2014.06.06.
Brüsszel
szerint elfogadhatónak tûnik az EU-s támogatások fogadására
a magyar rendszer
Most abban az idõszakban
vagyunk, amikor a támogatási
rendszer átalakítását
úgy tudjuk
végrehajtani,
hogy - nem kockáztatjuk
a pályázati
pénzek
kifizetését
Május 16-án ismét 150 milliárd forint uniós
forrást utalt át Brüsszel. Ezt megelõzõen pedig néhány
nappal sikeres tárgyalást folytatott a Miniszterelnökség, így
elhárulni látszik az akadály, amely miatt néhány hétig nem küldhettünk
ki számlákat. Az Európai Bizottságot ugyanis úgy tûnik,
meggyõztünk, hogy az átalakított hazai támogatási rendszer
megfelel az uniós követelményeknek. Csepreghy Nándor, a
Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelõs
helyettes államtitkára elmondta:
a szegedi lézerközpont akkor lesz igazán sikeres, ha az ott születõ
tudományos eredményekbõl egyre több a gyakorlati életben
hasznosítható technológia valósul meg.
– Valóban, a fejlesztéspolitikai rendszer megváltoztatásának
szándéka
2010-re nyúlik
vissza. Több
olyan visszajelzést kaptunk azoktól, akik az elmúlt
hét
esztendõben
EU-s forrásokra
pályáztak,
s adott esetben nyertek is, hogy a magyarországi rendszert túlzottan
bürokratikus
módon
építették
föl.
A struktúra
inkább
adminisztratív terhet ró a
pályázókra,
ahelyett, hogy a legfontosabb feladatukkal, az elnyert támogatás
leghatékonyabb
fölhasználásával
engedné foglalkozni õket. Az új rendszer lényege, hogy a szolgáltató állam
minden olyan adminisztratív feladatot ellát, amely korábban
a pályázókat
terhelte, annak érdekében,
hogy utóbbiak
a tartalmi, megvalósítási kérdésekkel foglalkozhassanak. 2010-ben, a hétéves
EU-s költségvetési
periódus
közepén
ezt a rendszert nem változtattuk meg, hiszen ha így tettünk volna, akkor leálltak
volna a kifizetések,
amíg
az úgynevezett
akkreditációt meg nem kapja az új intézményrendszer. Ezért
úgy
döntöttünk,
hogy ezt a munkát
csak akkor végezzük
el, amikor a 2007-2013–as költségvetési idõszak forráskihelyezése véget ért, de még nem indultak el a 2014-2020-as idõszakra
vonatkozó pályázati
kiírások.
Jelenleg éppen abban a 6-8 hónapos idõszakban vagyunk, amikor a
rendszer átalakítását
anélkül
tudjuk megvalósítani,
hogy akár
egyetlen egy eurócentet
is kockáztatnánk.
Egy tagállami
intézményrendszer átalakítása esetében az Európai Bizottság nem az átalakításra vonatkozó tervek
alapján
vizsgálja
meg azt, hogy megfelelõ-e az újonnan kialakított struktúra, hanem mûködési gyakorlata közben minõsíti, és ha szükséges, az adott EU-s országtól
különbözõ változtatásokat kér. Magyarországon a támogatási intézményrendszer két fázisban alakult át. Az elsõ lépést
tavaly december 31-én léptük meg, amikor megszûnt a Nemzeti Fejlesztési
Ügynökség,
és
annak egy-egy meghatározott
szakterülettel
foglalkozó szervezeti
egységeit
integráltuk
az illetékes
minisztériumokba.
Ezt
az átalakítást
az Európai
Bizottság
Magyarországon
mûködõ ellenõrzõ szerve,
az Európai
Uniós
Támogatásokat
Auditáló Fõigazgatóság (EUTAF) ellenõrizte, s nem talált
benne olyan kivetnivalót, ami bármilyen felfüggesztésre okot adna Brüsszelnek. A második
fázis
április
15-én
történt,
amikor az úgynevezett ágazati közremûködõ szervezetek,
amelyek 100 százalékban állami tulajdonú vállalatok
voltak és a pályázatok kezelésével foglalkoztak, azon minisztériumokba
olvadtak bele, amely kiírja a pályázatokat. A Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. által a Gazdaságfejlesztési
Operatív
Programban ellátott
feladatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Államreform Operatív Programban és
az Elektronikus Közigazgatás Operatív Programban ellátott közremûködõ szervezeti
feladatot a Miniszterelnökség vette át. A KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. által ellátott feladatot a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium,
az NKEK Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. által ellátott feladatot szintén
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mint az energiapolitikáért felelõs miniszter által
vezetett minisztérium,
az ESZA Társadalmi
Szolgáltató Nonprofit Kft. által ellátott feladatot az Emberi Erõforrások
Minisztériuma
- mint átvevõ - látja el április 15-étõl. Ezzel lezárult a fejlesztéspolitikai intézményrendszer
tavaly megkezdett átalakítása. A második fázisban történt átalakítást május 5-én kezdte el az EUTAF ellenõrizni, s május végén fejezi be a vizsgálatot.
Ezt követõen
jelentést
készít,
amelyet lesz lehetõségünk véleményezni, mielõtt a dokumentumot kijuttatják Brüsszelbe.
Van-e egyáltalán
beleszólási
joga az EB—nek
az egyes tagállamok
intézményrendszerének
struktúrájába?
Április
15-tõl
a magyar kormány
egy hónapon
keresztül
nem küldhetett
ki számlákat.
A vizsgálat
alatt a nyertes pályázók
érzékelhettek–e
valamilyen fennakadást
pénzük
kifizetésében?
Jelenleg milyen fázisban
vannak a lézeres
épület
munkálatai?
Medveczky Attila
|