2014.07.25.
Közvetlen kapcsolat lesz a leendő Pető
András Főiskola, a gyakorlóiskola és az állam között
Már 2006-tól kezdve folyamatos nézeteltérések voltak az
akkori felügyelő-testület és az intézet vezetése között
A főleg mozgássérült
gyermekek fejlesztésével és nevelésével foglalkozó Pető Intézet
működtetését az állam veszi át. Ezzel az intézkedéssel
megszűnhetnek az intézmény finanszírozási gondjai. Szerkesztőségünk
vendége: Dr. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának
parlamenti államtitkára.
Tudtommal a világhírű Pető Intézet csaknem egy évtizede
küzd anyagi gondokkal. Maga a Pető-módszer pedig az első
magyar szellemi hungarikum. Eddig miért nem sikerült ezt a problémát
orvosolni? Hiszen az intézet régóta 100%-os állami tulajdonú.
– Mindeddig igen bonyolult rendszerben működött a Pető
Intézet; korábban egy közalapítvány, majd egy non-profit kft.
fenntartásában. Ez azt jelentette, hogy az állam és az intézet
között egy közbeékelődött döntéshozó szerv jött létre,
és már 2006-tól kezdve folyamatos nézeteltérések voltak az
akkori felügyelő-testület és az intézet vezetése között. Sőt
több feljelentésre is sor került. Ezek a belső ellentétek rányomták
bélyegüket a működésre, és gazdálkodási nehézségekhez
vezettek. Ezért a kormány úgy döntött, hogy a Pető Intézet
szenátusa 2014. januári kérésének megfelelően átalakítja a
tulajdonosi szerkezetet. Ezzel meg is spórolta a közbeiktatott
kft. működtetési költségeit, s ezáltal komoly tétellel
emelkedik az a forrás, melyet a Pető Intézet a fejlesztő munkára
és a gyermekek nevelésére fordíthat.
Ez esetben felvetődik az előző kormányok felelőssége?
– A Pető Intézet gazdálkodása független, s abba a
kormányoknak nem lehetett beleszólásuk. Lehetséges, hogy korábban
is meg lehetett volna tenni ezt az átalakítást. A mostani döntés
azért lényeges, mert eddig a Pető Intézetet jogilag kvázi magánintézetként
kezelték, mert nem az állam volt a fenntartója, hanem egy
gazdasási társaság, vagy egy alapítvány. Ezért jogi minősítését
figyelembe véve nem kaphatta meg azokat a kedvezményeket, előnyöket,
amelyeket az államháztartási törvény egy közvetlen állami
fenntartásban levő főiskola számára megad.
Az előző polgári kormánynak sem voltak meg az eszközei
az intézet megmentésére?
– Az előző kormány idején a közalapítványi formában
való működtetéssel próbálkoztunk, s kiderült, hogy ez a
vagyon megőrzése szempontjából ellenőrizhetetlen metódus. Ezért
non-profit kft. fenntartásában működött a Pető Intézet,
mint sok más közvagyon is. Mindez bővítette a törvényesség
ellenőrzésének lehetőségét, de a tapasztalatok azt mutatták,
hogy mindez nem volt elegendő, s ezért kellett meghozni a
jelenlegi kormánynak a döntést.
Azt írja a sajtó, hogy állami tulajdonba kerülnek a
Pető Intézet intézményei. De ha az intézet eddig is 100%-ban
állami tulajdonú volt, akkor itt nincs ellentmondás?
– Az állami státus változatlan marad, viszont a
bonyolult, közvetett 100%-os állami tulajdonból közvetlen állami
fenntartásúvá változik a Pető Intézet jogi helyzete. Mindez
jogilag biztosabb közeget jelent, és hosszú távon pénzügyileg
is jobb helyzetet eredményez. A hivatalos gyakorlóiskola minősítéssel
a normatív finanszírozás szintén kiszámíthatóbb jövőképet
jelent majd.
Bizonyára az is lényeges, hogy az anyagi anomáliák
megszüntetésével a konduktorok munkája is biztonságossá váljon.
– Úgy gondolom, hogy a vonatkozó törvény megszavazásával
a konduktorok többszörösen is biztonságban érezhetik magukat.
Hiszen az intézmény vezetését sokszor jellemző vitákra
pontot teszünk, és a finanszírozás sokkal biztosabb lesz, mint
korábban.
Az intézmény költségvetése korábban 1,5-2 milliárd
forint között mozgott. Több anyagi forrás is jut a Pető Intézet
működésére?
– A Pető Intézet eddig is kapott kormányzati többletforrásokat,
és a kormány célja, hogy a továbbiakban is mindent megtegyen a
stabil működés érdekében, éppen ezért mind a normatív,
mind a kiemelt elemeket a jövőben is szeretnék biztosítani. S
mivel felsőoktatási törvények módosításával a jogi helyzet
is tisztázódott, sokkal gyorsabban és átláthatóbban valósulhatnak
meg a különböző képzési intézmény akkreditációk is
hosszabb időtartamra. És az akkreditációk száma nyilvánvalóan
több forrást jelent az intézmény számára. Ezáltal a hosszú
távú működés anyagilag is jobban biztosított. Korábban a támogatás
összege attól is függött, hogy az intézet csak az oktatási tárca
felé tudta akkreditálni képzését, vagy az egészségügyi
kasszából is pénzt kapott. Ez továbbra is az intézmény autonómiája
alapján történik; ha két irányban akkreditálják, akkor több
normatívát kapnak majd. Most tehát a rektornak sokkal biztosabb
körülmények közt van lehetősége az akkreditációk véghezvitelére.
Az állami fenntartásba vétellel a szükségtelen és csak problémát
okozó jogi bonyolítások helyett közvetlen kapcsolat lesz a
leendő Pető András Főiskola – ami állami felsőoktatási
intézményként működik a jövőben –, a gyakorlóiskola és
az állam között.
Az intézetnek van lehetősége külső források bevonására?
– Korábban is kiemelten magas volt a külső és külföldi
források bevonása a Pető Intézet működtetésére. Egyre több
ázsiai ország érdeklődik a Pető Intézet munkája, módszerei
iránt. Több külföldi gyermeket nevelnek itt, és a
konduktorokat is elhívják külföldi tapasztalatcserére. Ez
mutatja, hogy a Pető Intézet kiemelt nemzetközi intézet, a világ
számos országában jó a hírneve, és sokan ismerik. Éppen ezért
ez az intézet képes leginkább külső forrást bevonni a magyar
oktatási, nevelési intézmények közül.
Kórozs Lajos szocialista politikus szerint: fideszes
nyelven az ilyesfajta „védelem” azt jelenti, hogy az államosítás
után mindent elvesznek tőlük. Elsősorban azokat az
ingatlanokat, amelyeket Orbán Viktor haverjai már ki is néztek
maguknak. Az MSZP civil szakmai szervezetekkel egyetértésben továbbra
is úgy látja, hogy erőszakos államosítás kizárólag „lenyúlási
célokat szolgál”, hozzátéve: véleményük megegyezik az egész
társadalom véleményével: „el a kezekkel a Pető Intézettől!”
Mi erről államtitkár úr véleménye?
– A közvetlen állami fenntartásba vételt a Pető Intézet
szenátusa kérésére indítványoztuk. A törvényjavaslat benyújtása
után pedig Schafhauser Franz, a Pető Intézet rektora elmondta,
hogy a szenátus üdvözli a módosítási javaslatot és egyetértenek
azzal. Tehát mi az intézet igényét, annak szakmai javaslatát
vettük figyelembe. Így a törvény nemcsak a kormányzat, hanem
az érintettek támogatását is élvezi. Az ellenzéki támadások
szakmailag megalapozatlanok, és csak az a céljuk, hogy támadják
a kormányt, és a szokásos vádakat fogalmazzák meg bennük.
Hiszen semmilyen szakmai szervezet nem értett egyet az ellenzék
kijelentéseivel.
Pedig Kórozs Lajos civil szakmai szervezetekre
hivatkozott…
– Valóban, de sem a parlamenti vitában, sem a közleményében
egyetlenegy szervezetet sem nevezett meg. S nem vette tudomásul
azt, hogy a képviselők többsége a Pető Intézet vezetésének
kérésére fogadta el a kormány javaslatát.
Medveczky Attila
|