszerező típus, így nem is próbálok
ezen a téren „recepteket" gyártani.
Ha egy mű, vagy előadói forma nem jó, nem eredeti, nem időtálló,
az előbb-utóbb kiderül
Arra sincs „recept", hogy mitől válik valaki művésszé?
–Minden művész
más és más, de azért jobb, ha mások érzik úgy, hogy bennem
megvan az, amiért pódiumra termettem, mivel ez akkor is adottság
és nem saját elhatározás kérdése. Amúgy ez más szakmában,
más pályán is így van. Most tartják a foci-vb-t, ezért adott
a párhuzam, azt sem lehet megtanulni, ami egyes focistákban különleges,
amitől kiemelkedőek. Magas fokon elsajátítható maga a
futballtudás, de hogy mitől lesz valaki Messi, vagy "Hamesz"
Rodriguez, az már nem a tanulható kategóriába tartozik.
Ugyanezen oknál fogva bizonyos szint felett az előadóművészi
képességeket sem lehet megtanulni. Nagyszerűen meg lehet
tanulni zongorázni, remekül meg lehet tanulni a darabokat. És
aztán valami miatt az egyik zongoristát jobban szereti a közönség,
mint a másikat.
Azt, hogy a közönség valakit jobban kedveljen, mennyire befolyásolja
a média?
–Természetesen a legtöbb ember befolyásolható. Tehát,
ha valakinek a plakátjaival gyakran találkoznak az emberek,
sokszor látják az illetőt, a hangversenyeire is többen mennek.
De az igazi dolgok mégiscsak a pódiumon dőlnek el. Mert ha
valami nem jó, nem eredeti, nem időtálló, az előbb-utóbb
kiderül, a reklámtól függetlenül.
Amennyiben nem zenekari koncertről van szó, hanem csak egy zongora van
a pódiumon, s azon játszik - akkor nehezebb a közönséget megérinteni?
–Szó sincs róla! Akkor sokkal könnyebb a dogom, mert
akkor minden csak rajtam múlik.
Nem is jár kockázattal?
–Ennyi év után már nem ugyanazt értem kockázat alatt,
mint például tizenvalahány évesen. Persze attól még előfordulnak
bájos történések. Az első szólóestemet például épp a
konziban tartottam, de a koncertre való felkészülés mellett
sajna megspóroltam a közönségszervezést, így aztán a
megjelent három lelkes rajongó létszámát az utcáról becsábított
ad hoc nézőkkel kellett több mint tíz fősre duzzasztani.
Vannak, akik azt mondják, három embernek is ugyanúgy kell játszani,
mintha 300-400 ember ülne a közönség soraiban. Befolyásolja,
hogy mennyien ülnek a nézőtéren?
–Természetesen. Mondani persze lehet, hogy ugyanúgy játszunk
egy-két embernek, mint több száznak, holott hihetetlenül
inspiráló, ha sokan ülnek a nézőtéren, pláne ha
mindemellett a közönség és köztem kialakul, egy szavakkal
nehezen leírható kapcsolat. Ez az a bizonyos egymásra hangolódás,
amelytől, adott esetben több hasonló minőségű előadás közül,
az egyik jóval nagyobb élménnyé válik közönség, és előadó
számára egyaránt.
Van példaképe a zenében, akinek a tevékenysége kiindulási alap
lehetett?
–Tanáraimat nevezném példaképeimnek, de nem olyan értelemben,
hogy leutánzom őket. Amikor még nem voltam Kocsis-tanítvány,
már akkor is szerencsés helyzetben voltam, mert az ő generációjuk
akkor robbant be a zenei életbe, mikor gyerekként ismerkedtem a
zongorával. A példaképet talán nem is jó kifejezés, mert sok
szempontból más alkat vagyok, mint az említettek. Vannak olyan
muzsikusok, akikre tökéletesen illik az, hogy zenével ébrednek,
s azzal fekszenek. Még, ha én nem ilyen típus vagyok is, akkor
is lehet olyan zenemű, vagy zenei kihívás, amire azt mondhatom,
hogy köthető hozzám, hiszen ha azt meghallgatják, vagy valahol
csak szóba kerül, sokaknak én jutok az eszébe. Ezt úgy
fogalmaznám meg, bármilyen közhelyesen hangzik is, akiktől
tanultam, azoknak határozott elképzelésük volt arról, milyen
úton szeretnének végigmenni, és ahhoz az irányhoz tartották
is magukat. Őket szellemi értelemben lehet példaképnek
nevezni.
Egy évvel a diploma megszerzése előtt, 1986-ban a Cziffra Alapítvány
ösztöndíjasa lett. Ezáltal már koncertező művészé vált?
–Még mielőtt ezt az ösztöndíjat megkaptam volna,
koncertező művésznek számítottam, mivel már a Magyar Rádió
1985-ös zongoraversenye után bekerültem a zenei köztudatba. A
Cziffra Alapítvány díja számomra azért volt lényeges, mert
arról akkor még a Vigadóban tartott válogatáson maga Cziffra
György döntött. Ezután Senlisben koncerteztem, s ennek köszönhettem
később több franciaországi meghívásomat.
Szinte nincs olyan európai ország, ahol ne koncerteztem volna
Számtalan országban lépett föl. A külföldi hangversenyeken magyar
szerzők műveit is népszerűsítette?
–Örömmel mondhatom, szinte nincs olyan európai ország,
ahol ne adtam volna koncertet. Felléptem Észak- és Dél-Amerikában,
Ázsia több országában - Japánt kivéve. Ausztráliában még
nem jártam, s még nagyon szeretnék Afrikába eljutni. A kérdésére
válaszolva: amikor egy magyar zongoristát meghívnak külföldre,
akkor nem elhanyagolható szempont, hogy magyar szerzők műveit
mutassa be. Én jellemzően Liszt műveit adtam elő. A
hangversenyekre legtöbbször meghívásos alapon került sor. De
számtalan esetben „beugró" művészként is felléptem a
világ különböző részein.
Ön volt az első magyar művész, aki a romániai forradalom után
Bukarestben lépett föl. Hogy történt erre a koncertre a meghívás?
–1989 december végén, amikor éppen Németországban
hangversenyeztem, akkor érkezett egy felkérés, hogy januárban
szeretnének a bukaresti rádióban egy olyan koncertet szervezni,
ahol az ottani zenekarral magyar szólista lép föl. Érdekes,
hogy még akkor is ott voltak a homokzsákok a rádió épülete
előtt, s fegyveres katona őrizte az intézményt, amikor megérkeztem.
Milyen visszhangjuk volt a külföldi koncerteknek?
–Többen szememre vetik, hogy nem gyűjtöttem össze a rólam
szóló anyagokat, kritikákat, fényképeket. Így aztán sok rólam
szóló írás sajnos mára gyakorlatilag elérhetetlen. Most már
könnyebb a dolgom, mert az interneten fenn vannak a beszámolók,
kritikák, s nem kell újságkivágásokat gyűjtögetnem.
Azt mondják, a legtöbb művész hiú ember. Azzal, hogy az önről szóló
anyagokat nem gyűjtötte össze, akkor abból arra következtethetünk,
hogy nem hiú ember?
–Egyszerűen nem tartottam fontosnak akkor azt, hogy
kritikákat gyűjtögessek. Amikor a pályára kerültem, akkor
nem azonnal szembesültem azzal, hogy a művész életéhez
nemcsak a gyakorlás, a koncertezés tartozik hozzá, hanem saját
imázsának építése is. Viszont bennem is van egy bizonyos fokú
hiúság, így szeretem, ha foglalkoznak velem, s ha dicsérnek.
Lényegesnek tartja, hogy egy művésznek menedzsere is legyen?
–Biztos jó dolog, ha valakinek állandó menedzsere van,
viszont pályafutásom alatt nekem ez nem igazán jött össze.
Nem törekedtem erre, csupán így alakult.
Mennyire befolyásolják a kritikák?
–A kritika szubjektív műfaj, s ezt minden művésznek
tudnia kell. Így előfordult, hogy egy szerintem jól sikerült
előadásomat lehúzták - visszahallgattam az adott hangversenyt,
ami nem jellemző rám, s megállapítottam, minden a helyén volt
-, míg egekig dicsérték egy olyan koncertemet, ami egyáltalán
nem volt annyira jó, sőt.
Hajdani tanárainak, így Kocsis Zoltánnak kikérte a diploma után a
tanácsát? Tehát elhívta őket egy-egy koncertjére?
–Vannak olyan művészek, akik szeretik, ha szakmabeliek
is ülnek a nézőtéren, hogy aztán kikérjék a véleményüket.
Ezt az opciót én kifejezetten kerülöm, de legalábbis
tudatosan sosem teszek érte. Kifejezetten idegesít, ha olyanok
ülnek a nézőtéren, akik "ezer éve" ismerik bizonyos
trükkjeimet, vagy gyengéimet.
Mennyit gyakorol? Van, aki azt mondja, hogy ilyenkor már nem kell
gyakorolni, azt húszegynéhány éves korig kell, s utána elég
a rutin.
–A „második ötven” kezdetén a zongoraművésznek a
fiziológiai adottságokat is figyelembe kell vennie. Most másztam
ki egy majdnem négy éves ínhüvelygyulladással bőven „megáldott"
periódusból, amelynek pont az említett rutinból megoldott
koncertezés volt az előzménye. Szóval, ha úgy tetszik, orvosi
rendelvény a hozzám hasonló „rutiniék" számára a napi
egy-két óra gyakorlás.
Van hangszerideálja vagy kedvenc márkája?
–Alapvetően befolyásolja a koncertet a zongora márkája,
de azért érdemes ezen a téren nyitottnak lenni. Hiszen játszottam
már nagyon jó érzéssel szinte "nevenincs"
hangszereken. Általában a Steinway-hez ragaszkodom, de ha máson
kell játszanom, akkor sem problémázom. Sőt, arra kifejezetten
büszke vagyok, hogy az ifjúsági koncerteken, amikor mostoha
sorsú településeken próbáljuk a kultúrát eljuttatni a
gyerekekhez, néha még elektromos zongorán is képes vagyok eljátszani
egy-egy zongoraversenyt. Végső soron előbbre való, hogy játszhassak,
és utána következik, hogy milyen gyártmány maga a hangszer.
Több lemezt is készített. Így a Haláltáncot is. Ennek van valami
kuriózuma?
–A Haláltánc
nagyon fontos darabja az életemnek, s ezért annak idején
mindent megtettem, hogy fölvehessem lemezre. Ennek egyébként
egyik feltétele volt, hogy a Haláltánc szólóváltozatát is
felvegyem, ami akkor az első ilyen volt a világon. Mikor ötven
éves lettem, s a Bartók Rádióban több héten keresztül különböző
koncertfelvételeimet sugározták, akkor fogalmazódott meg
bennem, hogy az elkövetkezendő években a számomra kedvesebb,
fontosabb művekből szeretnék felvételt készíteni.
Maga a lemezkészítés nem kissé "steril" műfaj a koncertezéshez
képest?
–Persze, hogy „steril" műfajról van szó. Az
lenne az optimális, ha a lemezen lévő darabok koncerten hangoznának
el. Ehhez viszont sok tényezőnek kell egybe esnie. Először is
ki kell választani egy jó koncerttermet. Másodszor, lényeges,
hogy a közönség és köztem meg legyen a már említett
„kapcsolat", s én is a legjobbat hozzam ki magamból. S a
zongorán se pattanjon el egyetlen egy húr sem. Ha ez nem jön össze,
akkor a koncertfelvételt meg kell ismételni. Szóval nem könnyű.
Milyen jövőt jósol az élő koncertezésnek ebben a mai világban,
ahol mindent Youtube-on hallgatnak az emberek?
–Az az élmény, ami koncertteremben, vagy bármelyik előadótérben
megtörténik, semmilyen internetes oldallal, az azon lévő felvételek
meghallgatásával nem pótolható.
Aki zenével foglalkozik, más tantárgyakban is sikeresebb lesz
1987-ben tanári diplomát is szerzett. Tanítványai is vannak?
–Tanítással is foglalkozom, de mindez eléggé „ad
hoc" jelleggel indult, gyakorlatilag előzmény nélkül. Történt,
hogy Szigetmonostoron az iskola igazgatója úgy gondolta,
praktikusabb, ha a gyerekek zenét tanulnak, mintha lézengenek,
unatkoznak. Így aztán belefogtunk, mégpedig annyira úttörő
jelleggel, hogy az első időkben még szolfézst is tanítottam.
Képzelheti. Nem bántam meg, hogy tanítok, mert fantasztikus élményekben
volt részem. Ha akkor nem kezdek el ezzel foglalkozni, akkor ma például
föl sem vetődne bennem az, hogy mennyi ének-zene óra szükséges
egy héten Kodály országában. Hiszen nagyon sok felmérés,
tanulmány azt mutatja, hogy aki zenével foglalkozik, más tantárgyakban
is sikeresebb lesz ,és egyébként a zeneoktatás sok esetben
megoldja a szocializációs problémákat is. Ezt nagyon sokan
tudjuk, csak más-más módszereket alkalmazunk. Ezen a ponton
kell megemlítenem a Symphonia Alapítványt, amit azért hoztunk
létre Kupper András barátommal, hogy legalább kísérleti
jelleggel beindíthassuk a venezuelai El Sistema alapú oktatást,
ami nagyon leegyszerűsítve a mi Kodály-módszerünk egyik oldalági
hajtása. A program kiváló szociális mutatói keltették fel
nagyon sok szakember figyelmét. Mindemellett itt is az egyik
alapvető feltétel, hogy minél többen részt vegyenek a
zenetanulásban.
Kodály is hangoztatta azt, hogy a „zene mindenkié".
–Pontosan, mi ezt szeretnénk a XXI. században megvalósítani,
ugyanakkor tudomásul kell vennünk a megváltozott környezet, az
internet, és a kábeltévé, magyarán a fogyasztói társadalom
járulékos hatásait. Fantasztikus eredményeket produkál egy már
bejáratott, működő kórus, de a kezdésnél elveszíthetjük a
csatát, ha a zenetanár eszköztelenül lát munkához. Tehát a
helyzet egyik kulcsa, szerintünk, hogy minél több hangszerrel
találkozzanak a gyerekek. A hangszer most is képes őket elvarázsolni,
csak legyen minél több választási lehetőségük, hogy
alkatuknak, képességeiknek megfelelő hangszeren játszhassanak.
Ezzel a módszerrel elérhető az, hogy a hangversenyekre a jövőben értő
közönség érkezzen?
–Talán igen. De úgy vélem, hogy aki bármilyen élő
zenét hallgat, azért teszi - és mi zenészek is azért játszunk
-, hogy jól érezze magát, jól szórakozzon. Viszont az El
Sistema-program kifejezetten azokat a gyerekeket célozza meg,
akik szegénységben, elmaradott környezetben élnek. Az első próbálkozásunkat
a Máltai Szeretetszolgálattal együtt indítottuk a monori cigánytelepen.
S nem a zenei tudás fejlesztése volt a lényeg, hanem, hogy a
gyermek attitűdje pozitív módon változzon. Természetesen ezt
a célt nem lehet néhány hónap alatt elérni. Bár a magam
iskolájában a hagyományos oktatási formában tanítok, mégis
kissé máshogy néz ki nálam a zeneóra, mint általában. A
hozzám járó gyerekek többségének ugyanis nincs otthon zongorája,
ezért megengedem, hogy napjában többször is bejárjanak hozzám
a növendékem. Szeretik a hangszert, a zenetanulást, sokszor
egymással is versengenek, ami egészen elképesztő hatással van
a teljesítményükre. Nagyon büszke vagyok arra, hogy idén a
tanévzáró zongoravizsga utáni napon is ott vártak a terem előtt
a növendékeim, hogy emlékeztessenek egy ígéretemre, mely
szerint, ha túl vagyunk a vizsgán, behozom az elektromos zongorát,
hogy nyolc kézzel is eljátszhassanak egy darabot. Tehát esetünkben
a közösség a fontos, a közös zenélés élménye.
Medveczky Attila
|