2014.07.25.
Nem szeretem, ha beskatulyáznak
A kolozsvári magyar színészek is sokat tehetnek azért, hogy
erdélyi nemzettársaink helyesen használják anyanyelvüket
Farkas Lóránd
a Kolozsvári Állami Magyar Színház színművésze 1982-ben
született Sepsiszentgyörgyön.
Tanulmányok:
1997-2001 :Mikes
Kelemen Líceum, Sepsiszentgyörgy
2001-2003 :Ion
Mincu Tudományegyetem, Építészmérnöki Szak, Bukarest
2003-2007 :Babes-Bolyai
Tudományegyetem, Színház és Televízió Tanszék, színész
szak, Kolozsvár (Osztályvezető tanár:
Szilágyi-Palkó Csaba)
2008.
januárjától a Kolozsvári Állami Magyar Színház tagja
A
Kolozsvári Állami Magyar Színházban játszott főbb szerepei:
Misa
Pesztrov, hetvenhat éves kisfiú (Alekszandr Ivanovics
Vvegyenszkij: Ivanovék karácsonya); Tibor (Demény Péter:
Bolero); Bizánci, Korzikai, Szabadságos halál (Johannes
von Tepl: A földműves és a halál); Adolfo Pirelli
(Stephen Sondheim – Hugh Wheeler: Sweeney Todd, a Fleet
Street démoni borbélya); Zenész (Stephanie Robinson –
Theodore Shank – Adele Edling Shank: Serena in X-tremis);
Balázs (Móricz Zsigmond: Nem élhetek muzsikaszó nélkül);
Adolphe Friedrich, rendőr, ápoló (Friedrich Dürrenmatt: A
fizikusok); Rahat (Caragiale nyomán szabadesésben:
Leonida Gem Session); Bob (Charles Mee: Tökéletes menyegző);
Bádogember (Frank L. Baum - Zalán Tibor: Óz, a nagy varázsló);
Übü papa (Alfred Jarry: Übü király); Mr. Grotta
(Lakatos Róbert-Felméri Cecília: Drakulatúra); Szörnyeteg
Lajos (Lázár Ervin: A négyszögletű kerek erdő); Fővezér,
édesapa (Matei Vişniec: III. Richárd betiltva); Kálmán
atya, fiatal angyal (Visky András: Alkoholisták); Szászlaki
(Csokonai Vitéz Mihály: Cultura); Verhovenszkij (F. M.
Dosztojevszkij: Ördögök); Első polgár (Georg Büchner:
Danton halála); Postás, Marabu, Jajgató ember (Kozma Mária:
Csillala mester); Katona, tűzoltó (A.P. Csehov: Három
nővér); II. keresztfiú (Giacomo Puccini: Gianni Schicchi).
A
Kolozsvári Magyar Operában Hosszú szerepét alakítja Dés László
Valahol Európában c. musicalében.
Már 16 évesen színészkedtem
Eleinte a reál szakok vonzották, hiszen Bukarestben építészmérnöki
karra járt. Le is diplomázott?
–Azt cáfolom, hogy eleinte csak a reál szakok vonzottak,
hiszen már a líceumban „kacérkodtam” a színészettel. Két
kedves jó barátommal amatőr színjátszó csoportot alapítottunk.
Tizedikesek voltunk – ami a magyarországi iskolarendszerben második
középiskolás kort jelent –, amikor hárman összeálltunk és
előadtuk Mrozek Nyílt tengeren című művét. Ami
az abszurd drámák gyöngyszeme, így mondhatni, hogy igen csak
unikális darabot vettünk elő, hiszen az amatőr csoportok többsége
jóval könnyebben játszható és befogadható darabbal kezd. A lényeg,
hogy igen nagy sikerünk lett. Később a Mulatságot is előadtuk.
Talán még mindig rendeznek országos diákszínházi fesztivált,
mi is elmentünk a Nyílt tengeren előadással. A fesztiválon
igaz nem nyertünk, de jól szerepeltünk, és dicséretben részesültünk.
Mégis miért egy
abszurd drámát választottak ki?
Akkor csak visszatérek az első kérdéshez: ilyen előélet
után, miért választotta az építészmérnöki szakot?
Akár még anno Sepsiszentgyörgyön, vagy Bukarestben még
a főiskola előtt megtekintett előadásokat?
–Ezt a módszert a közelmúltban vezették be. S az ilyen
jelenetek előadását a főiskola vállalja fel. Ha mi egy
bemutatóra készülünk, akkor a színház vezetése megkéri a főiskolát,
hogy egy kis jelenetet állítsanak össze az adott darabról, és
az utcán azt flashmob-szerűen előadják.
Több felolvasó színházi produkcióban vett részt.
Ezeknek is az a fő céljuk, hogy átadják a régebbi korok kultúráját?
A kolozsvári magyarok
mennyire tartják szellemileg „sajátjuknak” a magyar színházat?
|