vissza a főoldalra

 

 

 2014.07.18. 

A norvég fél megtiltotta az EY-jelentés átadását a magyar kormánynak

A kormány akkor is büntető feljelentést tehet a norvég alappal kapcsolatban, amennyiben a Kehi-vizsgálat olyan eredményeket tár föl, mely azt indokolttá teszi

A magyar kormány levélben kérte az EY (Ernst and Young) magyarországi vezetőjétől, hogy betekinthessen a norvég alapok 2008–2010 közötti forráselosztásáról készített jelentésébe. Szerkesztőségünk vendége Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.

 A norvég alapok kezelését koordináló és felügyelő brüsszeli Finanszírozási Mechanizmus Iroda (FMO) már korábban vizsgálatot rendelt az Ernst and Young cégtől a 2008–2010 közötti időszakról. Ez az oka annak, hogy meg szeretnék tudni a jelentés tartalmát?

 – Július 3-án tárgyaltam Havas István úrral, az Ernst and Young magyarországi vezérigazgatójával, és azért tőlük kértünk segítséget, mert két héttel ezelőtt a sajtóban megjelent egy tanulmány, amely a norvég civil alap magyarországi működését vizsgálja. Ez abból a szempontból érdekes, hogy mikor mi a norvég illetékesekkel tárgyaltunk, akkor azt mondták, még nem készült ilyen típusú elemzés, s a kormányzati balsejtelmeket sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudják. Ők azt gondolják, minden nagyon jól működik. A már említett tanulmány több olyan megállapítást tartalmaz, mely a kormány szerint is aggályos a norvég civil alap magyarországi működését illetően. Erre néhány példa: a konzorciumot vezető Móra Veronika több alkalommal is szakmai indoklás nélkül pontozott át pályázatokat, ezáltal megváltoztatta a szakmai értékelés erősorrendjét, így azt, hogy kik kaphatnak, s kik nem pénzügyi támogatást. A másik példa: jelentős az összefonódás a konzorciumi tagok és az értékelők között, amit kizártak a norvégokkal kötött megállapodások. S azt is ki kell hangsúlyozni – s ezt mi is tapasztaltuk –, hogy ugyanazok a személyek vesznek részt a pályázatok elbírálásában, akik támogatást kapnak. Jó néhány alkalommal az is előfordult, hogy a szakmai értékelést követően kialakult pontozásbeli erősorrend, de nem ennek megfelelően lettek a források szétosztva, hanem előfordult, hogy a kisebb támogatási pontszámmal rendelkező projektek kaptak, míg a nagyobban nem kaptak pénzügyi támogatást. Ezek azok a kritikák, észrevételek, amelyekkel a kormányzat is találkozott, s mivel elméletileg az Ernst and Young volt a kiszivárogtatott dokumentum szerzője, ezért a kormány nevében azt kértem, tegyék lehetővé számunkra, hogy tekintsünk bele a dokumentumba. Az EY magyarországi vezetője, Havas úr a magyar kormány kérését a dokumentum átadására továbbította a megrendelőnek. A norvég fél azonban megtiltotta, hogy az iratokat átadják a magyar kormánynak, ezzel a tárgyalás befejeződött, mert Havas Istvánt köti a titoktartási szerződés, amelyet a tanulmány megrendelőjével írt alá. Mi ezt tudomásul vettük, az azonban több mint érdekes, hogy amennyiben a dokumentum teljes egészében a norvég állításokat támasztaná alá, akkor nem értjük a titkolózást. Talán az a titok oka, hogy a tanulmány teljes mértékben ugyanazokat a megállapításokat tartalmazza, amit a magyar kormány is kritikaként fogalmazott meg az Ökotárs Alapítvánnyal vagy a több konzorciumi partnerrel szemben?

 Az Ökotárs Alapítvány igazgatója, Móra Veronika úgy reagált az Ernst and Young vizsgálatára, hogy azt állapította meg a nevezett szervezett, hogy a pályázatok és a pályáztatási folyamat „transzparens” volt 2008 és 2010 között, és bár tett megjegyzéseket az FMO és a magyar konzorcium felé is, de azokat a mostani program működésénél már figyelembe vették. Mi erre a válasza?

 – Móra Veronika kijelentését nem tudom sem megerősíteni, sem megcáfolni, hiszen a tanulmányról a sajtóból értesültünk, s a teljes vizsgálati anyag nem áll még rendelkezésünkre. Az atlatszo.hu-n szereplő dokumentum nem a teljes változat, mert a 18. oldallal indul, és nem lehet tudni, hogy mi van az előtte lévő 17 oldalon, illetve a tanulmány véget ér-e ott, ahol a portálon lévő anyag. Mi úgy véljük, ha azok a megállapítások, melyeket a tanulmányban, annak részletében közöltek igazak, az már felveti a tényleges bűncselekmény gyanúját. De látni kell az egész dokumentumot ahhoz, hogy lehetővé váljon az, hogy a kormányzat lépjen ebben az ügyben. S ráadásul annak az elemzésnek a részletei, ami a korábbi időszakra vonatkoztatva állapította meg a már elmondott anomáliákat, egybeesik azzal, amit az elutasított pályázók nehezményeznek.

 Tudtommal a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal is vizsgálódik ebben az ügyben. Mikorra várható a Kehi-vizsgálat befejezése, és az mennyiben befolyásolja majd a kormány döntését?

 – A vizsgálat elindulásakor a Kehi arról tájékoztatta a Miniszterelnökséget, hogy ez az ellenőrzés három hónapig tart. Azóta egy hónap telt el, így még két hónap amíg megtudjuk a vizsgálat eredményét. A tanulmány ettől függetlenül érdekes helyzetet teremthet, mert amennyiben mégis sikerülne az egész dokumentumba bepillantást nyernünk, akkor a kormány a Kehi-vizsgálattól függetlenül is feljelentést tehet.

 A kormánynak attól függetlenül is jogában áll büntető feljelentést tenni, ha nem nézhetnek bele a teljes tanulmányba?

 – A kormány akkor is büntető feljelentést tehet, amennyiben a Kehi-vizsgálat olyan eredményeket tár föl, melyek azt indokolttá teszik.

 Esetünkben arról is beszélhetünk, hogy a közpénzekkel játszó, visszaélő csoportokat leleplezik?

 – Ez a célunk. Meg szeretnénk vizsgálni azt, hogy azok a közpénzek, melyek a norvég civil alap keretében kerültek Magyarországra, hogyan és miként kerültek felhasználásra. Amennyiben beigazolódik a gyanú, hogy a közpénzeket nem a civil társadalom erősítésére, hanem különböző politikai tevékenységek megvalósítására fordítják, az már önmagában visszaélésnek tekinthető. Az, hogy ez a visszaélés pontosan milyen jogi terminológiával írható le, ahhoz ismerni kéne a teljes elemzést, illetve meg kell várnunk a Kehi-vizsgálat eredményét. A fő célunk, hogy azok a közpénzek, melyek a civil szektor fejlesztése érdekében érkeznek Magyarországra, valóban ott és a célnak megfelelően kerüljenek fölhasználásra.

 Ebben az ügyben tárgyaltak az Egyházi, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkársággal?

 – Természetesen tárgyalunk az államtitkársággal, hiszen annak idején az EMMI nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkársága is számtalanszor jelezte a norvég alap felé kifogásait, melyeket az érintettek és a norvég kormány képviselői figyelmen kívül hagytak. Tehát a tárcák közötti együttműködéseket lefolytattuk, s többek között az így szerzett tudás birtokában fogalmaztuk meg kritikáinkat.

 Több újságban a civilek elleni hadjáratról beszélnek, s arról, hogy a kormány bosszújáról van szó, mert a norvég alap pénzéből tüntettek Lázár János miniszter úr ellen. Mi erről a véleménye?

 – A kormány jóval korábban, az ön által említett tüntetés előtt kérte föl a Kehit a vizsgálat lefolytatására. Tehát ez önmagában is cáfolja egyes sajtóorgánumok kijelentéseit. Az is nagyon érdekes, hogy először arról beszéltek, hogy a norvég civil alap által támogatott szervezetek semmilyen politikai tevékenységet nem végeznek, majd ezt követően azt látjuk, hogy kormánypárti politikusok ellen tüntetéseket szerveznek, s erre használják föl a norvég forrásokat. De a legnagyobb problémát az jelenti, hogy üzletszerű visszaélést folytatnak a források elosztása tekintetében. 13 civil szervezet kapja a források 1/3-át, míg a források 2/3-ából több mint 150 szervezet részesül, és több olyan civil szervezet létezik, amelyik semmilyen támogatást nem kap, hiába nyújt be bármilyen szakmai anyagot. Tehát egy önmagát civil szervezetnek mondó alakulat és a magyar kormány vitájáról van szó, s nem arról, hogy a civil szektort szeretnénk ellehetetleníteni.

 Mikorra várható, hogy a norvég alap felhasználásáról tiszta képet kapjunk?

 – A kormánynak az az érdeke, hogy az ügy minél hamarabb lezáruljon, s éppen ezért Lázár János miniszter úr utasította a Kehit a vizsgálat minél gyorsabb befejezésére. Szeretnénk, minél hamarabb lezárni az ügyet, de ehhez szükséges a norvég kormány döntése is.

 Norvégia budapesti nagykövetségének honlapján még májusban közzétett tájékoztatás szerint Norvégia, Lichtenstein és Izland az EGT és a Norvég Alapok további magyarországi kifizetéseinek felfüggesztéséről döntött. Mindez mennyiben befolyásolja a hazai civil szektor működését?

 – Ha a hazai civil szektor össztámogatását vizsgáljuk, láthatjuk, a norvég alap abban igen kis százalékban vett részt. A civil szervezeteket érintő pénzek nem is lettek felfüggesztve, hanem másik 9 programterület kapcsán van érvényben a felfüggesztés. Folyik a munka, s az a kérdés, hogy ez a munka valóban a magyar és a norvég kormány által aláírt szerződés szerint zajlik-e, vagy egyes politikailag jó körülhatárolható csoportosulások állnak a pénzosztás mögött.

 

Medveczky Attila