2014.06.06.
A festészet gyógyító ereje
Egyesek a borzalmakat, a világ perverzitását viszik föl a vászonra,
de én nem tartozom közéjük
Kisser Mária
festőművész Budapesten született. Tanulmányait a
budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban kezdte, majd
1964-től Bécsben tanult a Képzőművészeti Akadémián, ahol
1968-ban Prof. Fritz Wotruba mesteriskolájában szerzett diplomát.
Az ezt követő években élete a művészi önmegvalósítás
jegyében zajlott, több nemzetközi kiállításon (Basel,
Budapest, Madrid, Padova, Bonn, Bécs, Varese) mutatta be munkáit:
képeit, szobrait. Már akkor is fontosnak érezte a folyamatos önképzést,
a személyes továbbfejlődését, így Egyiptomban és Törökországban
ösztöndíjasként tevékenykedett. 1969-ben első önálló kiállításán
Salzburgban már NYROM néven szerepel, s mint fiatal művész,
nemzetközi ismertségre, elismerésre tesz szert. Sajátos, részben
erősen geometrikus stílusával, forma- és színvilágával
forradalmi áttörést jelentett az akkori művészvilágban. A
kilencvenes évek végén - még mindig a NYROM nevet használva
– eltávolodott az alkotástól, a műveszettől. Ezen időszak
számára főként saját életének, személyiségének, materiális,
valamint immateriális világának konfliktusairól szól. Érdeklődése
a spirituális világ látható és nem látható szféraira irányult.
Fejlődésének ebből az időszakából új személyiség kelt életre,
új művész támadt fel…Művésznek született, művésznév nélkül,
egyszerűen, kézzelfoghatóan, közvetlenül. Új stílusával,
mely nem hasonlítható össze korábbi munkáival, újradefiniálta
önmagát, valamint saját művészetét. Jelenlegi munkáiban
megkísérli megfogni a spirituálisan megfoghatatlant, vagy
ahogyan ő fogalmaz: „a fényt“, miként az a természetes szépségében
visszatükröződik.
Művésznő hitvallását Schumanntól kölcsönözte:
„Küldjetek fényt az emberi szívek mélyébe!“ Most, ebben a
sokszor kaotikus tűnő világban mennyire lényeges az, hogy a fény
megjelenjen az emberek életében?
–Valóban a nagy zeneszerző volt az, aki az én
gondolatvilágomat ennyire szépen és pontosan megfogalmazta.
Nagyon fontosnak tartom, a fény megjelenését, és megjelenítését
korunkban. Úgy érezzük, hogy minket, most nagy káosz,vesz körül,
de azt hiszem, hogy Schumann korában sem volt egyszerűbb sorsa
az emberiségnek.
Maga a sötétség a fény hiánya, vagy a fény ellentéte?
-A fénynek nincs ellentéte! A sötétség a szeretet
hiánya.
A fényt hogyan lehet a művészetben, a vásznon
megjeleníteni?
–Úgy vélem, hogy a fény megjelenítését a festészetben
színekkel, és formákkal lehet megjeleníteni. Hiszen a fény
nem csupán szeretetet, hanem színt is jelent. A fényt a színkontrasztok
segítségével tudjuk megjeleníteni a vásznon. Minél nagyobb a
kontraszt, annál nagyobb a drámai megjelenítése annak a fénynek,
amit átélhetünk. Ezen belül minden szín egy speciális hullámhosszal
rendelkezik, s ránk ezáltal különbözőképpen hat.
A fény a boldogság átadásával is összefügg?
–Szeretném az emberek szívébe valamilyen úton a fényt
közvetíteni, s a művészeti módszeremmel, alkotásaimmal a
boldogsághoz vezető, a káoszból kivezető utat felmutatni.
Tudja, ezt igen nehéz megmagyarázni, mert művészként ez a küldetés
bennem él, szeretném ezt a célt megvalósítani, de nem hiszem,
hogy túl kéne bonyolítani a kérdést. Nem múzeumoknak, galériáknak
festek.
Művészetnek gyógyító ereje is van?
–A művészetnek mindig is volt lélekgyógyító ereje,
csak minden egyes korban ez az erő más formában érvényesült.
Viszont azt veszem észre, hogy amióta kijelentették
azt, hogy művész az, aki annak mondja magát, olyan produktumok
is születnek, melyek inkább elborzasztják a nézőt, minthogy
lelkileg felüdítsék.
–Valóban vannak ilyen alkotók is. A modern művészek
– bár vannak kivételek – az elmúlt 30-40 évben igyekeztek
minél több borzalmat megjeleníteni, hogy felhívják magukra a
figyelmet. Mások meg tükröt akartak tartani a társadalom elé.
Modern művészekről beszél, de hát ön is kortárs
festő…
Tanulmányait a budapesti Képző- és Iparművészeti
Gimnáziumban kezdte. Festő, vagy szobrász szeretett volna
lenni?
–Egyik sem, hanem keramikus szerettem volna lenni. S hogy
mi motivált erre a pályára? Művészcsaládba születtem. Édesapám
építész, édesanyám textil iparművész volt. Az volt az álmuk,
hogy én is textilművészek leszek, de annyira ellenálltam
ennek, hogy úgy döntöttem: bár művész leszek, de valami
teljesen más vonalon szeretnék érvényesülni. Gyermekként
sokat betegeskedtem, s elkezdtem a kórházban rajzolgatni, és
agyaggal dolgozni. Akkor született meg bennem az ötlet, hogy
keramikus leszek. Magyarországon viszont nem volt épületkerámia
szak, viszont nekem lehetőségem adódott Bécsben tanulni, ahol
ezt a művészeti ágat becsben tartották, és oktatták is.
Ausztriában egy éven belül rájöttem arra, hogy az épületkerámia
mégsem az én világom, és így a szobrászat felé vitt az
utam.
1964-től Bécsben tanult a képzőművészeti
akadémián. Akkor egy szocialista ország diákját kiengedték Bécsbe
tanulni?
–Édesanyám minden követ megmozgatott annak érdekében,
hogy Bécsben tanulhassak. Testvére Madridban élt, és mivel édesanyám
régebben tanult a bécsi főiskolán, így tudta, hogy ott milyen
színvonalas oktatás folyik. Édesanyám testvére megígérte,
hogy fedezi tanulmányaim költségeit. Természetesen a bécsi
tanuláshoz minisztériumi engedély is kellett. A minisztériumból
az az írásos válasz érkezett, hogy amennyiben sikerül a
budapesti Iparművészeti Főiskolára felvételt nyernem, és
lemondok arról, hogy ott tanuljak, akkor engedélyezik azt, hogy
Bécsben tanulhassak. Azt is kikötötték, hogy öt évig nem jöhetek
haza, és mindent, amit Ausztriában tanultam, azt Magyarországon
használjam fel. Felvettek tehát előfelvételivel a pesti Iparművészetire,
s akkor hivatalosan lemondtam. Megkaptam az engedélyt, de iszonyú
volt annak tudatában élnem, hogy öt évig nem mehetek haza.
Majd nagy nehezen engedélyezték, hogy a második évfolyam
befejeztével hazamehessek. Addig szüleimmel Pozsonyban tudtam
találkozni. Ausztriában nem volt kezdetben egyszerű az életem,
mert nem beszéltem németül, és meg kellett szoknom egy
teljesen más világot. Tehát nem ment könnyen a beilleszkedés.
De mégis fűtött a lelkesedés a pálya iránt. Emlékszem,
amikor átvettek a bécsi Iparművészetiből a Képzőművészeti
Akadémiára, nagyon büszkén telefonáltam haza, de édesanyám
sírva fakadt, s közölte: „ Nem tudod hogy mi vár rád!”
Azt hiszem úgy gondolta, hogy a szobrászatból nehezen lehet megélni.
Akkor a bécsi Képzőművészeti Akadémián más
magyar diák is tanult?
–Úgy tudom, a párttálam idején én voltam az első,
aki a bécsi képzőművészeti akadémiára kikerülhetett
tanulni. Később többen is megkapták erre az engedélyt. Sem a
bécsi iparművészeti, sem a képzőművészeti akadémián nem
ismertem senkit. Zeneművészetet
már tanultak kint a „keleti blokkból érkező” diákok, de
velük nem volt kapcsolatom.
Említette, hogy úgy került ki Bécsbe,
hogy nem is tudott németül. Ez nem okozott nehézséget a tanulmányok
elsajátítása során?
–Dehogynem! Nehéz volt úgy tanulnom, hogy nem ismertem a
nyelvet, s ráadásul sokáig magányosan éltem kint. Úgy érzem,
hogy ezek a nehézségek megerősítettek, hiszen minden egyes
bonyodalom és annak megoldása hozzátartozik az emberré váláshoz.
Mindig és mindenhol nehéz, ha az ember
valamit nagyon komolyan vesz és nem az egyszerű utat választja.
De utólag bántam meg azt, hogy Bécset választottam. Tanulmányaim,
a szállás, és a megélhetésem finanszírozását, pedig ígérete
szerint már említett spanyolországi rokonom tette lehetővé,
mert szüleim nem voltak jómódúak.
Akkor melyik volt
Ausztriában az uralkodó képzőművészeti stílus?
–Erre nem tudok hiteles választ adni. Minden egyes osztály
professzora a saját stílusát képviselte. S a legtöbb diák a
mesterét próbálta követni. Most lehet, hogy meglepődik, de a
magyar művészeti iskolák színvonalát és a magyar művészetet
sokkal többnek és jobbnak tartottam akkor, mint azt, amit Bécsben
láttam. Így nagyon sok mindent az otthoni tanulmányaimból merítettem
munkáim során.
Pedig akkortájt biztos
irigykedtek azokra, akik Nyugaton tanulhattak.
–Ők nem tudták azt, hogy mindez milyen lelki megrázkódtatással
járhat. Azt el kell ismerni, hogy Ausztriában nagyobb volt az élet
minden területén a szabadság. A szabadsághoz az is hozzátartozott,
hogy a művésznek, ha nem volt galériája, akkor önmagának
kellett gondoskodni alkotásai eladásáról. Akkor Magyarországon
a művészek „aranykalitkában” éltek. Kalitkában, tehát
bezárva, de megbecsülték őket. Tehát mindennek meg van a maga
jó és rossz oldala, és szabad akaratunkból választhatunk,
hogy melyik utat járjuk be.
A bregenzi gimnáziumban egy hónapon át senki sem állt szóba velem,
mert Bécsből érkeztem, s ráadásul kommunista országban születtem
Könnyen befogadták a bécsi akadémián a
hallgatók és a tanárok?
–A tanárok inkább befogadtak, de a diákok már kevésbé.
Amikor később elkezdtem tanítani a bregenzi gimnáziumban,
akkor pedig egy hónapon át egyetlen egy tanár sem állt szóba
velem, mert Bécsből érkeztem, amit Ausztria „vízfejének”
mondtak, s ráadásul kommunista országból származom. De ez is
elmúlt…Tudja, mi segített nekem? A szüleim szellemisége, és
az a tanításuk, miszerint mindenki önmagában találja meg azt,
amit keres, amit el szeretne érni.
Nehéz volt mindezt lelkileg elviselni?
–El sem tudja képzelni, milyen sokat sírtam a bántások,
a kiközösítések miatt. De úgy érzem, ha Magyarországon
maradtam volna, akkor is sok nehézséggel kellett volna szembesülnöm.
Mi volt előbb: a festő, vagy a szobrász Kisser
Mária?
–Gyerekként rajzoltam, majd festettem, azután kerámiát
tanultam, utána átjelentkeztem a szobrász szakra. Ebben az időben
volt egy nagy szerelmem az akadémián, akivel közösen
dolgoztunk. Ő nagyméretű képeket festett, s én szintén nagyméretű,
színes szobrokat készítettem. De a festészet mindig is nagyon
fontos részét képezte eddigi életemnek.
Miután elvégezte az akadémiát, volt lehetősége
kiállítania is?
–A diplomázásomat követően Salzburgban, sikeres egyéni
kiállítást rendeztek műveimből. Érdekes, ez a nagy siker inkább
megijesztett engem, mert azzal a kihívással járt, hogy ezt a nívót
tartanom kell. S nem tudtam akkor, hogy miként is lehet
megfelelni mind a magam, mind a szakma elvárásának. Hiszen a művésztől
mindig többet és újat várnak.
A keleti országok kultúrkörét akartam megismerni
Egyiptomban és Törökországban ösztöndíjasként
került ki. Hogyan esett erre a két országra a választása?
–A bécsi oktatási szaktárca olyan nemzetközi pályázatot
hirdetett meg, ami azt szolgálta, hogy az akadémiát végzetteknek
lehetőségük legyen külföldön tanulmányokat folytatni. Kétszer
is pályáztam erre a programra, és azért nem a nyugati országokat
választottam ki, mert más kultúrkört szerettem volna
megismerni. Nyelvtudásbeli hiányosságom egyik országban sem
okozott problémát, mert múzeumokat, galériákat látogattam,
megtekintettem a piramisokat, s a bazársorokat, az utcákat jártam,
hogy a lakosság életét közelebbről megismerjem. Egyiptomban már
lehetett az angol nyelvvel boldogulni; ugyan én nem beszéltem
angolul, de festőművész férjem remekül.
A keleti országok megismerése ihletet is adott későbbi
munkásságához?
–Nagymértékben befolyásolták a munkáimat a Törökországban
és az Egyiptomban látott régi művészeti alkotások. Igaz, az
ottani modernnel is kapcsolatba kerültem, de engem jobban érdekelt
az ókori kelet kultúrája.
Piramisokat is festett később?
–Nem festettem piramisokat, de a szobraimban megjelentek a
piramisok lépcsőzetes formái. S a képeimben a mai napig ábrázolok
lépcsőket. Ezen lépcsőket járva talán közelebb jutunk a fényhez,
az égi szférához.
Sok éven át eltávolodott a művészeti
alkotástól. Előtte,
vagy, mikor a festészet útjára lépett, vette föl a NYROM művésznevet?
–Már az első önálló kiállításomon NYROM-ként
szerepeltem. Mivel első férjem is művész, nem volt célravezető,
hogy mindketten a Neureiter nevet használjuk. Férjem a sorsra bízta
a megoldást: kivágta az ABC betűit, és arra kért, húzzak ki
ötöt. Elsőre a MYROM név jött ki, de egyértelmű, hogy nem
használhatom egy görög szobrász nevét. Ezért felcseréltem
az első és az utolsó betűt és, így megszületett a művésznevem:
NYROM.
Tehát a véletlen műve volt a művésznév kiválasztása.
–Akkor én is ezt mondtam, de már tudom, nincsenek véletlenek
az életben. Az viszont igaz, hogy a plakátokon nagyon jól
mutatott ez az ötbetűs név.
Már nem művésznő voltam, hanem „csak” Mária, aki egy étterem
konyhájában mosogatott
Miért döntött úgy a ’90-es évek végén,
hogy felhagy az alkotói tevékenységgel? Megcsömörlött
valamitől?
–Nem erről van szó. Nagyon sok csalódás ért. Nem
tudtam eladni a munkáimat, s akkora már a második férjemtől
is elváltam. Nehéz ezt megmagyarázni, de akkor azt éreztem,
csak úgy tudok más életet élni, ha mindentől megválok. Megváltam
az addigi alkotásaimtól, – megbíztam egy öntőt, hogy
olvassza be az összes otthon őrzött munkámat – , megváltam
a múltamtól, és egy új életet kezdtem. Így voltam kifutó,
konyhalány, tehát segédmunkákból éltem. Már nem művésznő
voltam, hanem „csak” Mária, aki egy étterem konyhájában
mosogatott. De az emberi lélek és méltóság sosem a szakmától
függ, hanem attól, hogy miként viszonyulunk az élethez.
Sosem bánta meg, hogy megsemmisültek korábbi alkotásai?
–Nem! Ha valamit az ember hittel és meggyőződéssel
csinál és elhatároz, azt ne bánja meg. Új életemben befelé
fordultam és kerestem a dolgokra a magyarázatot. Meditálni is
megtanultam. Ezáltal belülről sokkal gazdagabb lettem. Egy
ideig nem rajzoltam és nem festettem. Fiam viszont minden trükköt
bevetett, hogy visszatérjek a pályára. Rajzszereket ajándékozott
nekem, és megpróbált meggyőzni arról, hogy újból
dolgozhassak. Akkor kezdtem el kicsiny kis képeket alkotni. A város
szélén lakom, ahol nagyon egyszerű emberek élnek. Emlékszem,
hogy az egyik délszláv származású asszony azt mondta nekem:
„ha ránézek a képeire, akkor megnyílik a szívem, s boldog
leszek.” Számomra mindig az volt a lényeges, hogy az
embereknek örömet szerezzek. Tehát azzal nem igen törődtem,
mi a szakma véleménye a képeimről. De azzal már igen, hogy
az, aki rátekint a képeimre, úgy, hogy talán fogalma sincs a
festészetről, és nem is jártas a művészettörténetben, mit
gondol alkotásaimról, s azok milyen hatással vannak rá.
Azt mondják, hogy művészete teljesen megújult.
Új művész született önben. Ez igaz, vagy az „új” művész
eddig is megvolt önben, csak éppen valami napvilágra hozta?
–Azt mondta a fiam: „az nem létezik, hogy ami benned
megvolt, az teljesen kihalt. A művészeted még él a szellemiségedben.”
Mivel radikálisan megváltozott az életem, tudtam, képtelenség
úgy és olyan formában alkotnom, mint korábban. Gondolkodásmódom
is megváltozott azóta, s eldöntöttem, hogy szobrászattal nem,
s csak festészettel foglalkozom.
Milyen a kapcsolata az osztrák, és az Ausztriában
élő magyar képzőművészekkel?
–Most
lehet, hogy sokakat megbotránkoztatok, de semmilyen. Nem egy bécsi
magyar művészeti klikk tagja akartam lenni, hanem a nemzetközi
életé. Ez nem jelenti azt, hogy semmibe veszem a magyar nyelvet,
vagy kultúrát. Sőt! Fiamnak, mikor megszületett, magyar
nyelven meséltem, s miatta kezdtem el magyar emberekkel
kapcsolatot teremteni. Sajnos vannak olyan Bécsben élő
magyarok, akik nem tanítják meg gyermekeiket magyar nyelvre, és
nem ismertetik meg velük őseik kultúráját.
Osztrák, vagy magyar művésznek mondja
magát?
–Ausztriában élő magyar művész vagyok. Amikor megkérdezik
tőlem, hol születtem, akkor azt felelem, Budapesten, s ezt tudomásul
veszik – nem úgy, mint a ’60-as években, mikor kikerültem Bécsbe
és lekommunistáztak – , azért is, mert az osztrák fővárosban
olyan sokféle származású ember él, hogy a nemzetiség nem elsőrangú
téma.
Mi jellemzi a munkamódszerét, s mennyire fontos
a csend az alkotás megszületésekor?
–Fontos számomra a csend, hogy a belső hangokat
meghalljam. Képeim témaköre pedig egyszerű: a nap, a fák, a
tenger, a levegő és a fény. S azt fogalmazom meg, ami bennem él.
Fél éven át éltem az erdő szélén, s azóta központi
szerepet töltenek be képeimben a fák. Maga a fa pedig az ég és
a föld közti összeköttetést szimbolizálja. Mikor fiatal
voltam és átöltem egy fát szinte éreztem annak a szívverését.
Tehát a fa számomra jóval többet jelent egy fás szárú növénynél.
Sok minden hatással van a művészetemre, a zene és az irodalom
is, de leginkább a természet. A munkamódszeremet jellemzi, hogy
amikor például a tengert festem, keresem azt a festői
nyelvezetet, amivel a témát a lehető legjobban ki tudom
fejezni.
El is tudja adni a képeit?
–Mivel az anyagi cél kevésbé motivál, eddig nem
tettem eleget ennek érdekében. Főleg azért szeretném eladni
alkotásaimat, mert az a vágyam, hogy az emberek képeimmel együtt
éljenek, s ha rájuk néznek, öröm költözzék a szívükbe.
Az öröm, a fény.
Medveczky Attila
|