2014.06.06.
Ősztől olcsóbbak lesznek a tankönyvek
A következő évek nyomtatott és digitális tankönyvellátása
hatékonyan hozzájárul a jövő nemzedéke tudásának versenyképességéhez
Új világ kezdődik
ősztől a tankönyvellátásban. Az állami szerepvállalásnak köszönhetően
a huszonhárom éves trendet megfordítva nem drágulni fognak,
hanem olcsóbbak lesznek a kiadványok. Ezzel párhuzamosan pedig
a minőséget is fejlesztik. Az állami
tankönyvellátásnak nem az a feladata, hogy egyetlen egy tankönyvkiadó,
hanem az, hogy a diákok és az iskolák egészének érdekét
vegye figyelembe.
Arról olvasni: immár nem drágulnak a tankönyvek,
hanem olcsóbbak lesznek, s a minőséget is fejlesztik. Mégis több
iskolában a tanárok tankönyvmizériáról beszélnek. Ennek az
oka a tudatlanság?- kérdezem Hegedűs István tankönyvellátásért
felelős miniszteri biztost.
–Természetesnek tartom, hogy ha bármilyen változás kerül
bevezetésre – márpedig a tankönyvellátás területén jelentős
változások vannak és lesznek – , akkor az idő-és munkaigényes,
s felfigyel rá az ügy minden érintett szereplője. Ugyanakkor a
tankönyvellátás változtatásáról szóló média-hírek
jelentős része félrevezető, pontatlan és egyoldalú. Tehát
nem adnak megszólalási lehetőséget a másik félnek, csak a
kritizálóknak. Ez egyértelműen gátolja a változások megértését,
és az attól való félelmet erősíti.
Befejeződött már a tankönyvek
rendelése?
–Április 30-án lezárult a tankönyvrendelési folyamat.
Az állami fenntartású iskolák is leadták a rendelésüket, és
szinte ugyannyi tankönyvet rendeltek ezek az oktatási intézmények,
mint 2013-ban összesen. Ez azt mutatja, hogy az iskolák vezetői
megértették a változtatások lényegét.
Jelenleg a tanárnak, az
iskolának mekkora döntési szabadsága van abban, hogy milyen
tankönyvből oktasson?
–A tankönyvrendelés a korábbi években nagyon komplex döntés
volt az egyes iskolák részéről. Tudjuk: léteznek
kerettantervek, helyi tantervek; a pedagógusnak egyeztetnie
kellett a szakmai munkaközösséggel, a szülőkkel, s meg
kellett néznie, hogy a tankönyvjegyzéken milyen kiadványok
szerepelnek, mindemellett pénzügyi szempontokat is figyelembe
kellett vennie– s mindezeket össze kellett egyeztetni a kiadók
különböző és sokrétű ajánlatával. Tehát a felsorolt
szempontok figyelembevételével a tanár döntött arról, hogy
melyik tankönyvet válassza. Ehhez képest az idén elindított változtatásoknak
az a célja, hogy ezt a nagyon bonyolult döntési folyamatot
egyszerűsítsük és a tankönyvválasztás korlátainak számát
jelentősen csökkentsük. Az egyik „korlátledöntésünk”
tankönyv értékesítési folyamatban fellelhető árukapcsolás
megszüntetésére vonatkozik.
Mit értsünk ebben az
esetben árukapcsolás alatt?
–A kiadók a marketingcsatározások színterévé változtatták
az iskolákat. Az árukapcsolásra két példa: ha az adott kiadótól
rendeli meg az iskola a matematikakönyvet, akkor ingyen szállítja
a természetismeret könyvet; ingyenes adja a kiadó a digitális
tananyagot, ha egy osztálynyi volumenben megrendeli az iskola a
12 tankönyvből álló csomagot. Mi azt állítjuk, mindez sérti
a szakmaiság elvét, bonyolulttá, átláthatatlanná teszi a
tankönyvrendelési folyamatot. Mindemellett lényegesen csökkenteni
akarjuk a tankönyvrendelés anyagi függőségét. Arra törekszünk,
hogy ne az adott kiadvány ára legyen a tankönyv megrendelés
meghatározó szempontja. Ezért egyrészt olcsóbbá tesszük a
tankönyveket, másrészt az általános iskola 1.–8. évfolyamát
ingyenes tankönyvvel látjuk el felmenő rendszerben. Ez azt
jelenti, hogy csak a szakmai szempontok érvényesülnek a tankönyvellátás
területén.
Miként tudják kigazdálkodni
azt, hogy ősztől az elsős-másodikosok teljesen ingyen kapják
a kiadványokat?
–Arra már régóta megvolt a szándékunk, hogy a tankönyvek
előállítási költsége ne emelkedjen olyan mértékben,
ahogyan az elmúlt évtizedekben. Konkrétan: az állami ráfordítás
évente hozzávetőlegesen félmilliárd forinttal emelkedett.
Természetesen azt akarjuk, hogy az állami költségvetés terhe
se növekedjen féktelenül, ezért az állami érdekeltségbe
tartozó kiadók által kiadott könyvek ára jelentősen csökken
a következő években. Ennek az első lépése valósul meg
2014-ben, azzal, hogy csökkentettük 10-70%-kal a tankönyvek árát,
és 2015-től további jelentős árcsökkentés várható. Ezzel
azt is garantáljuk, hogy a tényleges előállítási költségek
határozzák meg a tankönyvek árait, másrészt nem növekszik
az állami költségvetés terhe.
Több internetes honlap
írja, hogy az általános és középiskola minden évfolyamán választhatnak
ugyan a tanárok két tankönyv közül, de a választást – főleg
történelemből és magyarból – több tucat esetben valamilyen
módon mégis korlátozza az állam. Ennek mi a valóságalapja?
–A 2013. évi CCXXXII. törvény kimondja, hogy a tankönyvjegyzék
bármely évfolyam bármely tantárgya vonatkozásában a Nat
szerint jóváhagyott kerettantervi tantárgyanként legfeljebb
kettő tankönyvet tartalmazhat. Tehát két tankönyv közül
lehet választani. Teljesen megalapozott az, hogy az állami tankönyvellátás
során azt szeretnénk, ha minden tantárgyhoz kapcsolódna új
fejlesztésű könyv, s ezeknek a száma legföljebb kettő lenne.
Jelenleg a tankönyvjegyzéken 4109 cím szerepel, ennek összesen
23 %-a felel meg a Natnak, valamint a tantárgyak kis részénél
van több alaptankönyv. Ahol kettőnél több alaptankönyv van,
ott valóban, a törvény szerint, a következő öt év során a
kínálat csökken.
A Mozaik Kiadó kártérítési
pert indít az állam ellen a tankönyvválasztás szabadságának
korlátozása miatt. Szerintük őket az új rendszerrel több
milliárdos kár éri. Mi erről a véleménye?
–Az állami tankönyvellátásnak nem az a feladata, hogy
egyetlen egy tankönyvkiadó, hanem az, hogy a diákok és az
iskolák egészének érdekét vegye figyelembe. Későbbiekben
sem fogjuk a szándékunkat egy kiadó árbevételi kívánságához
igazítani. S azt is tudni kell, hogy a nevezett kiadó kínálata
összesen a tankönyvjegyzék 8%-ára terjed ki. S ez éppen az a
8%, ahol kifejezetten nagy példányszám érhető el egy adott
tankönyv vonatkozásában. Arra ösztönözzük ezt a kiadót is,
hogy a továbbiakban folytassa tankönyvkiadó-fejlesztő tevékenységét
– erre miniszteri pályázatok jelennek meg a jövőben – és
vegyen részt annak a 92%-nak a kiadásában és fejlesztésében,
ahol nagyon kevés az új fejlesztésű tankönyvek száma. Ha
ezekkel az elvekkel egy kiadó nem ért egyet, s bírósághoz
fordul, annak állunk elébe.
A pedagógusok korábban
megkapják az új tankönyveket, mint a diákok, hogy kellőképpen
föl tudjanak készülni a következő tanévre?
–A tanári példányokat az állami kiadású rendszerben
minden pedagógus ingyen, még a nyár előtt megkapja. Azok számára,
akik a kísérleti, az úgynevezett újgenerációs tankönyvek
fejlesztésében vesznek részt, júniusban tájékoztatót, míg
augusztusban fölkészítő tanfolyamokat tartunk, hogy megismerjék
ezeket a kiadványokat.
Mit gondol, miért
kritizálják az újgenerációs tankönyveket?
–A fejlesztés önmagában is újdonság. Korábban, ha
egy szerző, vagy szerzői csoport úgy gondolta, ír egy tankönyvet,
majd ha azt három bíráló elfogadta, s tankönyvvé minősítette,
akkor ez a kiadvány öt évig bekerült az iskolák padjára. Az
újgenerációs tankönyvcsalád úgy kerül ki az iskolákhoz,
hogy két éven keresztül mind a pedagógusok, mind a
szakemberek, mind a szülők véleményeikkel, tapasztalataikkal
befolyásolják a könyvek tartalmát, és csak a második év végén
válik véglegessé a kísérleti tankönyv, és öt évre
megkapja az akkreditációt. Ez azt jelenti, hogy egy adott tankönyv
kialakításakor több száz pedagógus és gyakorló szakember véleményét
vesszük figyelembe.
A középiskolai
felvételi beszélgetés során olyat is kérdezhetnek a jelentkezőtől,
amit ő nem tanult, hiszen, nem szerepelt az általános iskolai
tanára által kiválasztott tankönyvben. Az új rendszerrel ez a
probléma is orvosolható?
–A tankönyvek számának csökkentése a középiskolai
felvételi beszélgetések eredményeit nem befolyásolja. A
fejlesztések legfőbb célja, hogy minden iskolának azonos minőségű
tankönyveket biztosítsunk, és ezáltal, akár az érettségihez,
akár minden más típusú vizsgához a törzsanyag bármilyen
adottságú iskolához egyformán jusson el. Abban az esetben, ha
a tananyagnak olyan mértékű differenciálása szükséges,
amely nem érinti a diákok teljes körét, s minél magasabb évfolyamokat
veszünk figyelembe, úgy a jövőben a digitális tankönyvek egészítik
majd ki a nyomtatottakat.
Ellenzéki sajtóorgánumok
kiemelik, hogy az állam által ajánlott tankönyvek olyanok,
amelyeket a nemrég államosított két tankönyvkiadó ad ki, tehát
a kormányzat ideológiája szerint kell oktatni a pedagógusoknak.
Mit felel erre a vádra?
–Azt, hogy ostobaság, hiszen ezen kiadók által kiadott
könyvek mindegyike szerepel a tankönyvjegyzéken. Ezeket a tankönyveket
az elmúlt 10-20 évben használták az oktatásban, függetlenül
attól, hogy éppen milyen párt kormányozza az országot. A két
kiadóra azért került a választás, mert az egyik, a Nemzeti, a
tankönyvjegyzék 40%-át tudja biztosítani, a másik pedig, az
Apáczai, 2013-ban az általános iskoláknak eladott 10
legnagyobb példányszámú tankönyvből kilencet adott ki. Ha
nem ezt a két kiadót választottuk volna, az azt jelentené,
hogy mi nem a tankönyvellátás és fejlesztés biztonságára törekszünk.
Az államnak nemcsak felelőssége, hanem szerepvállalása is van
gyerekeink oktatásában. Bízunk benne, hogy a következő évek
nyomtatott és digitális tankönyvellátása hatékonyan hozzájárul
a jövő generációja tudásának versenyképességéhez.
Medveczky Attila
|