vissza a főoldalra

 

 

 2014.07.25. 

Szigorúbb szabályozást vár a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács

A németországi tej-és tejtermék feleslegeket, jellemzően az unió új tagállamaiba, így Magyarországra, Romániába, Szlovákiába helyezik el

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöksége úgy döntött, hogy a 2014. április 1. napjától 2015. március 31. napjáig tartó kvótaévre az alapár éves átlagára – 2014. március 19-ei közleményében nyilvánosságra hozott – 103 Ft/kg-os prognózisát nem módosítja. Az elnökség a kvótaév második negyedévében 101 Ft/kg átlag alapár alakulást jelez előre.

 Ez a 103 és 101 forintos alapár mennyiben tér el a tavalyitól? – kérdezem Istvánfalvi Miklóst, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács társelnökét.

 – A 2013-as alapárhoz viszonyítva több mint 10%-os emelkedésről beszélhetünk.

 Milyen tényezők befolyásolják az alapár kialakulását?

 – A terméktanács alapárprognózisa a múltbeli események vizsgálatából következik, s azt vetítjük ki a jövőre vonatkoztatva, figyelembe véve a trendeket. Tavaly folyamatosan emelkedett a tej ára a kereslet következtében az EU országaiban, s így Magyarországon is. Ez az egyéves keresleti tendencia 2014 első negyedévének végén fordult meg, s van egy várhatóan rövid ideig tartó korrekció. Áprilisban és májusban csökkent a tej ára. Ennek egyik oka, hogy át kell állni a zöldtakarmányozásra, s egyes uniós országokban ez többlettermelést okoz. Ez az árvisszaesés várhatóan nem tart sokáig. Az alapárat pedig többtényezős képlettel számítjuk ki. A képlet tartalmazza a környező országok tejárait, az olaszországi spot piac árát és a hazai gazdasági indexet. Tehát nem azt mutatja az alapár, amit a tejtermelők vagy a tejfeldolgozók szeretnének elérni. Eddig minimális, 5%-os eltéréssel sikerült a prognózisunkat meghatározni.

 Önök nem először hívják föl arra a figyelmet, hogy az import termékek mennyisége súlyosan zavarja a tejpiaci egyensúlyt. Van arra nézve kimutatásuk, hogy a hazánkban kapható tejeknek mekkora hányada import termék?

 – Ha visszatekintünk a közelmúlt gazdaságának alakulására, akkor láthatjuk, hogy Magyarország az uniós csatlakozásig nettó exportőr ország volt, utána pedig nettó importőré vált, tehát több áru érkezik be külföldről, mint amennyit mi kijuttatunk az országból. Ez a tendencia 2013-ban egyenlítődött ki, amikor az export és az import egyensúlyba került. Mindez azért történt, mert az EU-n kívüli országok felé emelkedtek a hazai eladott tételek. Két jelentős tejtermék van, az 1,5%-os UHT tej és a félkemény sajt, amelyikből az EU fölöslege a magyar piacon megjelenik. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy ezeket a termékeket, főleg a németországi feleslegeket, jellemzően az unió új tagállamaiba, így Magyarországra, Romániába, Szlovákiába helyezik el. Ha ezek a feleslegek nagy tételben bejönnek Magyarországra, akkor a hazai árakat jelentősen lenyomják. A németek a saját árujukat megtartják, míg tejfeleslegüket továbbadják más országoknak – még nyomott vagy dömping áron is, csakhogy megszabaduljanak a készlettől. Ez viszont jelentősen befolyásolja piacainkat.

 Kisebb élelmiszerboltokban viszont szlovák tejeket is lehet olcsón kapni.

 – Ez így igaz; amikor fölöslegek termelődnek az EU-ban, akkor Magyarországon és Szlovákiában is egyre nagyobb mennyiséget érnek el a készletek, s ezektől mindenki meg szeretne szabadulni. Így a szlovák tejek magyarországi megjelenése annak a következménye, hogy Szlovákiát is elárasztotta a többlettej.

 A szaktárca, a tejtermelők, a tejipar és a hazai élelmiszer-kiskereskedelem képviselői a múlt héten egyeztettek arról, hogy hogyan kezeljék a magyar piacon az elmúlt hetekben megnövekedett importtej miatt kialakult helyzetet. A szaktárca és a különböző szervezetek hogyan reagáltak a tejtermelők kérésére?

 – A szaktárca szeretné a problémát kezelni, de jelentős eszközei nincsenek erre. Mi nyomatékosan kértük, hogy a hatóságok, így a Nébih és a NAV fokozottan ellenőrizzék, hogy a külföldi termékek nem áfa-csalás útján kerülnek be az országba, s a beltartalmukkal kapcsolatban végezzék el a szükséges vizsgálatokat. Tehát a hatósági ellenőrzések fokozását kértük az államtól. A tárgyaláson részt vevő kereskedelmi láncok – így a CBA, az Auchan és a Tesco – képviselői megértőek voltak, s kinyilatkoztatták, hogy elkötelezettek a magyar termékek mellett és fontosnak tartják a hazai termelők érdekeinek védelmét, a kiváló minőségű magyar tej és tejtermékek biztosítását áruházaikban. Természetesen a rendelések döntik el, hogy csak szándéknyilatkozatról van-e szó, vagy valódi elkötelezettségről. Ugyanakkor vannak olyan hazai piaci szereplők, melyek továbbra is jelentős mennyiségű import terméket árulnak. A minisztérium is felhívta a figyelmet arra, hogy a kereskedők a biztonságosabb magyarországi termékeket vásárolják, de vannak olyan láncok, melyek ezt nem veszik figyelembe. Mi megpróbálunk mindent megtenni annak érdekében, hogy változtassák meg álláspontjukat.

 A hazai fogyasztók bizonyára a pénztárcájuk tartalma szerint vásárolnak, és azt a tejet, tejterméket veszik meg, amelyik olcsóbb és akciós. Ezek pedig szinte mind külföldi termékek. Mit lehet tenni e tendencia ellen?

 – Természetesen lényeges a marketingmunka. S nekünk is vannak marketingakcióink. Idén indul el a Sajtra fel!-akciónk, mely a magyarországi sajtokat reklámozza, ezen kívül hazai tejekkel ugyanúgy lehetne akciókat megvalósítani, mint a külföldiekkel, de amíg az áruházláncok egy része a magyar termékeket 50-100 forintos árréssel, míg az importokat szinte árrés nélkül adja el, addig ezt nem tudjuk megtenni. Mert nem a termékek versenyeznek a piacokon, hanem az áruházláncok által meghatározott árak. Az pedig egyértelmű, hogy a hazai vevők egy jelentős része az olcsóbb terméket vásárolja meg.

 

Medveczky Attila