2014.06.06.
Csorja Gergely: A szellem embere feltámad
A Magyar Nemzet május
13-i számában Az értelmiség alkonya címmel jelent meg Techet
Péter írása. Bayer Zsolt, műsorában, az Echo tévében fel is
olvasta Techet mérföldkőnek minősített cikkét. Annál az
okfejtésnél, hogy a Zolai értelemben vett értelmiség szerepét
a hatvanas évektől a szakértelmiség váltotta fel, melyről
Michel Foucault írt. Majd: A szakértelmiséget már nem pusztán
az „ügye” és moralitása, hanem sokkal inkább szaktudása
legitimálja. Bayer Zsolt közbeszúrta, hogy Csurka már a 90-es
években megmondta: a szakértelem ócska bolsevista trükk. És
milyen igaza volt ebben is – tette hozzá a műsorvezető.
Szívemet
melengeti Bayer, amikor Csurkára hivatkozik és elismeri igazát,
most mégis tisztáznunk kell bizonyos, talán félreértett vagy
félrecsúszott gondolatokat.
Techet írásának
lényege, mellyel a stúdióban helyet foglaló urak mélyen egyetértettek
a következő: Csak egy tekintélytisztelő társadalomban beszélhetünk
értelmiségről, (...) illeve (...)
a posztmodern és posztideológiai korban, a hierarchiák
és a tekintélyek elmúlásával bárki „ÉRTELMISÉGIVÉ” VÁLHAT,
AMENNYIBEN VAN EGY „ÜGYE” . Fóruma ugyanis ma már mindenképpen
lesz és lehet hozzá.
Magát a cikk témáját,
tehát a végnapjait élő értelmiséget Techet az alábbiakban
határozza meg: Azon értelmiség, amelynek alkonyáról szólandók
vagyunk, e kategóriát jelenti: az ügyek mellett kiálló,
tekintéllyel rendelkező, elismert értelmiségről. Írókról,
professzorokról, esszéistákról, újságírókról, festőkről,
filozófusokról, történészekről, rendezőkről, színészekről,
költőkről stb., akik egy-egy „ügy” érdekében állnak ki.
Az ügy és a kiállás teszi értelmiségivé őket, és az egyébkénti
szakmájukban elért ismertségük, sikerük adja tekintélyüket.
Először nézzük
egy pillanatra Bayer Zsolt kétségkívül jó szándékú közbeszúrását.
Csurka István,
amikor a szakértelemről mint bolsevista trükkről beszélt,
akkor természetesen nem arra gondolt, hogy aki ért valamihez az
bolsevista. Hanem a kilencvenes évek egyik valóban felháborító
jelenségére reagált, hogy az SZDSZ–MSZP koalíció értelmiségi
holdudvara azzal söpört le minden jobboldali kezdeményezést,
azzal utasított el mindent, ami nem saját berkeiből származott,
hogy az bizony szakmaiatlan.
Ők voltak a szakértelem
letéteményesei, ők mindenhez értettek és ebből az alapállásból
ítélkeztek: ha valami érdeksérelmet okozott ennek a kártékony
társaságnak, akkor az bizony szakmaiatlan lett. Nem volt
szakmaiatlan a privatizáció, a devizahitelezés, az állam eladósítása,
a honvédelem felszámolása. De szakmaiatlan volt bármiféle
nemzeti alapú elgondolás, bármiféle kiegyensúlyozása a
teljesen aránytalan uralmi rendszernek. Csurka erre értette ezt
a félmondatot. E mögött a csurkai gondolat mögött – mint a
legtöbb mögött – azonban komoly szellemtörténeti előzmények
húzódnak, melyek látszólag Techet Péter előtt ismeretlenek.
És ezt most tényleg nem valamiféle lekicsinylésnek szánom,
csak egyszerű ténymegállapításnak.
Németh László
Foucault tündöklése előtt jó 30 évvel írt esszéjében egészen
pontosan rajzolja meg az értelmiség, szakértelmiség, vagy Németh
László nyelvezetében a szellem embere és a specialista – látszólagos
– ellentétpárját. Az Új enciklopédiában a következőket
írja:
A tizenkilencedik
században (…) az enciklopedistát kiszorítja a szakember. A
„szakszerűség”, mint minden szellemi tevékenység ideálja
és törvénye e század sikereinek és zavarának a titka. A
szakember az ismeretek remetéje. Kámzsával és szöges övvel
űzi ki magából a szellem ördögét, hogy annál alázatosabban
közelíthesse meg a tényeket. Ő nem egy közös műveltség
nyelvén szól a tényekhez, hanem minden tényhez a maga külön
nyelvén; a tudomány úttörői azok, akik ismeretek megközelítésére,
kiaknázására új szakot, új módszert s csak abban a szakban
beváló madárnyelvet teremtenek. Az, amit mi tudománynak nevezünk,
velük kezdődik, ők hasítják ki a szellem közös határából
és ők kerítik el. A tudomány most már tabu; aki nem
szakember, az megvetendő dilettáns, Herodotosnak gyermekmesét
kell írnia és Voltaire elmehet újságírónak.
Ez az újfajta
szerzetesség pillanatnyilag beválik, a dilettantizmus száműzése
hatalmas eredményeket hoz. A tények és különösen anyag és
természet tényei, a nyelvüket beszélőknek kivallják
titkaikat és mind beljebb szívják maguk közé a vállalkozó
tudóst. A szakok szakokat fiadzanak, aki mint egy tanszék
docense új szakot hasított ki magának, élete alkonyán négy
új szakot oszthat ki docensei közt a magáéból. S a parcelláknak
ez a parcellázása egyelőre még nem azért folyik, hogy minél
több legyen a tulajdonos, hanem hogy megosztva győzzék a munkát.
A szakszerűség: munkamegosztás s a munkamegosztást kihasználó
tudomány kel, mint a kenyér és dagad, mint a vizenyős test. A
szakemberek tudománya Corvin-áruház az enciklopedisták szatócsüzlete
mellett. A szörnyméretek százada a tudományt is szörnyeteggé
puffasztotta.
Azonban ép ez a
nagyság vált a tudomány végzetévé is. Mint azok az őskori lények,
melyeket a tömegük itélt kiveszésre, a tudomány sem tud mit
kezdeni szédületes tömegével. Ami elébb megye volt, most
birodalom lesz, ahová elébb átsétálhattál, most utazni kell.
Nemcsak a laikusok száműzetnek mindörökre az ismeret földjéről,
de a tudósok maguk is laikusok a harmadik szomszédban. A
szellemre rájafekszik az ismeretlen ismeretek végtelensége. Aki
Montenegróban király volt, Oroszországban tetű. Hol itt a
menekvés, ha nem a strucctudományosságban? Az az igazi tudós,
aki minél szűkebb helyre dugja a fejét.
Ha egyes szellemóriások
szemléletükben újra egyesítenek is néhány tartományt, utánuk
megint szétesik, s a tudomány testében egyre nehézkesebbé válik
a közlekedés. A tudós vigyáz, hogy a szomszéd tudós ki ne
kacagja a dialektusát s a szellem egyre fásultabban néz szét
az unalmas, egynemű dolgok közt. A tudomány elvonta a szellemi
élet nyilvánossága elől az ismeretet s miután magát képtelenné
hizlalta ténynyel, ernyedten lottyadt szét tulajdon kövérségében.
Az az anyag, melyhez a tizennyolcadik század enciklopedistája bármikor
hozzáférhetett, a szakok céhládájába került, s csak az férhetett
hozzá, aki a szak-zsargon minél bonyolultabbra fabrikált zárához
kulcsot csináltatott. S ha a tudomány azt sínylette, hogy kiűzte
magából a szellemet, a szellem embere elvesztette a biztonságát,
nem tájékozódhatott többé kora kultúrájában. Az általános
műveltség bombaszt, melynek nincs értelme: vagy elérhetetlenül
sokat jelent, vagy szánalmasan keveset.
Bizony, ez 1931.
Vajon ekkor még megvolt az a tekintélytisztelet, ami mára
kiveszett a társadalomból? Vajon csak Németh László volt
ilyen tiszteletlen, hogy 1931-ben megtámadja a(z) (szak)értelmiség
állásait?
A harmincas években
kísértetiesen hasonló folyamatok zajlottak le, mint amiről
most Techet elmélkedik. Már akkor látszott, hogy az értelmiség
– a kiállással, az ügyek iránti elkötelezettségével együtt
– zsákutcába fut. Nem a tekintély adta meg az értelmiség társadalmi
hatását, hanem az ismertség. Csak az ismert és ismertté tett
értelmiségi kiállásnak volt hatása. A kiállásokat, az ügyeket
pedig politikai célok érdekében hatalmi csoportok szervezték.
Nincs ez most sem
másképpen. Az értelmiség alkonyát jelentő blogokat, fórumokat,
Facebook-profilokat, ha hiszi Techet Péter, ha nem, ugyanezek az
erők mozgatják. A mémgyárak, a Facebook-kampányok, az ismert
és felajnározott blogok ugyanazon technikával kerülnek a társadalmi
figyelem középpontjába, mint ahogy a 30-as években a
napilapok, majd a tabloid, majd a rádió és később a tévé átvette
az uralmat a közbeszéd felett, és ahogy ismertté tett
egyeseket és elhallgatott másokat. Ezzel megteremtette az értelmiségi
tekintély mítoszát. Sőt a most globalizáltan és
demokratikusan felkapott ügyek mögött ugyanaz a habitusú,
ugyanaz a műveltségű és célú „szakértelmiség” áll,
melyről Németh László írt.
Nincs itt lényegi
változás, csak a technika fejlődött. Techet csak az értelmiségnek
nevezett csoport bizonyos másodlagos frissességű köreinek az
erodálását látja. Heller Ágnes, mondjuk, ma már tényleg
senkit sem érdekel. De a Facebook-profilok, a blogok, a fesztiválok,
a tévéműsorok, a sorozatok, a flashmobok mögött
legszervezettebben ugyanennek a habitusnak a leszármazottai állnak.
Méghozzá ugyanazokkal a célokkal és ügyekkel.
A különbség
csak annyi, hogy most nem egy színész alkot véleményt a közgazdaságról
– ami azért valljuk be, abszurd – mint értelmiségi, még
csak nem is egy közgazdász, hanem az ismert blogger. Érvényesebb,
szakszerűbb, tartalmasabb, teljesebb volt a színész, az író,
vagy az operaénekes kiállása, mint mondjuk egy rocksztáré,
egy bloggeré vagy egy Facebook-profilé? Dehogy.
De senki se képzelje,
hogy a népszerű portálokon megjelenő vélemények, kiállások
és egyéb a Techet szerint az értelmiséget sírba rugdosó
demokratizálódási és globális folyamatokban az átlagember, a
napi megélhetéssel küszködő polgár véleménye vagy kiállása
számíthat. Ugyan, kérem! Ezek a kiállások az ügyek mellett,
sőt maguk az ügyek is, ugyanazon közvéleményformáló,
politikacsináló és a közbeszédet tematizáló hatalmi – és
többnyire értelmiségi – csoportoktól származnak, akik korábban
a Techet által vízionált demerungban eltűnnének.
Változnak a formák,
a tartalom, az ok és a cél változatlan. Techet Péter felvetéséről
Fukuyama történelem vége elmélete jut az eszembe. Fukuyama
nagy vihart kavart esszéjében – később könyvet is írt belőle,
bár ne tette volna – a kommunista rezsimek összeomlását követően
azt állította, hogy a történelmi haladás, mint ideológiák közti
harc tulajdonképpen véget ért. A világban ezután a liberális
demokrácia uralmának kora következik, a politikai és gazdasági
liberalizmus elkerülhetetlen győzelmével. A történelem pedig
megáll.
Fukuyama esszéje
után alig két évtizeddel a liberális demokrácia soha nem látott
válságba zuhant.
Nos, valami
ilyesmit érzek Techet írását olvasva. Ez a végnapjait élő
értelmiség egy évtizeden belül reneszánszát fogja élni.
Megjelennek majd az értelmiséginek nevezett hordák, akik
nemhogy ügyekkel, de komplett új forradalmi ideológiákkal állnak
majd elő.
Azt írja Techet:
a hierarchiák és a tekintélyek elmúlásával bárki értelmiségivé
válhat, akinek van egy ügye. Írja ezt abban az országban, ahol
verőlegényből esztéta, munkásőrből bankszakember és
suszterból kultúrpápa lehetett. Ott ahol Vámos Miklós az
egyik legnagyobb példányszámban eladott „értelmiségi” író.
Kívánom, hogy
Techet Péternek igaza legyen, mert ha ez az exponált értelmiség
eltűnik, azon én egy csöppet sem bánkódom, és csak remélem,
hogy szellemi utódai sem támadnak fel. Ugyanis – ha eltűnnének
– nem a tekintélytisztelet hiánya miatt tűnnének el, hanem
mert tekintélyük mögött nem volt semmi. És ez most kiderült.
De sajna az átalakulás
megtörtént, éppen az előzővel egyívású értelmiség áll a
mostaniakat látszólag eltüntető eszközök leghatékonyabb
használata mögött. És ez rémisztő.
Hogy ez a reinkarnáció
ne győzedelmeskedhessen rajtunk újra, és végre megerősödhessen
egy új szellemi réteg, ahhoz olvassuk Németh Lászlót, 1931-ből:
Szellemi életünk
külső méreteiben épúgy felduzzadt mint az iparunk, de a hozzáértők
szerint épolyan beteg. A szellem emberei nem győznek
panaszkodni, hogy a kultúra válságba jutott, a nyugati műveltség
összeomlásáról hallunk, poshadt szagát érezzük egymás
mondatainak s jeremiádokat sírunk, hogy a tömegek elfordultak tőlünk.
Jogosak ezek a vádak,
vagy csak a nemes elégedetlenség koholta őket ösztönzésül?
Mit jelent egyáltalán, hogy a szellem beteg? Tunya tán? Dehát
mikor volt a szellem hangyabolyai körül elevenebb a nyüzsgés?
Nem elég találékony? Itt vannak a mi híres felfedezőink! Hiányzik
a kezdeményezés? Inkább vakmerők vagyunk. Akkor talán az
alaposságban van a hiba? De hát melyik kor emelt több templomot
a rendszerességnek! Eleven, tarka, sokirányú, alapos, mért
beteg hát? Ki szabadította el ezeket a vészjós prófétákat?
Mi jogon jeleznek ott agóniát, ahol épp a fokozott működés tünetei
láthatók?
Valóban nemcsak a
méretek, de a tevékenység külső jelei sem igazolják azt a kínos,
bizonytalan közérzést, mely a szellem embereinek nagyrészét
elfogta. Pedig ez a rosszullét nem mai keletű. A háború még
ki sem tört, a mai gazdasági katasztrófának még a jelei sem
igen mutatkoztak s ők már szédültek, émelyegtek. Tengeri
betegséget nem lehet szilárd földön kapni s ha ennyi emberen
egyszerre vesz erőt a szellemi nauzea, ott valaminek csakugyan
inogni kell s ami inog, nem a társadalom vagy legalábbis nemcsak
a társadalom. A felborult Athén Sokratese, az áramló Itália
Dantéja körül ép így inogtak az élet külső díszletei s ők
mégis biztosan álltak a talpukon és tudták, hová nézzenek.
Ma azonban ép a szellem embere az, aki e bizonytalan kor minden tájékozatlanságát
magára veszi.
Kit nevezek én a
szellem emberének? Nem azt, aki nyakig ásta magát az éremtanba
s nem mindenkit, aki jó csendéletet tud festeni. Az elismert tudós,
az érdemes művész még nem okvetlen a szellem embere, viszont
az is az lehet, akinek egyáltalán nem szellemi a foglalkozása.
Tulajdonképpen nincsenek is szellemi foglalkozások csak
szellemiekkel foglalkozók vannak s ezeket nem képesités és pálya
avatja arra, hanem végzet és szenvedély. Évekig laktam egy
tanulatlan iparossal, akit a gondolkozás hevesebb öröme és fájdalma
avatott a szellem emberévé, mint azoknak a tanároknak,
orvosoknak, íróknak a nagy részét, akikkel azelőtt s azóta
találkoztam. Szellem embere az, akiben ott feszeng a szellemiség
örök ösztöne: a jelenségeket együtt, egyben látni. A
szellem rendező nyugtalanság. A szellem nem tud belétörődni
az elészórt tények halmazába, ő az összefüggéseket keresi,
nem elég neki a valóság, értelmet követel, nem elég a világ,
világkép kell; faltól falig szakadatlan veti a szálakat, ő az
a pók, aki minden jelenséget a megértés egyetlen hálójába
fonna.
A szellem emberét
ép az jellemzi, hogy nem olthatja el magában a teljesség szomját
s nem nyomhatja el az egész iránti felelősség érzetét. Szívesen
foglalkozik a részletekkel, de az egész felől száll belé s
egy még nagyobb egész felé tör rajta át utat. Ahonnan kiindul
s ahova visszatér: a teljes kép, melyben a világgal szemben áll.
Művei, tanulmányai ágak egy sudáron, mely az ágak közt maga
állhatatosan fölfelé nő. Éveket áldoz egy speciális
feladatra, de maga nem lehet specialista. Lehet különös képzettsége,
de a képzettségénél fontosabb az ő „általános műveltsége”,
ahol az általános nem sokfélét, hanem összefüggőt jelent s
a műveltség nem hátunkra vett terhet, hanem aktív erőfeszítést.
|