vissza a fõoldalra

 

 

 2014.06.06. 

Brüsszel szerint elfogadhatónak tûnik az EU-s támogatások fogadására a magyar rendszer

Most abban az id
õszakban vagyunk, amikor a támogat
ási rendszer átalakítását úgy tudjuk végrehajtani, hogy - nem kockáztatjuk a pályázati pénzek kifizetését

Május 16-án ismét 150 milliárd forint uniós forrást utalt át Brüsszel. Ezt megelõzõen pedig néhány nappal sikeres tárgyalást folytatott a Miniszterelnökség, így elhárulni látszik az akadály, amely miatt néhány hétig nem küldhettünk ki számlákat. Az Európai Bizottságot ugyanis úgy tûnik, meggyõztünk, hogy az átalakított hazai támogatási rendszer megfelel az uniós követelményeknek. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelõs helyettes államtitkára elmondta: a szegedi lézerközpont akkor lesz igazán sikeres, ha az ott születõ tudományos eredményekbõl egyre több a gyakorlati életben hasznosítható technológia valósul meg.

 Shirin Wheeler, a regionális politikáért felelõs Johannes Hahn EU-biztos szóvivõje még április elején közölte, hogy az Európai Bizottság (EB) ugyan nem függesztette fel a Magyarországnak szánt kifizetéseket, de választ vár a magyar hatóságoktól azokra az aggodalmaira, amelyek az uniós források felhasználásának magyarországi átszervezésével kapcsolatosak. Johannes Hahn EU-biztos miért aggódott az uniós források felhasználásának magyarországi átszervezésével kapcsolatban? Talán azért, mert a kormány már 2010-ben bejelentette, a 2014-2020-as idõszaknak teljesen más fejlesztéspolitikai rendszerrel szeretne nekiindulni?

  Valóban, a fejlesztéspolitikai rendszer megváltoztatásának szándéka 2010-re nyúlik vissza. Több olyan visszajelzést kaptunk azoktól, akik az elmúlt hét esztendõben EU-s forrásokra pályáztak, s adott esetben nyertek is, hogy a magyarországi rendszert túlzottan bürokratikus módon építették föl. A struktúra inkább adminisztratív terhet ró a pályázókra, ahelyett, hogy a legfontosabb feladatukkal, az elnyert támogatás leghatékonyabb fölhasználásával engedné foglalkozni õket. Az új rendszer lényege, hogy a szolgáltató állam minden olyan adminisztratív feladatot ellát, amely korábban a pályázókat terhelte, annak érdekében, hogy utóbbiak a tartalmi, megvalósítási kérdésekkel foglalkozhassanak. 2010-ben, a hétéves EU-s költségvetési periódus közepén ezt a rendszert nem változtattuk meg, hiszen ha így tettünk volna, akkor leálltak volna a kifizetések, amíg az úgynevezett akkreditációt meg nem kapja az új intézményrendszer. Ezért úgy döntöttünk, hogy ezt a munkát csak akkor végezzük el, amikor a 2007-2013as költségvetési idõszak forráskihelyezése véget ért, de még nem indultak el a 2014-2020-as idõszakra vonatkozó pályázati kiírások. Jelenleg éppen abban a 6-8 hónapos idõszakban vagyunk, amikor a rendszer átalakítását anélkül tudjuk megvalósítani, hogy akár egyetlen egy eurócentet is kockáztatnánk. Egy tagállami intézményrendszer átalakítása esetében az Európai Bizottság nem az átalakításra vonatkozó tervek alapján vizsgálja meg azt, hogy megfelelõ-e az újonnan kialakított struktúra, hanem mûködési gyakorlata közben minõsíti, és ha szükséges, az adott EU-s országtól különbözõ változtatásokat kér. Magyarországon a támogatási intézményrendszer két fázisban alakult át. Az elsõ lépést tavaly december 31-én léptük meg, amikor megszûnt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, és annak egy-egy meghatározott szakterülettel foglalkozó szervezeti egységeit integráltuk az illetékes minisztériumokba. Ezt az átalakítást az Európai Bizottság Magyarországon mûködõ ellenõrzõ szerve, az Európai Uniós Támogatásokat Auditáló Fõigazgatóság (EUTAF) ellenõrizte, s nem talált benne olyan kivetnivalót, ami bármilyen felfüggesztésre okot adna Brüsszelnek. A második fázis április 15-én történt, amikor az úgynevezett ágazati közremûködõ szervezetek, amelyek 100 százalékban állami tulajdonú vállalatok voltak és a pályázatok kezelésével foglalkoztak, azon minisztériumokba olvadtak bele, amely kiírja a pályázatokat. A Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. által a Gazdaságfejlesztési Operatív Programban ellátott feladatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Államreform Operatív Programban és az Elektronikus Közigazgatás Operatív Programban ellátott közremûködõ szervezeti feladatot a Miniszterelnökség vette át. A KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. által ellátott feladatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az NKEK Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. által ellátott feladatot szintén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mint az energiapolitikáért felelõs miniszter által vezetett minisztérium, az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által ellátott feladatot az Emberi Erõforrások Minisztériuma - mint átvevõ - látja el április 15-étõl. Ezzel lezárult a fejlesztéspolitikai intézményrendszer tavaly megkezdett átalakítása. A második fázisban történt átalakítást május 5-én kezdte el az EUTAF ellenõrizni, s május végén fejezi be a vizsgálatot. Ezt követõen jelentést készít, amelyet lesz lehetõségünk véleményezni, mielõtt a dokumentumot kijuttatják Brüsszelbe.

 Van-e egyáltalán beleszólási joga az EBnek az egyes tagállamok intézményrendszerének struktúrájába?

  Minden tagállam eldöntheti, hogy milyen struktúrát decentralizáltat vagy centralizáltat szeretne alkalmazni. Mi - egy köztes rendszerben dolgozunk majd a következõ hétéves költségvetési idõszakban. Az EB irányítási és ellenõrzési nyomvonalakat ellenõriz, azaz arról akar bizonyosságot szerezni, hogy a projekt kiválasztása és megvalósítása szabályosan, a meghatározott célok teljesülése érdekében történik.  Amennyiben az EB igazoltnak látja, hogy a hatóságok képesek biztosítani a szabályos forrásfelhasználást, akkor nem tehet semmilyen kifogást egyetlen tagállam intézményrendszeri kereteivel kapcsolatban sem.

 Tehát más tagországoknál is folytatott az EB ilyen típusú vizsgálatokat?

 – Általában az EB a hétéves ciklus legelején folytat rendszerellenõrzést. Ezt az ellenõrzést, azokban az országokban – így nálunk is , ahol gyökeres változásokat szeretnének bevezetni az intézményrendszerben, szigorúbban, alaposabban végzik el, míg ott, ahol ugyanazt a struktúrát viszik tovább a következõ periódusra, a vizsgálat lefolytatása sokkal egyszerûbb. Tehát nem kivételeznek Magyarországgal; a kormány felkészült erre a vizsgálatra, így semmilyen meglepetés nem ért minket. A periódus indulását megelõzõ rendszerellenõrzés pedig a ciklus minden évében, egy rutineljárás keretében megismétlõdik.

 Április 15-tõl a magyar kormány egy hónapon keresztül nem küldhetett ki számlákat. A vizsgálat alatt a nyertes pályázók érzékelhetteke valamilyen fennakadást pénzük kifizetésében?

 Amennyiben valaki EU-s pályázati forrást nyer, és benyújtja a számláját, akkor annak összegét elsõ körben a magyar költségvetés saját tartalékaiból fizeti ki, s a számlatételeket 3-4 havonta egy összegben számoljuk el az Európai Bizottságnál. Így semmilyen hátrány nem érte a vizsgálat alatt a nyertes pályázókat, vagyis õk ebbõl az ellenõrzésbõl nem éreznek semmit. Három-négy héttel ezelõtt, mikor megjelentek a sajtóban az EB általi ellenõrzésrõl szóló hírek, akkor több helyen azt írták, hogy befagyasztotta Brüsszel a forrásokat. Errõl pedig szó sem volt.  Az Európai Bizottság azt kérte tõlünk, hogy a vizsgálat befejezéséig csak az április 15. elõtti számlákat küldjük ki. Május 16-án már az EB át is utalt Magyarországnak 150 milliárd forintot, az április 15-ét megelõzõ számlatételek kiegyenlítésére, sõt azt is kijelentették, hogy kiküldhetünk április 15. után keletkezett számlákat is. A vizsgálat elõre láthatólag május végén befejezõdik, és véleményünk szerint már az magában pozitív elõjelnek számít, hogy a bizottság saját kérését felülírta május 14-én, és már nem kérte, hogy ne küldjünk ki a rendszer átalakítás után keletkezett számlákat. Az április 15-e után kiállított számlák kiküldése június közepén várható és ezt követõen lesz az EB-nek 60 napja a kifizetésre.

 A másik témánk a szegedi lézerközpont elsõ ütemének finanszírozása. Ezt a projektet milyen összeggel támogatja az Európai Bizottság?

 –Összesen két projekttételrõl van szó: elsõ körben 110 millió, a másodikban mintegy 100 millió eurós támogatást kapunk Brüsszeltõl. Ennek a lézerközpontnak a kialakítása azért jelentõs Magyarország számára, mert az EU-n belül csak két további helyszínen épül ilyen centrum, az egyik Prágában, a másik Bukarestben. Viszont a szegedi központ adja majd a legtöbb alkalmazott kutatásra a lehetõséget. Ez a kormány szerint azért lényeges, mert a tudományos eredményeket minél hamarabb kamatoztatni kell a gazdasági életben. 2015 végéig befejezõdik a beruházás elsõ üteme, s a tudományos technológia kiépítése folytatódik 2018-ig.  

Jelenleg milyen fázisban vannak a lézeres épület munkálatai?  

– Áprilisban aláírták a lézerközpont kivitelezési szerzõdését, az építési munkák pedig a tervezett ütemben elindultak. Jelenleg a lézeres épület mélyépítési munkái folynak.

 Botka László, Szeged baloldali polgármestere a lézerközponttal kapcsolatban szinte állandóan a kétéves kormányzati késlekedést hangoztatja. Mi errõl a véleménye?

 Egy ellenzéki politikustól nem várható el más, minthogy kritizálja a kormányzatot, így nem lepõdtem meg ezen a kijelentésen sem.

 

Medveczky Attila