vissza a főoldalra

 

 

 2014.07.25. 

Egy művész hazaérkezett

A vinári Ézsiás István Képtár-Galéria fölavatására

A hetvenéves Ézsiás István hazaérkezett. Haza? Hiszen az évtizedek alatt csak testi valójában volt távol szülőfalujától, Vinártól. Valójában örökösen rá gondolt, vele együtt lélegzett. Innen kapott mindent: a festegető pap, Takács Lajos a tízéves gyermeknek festéket és ecsetet nyomott a kezébe, hogy próbálja meg kifejezni magát. Kis Lajos tanító úr szárnyai alatt pedig úgy fejlődött a gyermek, hogy a későbbi tanárnak, a Pápai Református Kollégiumban oktató kitűnő festőművész-pedagógusnak, A. Tóth Sándornak csak élesítenie kellett a színre-formára fogékony gyermek tudását.

Ennek a vándorlásnak is mondható útnak minden kockája mögött ott a múlt. A modern magyar képzőművészetbe konstruktív szobraival beérkező művész – erősítésként! – a család közvetítette hagyományvilágot, az Illés, a Zilahi, a Csete és az Ézsiás család munkáját, szeretetét éppúgy maga mögött tudhatta, mint a paraszti gazdálkodás – egy másikfajta teremtés – bölcselmét.

Önmagad ura vagy, csupán rajtad múlik, hogy kezedhez szelídül-e a föld, a kasza! S hogy a megfogant, zsákokat megtöltő – a családon kívül másokat is tápláló – élet képes-e arra, hogy anyagi biztonságot nyújtson. Amikor a Falumúzeumot az Ézsiás által adományozott használati tárgyak – a kendertiloló, a krumplinyomó, a káposztagyalu, a nagymama konyháját valaha gazdagító fazekak, tálak, köcsögök sokasága vagy éppenséggel a kádármesterség megannyi szerszáma – a múltőrző, s egyúttal (a munka dicséretét hangoztatván) a jövőépítő szférába emelik, megtörténik a csoda.

A hazatért fiú otthagyja, a fölnevelő tájhoz való kötődést sugallva, személyes történelmének egyik fontos nyomatát: a tárgyi világban megtestesülő praktikumot, s nem utolsósorban annak szellemet (is) megpezsdítő – mert áttételek nyomán szellemé vált – műtárgyait. Mert az alkotóművész keze nyomán – lásd a ragyogó fareliefeket – a kőműves simítókanál és megannyi társa szoborrá változik. Csakúgy a népi tárgykultúra nem egy darabja.

Ezeken a fa domborműveken – látni? érezni? – a fehéres mész vagy a tégla szaga szinte befogadást előkészítő fogás lesz. Mert ha a valóságban nem jelennek is meg a hajdani munkához köthető, az érzékeinket megdolgoztató illatok, emlékeinkben föltétlen ott vannak. Egy kis túlzással még a hajdani vinári gyermek élményvilágát is tükrözik. Vagyis, ahogyan a Bokodi gyerekekkel játszott, vagy amiképp a nagypapa kecskéit őrizte a bodzásban.

Ézsiás István világot bejáró szobrai formájukkal, színükkel, dinamikájukkal azt tanúsítják, hogy nem csupán a különféle metropoliszok tereit, múzeumait díszíthetik, nyújtva a nagyközönségnek egy különleges látványvilágot, hanem kisebb lélekszámú helységeknek, így a szülőfalunak is szépséges ékességei lehetnek. Az Ézsiás István Képtár-Galéria kiállítása betekintést nyújt egy nem mindennapi művészpálya fejlődéséről, állomásairól. Még a modern művészettől idegenkedők is megtalálhatják benne az őket érintő részt, hiszen a mestermunkával kivitelezett műalkotásokban a látványszépség nem utolsó szempont.

Az anyag – fa, fém, műanyag, üveg – változatos megjelenési formája, a különféle, szerkezeteknek is nevezhető alkotások: szobrok, kisplasztikák, reliefek, festmények (nyomatok) szemet nyitogató különlegessége, modern ipari formába bújtatott szépsége lenyűgözi a látogatót. Bőkezűségéért köszönet illeti az adományozót. Evvel Ézsiás István végleg hazaérkezett.

 

Szakolczay Lajos