2014.06.13.
A
nagyvárosi remete-művész
Romániában nekem szegezték a kérdést: „nem fél, hogy elüti
egy autó?”
Bencsik János
festőművész Budapesten született 1945-ben. 1959–1963 között
Marosvásárhelyen, a művészeti középiskolában grafikát és
szobrászatot tanult. 1965-től 1971-ig Bukarestben folytatta
tanulmányait, grafika szakon diplomázott. 1974-től a Román Képzőművész
Szövetség ösztöndíjasa, 1975-től tagja. 1978-ban az olasz külügyminisztérium
ösztöndíját nyerte el. 1989 óta Budapesten él, a Magyar
Alkotóművészeti Egyesület tagja.
Egyéni kiállítások:
1965: Marosvásárhely;
1969: Sepsiszentgyörgy; 1971, 1973, 1975, 1979, 1981: Bukarest;
1974, 1984: Korunk Galéria, Kolozsvár; 1976: Szatmárnémeti,
Nagybánya; 1979: Vechta, Németország; 1979: Galerie Arc, Bécs;
1979: Neubiberg, Németország; 1981: Arte Club, Torino; 1984: Művészeti
Múzeum, Constanta; 1985: Inngalerie, Kufstein; 1989, 1990, 1991 :
Budapest; 1991: Vechta, Németország; 1991: Centre William
Rappard, Genf; 1992: Szombathely, Sárvár; 1993: Győr; 1994:
Hasbergen; 1996: Cece, Leányvár; 1997: BÁV Kortárs Galéria,
Budapest; 1998: Szombathely, Vechta, Németország; 1999:
Budapest, E.P.O., Hága; 2000: Erdész Galéria, Szentendre; 2001:
BÁV Kortárs Galéria, Szent Mihály kápolna, Budapest; 2002:
Magyar Intézet, Bukarest, Korunk Galéria, Kolozsvár; 2003: Művelődési
Központ, Százhalombatta; 2004: BÁV Kortárs Galéria Budapest;
2005: Bank Cial Strasbourg; 2006: Moulin de
la Wantzenau
; 2011: Pálos-Karmelita Kolostor, Sopronbánfalva; 2011: Pápai
Református Gimnázium; 2014: Magyar Írószövetség.
Kollektív kiállításokon
vett részt Belgrádban, Manilában, Moszkvában, Szófiában,
Berlinben, Prágában, Münchenben, Dortmundban, Düsseldorfban,
Helsinkiben, Varsóban, Rotterdamban, Bécsben, Bostonban,
Budapesten, Augsburgban, Besztercebányán, Milánóban,
Hofheimben, Szentendrén, Böblingenben, Békéscsabán,
Burgwedelben, Szegeden.
„Bencsik János
művészete során rendet teremt a káoszban: kozmosszá alakítja.
Mint a teremtő Úristen, aki a rend elvét viszi bele a kezdeti
alaktalan gomolygásba.” Többek között ezekkel a
gondolatokkal nyitotta meg két évvel ezelőtt az ön kiállítását
a Pápai Református Gimnázium dísztermében Veress Zsuzsa, a
nagy múltú tanintézmény magyartanára. Valóban a rendteremtés
határozza meg művészetét?
– Ezeket a szépen megfogalmazott gondolatokat kissé túlzásnak
és patetikusnak tartom. Viszont úgy érzem, hogy minden művész
megteremti a saját rendjét.
Aki elvégzi valamelyik művészeti egyetemet, máris
erre a rendteremtésre törekszik?
– Nem tartom elképzelhetőnek, mert egy olyan tőlünk független
folyamatról van szó, amire direkt nem lehet törekedni, hanem
belülről tör a felszínre.
Az nem okoz problémát, hogy vannak, akik művésznek
mondják magukat, és az úgynevezett polgárpukkasztásra törekednek?
Sosem fájlalta azt, hogy annak idején elköltöztek
Magyarországról? Hiszen a későbbiekben hazánkat a „legvidámabb
barakknak” nevezték, míg a Ceausescu-rendszer idején történtek
a falurombolások, s miközben az ország népe éhezett, a kondukátor
egy mesterséges dombon márványpalotát építtetett magának.
Medveczky
Attila
|