vissza a főoldalra

 

 

 2014.07.18. 

Tébolyda

Június 27-től Július 6-ig

Szent László napján nemcsak a magyar lovagkor példaképének, mondáink hősének a legnépszerűbb magyar szentnek kalandokban sem szűkölködő életéről készült filmfeldolgozásokat nem láthatja a tévékben a képernyő előtti szórakozást választó, de a csíkrákosi, mondai hagyományokban gazdag történeteken sem okulhat. Pedig Isten kerek esztendejének 52 hetéből a nyárközéphez is, az aratáshoz is már az ősidőktől kultikus cselekmények kapcsolódtak, majd fokozatosan ünneppé nemesedtek. Hogy csupán egyetlen példát említsek gazdag mondakincsünk tárházából, a sok megvásárolt, kosztűmös, amerikai szemétnél biztos izgalmasabb a kegyetlen és féltékeny Zablya Péter története, kinek áldott természetű feleségét Sarlós Boldogasszony mentette meg a tűzpróbától. Szó nincs unalmas ájtatoskodásról, Harry Potterrel is felvenné a versenyt az idegen csábítóra gyanakvó férj látomása a száz meg száz csillagba kapaszkodó angyalok seregéről, amint leereszkednek és rendet raknak a búzában egy éjjel alatt. Persze a mondavilág feldolgozásával akaratlanul is tanulság járna. Hiszen úgy hitték eleink, hogy az arató Szűzanya a fiára hagyta, hogy gyűjtsön és a konkolyt a búzától elválassza.

Apropó konkoly. Ennek kapcsán a címben jelzett időpontban tartott Budapest Pride-ról szólnék. De nem azért, mert szigorú magánéletében valaki ilyen vagy olyan. Nem érdekelne, ha...

Ország világ nem láthatná nyaranta a fizikailag körbezárt, méretes rendőri készültséggel és az ezzel járó hatalmas költséggel megtartott rendezvénysorozatot. A korlátozott pszichéjű elkülönülők védő korlátok közé terelését hibának tartom. Az egypárt rendszer olyan kipróbált politikusai, mint Lendvai Ildikó cenzorasszony és a semmilyen hátrányt soha el nem szenvedő liberálisok azért vállalják, hogy mint majmok a ketrecben mutatkozzanak, mert ezzel politikai üzenet száll a világ felé. Magyarország most olyan hely, ahol a melegek, leszbikusok, transzvesztiták, (az ellentüntetők szerint per buzeránsok) számára itt beszűkült a mozgástér, korlátozódik a személyi szabadság.

Nem kétséges, fortélyos forgatókönyv szerint zajlanak az események. A kordon két oldalára fókuszálva játszódik a cselekmény. Különböző kóreseteket reprezentáló figurákat vonultatnak fel a rendezők: Hiányzó belbecsét akarja palástolni úgy a kócsagtollas kalapban, lajbiban és csizmában fellépő jobbikos polgármester a kordonon kívül, mint a látszólag vele szemben állók torz társasága, a kordonon belül lévő politikusaival együtt. A jobbikos kívülről be akar menni, fel a melegkamionra. Oda ahol a világhír terem. Miért nem hagyják? Hisz odavaló. Ő maga mondja, meg halljuk is, ahogy a ketrecen kívüli hívei eltorzult fejjel ordítják: Mocskos buzeránsok, b.......tok az anyátok!, míg a kordonon belül, a fő kamion platóján „Nemzeti érzelmű f..szopók” feliratú plakátot tart, Nagymagyarország Árpád-sávos ábrázolását fallosszal „ékesítve” reverendába beöltözve, kereszttel a nyakában egy csatornatöltelék. Egyre inkább elmosódik a ketrecen kívül és belül lévők közötti határ.

Csúcsra jár a nagy pénzen előállított tébolyda. Huxley Szép új világának a földi pokolnak bemutatója zajlik, ahol a kárhozottak feláldozzák mindenüket a szex, a deviancia és a drog oltárán.

Minden évben többen vannak, dicsekszik elégedetten a performanszokat rendezők legfelsőbb kasztjából az egyik guru, nem titkolva, hogy bármi mocskot, rosszat, undorítót és büdöset úgy etetnek meg az alsóbb páriákkal mintha az gusztusos, illatos és jó lenne. A cechet természetesen mi álljuk, mert ezek a felvonulók megérdemlik, hisz oly finomak, érzékeny lelkűek, védelemre szorulók. Az, hogy reprezentánsaik szeme láttára őrző-védőik agyba-főbe rugdossák a más véleményen lévőt, távolról sem kódolt üzenet a többségi társadalomnak. Az az állítás pedig, hogy egy ilyen rendezvénynek a szexuális kisebbségek társadalmi státusának emeléséhez vagy jogegyenlőségük elismeréséhez a legcsekélyebb köze is lenne, ótvaros hazudozás, ez így ahogy van, kivizsgálásért kiált.

 

czyla